КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2023 року м. Кропивницький Справа №340/3693/23
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: Селянського фермерського господарства «Соснівське»
до відповідача-1: Головного управління ДПС у Кіровоградській області,
відповідача-2: Державної податкової служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
Селянське фермерське господарство «Соснівське» звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про:
- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 року №8818483/31446393;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11.04.2023 року №4 на загальну суму 430 000,00 грн, у тому числі ПДВ 52 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 року №8818484/31446393;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11.04.2023 року №5 на загальну суму 1 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 122 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 року №8818485/31446393;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.04.2023 року №6 на загальну суму 80 373,37 грн, у тому числі ПДВ 9 870,41 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», датою її подання на реєстрацію;
- визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 року №8818482/31446393;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 18.04.2023 року №8 на загальну суму 216 583,31 грн, у тому числі ПДВ 26 597,95 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», датою її подання на реєстрацію.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 06.06.2023 р. у справі №340/3555/23 роз`єднано позовні вимоги Селянського фермерського господарства «Соснівське» до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії (а.с.162-163).
Предметом спору в даній справи є визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області №8818484/31446393 від 16.05.2023 року та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11.04.2023 року №5 на загальну суму 1 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 122 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», датою її подання на реєстрацію.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 10 квітня 2023 року між СФГ «Соснівське» (Постачальник) та ТОВ «Ерідан-Комерц» (Покупець) укладено договори поставки сільськогосподарської продукції, на виконання яких поставлено пшеницю та сформовано, зокрема податкову накладну від 11.04.2023 р. №5. Відповідно до квитанції від 27.04.2023 р. податкову накладну від 11.04.2023 р. №5 прийнято, реєстрацію зупинено. Причиною зупинення податкової накладної вказано, що обсяг постачання товару/послуги 1001 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Також запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем направлено на адресу контролюючого органу повідомлення від 13.05.2023 р. №6 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.16.05.2023 р. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня винесено рішення №8818484/31446393 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11.04.2023 року №5 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Зазначена додаткова інформація: відсутні об`єкти оподаткування, які необхідні для зберігання сільськогосподарської продукції, або придбання послуг зберігання. Відповідно до наданих документів, термін дії договору позички нерухомого майна до 20.03.2023 р., складське приміщення знято з податкового обліку 23.03.2023 р. Позивачем оскаржено зазначене рішення, при цьому до скарги додано копії договору позички нерухомого майна від 23.03.2023 р. згідно якого складське приміщення поставлене на облік 17.05.2023 р. За результатами розгляду скарги, комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРППН ДПС України прийнято рішення №45371/31446393/2 від 24.05.2023 р., якою скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Представник позивача вказує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не вказаний конкретний перелік документів, який позивач мав надати для прийняття обґрунтованого рішення щодо реєстрації ПН в ЄРПН. Представник позивача наголошує на тому, що у випадку не конкретизації контролюючим органом переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. Також представник позивача вказав, що податковим органом не обґрунтовано чому подані позивачем документи не є достовірними для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, а лише зазначено, що відсутні об`єкти оподаткування, які необхідні для зберігання сільськогосподарської продукції, або придбання послуг зберігання. Представник позивача вважає, що відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12.06.2023 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.165-166).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 10.07.2023 р замінено первісного відповідача Головне управління ДПС України у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 42142606) на належного відповідача Головне управління ДПС України у Кіровоградській області (код ВП ЄДРПОУ 43995486) (а.с.171).
11.07.2023 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.172).
26.07.2023 р. представником відповідача-1 подано відзив на позовну заяву відповідно до якого заперечує проти задоволення позову (а.с.176-179). Представник відповідача-1 вказала, що СФГ «Соснівське» подано на реєстрацію податкову накладну №5 від 11.04.2023 р., обсяг постачання складає 1 000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 122 807,02 грн, предмет операції: пшениця в загальній кількості 155,441774 т., виписана на адресу ТОВ «Ерідан-Комерц». Також представник відповідача-1 зазначила, що позивачем подано до ДПС повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, зокрема: звіт №4-сг (річна) за 2021 р.; звіт №29-г (річна) за 2021 р.; лімітно-забірну картка на отримання матеріальних цінностей, акти витрат насіння і садибного матеріалу, витяг з ЄДР; пояснення, договір поставки від 18.12.2020 р. з ТОВ «Агросток Україна» на придбання мінеральних добрив, видаткову накладну; договір поставки від 10.06.2020 р. з ТОВ «Брітіш Петроліум» на придбання нафтопродуктів, видаткову накладну, товарно-транспортну накладну, договору поставки від 03.12.2020 р. з «Енергаум» на придбання нафтопродуктів, видаткову накладну, товарно-транспортну накладну, договору позички нерухомого майна від 20.03.2021 р. з ОСОБА_1 по оренді нежитлового приміщення, акт прийому-передачі нерухомого майна, інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; специфікацію до договору, платіжну інструкцію, видаткову накладну. На момент розгляду повідомлення, відповідно до баз даних ДПС інформація про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність відповідно до форми 20-ОСФГ платником задекларовано: земельні ділянки, автомобіль вантажний, причіп бортовий, комбайн, бочка, машинно-тракторна станція, склад паливно-мастильних матеріалів, фермерське господарство. Враховуючи викладене, комісією 16.05.2023 р. прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №5 від 11.04.2023 р. ГУ ДПС України у Кіровоградській області вважає, що рішення від 16.05.2023 р. №8818484/31446393 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято на законних підставах, в зв`язку з тим, що позивачем не надано доказів наявності об`єктів оподаткування, які необхідні для зберігання сільськогосподарської продукції або придбання послуг зберігання, у зв`язку з чим відмовлено у реєстрації податкової накладної від 11.04.2023 р. №5 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
26.07.2023 р. представником відповідача-2 подано відзив на позовну заяву ідентичний за змістом до відзиву, поданого представником відповідача-1 (а.с.181-184).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 28.07.2023 р. заяви представника відповідачів щодо розгляду справи у порядку загального позовного провадження залишено без задоволення (а.с.185-186).
Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
10.04.2023 р. між ТОВ «Ерідан-Комерц» (Покупець) та СФГ «Соснівське» (Постачальник) укладено договір поставки сільськогосподарської продукції №20230410/002 (а.с.121-125).
СФГ «Соснівське» виписано на отримувача (покупця) ТОВ «Ерідан-Комерц» податкову накладну №5 від 11.04.2023 р. на суму 1 000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 122 807,02 грн (а.с.64), яку 27.04.2023 р. подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.65).
Відповідно до квитанції від 27.04.2023 р. №9094364220 податкову накладну №5 від 11.04.2023 р. прийнято, реєстрацію зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1001 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару /послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операції». При цьому запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.65).
СФГ «Соснівське» подано до Головного управління ДПС у Кіровоградській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 11.05.2023 р. №6 (а.с.19, 68). До пояснень додано: витяг з ЄДР (а.с.20), звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2022 року №4-сг (річна) (а.с.21, 141-142), звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду у 2022 році №29-сг (річна) (а.с.22, 143-148), специфікацію №1 від 13.04.2023 р. (а.с.23, 124), видаткові накладні №5 від 13.04.2023 р., №8 від 18.04.2023 р. (а.с.127, 129), виписку з банку (а.с.29, 114), договір позички нерухомого майна №1 від 20.03.2021 р. (а.с.30, 130), договір з ТОВ «Брітіш Петроліум» №2967 від 10.06.2020 р., №3888 від 17.07.2020 р. (а.с.80, 81), договір з ТОВ «ТД «Агросток Україна» №107-АСТД від 09.10.2019 р. (а.с.82), лімітно-забірну карту №4 від 14.09.2021 р. (а.с.34, 139), довідку про наявність земельних ділянок №149 від 02.03.2023 р. (а.с.35, 138).
Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 р. №8818484/31446393 відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 11.04.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (а.с.87).
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24.05.2023 р. №45371/31446393/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.112).
Згідно з пп.«а» п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст.187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Відповідно до п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Згідно з п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Відповідно до абз.1, 2, 5, 10, 12, 13, 14 п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 (далі за текстом Порядок №1165).
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для їх реєстрації.
Відповідно до п.п.4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.6 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 встановлено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Оцінюючи підстави зазначені у квитанції від 27.04.2023 р. про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 11.04.2023 р., суд враховує, що у Додатку 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій.
Згідно з п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Таким чином, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що постачається на постійній основі; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган повинен повідомити платника податків, які саме документи мають бути подані для спростування наявних у податкового органу сумнівів та які аспекти належить висвітлити у поясненнях.
Зі змісту квитанції від 27.04.2023 р. №9094364220 судом встановлено, що зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 11.04.2023 р. зумовлено тим, що обсяг постачання товару/послуги 1001 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. При цьому у квитанції міститься пропозиція щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Разом з тим, суд враховує, що відповідачами не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкової накладної №5 від 11.04.2023 р., поданої СФГ «Соснівське» на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач відповідав п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Так, відповідачами не доведено, що обсяг постачання товару/послуги 1001 дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання.
Також матеріалами справи не підтверджується факт виявлення контролюючим органом під час проведення моніторингу, об`єктивних ознак не можливості здійснення позивачем операцій з поставки товару, дані про яку вказані у податковій накладній №5 від 11.04.2023 р., та/або ймовірності уникнення позивачем виконання податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 11.04.2023 р., складеної СФГ «Соснівське».
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520 (далі за текстом Порядок №520).
Відповідно до п.п.2-4 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з п.5 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, встановлено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
З огляду на п.п.9 11 Порядку №520, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п.п.25, 26 Порядку №1165, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно з п.п.42, 44-46 Порядку №1165 рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Відповідно до протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 р. №91 вирішено прийняти рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, виписаних СФГ «Соснівське», а саме: податкової накладної від 11.04.2023 р. №5. При цьому у протоколі зазначено, що в реєстрації вказаної податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі відмовлено з причини відсутності копій повного пакету документу відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 та п.5, п.9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520 (зі змінами та доповненнями) по СФГ «Соснівське» відсутні об`єкти оподаткування, які необхідні для зберігання сільськогосподарської продукції, або придбання послуг зберігання. Відповідно наданих документів, термін дії договору позички нерухомого майна до 20.03.2023 р., складське приміщення знято з податкового обліку 23.03.2023 р. (а.с.178).
Суд враховує, рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 р. №8818484/31446393 відмовлено у реєстрації податкової накладної №5 від 11.04.2023 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з відсутністю об`єктів оподаткування, які необхідні для зберігання сільськогосподарської продукції, або придбання послуг зберігання. Відповідно наданих документів, термін дії договору позички нерухомого майна до 20.03.2023 р., складське приміщення знято з податкового обліку 23.03.2023 р.
Під час розгляду справи судом встановлено, що після зупинення реєстрації податкової накладної позивач з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарської операції з постачання товарів, припущень щодо ризиковості його фінансово-господарської діяльності надав пояснення та документи на підтвердження факту постачання покупцеві пшениці, походження цього товару, а також наявності у позивача відповідних умов та ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій.
Підпунктом 14.1.36 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що господарська діяльність це діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
У розумінні ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. №996-ХIV господарська операція це дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Таким чином, господарські операції для визначення податкового кредиту мають бути фактично здійсненими та підтвердженими належним чином оформленими первинними бухгалтерськими документами, які відображають реальність таких операцій, та спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачем за відсутності правових підстав зупинено реєстрацію податкової накладної №5 від 11.04.2023 р., а надалі безпідставно відмовлено у реєстрації такої накладної, а тому рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.05.2023 р. №8818484/31446393 підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позовні вимоги в цій частині задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну №5 від 11.04.2023 р., в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подання на реєстрацію, суд зазначає наступне.
Згідно з п.п.2, 4, 10 ч.2 ст.245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Із аналізу зазначених норм суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
Зважаючи на встановлені обставини, суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 11.04.2023 р. на суму 1 000 000,00 грн, в тому числі ПДВ 122 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське» днем її подання 27 квітня 2023 року.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору у частині позовних вимог у сумі 2 684,00 грн (а.с.161), а тому суд стягує на користь СФГ «Соснівське» документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 684,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Кіровоградській області, яким прийнято рішення, що зумовило звернення позивача до суду з відповідним позовом.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби України у Кіровоградській області №8818484/31446393 від 16 травня 2023 року про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яким відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 11 квітня 2023 року на суму на суму 1 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 122 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське».
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №5 від 11 квітня 2023 року на суму 1 000 000,00 грн, у тому числі ПДВ 122 807,02 грн, складену Селянським (фермерським) господарством «Соснівське», в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання 27 квітня 2023 року.
Стягнути на користь Селянського (фермерського) господарства «Соснівське» (код ЄДРПОУ 31446393, с. Володимирівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, вул. Соснова, 21) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43142606, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду 10 листопада 2023 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. МОМОНТ
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114836261 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. МОМОНТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні