Справа №333/8556/23
Провадження № 3/333/3030/23
ПОСТАНОВА
Іменем України
26 жовтня 2023 року м. Запоріжжя
Суддя Комунарського районного суду м. Запоріжжя Варнавська Л.О. розглянувши матеріали справи про адміністративне правопорушення, які надійшли з Управління патрульної поліції в Запорізькій області відносно
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який мешкає за адресою: АДРЕСА_1 за ч.1 ст. 160 КУпАП, -
ВСТАНОВИВ:
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення №39733/6/08-01-09-02-04 від 25.09.2023 року ОСОБА_1 керівник ТОВ «КОНТИНЕНТ ХХІ» вчинив правопорушення пп.14.1.6, пп.14.1.224 п14.1 ст.14, п.п.230.1.2 п.230.1 ст.230 Податкового Кодексу України в частині реалізації пального на акцизному складі не зареєстрованому в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового та підпадає під дію ч.5 ст. 164 КУпАП. Порушення виявлено під час проведення фактичної перевірки за місцем провадження діяльності з оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за адресою: АДРЕСА_2 (акт перевірки №4390/08/01/09/44868552 від 04.08.2023 р., складений та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 ).
Згідно протоколу про адміністративне правопорушення №39735/6/08-01-09-02-04 від 25.09.2023 року ОСОБА_1 керівник ТОВ «КОНТИНЕНТ ХХІ» вчинив правопорушення ч.1, ч.9 ст.15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального», в частині здійснення оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі в період з 23.03.2023 р. до 24.07.2023 р. (включно) без отримання відповідної ліцензії та підпадає під дію ч.1 ст. 161-1 КУпАП. Порушення виявлено під час проведення фактичної перевірки за місцем провадження діяльності з оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна б. 12 (акт перевірки №4390/08/01/09/44868552 від 04.08.2023 р., складений та зареєстрований за адресою: АДРЕСА_3 ).
В судове засідання ОСОБА_1 не з`явився, надав заяву про розгляд справи без його участі, надіслав заперечення на протоколи, свою провину не визнав. Посилається на таке.
На підставі направлень, виданих Головним управлінням ДПС у Запорізькій області №1806 від 21.07.2023 року та No1805 від 21.07.2023 року, відповідно до ст. 19-1, ст. 20, пп. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України та на підставі наказу Головного управління ДПС у Запорізькій області від 21 липня 2023 року №1330-п проведено фактичну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «КОНТИНЕНТ XXI» (ЄДРПОУ 44868552 адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, буд. 12 з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку обігу, зберіганні та транспортуванні пального; виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів за період з 28.12.2022 року по 03.08.2023 року.
04 серпня 2023 року головним державним інспектором відділу контролю за виробництвом та обігом пального управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС У Запорізькій області Олегом Кавіним та головним державним інспектором відділу контролю за виробництвом та обігом спирту, спиртовмісної продукції, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах управління контролю за підакцизними товарами Головного управління ДПС у Запорізькій області ОСОБА_2 було складено Акт №4390/08/01/09/44868552 (далі - Акт) про результати фактичної перевірки з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, обігу, зберіганні та транспортуванні пального виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів.
На підставі вказаного Акту перевірки посадовими особами ГУ ДПС у Запорізькій області було складено протокол №39733/6/08-01-09-02-04 від 25 вересня 2023 року про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 164 КУпАП, та протокол №39735/6/08-01-09-02-04 від 25 вересня 2023 року про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 161-1 КУпАП.
26 вересня 2023 року ним було надано письмові пояснення до протоколів протокол №39733/6/08-01-09-02-04 та №39735/6/08-01-09-02-04.
Вважає, що відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 164 КУпАП, оскільки у ч. 5 ст. 164 КУпАП передбачено відповідальність за зберігання та/або реалізацію на митній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
15 грудня 2022 року між ТОВ «АВІОН 2015» та ТОВ «КОНТИНЕНТ XXI» було укладено договір оренди No15-12/22, відповідно до якого в строкове платне користування було передано нежитлове приміщення, а саме: кабінет 17,6 кв.м., що знаходиться за адресою: 69083, м. Запоріжжя, вул. Східна, 12. Строк дії даного договору було продовжено до 31 грудня 2024 року Додатковою угодою No01/04 від 01 квітня 2023 року до договору оренди No15-12/22 від 15.12.2022 року.
В протоколі відсутні будь-які вказівки на те, який саме склад не було зареєстровано, а відтак, під час складення протоколу було порушено приписи ст. 256 КУпАП у частині повного викладення фактичних обставин правопорушення.
У нежитловому приміщенні (офісі) та на території поблизу нього перевіряючими не було виявлено жодних ємностей, споруд чи будівель, які могли б використовуватися для зберігання, розливу, навантаження чи вивантаження пального. Тому доказів, що підтверджують наявність акцизних складів у відповідача немає.
Оскільки для ТОВ «КОНТИНЕНТ ХХІ» автомобіль перевізника, у якому зберігалося пальне є акцизним складом пересувним, то потреби в зберіганні палива при оптовій торгівлі та реєстрації акцизного складу за наявності місць торгівлі відсутня.
Через те, що пальне зберігалося та реалізовувалося у акцизних складах пересувних, відпуск пального в період з 23.03.2023 року по 24.07.2023 року (включно) не міг здійснюватися зі стаціонарного акцизного складу, оскільки такого складу не існує.
Також вважає, що і його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 161-1 КУпАП. Зазначає, що ч. 1 ст. 161-1 КУпАП визначено, що особа притягається до відповідальності за здійснення оптової або роздрібної торгівлі пальним без державної реєстрації суб`єктом господарювання або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).
3 протоколу про адміністративне правопорушення не зрозуміло, які саме «необхідні дозвільні документи» малися на увазі, дозвіл органів пожежного нагляду, дозвіл на зберігання пального, тощо. Тому без посилання на спеціальне законодавство, що регламентує певний вид господарської діяльності та вимагає обов`язковість отримання відповідних дозвільних документів, таке обвинувачення слід визнавати неконкретним, таким, що порушує право особи на захист. У протоколі про адміністративне правопорушення немає належного викладення обставин події, а саме: за яку вартість було продано пальне та за яких обставин або в який спосіб. Також у протоколі відсутні будь-які докази, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.
ТОВ «КОНТИНЕНТ XXI» має ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі №990614202201767 від 28.12.2022 року.
Дослідивши надані письмові докази, приходжу до висновку, що справа про адміністративне правопорушення підлягає закриттю у зв`язку із відсутністю складу та події адміністративного правопорушення в діях ОСОБА_1 .
Притягнення особи до адміністративної відповідальності можливе за умови наявності в її діянні складу адміністративного правопорушення. Склад адміністративного правопорушення - це передбачена нормами права сукупність об`єктивних і суб`єктивних ознак, за наявності яких те чи інше діяння можна кваліфікувати як адміністративне правопорушення. Він складається з: а) об`єкту; б) об`єктивної сторони; в) суб`єкту; г) суб`єктивної сторони.
Відсутність (недоведеність) хоча б однієї з ознак складу адміністративного правопорушення унеможливлює прийняття рішення про притягнення особи до відповідальності та застосування щодо неї заходів державного примусу.
Об`єктом правопорушення за ч.5 ст.164 КУпАП є суспільні відносини у сфері регулювання господарської діяльності.
Об`єктивна сторона правопорушення полягає у зберіганні та/або реалізації на митній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Так,диспозиція ч.5ст.164КУпАП передбачаєвідповідальність зазберігання та/або реалізацію на митній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, -
Відтак, диспозиція зазначеної статті містить два окремих форми вчинення даного адміністративного правопорушення, які, в тому числі, можуть бути пов`язані між собою, а саме:
- зберігання митній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
-реалізаціямитній території України пального або спирту етилового на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
В протоколі №39733/6/08-01-09-02-04 від 25.09.2023 року ОСОБА_1 обвинувачується саме в реалізації пального на акцизному складі незареєстрованому в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Порушення виявлено під час проведення фактичної перевірки за місцем провадження діяльності з оптової торгівлі пальним за адресою: м.Запоріжжя, вул. Східна, 12.
Відповідно дост.1Закону №481/95-ВР «Про державнерегулювання виробництваі обігуспирту етилового,коньячного іплодового,алкогольних напоїв,тютюнових виробів,рідин,що використовуютьсяв електроннихсигаретах,та пального» місце оптової торгівлі пальним місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування; місце зберігання пального місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування
Тобто, для класифікації території як місця для зберігання пального чи місця здійснення оптової торгівлі, обов`язковою ознакою є наявність на цій території споруд, ємностей чи обладнання для здійснення такої діяльності.
На підставі ліцензії на право оптової торгівлі пальним без місць оптової торгівлі пальним може здійснюватись лише діяльність з купівлі та продажу пального іншим суб`єктам господарювання безпосередньо з акцизного складу пересувного, розпорядником якого є такий ліцензіат (оптова торгівля без місця), або на акцизному складі пересувному - при зміні власника пального на такому акцизному складі пересувному.
Верховний Суд у постановах від 31.05.2022 у справі №540/4291/20, від 29.06.2022 у справі №200/11016/20-а, від 21.09.2022 у справі №140/16490/20, від 12.01.2023 у справі №420/11102/21 застосував норми ст.ст. 15, 17 Закону №481/95-ВР у подібних правовідносинах у системному зв`язку із нормами підпунктів 14.1.6, 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 ПК України і дійшов до висновку, що зберігання пального нерозривно пов`язане із наявністю у суб`єкта господарювання споруд та/або обладнання, та/або ємностей, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування (місця зберігання пального). Відповідно, у випадку, якщо наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального має ознаки, які згідно з нормами підпунктів 14.1.6, 14.1.6-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлені як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці.
Обов`язок отримувати ліцензію на право зберігання пального та оптову торгівля пальним з місця виникає тільки щодо стаціонарних об`єктів, адже із змісту переліку документів, необхідних для отримання ліцензії, вбачається, що такі документи неможливо надати для пересувних ємностей та транспортних засобів, оскільки останні не є нерухомим майном та не мають чіткої прив`язки до місця (території).
Таким чином, для оцінки наявності в діях суб`єкта господарювання складу правопорушення у вигляді здійснення діяльності зі зберігання чи реалізації пального без отримання відповідної ліцензії, з`ясуванню підлягають місце та спосіб його зберігання, мета придбання, технічні характеристики використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), обсяги споживання, закупівлі та обставини використання пального. Ці обставини складають об`єктивну та суб`єктивну сторони правопорушення.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» оптова торгівля - діяльність по придбанню і відповідному перетворенню товарів для наступної їх реалізації суб`єктам господарювання роздрібної торгівлі, іншим суб`єктам господарювання.
Оптова торгівля пальним це діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктами господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.
Поняття «оптова торгівля», наведене в ДСТУ 4303:2004 «Роздрібна та оптова торгівля. Терміни та визначення понять». Оптовою торгівлею є купівля-продаж товарів за договорами постачання партіями для їх наступного продажу кінцевому споживачу через роздрібну торгівлю або для виробничого використання (пункт 4.5).
Місце оптової торгівлі пальним - це місце (територія), на якому розташовані споруди і а/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для здійснення оптової торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування.
Ч.1 ст.161-1 КУпАП передбачена відповідальність за оптову або роздрібну торгівлю пальним без державної реєстрації суб`єктом господарювання або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).
ТОВ «КОНТИНЕНТ ХХІ» 28.12.2022 року отримало ліценцію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний №990614202201767, дата реєстрації 28.12.2022, термін дії з 28.12.2022 по 28.12.2027 року за адресою: м. Запоріжжя, вул. Східна, буд. 12.
Акт про результати фактичної перевірки з питання здійснення контролю за додержанням суб`єктом господарювання вимог законодавства, які є обов`язковими при виробництві, обліку, зберігання та транспортування пального, виявлення порушень у сфері виробництва і обігу підакцизних товарів від 25.07.2023 року зареєстрований в органі ДПС за №4390/08/01/09/ НОМЕР_1 не містить інформації щодо місця та способу зберігання пального, технічних характеристик використаних для цього споруд (обладнання, ємностей), фактичної реалізації пального на акцизному складі. Вбачається, що вказаний вище Акт складений на підставі перевірки товарно-транспортних накладних, в яких було зазначено пункт навантаження та пункт розвантаження.
В протоколах про адміністративне правопорушення, складених у відношенні ОСОБА_1 відсутні відомості дату, місце реалізації пального та інші відомості, на підставі яких можна зробити висновок про вчинення ним адміністративних правопорушень за ч.1 ст.161-1, ч.5 ст. 164 КУпАП.
За таких обставин підстав для притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за 5 ст. 164 КУпАП за реалізацію на митній території України пального на акцизному складі, не зареєстрованому у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового не має та за ч.1 ст. 161- КУпАП - оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі в період без отримання відповідної ліцензії.
Згідно зі ст.7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Відповідно до ст.280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно п.2 ст.129 Конституції України, однією з основних засад судочинства, є забезпечення доведеності вини.
Рішенням Конституційного Суду України від 26 травня 2015 року № 5-рп/2015 щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 276 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено, що у наведених положеннях Кодексу визначено систему правових механізмів щодо забезпечення дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, на стадії розгляду уповноваженим органом (посадовою особою) справи про адміністративне правопорушення, зокрема, з метою запобігти безпідставному притягненню такої особи до відповідальності.
Враховуючи, що законодавство України про адміністративні правопорушення має каральну направленість (більш кримінальна), а тому з урахуванням принципів і загальних засад КУпАП, практики Європейського Суду по правах людини, передбачається принцип презумпції невинності особи, поки її винуватість не буде доведена у встановленому законом порядку.
Усі сумніви щодо доведеності вини суд трактує на користь особи, що притягується до адміністративної відповідальності.
Керуючисьст. 184, п.1 ч.1 ст.247, ч.3 ст.284КУпАП, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Провадження у справі про адміністративне правопорушення у ОСОБА_1 за ч.5 ст. 164, ч.1 ст. 161-1 КУпАП закрити у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена до Запорізького апеляційного суду особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим або його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Суддя Комунарського районного
суду м. Запоріжжя Л.О. Варнавська
Суд | Комунарський районний суд м.Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2023 |
Оприлюднено | 15.11.2023 |
Номер документу | 114871264 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницькій діяльності Порушення порядку провадження господарської діяльності |
Адмінправопорушення
Комунарський районний суд м.Запоріжжя
Варнавська Л. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні