Рішення
від 10.11.2023 по справі 640/20302/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 листопада 2023 року м. Київ№ 640/20302/22

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головенка О.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження) адміністративний позов Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВСЕЙКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ "ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ", третя особа - Служба безпеки України, про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання,

в с т а н о в и в:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Центральне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Київ) з позовом до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВСЕЙКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ "ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ", третя особа Служба безпеки України про заборону (примусовий) розпуск громадського об`єднання.

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що у діяльності ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВСЕЙКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ "ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ" вбачаються ознаки порушення норм діючого законодавства, адже керівник та члени зазначеного об`єднання з метою посилення проросійських настроїв серед населення України проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність, шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і Росією, підтримують терористичну діяльність та контакти з урядом Російської Федерації. Позивач наголошує, що відповідачем здійснюється діяльність, яка суперечить меті організації, задля якої створена організація та діяльність відповідача направлена на порушення конституційного ладу в Україні, порушення суверенітету та підрив її безпеки, а відтак, наявні підстави для заборони та примусового розпуску (ліквідації) його діяльності в судовому порядку .

Ухвалою Окружного адміністративного суду у місті Києві від 29.11.2018 справу прийнято до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Також цією ж ухвалою суду було залучено у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Службу безпеки України.

15.12.2022 набрав чинності Закон України від 13.12.2022 № 2825-IX Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду.

Відповідно до абзаців 1-3 п. 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного закону, Окружний адміністративний суд міста Києва припиняє здійснення правосуддя, а до початку роботи Київського міського окружного адміністративного суду справи, підсудні окружному адміністративному суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом. Окружний адміністративний суд міста Києва невідкладно, протягом десяти робочих днів, передає судові справи, які перебувають у його володінні, до Київського окружного адміністративного суду.

Відтак, розгляд зазначеної справи підпадає під територіальну юрисдикцію Київського окружного адміністративного суду.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, головуючим суддею у даній справі визначено суддю Головенка О.Д.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 15.06.2023 прийнято адміністративну справу до провадження та ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (в порядку письмового провадження).

18.07.2023 та 30.08.2023 до суду від Служби безпеки України надійшли пояснення, в яких третя особа повністю підтримує заявлені позовні вимоги та вказує на те, що у діяльності функціонерів громадської організації містяться ознаки антиконституційної діяльності на шкоду державній безпеці України в інтересах рф. Існує вірогідність, що зазначені в листі Служби Безпеки України особи продовжуватимуть використовувати організацію та її назву у своїх публічних проросійських антиукраїнських акціях та пропагандистських ЗМІ для здійснення підривної діяльності проти основ державної безпеки України. З огляду на вищезазначене, Служби Безпеки України вважає, що за даних умов, в забороні діяльності громадського об`єднання відповідача існує об`єктивна соціальна потреба з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян. Вказане обмеження націлене на забезпечення більшої стабільності країни, зокрема, в умовах ведення воєнних дій та інформаційно-психологічних операцій з боку держави-агресора, а тому, вказаний захід є виправданим.

Відповідач своїм правом надання відзиву на позовну заяву не скористався.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з ч. 2 ст. 175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

На підставі наведеного, справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» зареєстрована Міністерством юстиції України, як громадська організація, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.06.2020 номер запису: 10671020000032899.

Територія на яку поширюється діяльність ТО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ»: Україна.

ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.06.2020 за № 10671020000032899.

ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» здійснює свою діяльність на підставі Статуту ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» (остання редакнія), затвердженого загальними зборами ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» № 28/04 від 28.04.2021.

Основною метою діяльності ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» є здійснення захисту прав і свобод людини та громадянина, задоволення суспільних, зокрема, економічних, соціальних, культурних, освітніх та інших інтересів своїх членів таУабо інших осіб.

Місцезнаходження юридичної особи, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є: Україна, вулиця Бажова, 12, м. Київ, 02100.

Відповідно до відомостей про склад керівних органів ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ», головою організації та головою правління організації є Кива Ілля Володимирович.

18.08.2022 на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 08.09.2022 № 5/1/4-5315 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України за № 110624-8-22 від 23.09.2022) щодо заборони діяльності ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ».

З листа Служби безпеки України від 08.09.2022 № 5/1/4-5315 вбачається, що Служба безпеки України володіє даними щодо створення реальної загрози державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності нашої держави з боку окремих проросійських громадських об`єднань, які у період 2014-2022 років здійснювали підривну діяльність проти України в інтересах країни-агресора рф.

Зокрема, підконтрольна забороненій проросійській політичній партії «Опозиційна платформа - За життя» (ПП «ОПЗЖ», ЄДРПОУ: 21709375, юридична адреса; 01024, м. Київ, вул. Велика Васильківська, будинок 23-Б) ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» (ЄДРПОУ: 43668328, 02100, місто Київ, вул. Бажова, 12) використовувалась підозрюваним у скоєнні злочинів, передбачених ч. 1 ст. 111 («Державна зрада»), ч. 3 ст. 110 («Посягання на територіальну цілісність і недоторканість України»), ч. 3 ст. 109 («Дії спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади»), ст. 436 («Пропаганда війни») КК України колишнім народним депутатом України від ПП «ОП-ЗЖ» ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 , переховується на території рф) для дестабілізації суспільно-політичної ситуації в державі. До складу зазначеної структури входять проросійськи налаштовані представники напівкримінального та спортивного середовища, які використовувалися ОСОБА_2 для рейдерських захоплень, тиску на політичних опонентів ПП «ОП-ЗЖ», охорони нерухомості підозрюваного у державній зраді голови політради ОСОБА_3 та масових провокаційних акцій політичного характеру, які проходили у м. Києві у формі пікетувань будівель органів державної влади (ВР України, суди) з метою дестабілізації суспільно-політичної ситуації в державі в інтересах рф.

За матеріалами слідства, колишній депутат, перебуваючи па території росії, взяв участь в одному з пропагандистських шоу на російському телебаченні. ОСОБА_4 публічно закликав вище керівництво рф до насильницької зміни конституційного ладу І захоплення державної влади в Україні. Він пропонував фізично усунути Президента України та інших високопосадовців держави, а також публічно закликав до ведення агресивної війни на території нашої країни.

За процесуального керівництва Офісу Генерального црокурора, І. Киві підозру повідомлено у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених статтями 109 (Дії, вчинені з метою насильницької зміни чи повалення конституційного ладу або захоплення державної влади) та 436 (Пропаганда війни) Кримінального кодексу України. За день до вторгнення Росії на територію України, ОСОБА_4 записав відеопривітання з Днем радянської армії та озвучив потребу у визволенні України.

10.03.2022 слідчий суддя Личаківського районного суду Львова задовольнив клопотання слідчого в особливо важливих справах Головного слідчого Управління Державного бюро розслідувань та обрав ОСОБА_5 запобіжний захід у виді тримання під вартою.

12.03.2022 слідчі ДБР зібрали необхідні документи для оголошення ОСОБА_6 в міжнародний розшук.

До початку військової агресії рф регіональні осередки ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» активно діяли на територіях Херсонської, Донецької, Луганської, Полтавської, Одеської, Запорізької областей та м. Києва.

Окрім цього, Службою Безпеки України були встановлені факти, шо підтверджують порушення ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» норм чинного законодавства з метою посилення проросійських настроїв серед населення України.

На виконання вказівки І.Киви, окремі представники регіональних осередків ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» на тимчасово окупованих рф територіях України підтримали військову агресію рф, надають сприяння країні-агресору та беруть участь у підготовці такзваних «референдумів», спрямованих на легалізацію окупованих територій держави перед міжнародною спільнотою.

Зокрема, керівники Херсонського осередку ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та Луганського осередку ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 разом з І.Кивою використовують назву ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» у інформаційній підривній кампанії рф проти України, приймають участь у м. москва у ініційованих російськими спецслужбами антиукраїнських акціях біля посольств іноземних держав, у ході яких підтримують країну- агресора, дискредитують Україну, керівництво нашої держави та українських військових, звинувачуючи їх у розв`язанні війни.

При цьому, вони поширюють відповідні антиукраїнські матеріали на пропагандистських Телеграм (t.me/The_Kyya) та Ютуб каналах.

Документування протиправної діяльності ОСОБА_7 здійснюється СВ УСБУ в Херсонській області в рамках кримінального провадження № 220222300000000167 від 25.05.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28 («Вчинення кримінального правопорушення групою осіб, групою осіб за попередньою змовою, організованою групою або злочинною організацією») та ч. 2 ст. 111 («Державна зрада») КК України.

Враховуючи викладене, позивач вважає, що в діяльності функціонерів ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» містяться ознаки антиконституційної діяльності на шкоду державній безпеці України в інтересах рф.

Вказані особи продовжуватимуть використовувати ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» та її назву у своїх публічних проросійських антиукраїнських акціях та пропагандистських ЗМІ для здійснення підривної діяльності проти основ державної безпеки України.

Під час збройної агресії російської федерації проти України, вказане також підтверджується постановою Верховної Ради України від 27.01.2015 №129-УІІІ «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської асамблеї ОБОЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання російської федерації державою-агресором», постановою Верховної Ради України від 27.04.2015 № 337-VIII «Про Заяву Верховної Ради України «Про відсіч збройній агресії російської федерації та подолання її наслідків», дії І. Киви та вказаного громадського об`єднання можуть розцінюватися, як такі, що спрямовані на порушення суверенітету та територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави та підриву її безпеки.

З зазначеного слідує, що у діяльності ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» вбачаються ознаки порушення норм діючого законодавства, адже керівник та члени зазначеного об`єднання з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність, шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність та контакти з урядом російської федерації, що і зумовило позивача на звернення до суду з даним позовом.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997 (далі - Конвенція), Законами України «Про громадські об`єднання» № 4572-VI від 22.03.2012 (далі - Закон № 4572-VI), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» № 755-IV від 15.05.2003 (далі - Закон № 755-IV), Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 (далі Положення № 228).

Відповідно до ст. 10 Конвенції, кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.

Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.

Статтею 11 Конвенції, передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.

Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до норм ч. 1 ст. 28 Закону № 4572-VI, громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону.

Так, ст. 36, 37 Конституції України, регламентовано, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.

Законом № 4572-VI визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.

Відповідно до змісту ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону № 4572-VI, утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Разом з тим, у п. 1 ч. 1 Положення № 228 визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема, що реалізує державну правову політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 755-IV, суб`єктом державної реєстрації є Міністерство юстиції України - у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об`єднань, всеукраїнських об`єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок, символіки громадських формувань.

Територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.

За змістом ст. 25 Закону № 4572-VI визначено способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об`єднання такого самого статусу; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

Припинення діяльності громадського об`єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Відповідно до положень ст. 28 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому цим Законом, та виключення з Реєстру громадських об`єднань.

Тож, з навеедного слідує, що законодавством чітко визначено правові підстави та порядок заборони судом і примусової ліквідації (розпуску) громадської організації, при цьому, такими підставами є наявність ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України та ст. 4 цього Закону № 4572-VI, яка фактично містить приписи, аналогічні зазначеним нормам Основного Закону.

Судом досліджено, що Відповідно до відомостей про склад керівних органів ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ», головою організації та головою правління організації є Кива Ілля Володимирович.

18.08.2022 на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 08.09.2022 № 5/1/4-5315 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України за № 110624-8-22 від 23.09.2022) щодо заборони діяльності ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ».

З листа Служби безпеки України від 08.09.2022 № 5/1/4-5315 вбачається, що Служба безпеки України володіє даними щодо створення реальної загрози державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності нашої держави з боку окремих проросійських громадських об`єднань, які у період 2014-2022 років здійснювали підривну діяльність проти України в інтересах країни-агресора рф.

В ході огляду відкритих джерел, Службою безпеки України було проведено огляд Телеграм-каналу за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_4 » « ІНФОРМАЦІЯ_5 » та публікація під назвою: « ІНФОРМАЦІЯ_6 ».

При перегляді вказаного матеріалу, виявлено відео та допис: «Мы-украинцы требуем от правительства Великобритании прекратить финансирование террористического режима ОСОБА_9 устроившего массовьые казни - геноцид украинского народа!!!»». Під час перегляду відео виявлено виступ І.Киви біля Посольства Великобританії у м. москва, у якому спільно з ним приймали участь функціонери ГО Всеукраїнський рух по боротьбі з фашизмом «Патріоти за життя»: Сегодня, мы Украинцы, находимся в москве рядом с посольством Великобритании, той страны, которая финансирует преступный режим Зеленского, причастной к гибели, к казням, к пыткам наших товаришей наших товарищей из антифашистского движения режим Зеленского казнили сотрудники контрразведки совершили массовую казнь, убив выстрелом в голову шесть человек. Более двухсот членов антифашистского движения в Украине пропало без вести. Мы требуем и официально обращаемся к премьер-министру ОСОБА_10 с требованием немедленно прекратить финансирование террористического режима ОСОБА_9 , который причастен к геноциду украинского народа... Мы требуем и это наша позиция украинцев. И мы обращаемся официально к представителю посольства Великобритании в Москве остановить преступный режим Зеленского и прекратить финансирование, в противном случае, Великобритания являться пособником убийства и геноцида.

Також, на відео по праву руку від І.Киви знаходиться ОСОБА_11 , по ліву руку - ОСОБА_12 , які тримають плакат, з даної веб сторінки зроблено скрін-шот та долучено до акта огляду.

ОСОБА_13 був першим керівником Громадської організації «Ніхто, крім нас». Пройшов шлях від «тітушки» до інструктора вогневої підготовки територіально ї самооборони. Співпрацював із колишнім головою Херсонської облради ОСОБА_14 , який є головним підозрюваним у справі вбивства ОСОБА_15 . Один з відомих активістів ОСОБА_16 , після того, як місто було окуповано, Р.Агаєв прийшов у КП «Муніципальна охорона» і пробував організувати «самооборону» під егідою загарбників. Після того, Р.Агаєв роз`їжджав по російських блокпостах у Херсонській і Миколаївській областях.

Тож, у діяльності ГО «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» вбачаються ознаки порушення норм діючого законодавства, адже керівник та члени зазначеного об`єднання з метою посилення проросійських настроїв серед населення України, проводять активну антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність, шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною і росією, підтримують терористичну діяльність та контакти з урядом російської федерації.

Відповідно до пунктів 3 і 5 Керівних принципів щодо заборони і розпуску політичних партій та подібних заходів, ухвалених Венеціанською Комісією на 41 пленарній сесії (Венеція, 10-11 грудня 1999 року), заборона чи примусовий розпуск політичних партій можуть бути виправдані лише у випадку партій, які пропагують застосування насильства чи використовують насильство як політичний засіб для повалення демократичного конституційного порядку, таким чином підриваючи права і свободи, гарантовані конституцією. Сам лише факт, що партія пропагує мирні зміни до конституції, не повинен розглядатися як достатній для її заборони чи розпуску. Заборона чи розпуск політичних партій як дуже далекосяжний захід повинен застосовуватися з крайньою стриманістю. Перш ніж звертатися до компетентного судового органу щодо заборони чи розпуску партії, уряд чи інший орган влади повинен оцінити, беручи до уваги ситуацію в конкретній країні, чи ця партія дійсно становить небезпеку вільному і демократичному політичному порядку або правам окремих осіб і чи таку небезпеку не можна усунути іншими, менш радикальними заходами.

У прецедентній практиці ЄСПЛ виробив алгоритм, що покликаний визначити, чи не становить порушення положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 1950 року втручання держави у права на свободу мирних зібрань і свободу об`єднанням з іншими особами. Зокрема, втручання держави у реалізацію перелічених прав є виправданим та не є порушенням Конвенції у разі, якщо воно «передбачене законом» (prescribed by law), «переслідує правомірну мету» (pursues legitimate aim) та є «необхідним в демократичному суспільстві» (necessary in a democratic society) (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009, §53).

Згідно з усталеним принципом прецедентного права ЄСПЛ, демократія не може бути без плюралізму. Суд уважає однією з головних характеристик демократії можливість диспуту щодо різних напрямів політичної думки через діалог без звернення до засобів насильства, навіть тоді, коли виголошені думки викликають тривогу та занепокоєння (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009).

Так, ЄСПЛ наголошує, що політична партія може добиватися змін законодавства чи правового або конституційного ладу держави лише за дотримання двох умов: по-перше, засоби, що використовуються для цієї мети, повинні бути у всіх відношеннях правовими і демократичними; по-друге, зміна, запропонована політичною партією, має бути сумісною з основними демократичними принципами. Зважаючи на це, політична партія, лідери якої закликають до насильства або формують політику, яка не поважає демократію або яка спрямована на її знищення і нехтування прав і свобод, визнаних в демократичному суспільстві, не може претендувати на захист Конвенції проти заходів держави, що були викликані діяльністю партії (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви № 25803/04 та № 25817/04, рішення від 30.06.2009).

ЄСПЛ підкреслює, що держава не може бути зобов`язана чекати перш ніж втручатися до того моменту, поки політична партія не захопить владу і почне вживати конкретних заходів щодо здійснення політики, несумісної з нормами Конвенції та демократичним устроєм. Суд повторює, що у разі, коли присутність такої небезпеки встановлена національними судами за результатами ретельного вивчення обставин, що може бути перевірено суворим європейським контролем, держава може розумно запобігти впровадженню такої політики, що є несумісною з положеннями Конвенції, до того як буде вчинена спроба реалізувати її за допомогою конкретних кроків, які можуть нанести шкоду громадянському миру та демократичному режиму в країні (справа «Rafah Partisi and others проти Туреччини», заяви №№ 41340/98, 41342/98, 41343/98, 41344/98, рішення від 13.02.2003).

У цьому контексті ЄСПЛ указує на те, що поняття «невідкладна соціальна потреба», що є необхідною для обґрунтування правомірності втручання держави в діяльність політичних партій, має тлумачитися у світлі двох моментів: 1) наявності переконливих доказів того, що існує достатній та загрозливий ризик для демократії у діяльності партії; 2) наявності риторики лідерів та членів партії (виступи та дії), що вказує на прагнення до моделі суспільства, що не є сумісною з концепцією демократії (справа «Herri Batasuna and Batasuna проти Іспанії», заяви №№ 25803/04, 25817/04, рішення від 30.06.2009).

Водночас, суд зазначає, що для перевірки дотримання інших двох умов трискладового тесту для оцінки необхідності втручання держави у діяльність громадської організації відповідача, слід проаналізувати суспільно-політичну ситуацію у країні в цілому.

Росія протягом тривалого часу проводила щодо України недружню державну політику, а у 2014 році грубо порушила державний суверенітет і територіальну цілісність України, норми міжнародного права та свої міжнародні зобов`язання, окупувавши частину території України - Автономну Республіку Крим та місто Севастополь, а також окремі території Донецької та Луганської областей.

24.02.2022, після визнання росією незалежності своїх «маріонеткових» утворень - так званих «ДНР» та «ЛНР» - розпочалося повномасштабне вторгнення росії на територію України, яке триває до нині.

Причиною цих подій, безумовно, можна назвати заперечення в росії можливості існування Української незалежної держави, агресивне несприйняття самобутності Українського народу.

Протягом всього часу збройної агресії росія продовжує вести проти України й інформаційну війну, спрямовану на підрив національної безпеки України, її національних інтересів, ліквідацію української державності та знищення української ідентичності, провокування проявів екстремізму, панічних настроїв у суспільстві, загострення і дестабілізацію суспільно-політичної та соціально-економічної ситуації в Україні.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу.

Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України (ч. 1 ст. 65 Конституції України).

Наведене, на переконання суду, за даних обставин, свідчить про легітимність мети втручання держави у права громадської організації, передбачені Конвенцією.

Отже, в умовах протистояння державі-агресору, спираючись на принцип «демократії, здатної захистити себе», суд зазначає про існування об`єктивної соціальної потреби в забороні громадської організації відповідача, діяльність якої спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади та розпалювання міжетнічної ворожнечі. Виходячи з цього, заборона діяльності в умовах повномасштабних воєнних дій є пропорційним заходом, адже здійснюється в інтересах національної безпеки, задля недопущення недемократичного функціонування публічної влади та запобігання порушенням основоположних прав людини.

Статтею 2 Закону України «Про Службу безпеки України», визначені завдання Служби безпеки України, зокрема, на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.

Служба безпеки України звернулася до Міністерства юстиції з листом від 08.09.2022 № 5/1/4-5315 із проханням ініціювати процедуру заборони діяльності організації на підставі рішення суду про заборону та примусовий розпуск (ліквідацію) ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» (код СДРПОУ: 43668328), тому, за наслідком розгляду спору, суд дійшов висновку, що за даних умов, в забороні діяльності громадського об`єднання - відповідача існує об`єктивна соціальна потреба з метою захисту демократичного суспільства та прав і свобод громадян. Вказане обмеження націлене на забезпечення більшої стабільності країни, зокрема, в умовах ведення воєнних дій та інформаційно-психологічних операцій з боку держави-агресора, а тому, вказаний захід є виправданим.

Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, шляхом заборони та примусового розпуску (ліквідації) ГО «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ». Відповідач своїм правом надання відзиву на позовну заяву не скористався, жодних спростувань доводів позовної заяви не надав.

Згідно з приписами ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 77, 90, 241-247, 255, 293, 295-297 КАС України, суд,

в и р і ш и в:

Адміністративний позов Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ) до ГРОМАДСЬКОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ "ВСЕЙКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ "ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ", третя особа - Служба безпеки України, про заборону та примусового розпуску громадського об`єднання - задовольнити.

Заборонити та примусово розпустити (ліквідувати) ГРОМАДСЬКУ ОРГАНІЗАЦІЮ «ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ РУХ ПО БОРОТЬБІ З ФАШИЗМОМ «ПАТРІОТИ-ЗА ЖИТТЯ» (код ЄДРПОУ 43668328, місцезнаходження: Україна, вулиця Бажова, 12, м. Київ, 02100).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Головенко О.Д.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2023
Оприлюднено15.11.2023
Номер документу114866821
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —640/20302/22

Рішення від 10.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 15.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 24.11.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Каракашьян С.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні