Справа № 420/1366/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2023 року Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Транспортні Рішення до Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить суд визнати протиправними та скасувати постанови Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 13.12.2021 року № 321422, № 321423, № 321424, № 321425, № 321426, № 321427, № 321428, № 321429, № 321430, № 321431, № 321431, № 321432, № 321433, № 321434, № 321435, № 321436, № 321437, № 321438, № 321439, № 321440, № 321441, № 321442, № 321443, № 211444, № 321445, № 321446, № 321447.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що чинним законодавством визначено конкретний критерій віднесення автомобільного перевезення до внутрішнього або міжнародного перевезення та покладення обов`язку оформлення відповідного товарно-транспортного документа саме на вантажовідправника. Незалежно від застосування того чи іншого товарно-транспортного документу вантажовідправником, визначальним для віднесення автоперевезення до внутрішнього або міжнародного є лише встановлення території по якій такий транспортний засіб його здійснює, що і відображається у такій товарно-транспортній накладній у якості «пункт завантаження» - «пункт розвантаження». Тобто і необхідність використання та перевірки тахографу залежить виключно від виду перевезення. 21.10.2021 р. (у день здійснення перевірки), відповідно до CMR № 132, транспортний засіб DAF/Krone номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 під керуванням водія ОСОБА_1 здійснював перевезення вантажів з м. Южне до м. Київ, тобто здійснював внутрішнє, а не міжнародне перевезення. Таким чином, старший державний інспектор не мав правових підстав для перевірки наявності встановленого тахографу та додержання вимог ст. 53 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а отже і для складення відповідного акту, з огляду на відсутність будь-яких правопорушень та взагалі підстав використання тахографу. Крім того, навіть якщо б ТОВ «Транспортні Рішення» здійснювало міжнародне перевезення, то відсутність картки міжнародного автомобільного страхування (зелена картка) не є порушенням вимог ст. 53 ЗУ «Про автомобільний транспорт», так як перелік документів не містить такого обов`язкового документу. Водій здійснював внутрішнє перевезення, а тому не міг надати зелену картку, що спростовує порушення ч. 1 абз. 6 ЗУ «Про автомобільний транспорт». Крім того, оскаржувані рішення не відображають складу правопорушення, що свідчить про їх необґрунтованість та невмотивованість.
Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову та вказує, що матеріалами справи підтверджується, що підставою для висновків про порушення позивачем вимог Закону № 2344-ІІІ слугувало управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) за період з 27.09.2021 по 21.10.2021 включно. При цьому, ведення тахографу передбачене для деяких категорій транспорту, в якому числі водії, які здійснюють перевезення на вантажних автомобілях з повною самою понад 3,5 тонн, зобов`язані мати при собі діючий та повірений тахограф. Таким чином, ведення водієм індивідуальної контрольної книжки не замінює обов`язок автомобільного перевізника використовувати для цього перевезення лише автомобіль, що обладнаний тахографом, а водія мати відповідні документи, які підтверджують чого використання. Крім того, позивачем не спростовано висновків акту проведення перевірки, ані до суду ані до відповідача не надано поліс обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, що підтверджує доводи відповідача про відсутність такого у позивача.
Ухвалою суду від 25 січня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження по справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (суддя Цховребова М.Г.).
06 вересня 2023 року на підставі розпорядження в.о. керівника апарату Одеського окружного адміністративного суду від 06.09.2023 року № 410 справу № 420/1366/22 передано на перерозподіл.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 06 вересня 2023 року адміністративну справу № 420/1366/22 передано головуючому судді Левчук О.А.
Ухвалою суду від 11 вересня 2023 року прийнято справу до провадження та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні); замінено відповідача по справі Південне міжрегіональне управління Укртрансбезпеки на Відділ державного нагляду (контролю) в Одеській області; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державну служба України з безпеки на транспорті.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
21 жовтня 2021 року старшим державним інспектором Укртрансбезпеки складено акт перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 317165, згідно якого було перевірено транспортний засіб DAF/Krone, номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , та виявлено порушення ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме п. 1 абз. 11 управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) в період з 27.09.2021 року по 21.10.2021 року; ч. 1 абз. 6 виконання резидентом України міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених ст. 53 Закону, а саме: картка міжнародного автотранспортного страхування (зелена картка) до т/з DAF НОМЕР_1 (а.с. 17).
13 грудня 2021 року Південним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки, на підставі акту № 317165 від 21.10.2021 року, за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідальність за яке передбачена ч. 1 абз. 6 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», винесено постанову № 321422, якою застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000,00 грн., а також відповідальність за яке передбачена ч. 1 абз. 11 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» винесено постанови № 321423, № 321423, № 321424, № 321425, № 321426, № 321427, № 321427, № 321428, № 321429, № 321430, № 321431, № 321432, № 321433, № 321434, № 321435, № 321436, № 321437, № 321438, № 321439, № 321440, № 321441, № 321442, № 321443, № 32144, № 321445, № 321446, № 321447, якими застосовано до позивача адміністративно-господарський штраф у розмірі 680,00 грн. відповідно (а.с. 18-43, 123 з.б. - 136).
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені законом України «Про автомобільний транспорт».
Відповідно до ст. 6 ЗУ «Про автомобільний транспорт» державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України. Державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі). Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік. Орган державного контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку проведення планової перевірки письмово повідомляє про це автомобільного перевізника, якого буде перевіряти. Позапланові перевірки проводяться лише на підставі заяви (повідомлення в письмовій формі) про порушення автомобільним перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт уповноваженими особами органів, яким надано право здійснення державного контролю, з метою перевірки наведених фактів та виконання припису про порушення зазначеного законодавства. Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами. визначає Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 р. № 1567 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно п. 2, 3 Порядку № 1567 державному контролю підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних суб`єктів господарювання (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України. Органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Відповідно до п. 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; додержання водієм вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР) (далі - Європейська угода); відповідність зовнішнього і внутрішнього спорядження (екіпірування) транспортного засобу встановленим вимогам; оснащення таксі справним таксометром; відповідність кількості пасажирів, що перевозяться, відомостям, зазначеним у реєстраційних документах, або нормам, передбаченим технічною характеристикою транспортного засобу; додержання водієм автобуса затвердженого розкладу та маршруту руху; наявність у всіх пасажирів квитків на проїзд та квитанцій на перевезення багажу, а у разі пільгового проїзду - відповідного посвідчення; додержання водієм режиму праці та відпочинку, а також вимоги щодо наявності в автобусі двох водіїв у разі перевезення пасажирів на відстань 500 і більше кілометрів або перевезення організованих груп дітей за маршрутом, який виходить за межі населеного пункту та має протяжність понад 250 кілометрів; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.
Відповідно до п. 21 Порядку № 1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3 .
Згідно п. 25, 26, 27 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. У разі виявлення вчиненого іноземним перевізником порушення посадова особа складає відповідний акт та приймає постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу, а інформацію про виявлені порушення та адміністративно-господарський штраф надсилає центральному органові виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної митної справи. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Згідно абз. 6 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
Відповідно до абз. 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку - штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Таким чином, абз. 6, 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» чітко визначено, що до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за порушення законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення міжнародних перевезень.
Як вбачається з акту перевірки від 21 жовтня 2021 року № 317165, складеного старшим державним інспектором Укртрансбезпеки, за результатами транспортного засобу DAF/Krone, номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 , було виявлено порушення ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме п. 1 абз. 11 управління транспортним засобом при здійсненні міжнародних вантажних перевезень з вимкненим контрольним пристроєм (тахографом) в період з 27.09.2021 року по 21.10.2021 року; ч. 1 абз. 6 виконання резидентом України міжнародних перевезень вантажів без документів, визначених ст. 53 Закону, а саме: картка міжнародного автотранспортного страхування (зелена картка) до т/з DAF НОМЕР_1 (а.с. 17).
При цьому, під час складання акту перевірки від 21 жовтня 2021 року № 317165 старшим державним інспектором Укртрансбезпеки використано CMR № 132 (а.с. 44, 142 з.б.).
Згідно CMR № 132 у графі "пункт 1", де вказуються дані вантажовідправника зазначено "Тайланд", у графі "пункт 2" (дані вантажоодержувача) вказано "м. Київ Україна, вул. М.Вовчка, 18-А", у графі "пункт 3" (країна і адреса розвантаження - точки доставки вантажу) вказано "м. Київ Україна", у графі "пункт 4" (час навантаження, країна і адреса - точки відправлення вантажу) вказано "м. Южне Україна".
Тобто, згідно CMR № 132, яка слугувала підставою для висновку про здійснення ТОВ Транспортні Рішення міжнародного перевезення, вбачається, що водій здійснював перевезення вантажу між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні (Южне - Київ), тобто внутрішнє перевезення.
Будь-яких доказів на підтвердження того, що ТОВ Транспортні Рішення станом на дату проведення рейдової перевірки, складання акту та в період з 27.09.2021 року по 21.10.2021 року, на автомобілі DAF/Krone, номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 здійснювало міжнародне перевезення вантажів, відповідачем, суб`єктом владних повноважень, суду не надано.
При цьому, приписами ст. 53 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначений вичерпний перелік документів, які при виконанні міжнародних перевезень вантажів повинен мати резиденти України, серед яких відсутня картка міжнародного автотранспортного страхування (зелена картка).
Суд вважає неспроможним посилання відповідача на приписи Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 01.06.2010 № 340, оскільки відповідно до 1.3 вказаного Положення вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами.
В той же час, з матеріалів справи вбачається, та не заперечується відповідачем, що позивача притягнуто до відповідальності відповідно до абз. 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» під час здійснення міжнародного перевезення, а не внутрішнього.
Таким чином, притягнення товариства з обмеженою відповідальністю Транспортні Рішення до відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення міжнародних перевезень, відповідно до абз. 6, 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», є необґрунтованим.
За таких підстав, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності застосування до позивача, ТОВ Транспортні Рішення, адміністративно-господарського штрафу, відповідно до абз. 6, 11 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», визначеного постановами від 13.12.2021 року № 321422, № 321423, № 321424, № 321425, № 321426, № 321427, № 321428, № 321429, № 321430, № 321431, № 321431, № 321432, № 321433, № 321434, № 321435, № 321436, № 321437, № 321438, № 321439, № 321440, № 321441, № 321442, № 321443, № 211444, № 321445, № 321446, № 321447. а тому вказані постанови є протиправними та підлягають скасуванню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу в межах позовних вимог на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, з Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю Транспортні Рішення слід стягнути судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 90, 132, 139, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Транспортні Рішення (код ЄДРПОУ 37060484, адреса місцезнаходження: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3 «А») до Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (адреса: 65008, м. Одеса, пл. Бориса Дерев`янка, 1, каб. 203), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Державна служба України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845, адреса місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51) про визнання протиправними та скасування постанов, - задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати постанови Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про застосування адміністративно-господарського штрафу від 13.12.2021 року № 321422, № 321423, № 321424, № 321425, № 321426, № 321427, № 321428, № 321429, № 321430, № 321431, № 321431, № 321432, № 321433, № 321434, № 321435, № 321436, № 321437, № 321438, № 321439, № 321440, № 321441, № 321442, № 321443, № 211444, № 321445, № 321446, № 321447.
Стягнути з Відділу державного нагляду (контролю) в Одеській області (адреса: 65008, м. Одеса, пл. Бориса Дерев`янка, 1, каб. 203) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю Транспортні Рішення (код ЄДРПОУ 37060484, адреса місцезнаходження: 65101, м. Одеса, вул. Академіка Корольова, 3 «А») судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 копійок).
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. ст. 295, 297 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Суддя О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2023 |
Оприлюднено | 13.11.2023 |
Номер документу | 114836471 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні