Рішення
від 22.02.2021 по справі 541/2060/20
МИРГОРОДСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 541/2060/20

Провадження №2/541/162/2021

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

22 лютого 2021 року м. Миргород

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області в складі:

головуючої судді - Куцин В.М.,

секретаря судових засідань Байва Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного провадження в залі суду міста Миргород справу за позовом Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно отриманих коштів державної допомоги

ВСТАНОВИВ:

23 жовтня 2020 року Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради звернуло до суду з вищезазначеним позовом до відповідача ОСОБА_1 та просив суд стягнути з відповідача житлову субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за періоди з 01.05.2018 по 31.05.2019 в сумі 18301,04 грн., посилаючись на зазначення нею недостовірної інформації в заяві про призначення субсидії.

В обґрунтування позову зазначив, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Миргородської міської ради та отримувала субсидію на житлово - комунальні послуги на своє домогосподарство за адресою: АДРЕСА_1 з 30 вересня 2015 року, яка з 2016 року нараховується автоматично. При оформленні субсидії ОСОБА_1 подала заяву відповідної форми та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії. В декларації про доходи є така графа: «Я усвідомлюю, що в разі подання мною у неповному обсязі або недостовірних відомостей про осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні, їх доходи і витрати мені може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі зобов`язуюсь повернути надміру нараховану суму житлової субсидії.

У заяві про призначення житлової субсидії відповідач ставила підпис під текстом «У разі зміни обставин, які зможуть вплинути на отримання житлової субсидії (зміна складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають), джерел доходу, переліку одержуваних житлово - комунальних послуг, придбання товару, майна, товарів або послуг на суму, що перевищує 50 тис. грн.) зобов`язуюсь протягом місяця повідомити підрозділ з питань соціального захисту.

Згідно поданої заяви ОСОБА_1 субсидія їй була нарахована, нараховувалась автоматично згідно наданих даних відповідачем.

За даними відділом реєстрації місця проживання громадян від 04.10.2016р. № 03-01/13614 з відповідачем зареєстровані дочка ОСОБА_2 , 1990 року народження та онука ОСОБА_3 , 2014 року народження.

У зв`язку із зміною кількості членів сім`ї, 30 червня 2017 року відповідачка знову звернулась в Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради із заявою про призначення житлової субсидії та декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій вказала членів сім`ї - себе, дочку, онуку і онуку, яка народилася у 2017 році. За наданими даними автоматично була нарахована субсидія ОСОБА_1 .

Під час проведення вибіркової перевірки достовірності інформації отримувачів субсидій (верифікації) для автоматичного продовження субсидії виявлено, що дочка ОСОБА_1 одружена, але її чоловік не зареєстрований за вказаною адресою проживання відповідачки, і тому його доходи не були включені при нарахуванні субсидії.

У зв`язку із змінами з травня 2018 року, відповідачка знову звернулась в управління соціального захисту населення Миргородської міської ради, але субсидія їй була припинена з травня 2019 року у зв`язку з виявленими поданими нею недостовірними даними.

Відповідно до п. 9 Положення про порядок призначення житлових субсидій затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 р. № 848 (в редакції постанови КМУ від 27.04.2018р. №329) житлова субсидія призначається на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також, доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Згідно п. 13 Порядку громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру. Тому для вирішення питання про надмірно отриману суму субсидії та можливості в подальшому отримувати субсидію, 31.05.2019 управління соціального захисту населення Миргородської міської ради направило на адресу ОСОБА_1 лист щодо наявності надмірно отриманої субсидії в розмірі 604,44 грн. за травень 2019 року. Цей борг ОСОБА_1 сплатила в повному обсязі.

Працівниками управління соціального захисту населення Миргородської міської ради було проведено перерахунок суми нарахованої субсидії за період з 01.02.2019р. по 31.05.2019 в розмірі 6914,53 грн., про що відповідачці був направлений лист від 30.09.2019 р. та другий лист з перерахунком суми субсидії за період з 01.05.2018 року по 31.01.2019 в сумі 11386,91 грн. Загальна сума надмірно отриманої субсидії за період з 01.05.2018 по 31.05.2019р. склала 18301,04 грн, яку позивач просив стягнути на його користь.

Ухвалою судді від 27 жовтня 2020 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, направив заяву про розгляд справи у його відсутність (а.с. 52).

В судовому засіданні відповідач ОСОБА_1 позов не визнала, просила відмовити в його задоволенні з підстав вказаних у відзиві на позовну заяву. Вказувала, що вперше їй субсидія була призначена в 2015 році, на той час в склад сім`ї входили тільки зареєстровані члени сім`ї, про яких вона вказала в декларації про доходи і витрати осіб , які звернулися за призначенням житлової субсидії. В 2018 році їй була автоматично призначена субсидія. Про зміни в законодавстві вона не знала. Від Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради нічого не приховувала. Коли їй прийшло повідомлення про повернення надмірно сплаченої субсидії, вона повернула в червні 2019 року 608 грн. Чоловік дочки про якого нібито вона приховала інформацію, зареєстрований та проживає у військовій частині.

15 грудня 2020 року в обґрунтування відзиву зазначала, що при оформленні субсидії в 2015 та 2017 роках в заявах та деклараціях про доходи зазначалось на її обов`язок у разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання житлової субсидії - зміна складу осіб, які зареєстровані (Фактично проживають), джерел доходу, переліку одержуваних житлово-комунальних послуг, придбання товару, майна або послуг на суму, що перевищує 50000 грн., повідомити про це відповідача.

Його зобов`язання про повідомлення про осіб із складу домогосподарства в разі коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства зазначені заяви та декларації не передбачали. Врахування доходів членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства у разі коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства, введено з 1 травня 2018 року згідно Постанови КМУ № 329 від 27 квітня 2018 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022». Згідно пункту 2 Постанови КМУ № 329 від 27 квітня 2018 року «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанова Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022» з 1 травня 2018 року призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяв і декларації, якщо у складі, домогосподарства є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

Законодавство України після 01 травня 2018 року не передбачало автоматичного продовження (нарахування) субсидії (без подання нових заяв та декларацій), якщо у складі, домогосподарства є особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства.

В той же час законодавство не передбачало обов`язку громадян вчиняти будь-які дії в такому випадку (окрім права подати нову заяву та декларацію), а згідно положень ч. 1 ст. 19 Конституції України ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Позивачем не надано належних та допустимих доказів її недобросовісності або ж щодо наявності рахункової помилки з боку позивача. Призначення позивачем після 01 травня 2018 року субсидії без подання нею нової заяви та декларації не є рахунковою помилкою, а є порушенням п. 2 Постанови КМУ № 329 від 27 квітня 2018 року саме позивачем. Тому просить відмовити в задоволенні позову.

У відповіді на відзив представник позивача підтримала вимоги позовної заяви та просила їх задовольнити.

Заслухавши позивача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов до наступних висновків.

Житлова субсидія призначається відповідно до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - Положення), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1995 № 848.

Як встановлено судом, відповідач ОСОБА_1 зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 . З нею зареєстровані: дочка ОСОБА_2 , 1990 року народження, онука ОСОБА_3 , 2014 року народження, онука ОСОБА_4 , 2017 року народження (а.с. 7).

За призначенням житлової субсидії відповідач звернулася у вересні 2015 року (а.с.3 ). Згідно заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб від 30.09.2015, поданої ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області, позивач просила призначити їй субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг (газопостачання, електропостачання, централізоване опалення, централізоване постачання холодної води, водовідведення, утримання будинків і споруд, вивезення побутових відходів.

До складу сім`ї та домогосподарства відповідача входила дочка ОСОБА_2 , 1990 року народження та онука ОСОБА_3 , 2014 року народження, які зареєстровані за однією з відповідачем адресою, що підтверджується зазначеними нею в декларації даними, а отже, на підставі поданої заяви та декларації відповідачу було призначено субсидію, розмір якої вираховувався з кількості осіб, що зареєстровані у житловому приміщенні.

У зв`язку із зміною кількості членів сім`ї, 30 червня 2017 року відповідачка знову звернулась в Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради із заявою про призначення житлової субсидії та декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій вказала членів сім`ї - себе, дочку, онуку і онуку, яка народилася у 2017 році. За наданими даними автоматично була нарахована субсидія ОСОБА_1 (а.с. 5,6).

Внесення даних про сімейний стан діючою на той час редакцією заяви та декларації не було передбачено, а розрахунок субсидії здійснювався відповідно до п.16 Положення про порядок призначення субсидії, які давали право на отримання субсидії тільки для зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, без врахування сімейного стану.

27.04.2018 прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 329 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1022», яка набрала чинності з 01.05.2018.

Постановою КМУ №329, Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення), викладено в новій редакції.

Пунктом 2 Постанови №329 визначено, що з 1 травня 2018 р., призначення житлової субсидії здійснюється лише після подання нових заяви і декларації, якщо у складі домогосподарства є: особи, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства. Обов`язковою умовою для надання житлової субсидії є наявність нової, поданої заяви та декларації, однак позивачем не було подано до Управління нову заяву та декларацію в розумінні положень Постанови КМУ №329, а тому призначення житлової субсидії було проведено Управлінням в автоматичному режимі.

Відповідно до пункту 9 Положення, житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Водночас, абзацами першим та третім пункту 16 Положення № 848 (в редакції з 01.05.2018 р.) такий випадок не був передбачений, а лише з 01.10.2018 редакція зазначених норм передбачає, що особам, члени сім`ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства, призначення житлової субсидії на наступний строк також здійснюється після подання нових заяви та декларації.

При цьому, субсидію на черговий період з 01.05.2018 по 31.05.2019 ОСОБА_1 було призначено Управлінням без звернення позивача.

Суд вважає, що у зв`язку із набранням чинності постанови КМУ №329 від 27.04.2018, якою з 01.05.2018 змінено порядок призначення житлової субсидії,

Управління не мало правових підстав для призначення житлових субсидій - без звернення громадян на наступний період та без перевірки наявності у складі домогосподарств осіб, перелік яких визначений пунктом 2 зазначеної Постанови КМУ №329.

Таким чином, з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2018 №329, тобто з 01.05.2018, призначення ОСОБА_1 субсидії на наступний період (з 01.05.2018 по 31.05.2019 мало б відбутися лише після подання відповідачем нової заяви про призначення житлової субсидії та декларації про доходи та витрати осіб, із зазначенням в ній відомостей про всіх зареєстрованих осіб та чоловіка дочки, як члена сім`ї відповідача.

Отже, Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області мало припинити виплату субсидії ОСОБА_1 або, у разі подання нових заяви та декларації, призначити її з травня 2018 року.

Підставою для пред`явлення вимоги про повернення переплаченої суми житлової субсидії Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області зазначило як: «внаслідок подання недостовірної інформації», оскільки Управління не володіє інформацією про чоловіка дочки.

Так, пунктом 16 Положення №848 передбачено обов`язок громадянина, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів з дня виникнення відповідних обставин проінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про обставини для перерахунку призначеної житлової субсидії щодо змін у складі сім`ї члена домогосподарства, однак суд зазначає, що в зареєстрованому шлюбі дочка відповідача перебуває починаючи з 10.08.2013 (а.с.54), на момент призначення їй у 2017 році житлової субсидії, цей факт мав місце.

Оскільки зміни у складі сім`ї ОСОБА_1 мали місце ще до призначення їй житлової субсидії за вказаний період, суд вважає безпідставним посилання Управління на те, що відповідачкою було надано недостовірну інформацію під час призначення останній житлової субсидії.

Разом з тим, повноваження щодо призначення житлових субсидій покладено на Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області, яке, при призначенні субсидії відповідачу на наступний період з 01.05.2018 по 31.05.2019, у зв`язку із змінами в законодавстві, будь-якої перевірки щодо наявності підстав для такого призначення не проводило (за заявою особи чи за рішенням уповноваженого органу без наявності відповідної заяви).

Згідно пункту 16 Положення, після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб).

Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Пунктом 14 Положення №848 визначено, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Статтею 1215 ЦК України встановлено, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

При цьому правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються.

Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, передбачено, що субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу членів домогосподарства, членів сім`ї особи із складу домогосподарства, зазначених у пунктах 24-28 цього Положення, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються такі доходи.

Обов`язок щодо надання достовірної інформації про доходи зареєстрованих у квартирі осіб з метою отримання субсидій, надання раніше призначеної субсидії припиняється, якщо громадянин приховав або свідомо подав недостовірні відомості про доходи (не зазначив один із видів доходів) та майновий стан, що вплинули на встановлення права на субсидію, внаслідок чого йому була надміру нарахована сума субсидії.

Механізм повернення надмірно отриманих коштів у виді житлової субсидії передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини отримувача субсидій, а саме через його зловживання, зокрема подання документів з недостовірними відомостями.

Згідно із частиною першою статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Законодавець пов`язує повернення надмірно отриманих коштів, наданих у вигляді житлової субсидії, саме з недобросовісністю набувача, яку згідно статті 81 ЦПК України має довести позивач.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 13 листопада 2019 року у справі № 332/2805/18.

Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави (частина перша статті 2 ЦПК України).

Згідно статті 89 ЦПК України, виключне право оцінки доказів належить суду, який має оцінювати докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вищевикладене, а також відсутність умислу у відповідача щодо отримання субсидії шляхом не подання інформації щодо чоловіка дочки, який зареєстрований за іншою адресою, ніж дочка відповідача, оскільки позивач (платник грошових коштів) не довів недобросовісності у діях відповідача (набувача субсидії), а також виходячи із необхідності дотримання справедливого балансу між інтересами держави та втручанням у права відповідача, суд дійшов, висновку про відсутність підстав для примусового повернення отриманих ОСОБА_1 коштів у вигляді житлової субсидії у сумі 18301,04 грн.

Згідно частини першої статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

В зв`язку з відмовою в задоволенні вимог, судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 77, 81, 89, 258, 259, 263, 264, 265 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ :

В задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради про стягнення з ОСОБА_1 надмірно отриманих коштів державної допомоги за період 01.05. 2018 по 31.05.2019 в розмірі 18301 грн. 04 коп., відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до п.15 Розділу XIII «Перехідні положення» ЦПК України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Полтавського апеляційного суду через Миргородський міськрайонний суд Полтавської області.

Учасники справи:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , рнокпп НОМЕР_1 , адреса реєстрації та проживання: АДРЕСА_2 .

Управління соціального захисту населення Миргородської міської ради Полтавської області, місцезнаходження: вулиця Гоголя, 92 м. Миргород, Полтавської області, 37600, код ЄДРПОУ 25167057.

Повне судове рішення складене 26 лютого 2021 року.

Суддя: В. М. Куцин

Дата ухвалення рішення22.02.2021
Оприлюднено15.11.2023
Номер документу114869492
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —541/2060/20

Рішення від 22.02.2021

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Куцин В. М.

Рішення від 22.02.2021

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Куцин В. М.

Ухвала від 27.10.2020

Цивільне

Миргородський міськрайонний суд Полтавської області

Куцин В. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні