КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2023 року Київ № 320/3308/22
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Шевченко А.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Фастівської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Фастівської міської ради (далі - відповідач), в якому позивачка просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у нездійсненні належного розгляду заяви позивачки № П-12250 від 02.11.2021 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га, що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивачки № П-12250 від 02.11.2021 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га, що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області.
У якості підстави позову позивачка зазначила, що відповідачем всупереч вимогам чинного законодавства неналежно здійснено розгляду її заяви № П-12250 від 02.11.2021 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га, що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області.
Ухвалою суду від 25.04.2022 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
17.09.2022 на адресу суду надійшов відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову вказуючи на те, що в лютому 2021 року позивач звернулась до Фастівської міської ради про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, що розташована в с. Мала Снітинка Фастівського району Київської області.
У зв`язку з децентралізацією влади та визначення адміністративних центрів й затвердження територій територіальних громад Київської області, рішенням Фастівської міської ради № 19-І1-VIII від 24.11.2020 року було реорганізовано Малоснітинську сільську раду шляхом приєднання до Фастівської міської ради Київської області.
Беручи до уваги численні заяви жителів старостинських округів Фастівської міської територіальної громади про надання дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність земельних ділянок у межах безоплатної приватизації, враховуючи необхідність детального вивчення даного питання, проведення інвентаризації земель 01.03.2021 року Фастівською міською радою прийнято рішення за № 17/89-VII-VIII «Про встановлення тимчасового перехідного періоду для вивчення питань передачі у власність та надання у користування земельних ділянок у межах старостинських округів Фастівської міської територіальної громади (копія додається).
Фастівською міською радою вищевказане питання було винесено на розгляд сесії Фастівської міської ради, яка відбулась 16 вересня 2021. Однак, за результатами голосування депутатів Фастівської міської ради рішення з даного питання не прийнято.
02.11.2021 ОСОБА_1 звернулась до Фастівської міської ради про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства. 09.12.2021 вищевказана заява була розглянута на сесії Фастівської міської ради, однак, за результатами обговорення та голосування депутатами з даного питання, рішення не прийнято.
У зв`язку з вищевикладеним, відповідач вважає що Фастівська міська рада діяла в межах норм визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Земельним кодексом України, а позовні вимоги ОСОБА_1 є не обґрунтованими, безпідставними та такими що не підлягають задоволенню.
Розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив таке.
Рішенням Малоснітинської сільської ради Фастіського району Київської області № 02-45-VІІ від 21.10.2020 ОСОБА_1 було надано дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, що знаходиться в с.Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області.
На підставі вказаного рішення землевпорядною організацією було розроблено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
02.12.2020 відділом в Устинівському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за результатами розгляду проєкту землеустрою видано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-3512070962020.
Згідно з витягу з Державного земельного кадастру, земельна ділянка має кадастровий номер 3224984200:01:005:0012.
У зв`язку з децентралізацією влади та визначення адміністративних центрів й затвердження територій територіальних громад Київської області, рішенням Фастівської міської ради № 19-І1-VIII від 24.11.2020 було реорганізовано Малоснітинську сільську раду шляхом приєднання до Фастівської міської ради Київської області.
Беручи до уваги численні заяви жителів старостинських округів Фастівської міської територіальної громади про надання дозволу на розробку проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу у власність земельних ділянок у межах безоплатної приватизації, враховуючи необхідність детального вивчення даного питання, проведення інвентаризації земель 01.03.2021 року Фастівською міською радою прийнято рішення за № 17/89-VII-VIII «Про встановлення тимчасового перехідного періоду для вивчення питань передачі у власність та надання у користування земельних ділянок у межах старостинських округів Фастівської міської територіальної громади.
19 лютого 2021 позивачка подала до відповідача заяву з проханням затвердити проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,000 га кадастровий номер 3224984200:01:005:0012 у власність для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності в с.Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області.
На звернення позивача року відповідач листом від 07.09.2021 № П-1332 повідомив, про те, що питання про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 0,2 га, що розташована в с.Мала Офірна було винесено на розгляд Фастівської міської ради (сесія від 16.09.2021), однак за результатами голосування рішення з даного питання не було прийнято.
З метою досудового врегулювання спору, 02.11.2021 позивачкою було повторно подано заяву про затвердження проекту землеустрою (заява № П-12250 від 02.11.2021) у відповідь на яку, відповідач листом № П12250/133 від 30.12.2021 повідомив позивачку про те, що питання затвердження проєкту землеустрою було розглянуто на засіданні сесії Фастівськоїміської ради, яке відбулося 09.12.2021, однак за результатами голосування рішення з даного питання не було прийнято.
Вважаючи таку бездіяльність відповідача протиправною позивач звернулась до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, cуд виходить з такого.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктами «а» і «б» частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:
розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад;
передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Отже, до повноважень відповідача належить розпорядження землями комунальної власності, передання земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, зокрема, і земельної ділянки з кадастровим номером 3224984200:01:005:0012, що вирішуються виключно на пленарних засіданнях селищної ради.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно зі статтею 118 ЗК України встановлений порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами. Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та висновки конкурсної комісії (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до частини сьомої статті 118 ЗК України проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Згідно з частинами восьмої-дев`ятої статті 118 ЗК України (частину восьму статті 118 виключено на підставі Закону України № 1423-IX від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» (набрав чинності 27.05.2021), однак вказана норма була чинна на момент виникнення спірних правовідносин) проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Тобто результат розгляду питання про затвердження проєкту землеустрою оформлюється відповідним органом у формі рішення, що прямо передбачено частиною дев`ятою статті 118 ЗК України.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 26.10.2021 у справі №160/5982/19 та від 02.12.2021 у справі № 480/29/19.
Відповідно до частини другої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Суд встановив, що за результатами відкритого поіменного голосування депутатів Фастівської міської ради 16.09.2021 та 09.12.2021 рішення про затвердження відповідного проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу не прийнято.
Отже, заяви позивача про затвердження проєкту не були вирішені на пленарному засіданні Фастівської міської ради.
Доказів своєчасного розгляду заяв позивачки, в яких позивачка просила затвердити проєкт землеустрою, відповідачем не надано.
Відповідач не прийняв жодного передбаченого законом рішення за наслідками розгляду заяви позивачки, а лише роз`яснив, що за результати відкритого поіменного голосування, це рішення не прийнято. Листи відповідача від 27.09.2021 та від 30.12.2021 не є рішенням суб`єкта владних повноважень (індивідуальним актом) у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України і частини 9 статті 118 ЗК України.
Таким чином, суд прийшов до висновку, що відповідачем, як органом місцевого самоврядування, було порушено встановлений частиною дев`ятою статті 118 ЗК України порядок розгляду заяви позивача щодо затвердження проєкту землеустрою.
Як наслідок, з метою належного захисту порушених прав позивачки, слід зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивачки № П-12250 від 02.11.2021 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га, що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області, а також прийняти рішення відповідно до статті 118 Земельного кодексу України.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що під час звернення до суду позивачкою сплачено судовий збір у розмірі 1984,80 грн., що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією.
Враховуючи задоволення позову, вказаний розмір судового збору підлягає стягненню на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Фастівської міської ради Київської області.
Керуючись статтями 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Фастівської міської ради щодо неприйняття рішення відносно затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,2 га, що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області.
Зобов`язати Фастівську міську раду (ЄДРПОУ: 04446857; місцезнаходження: 08500, Київська обл., м. Фастів, пл. Соборна, буд. 1) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) № П-12250 від 02.11.2021 про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства,що знаходиться в с. Мала Офірна в межах Малосністинської сільської ради Фастівського району Київської області та прийняти відповідне рішення.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) судові витрати у сумі 1984,80 (одна тисяча дев`ятсот вісімдесят чотири) гривні вісімдесят копійок за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Фастівської міської ради (ЄДРПОУ: 04446857; місцезнаходження: 08500, Київська обл., м. Фастів, пл. Соборна, буд. 1).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Шевченко А.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 15.11.2023 |
Номер документу | 114867409 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Шевченко А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні