ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА
справа № 753/16839/23
провадження № 1-кп/753/1868/23
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" листопада 2023 р. Дарницький районний суд м. Києва в складі:
головуючого судді ОСОБА_1
секретаря ОСОБА_2
проводячи підготовче судове засідання у кримінальному провадженні відомості про яке внесено до ЄРДР за № 12021243000000249 по обвинуваченню ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Кіровоград, українця, громадянина України, зареєстрованого та проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, за участі сторін кримінального провадження: прокурора ОСОБА_4 захисника ОСОБА_5 обвинуваченого ОСОБА_3
У С Т А Н О В И В :
Згідно рішення загальних зборів Акціонерів Товариства (протокол № 1 від 06 квітня 2011 року) та на виконання вимог абзацу першого пункту п?ятого розділу 17 «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» Закрите Акціонерне Товариство «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» перейменовано на Приватне акціонерне товариство «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» (код ЄДРПОУ 23534069, юридична адреса: м. Київ, вул. Вірменська, 5-а). Товариство є повним правонаступником усіх прав та обов?язків Закритого Акціонерного Товариства «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» (код ЄДРПОУ: 23534069). Рішенням позачергових загальних зборів акціонерів Приватного акціонерного товариства «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» (далі - ПрАТ «SU GROUP», приватне товариство) № 17 від 17.10.2018 затверджено Статут Приватного акціонерного товариства «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» (нова редакція).
Згідно п.2.1. Статуту метою діяльності ПрАТ «SU GROUP» є здійснення підприємницької діяльності в цілях отримання прибутку та використання його в інтересах Товариства та його акціонерів.
Пунктом 2.2. Статуту встановлено, що серед іншого, предметом діяльності Товариства є: монтаж і установлення насосів, компресорів та гідравлічних систем; монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; електромонтажні роботи, будівельно-монтажні, ремонтно-будівельні, дослідно-конструкторські, технологічні, проектні роботи; надання торговельно-посередницьких послуг по матеріально-технічному постачанню продукції, товарів, обладнання, будівельних матеріалів та інше; придбання, збереження, поставка, продаж обладнання, різноманітної продукції та товарів широкого проектування, монтаж, демонтаж, пусконаладка, утримання, обслуговування будівель і споруд, насосного обладнання, насосних станцій, водопровідно-каналізаційних систем, систем фільтрації, систем поливу об?єктів питного і безпечного водопостачання та інженерної інфраструктури, мережі постачання електроенергії, газу, тепла, води та водовідведення, водоочищення, колектори, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, інші об?єкти житлово-комунального господарства; технічне обслуговування, ремонт опалювальних котелень, бойлерних, каналізаційних та водопровідних споруд, колекторів, установок, теплових пунктів та теплових мереж та надання послуг за укладеними договорами.
У відповідності до п. 3.1. Статуту Товариство є юридичною особою з дати його державної реєстрації. Товариство є господарським товариством і має організаційно-правову форму акціонерного товариства. Тип акціонерного товариства - приватне.
Відповідно до п.11.1. Генеральний директор є одноосібним Виконавчим органом Товариства, який здійснює керівництво поточною діяльністю Товариства. Генеральний директор підзвітний Загальним зборам і Наглядовій раді, організовує виконання їх рішень.
Згідно п.11.11.- п.11.15. Статуту до компетенції Генерального директора Товариства належить:
- вирішення всіх питань, пов?язаних з керівництвом поточною діяльністю Товариства, що охоплює юридичні та фактичні дії, які здійснюються у внутрішній та зовнішній сферах діяльності Товариства, крім питань та дій, що належать до компетенції Загальних зборів, Наглядової ради та Ревізійної комісії, в тому числі і виключної компетенції цих органів;
- представляти інтереси Товариства перед юридичними та фізичними особами, органам державної влади та місцевого самоврядування, установами та організаціями, незалежно від форми власності та підпорядкування, вчиняти від імені та на користь Товариства правочини й інші юридично значимі дії приймає рішення, обов?язкові для виконання всіма працівниками Товариства;
- самостійно розпоряджатися коштами, майном та майновими правами Товариства у межах, що встановлені цим Статутом, внутрішніми нормативними документами Товариства, рішеннями Загальних зборів та рішеннями Наглядової ради;
- організовувати та забезпечувати бухгалтерську та статистичну звітність Товариства та нести відповідальність за її достовірність;
- має право без довіреності діяти від імені Товариства, здійснювати оперативне керівництво Товариством, уповноважений самостійно вирішувати питання поточної діяльності Товариства, представляти Товариство в усіх підприємствах, установах, організаціях та органах, як в Україні, так і за її межами, затверджувати організаційну структуру, штатний розклад та посадові інструкції працівників Товариства, відкривати в банках поточні та інші рахунки, підписувати фінансові та інші документи, зовнішньоекономічні контракти, кредитні договори, трудові та інші угоди, видавати довіреності, вчиняти інші юридичні дії, з винятком віднесених цим Статутом і законодавством до інших органів управління або з врахуванням обмежень (чи необхідності попередніх погоджень), встановлених цим Статутом;
- забезпечувати виконання рішень Загальних зборів, Наглядової ради, вимог цього Статуту, умов колективного договору та зобов`язань перед контрагентами за господарськими договорами, відповідати за збереження майна Товариства та його належне використання. Згідно вимог законодавства організовувати введення бухгалтерського обліку, подання податкової та статистичної звітності, виконувати інші функції, необхідні для забезпечення поточної діяльності Товариства.
Згідно наказу Генерального директора ПрАТ «SU GROUP» № 11 від 08.04.2011 ОСОБА_3 вступив на посаду генерального директора ПрАТ «SU GROUP» на підставі протоколу загальних зборів Акціонерів Товариства № 1 від 06.04.2011.
3 огляду на вищевикладене, ОСОБА_3 офіційно очолював Товариство, відповідав за ведення його господарської діяльності та дотримання чинного законодавства.
Тобто, в силу покладених на Генерального директора ПрАТ «SU GROUP» організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських обов?язків, з урахуванням положень ч. 3 ст. 18, примітки 1 до ст. 364 КК України, ОСОБА_3 є службовою особою Товариства.
Окрім цього, згідно примітки до ст. 358 КК України, під офіційним документом слід розуміти документи, що містять зафіксовану на будь-яких матеріальних носіях інформацію, яка підтверджує чи посвідчує певні події, явища або факти, які спричинили чи здатні спричинити наслідки правового характеру, чи може бути використана як документи - докази у правозастосовчій діяльності, що складаються, видаються чи посвідчуються повноважними (компетентними) особами органів державної влади, місцевого самоврядування, об?єднань громадян, юридичних осіб незалежно від форми власності та організаційно-правової форми, а також окремими громадянами, у тому числі самозайнятими особами, яким законом надано право у зв?язку з їх професійною чи службовою діяльністю складати, видавати чи посвідчувати певні види документів, що складені з дотриманням визначених законом форм та містять передбачені законом реквізити.
При цьому, ОСОБА_3 , перебуваючи на посаді Генерального директора ПрАТ «SU GROUP», будучи службовою особою відповідальною за фінансово-господарську діяльність підприємства вчинив службову недбалість за наступних обставин.
Так, 18.06.2018 Міське комунальне підприємство «Хмельницькводоканал» (код ЄДРПОУ 03356128, м. Хмельницький, вул. Водопровідна, 75), в особі директора ОСОБА_6 (Замовник), з однієї сторони та Приватне акціонерне товариство «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» (код ЄДРПОУ 23534069, м. Київ, вул. Вірменська, буд. 5-А), в особі Генерального директора ОСОБА_3 (Підрядник), з іншої сторони, уклали договір підряду № 236 з виконання робіт по технічному переоснащенню головної каналізаційної насосної станції по вул. Трудовій, 6 у місті Хмельницькому з улаштуванням енергозберігаючого насосного агрегату з частотним перетворювачем та системою автоматизації (код ДК 021:2015-45310000-3 «Електромонтажні роботи») на загальну суму 7 049 467 гривень 20 копійок.
Відповідно до п. 1.1. вказаного договору Підрядник зобов?язується на власний ризик, власними силами і засобами, матеріальними ресурсами, у відповідності до умов даного Договору, виконати будівельно-монтажні роботи «Технічне переоснащенню ГКНС по вул. Трудовій, 6, м. Хмельницький з улаштуванням енергозберігаючого насосного агрегату з частотним перетворювачем та системою автоматизації» (далі - Об?єкт) згідно із затвердженою проектно-кошторисною документацією (далі Роботи Підрядника), передати виконані Роботи у встановлений термін.
Замовник, згідно п. 1.2. Договору - зобов?язується надати Підряднику будівельний майданчик, проектно-кошторисну документацію, дозвільну документацію, забезпечити своєчасне фінансування будівництва, прийняти виконані Підрядником Роботи і повністю сплатити вартість виконаних робіт у порядку і в розмірах, передбачених цим Договором та додатками до нього.
Відповідно до п. 2.1. загальний термін виконання Робіт Підрядником за цим Договором - до 31 грудня 2018 року з урахуванням вимог п.2.2., п.2.4., п.4.1.1.
Ціна Договору визначена на підставі договірної ціни (додаток № 1 до Договору) і складає 7 049 467,20 грн., в тому числі ПДВ - 1 174 911,20 грн. Договірна ціна є динамічною та може уточнюватись у відповідності до вимог ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 «Правила визначеності вартості будівництва», прийнятих наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2013 № 293 у порядку та у випадках, встановлених ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.11.2015 № 922-VIII. Остаточна сума цього Договору буде додатково узгоджуватись Сторонами в процесі будівництва та вказуватись у актах КБ-2В, КБ-3. Ціна матеріалів та послуг (виконання робіт) фактична (п. 3.1., п. 3.2. Договору).
Згідно п. 3.3. вартість робіт, що є предметом Договору, визначена із врахуванням вартості матеріалів Підрядника, що використовуються для їх виконання.
Фінансування робіт здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету відповідно до рішення дев?ятнадцятої сесії Хмельницької міської ради від 27.12.2017 № 8 «Про бюджет міста Хмельницького на 2018 рік» та рішення двадцять першої сесії Хмельницької міської ради від 11.04.2018 № 3 «Про внесення змін до бюджету міста Хмельницького на 2018 рік» (п. 3.5. Договору).
Пунктами 3.6., 3.6.1. та 3.6.2. Договору визначено, що розрахунки між Сторонами здійснюються наступним чином: за наявності бюджетного фінансування Замовник може (має право) для придбання і постачання необхідних для виконання робіт матеріалів, конструкцій, виробів перерахувати Підряднику попередню оплату в розмірі 30 % від загальної вартості Договору, що складає 2 114 840,00 грн., в тому числі ПДВ 352 473,33 грн., що передбачено постановою КМУ від 23.04.2014 № 117, абзац 1 підпункт 3, пункт 1 - для закупівлі найнеобхідніших матеріалів на строк не більше трьох місяців.
Поточні розрахунки Замовника з Підрядником за виконані Роботи проводяться згідно актів приймання виконаних будівельних робіт (форма КБ-2в, КБ-3) або проміжним актом-звітом про використання коштів за призначенням, звіту про використані кошти та/або накладними на придбання відповідних матеріалів протягом 10-ти банківських днів з моменту підписання Замовником відповідних актів. Розрахунки за придбані Підрядником матеріали Замовник проводить протягом 10-ти банківських днів з моменту надання документів, які підтверджують придбання таких матеріалів.
Відповідно до п. 4.1. Договору передбачено, що Підрядник у рамках цього Договору, серед іншого, зобов?язується: у випадку використання власних матеріалів надавати Замовнику документи, що підтверджують якість матеріалів, що використовуються, а також накладні, технічну документацію, паспорта та сертифікати на використовувані матеріали. Підрядник гарантує відповідність якості матеріалів, що використовуються ним для виконання Робіт Підрядника, матеріалам, затвердженим проектною документацією (п. 4.1.3. Договору).
Підрядник зобов?язується виконати Роботи за цим Договором з дотриманням будівельних норм і правил, що діють в Україні. Оформити відповідно до чинних норм України виконавчу документацію, акти прихованих робіт, протоколи випробувань та інші документи (п. 4.1.10. Договору).
Надавати Замовнику акти фактично виконаних робіт форм КБ-2в, КБ-3 не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним (п. 4.1.11. Договору).
Замовник, в свою чергу, згідно п. 4.4.1. Договору має право у будь-який час здійснювати контроль та нагляд за ходом і якістю Робіт, що виконуються Підрядником, дотриманням термінів їх виконання, якістю матеріалів, що надаються Підрядником, не втручаючись при цьому в оперативно-господарську діяльність Підрядника, в тому числі, за участю спеціалізованих субпідрядних організацій, які залучаються Підрядником, на засадах укладання з ними угод, у яких визначаються їх функції та повноваження, в тому числі, щодо прийняття від свого імені рішень. 3 метою здійснення контролю Замовник має право проводити перевірки, в тому числі за участю експертів.
Відповідно до п. 5.1. - п. 5.2. фактично виконані роботи Підрядником підтверджуються Замовником шляхом підписання актів виконаних робіт (КБ-2в «Акт приймання виконаних підрядних робіт» та КБ-3 «Довідка про вартість виконаних підрядних робіт»). Вказані акти готує Підрядник та передає їх на підписання Замовнику не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним. Замовник погоджує вказані акти виконаних робіт в термін не пізніше 15-го числа наступного місяця за звітним, або не пізніше 3 робочих днів з дня отримання від Підрядника акта виконаних робіт.
Якщо від Замовника не надійшло жодних письмових зауважень щодо виконаних робіт та він з будь-яких причин не підписав акти виконаних робіт у вказаний у п. 5.2. цього Договору термін - роботи вважаються прийнятими та підлягають оплаті у порядку, передбаченому даним Договором (п. 5.6. Договору).
Відповідно п. 5.8. Договору Виконавець повинен передати Замовнику роботи, передбачені цим Договором, якість яких відповідає умовам даного Договору, затвердженої проектно-кошторисної документації на Об?єкт, державним стандартам, будівельним нормам та іншим нормативно-правовим актам у сфері будівництва.
22.06.2018 на виконання п. 3.6.1. Договору № 236 від 18.06.2018, на розрахунковий рахунок ПрАТ «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» № НОМЕР_1 в АТ «Таскомбанк» через Головне управління Державної казначейської служби України у Хмельницькій області на підставі платіжного доручення № 12 від 22.06.2018 з рахунку МКП «Хмельницькводоканал» № НОМЕР_2 перераховано в якості попередньої оплати за «Технічне переоснащення ГКНС по вул. Трудовій, 6 м. Хмельницький з улаштуванням енергозберігаючого насосного агрегату з частотним перетворювачем та системою автоматизації» грошові кошти в сумі 2 114 840,00 грн.
Так, на виконання умов Договору підряду № 236 про виконання будівельно-монтажних робіт «Технічне переоснащення ГКНС по вул. Трудовій, 6 м. Хмельницький з улаштуванням енергозберігаючого насосного агрегату з частотним перетворювачем та системою автоматизації» ПрАТ «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» замовлено та відповідно до митної декларації № UA 100120/2018/393225 від 21.09.2018 придбано в експортера Xylem Water Solution Sweden AB насос марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) вартістю 58 322,07 Євро, при курсі 33,025991 гривень за 1 Євро, та нарахованим ПДВ за ставкою 20 %. Таким чином, загальна вартість придбаного та розмитненого ПрАТ «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» насосу марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) складає 2 311 372,99 грн. з ПДВ.
У відповідності до п. 5.1.4 «Правил визначення вартості будівництва» (ДСТУ Б д.1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 № 293, до вартості устаткування, меблів та інвентарю, що враховується в кошторисах на будівництво, належать:
- вартість придбання (виготовлення) і доставки на приоб?єктний склад:
комплектів усіх видів (технологічного, енергетичного, підйомно-транспортного, насосно-компресорного та іншого) устаткування, що монтується чи не монтується, в тому числі нестандартизованого (включаючи вартість його проектування), устаткування обчислювальних центрів, лабораторій, майстерень різного призначення, медичних кабінетів тощо;
транспортних засобів, технологічно пов?язаних з процесом промислового виробництва, включаючи рухомий залізничний склад для перевезення вантажів по коліях, передбачених проектною документацією, а також спеціальний рухомий склад інших видів транспорту для перевезення немасових вантажів тощо;
контрольно-вимірювальних приладів, засобів автоматизації і зв?язку тощо;
інструменту, інвентарю, штампів, пристосувань, оснастки, спеціальних контейнерів для транспортування напівфабрикатів або готової продукції, які включаються до первісного фонду об?єктів виробничого призначення, тощо;
устаткування, інструменту, інвентарю, меблів та інших предметів внутрішнього оздоблення, необхідних для первісного оснащення об?єктів невиробничого призначення, тощо;
- вартість шефмонтажу устаткування.
У відповідності до п. 5.4.6 «Правил визначення вартості будівництва» (ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 № 293, кошторисна вартість устаткування визначається як сума всіх витрат на придбання і доставку цього устаткування на при об?єктний склад або місце його передачі до монтажу.
Складовими кошторисної вартості устаткування є: відпускні ціни, транспортні витрати, заготівельно-складські витрати.
В окремих випадках до складових кошторисної вартості устаткування можуть включатись витрати на комплектацію, які визначаються на основі обгрунтовувальних розрахунків.
У відповідності до п. 5.4.6.1 «Правил визначення вартості будівництва» (ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 № 293, поточні ціни на устаткування в інвесторській кошторисній документації приймаються за даними замовника або, за його дорученням, з інших джерел.
Пунктом 6.4.6 «Правил визначення вартості будівництва» (ДСТУ Б Д.1.1-1:2013), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлового господарства України від 05.07.2013 № 293, визначено, що вартість придбаного підрядником устаткування включається до примірної форми КБ-3, з підтвердженими обгрунтованими розрахунками витрат, пов?язаних з придбанням устаткування (відпускна ціна, транспортні та заготівельно-складські витрати).
Крім того, аналогічна позиція відображена в збірнику ціноутворення в будівництві від МСмета №01-2014 року та у листі роз?ясненні Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 15.01.2015 «Про деякі питання передачі Замовнику обладнання придбаного підрядником» (опублікованому на офіційному сайті Мінрегіонбуду minregion.gov.ua), згідно яких при закритті актів виконаних робіт слід керуватися п. 6.4.6 ДСТУ Б Д. 1.1-1:2013. Вартість придбаного та змонтованого, або встановленого підрядником устаткування, меблів, інвентарю включається до примірної форми КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати», з підтвердженням розрахунками обгрунтованих витрат, пов?язаних з придбанням устаткування, меблів, інвентарю (відпускна ціна, транспортні та заготівельно-складські витрати).
Також, згідно листа роз?яснення Мінрегіону «Щодо порядку передачі підрядником замовнику обладнання» від 06.08.2013, вартість обладнання підтверджується платіжними дорученнями, оформленими на підставі рахунку заводу-постачальника та обгрунтованих транспортних заготівельно- складських витрат.
Пунктом 6.4.7 ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 передбачено, що при виявленні у кошторисах виконаних робіт (примірні форми КБ-2 «Акт приймання виконаних будівельних робіт» та КБ-3 «Довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати», які були оформлені та оплачені у попередні періоди) безперечних помилок та порушень чинного порядку визначення вартості будівництва, загальна вартість виконаних підрядних робіт підлягає уточненню з моменту виявлення зазначених помилок з урахуванням термінів позовної давності згідно із законодавством України.
Відповідно норм п. 2.14 глави 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів та недостовірність відображених у них даних несуть особи, які склали та підписали ці первинні документи.
Так, Генеральний директор ПрАТ «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» ОСОБА_3 неналежно виконуючи свої службові обов`язки 21.09.2018, перебуваючи у м. Києві, точний час та місце в ході досудового розслідування не встановлено, підписав Акт-звіт № 1 про використання коштів при виконанні будівельно-монтажних робіт на «Технічне переоснащення ГКНС по вул. Трудовій, 6 м. Хмельницький з улаштуванням енергозберігаючого насосного агрегату з частотним перетворювачем та системою автоматизації» від 21.09.2018, а саме насосу марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м. кабелю) в кількості 1 шт., із зазначенням загальної вартості 4 951 435,13 грн. з ПДВ., а також ОСОБА_3 підписав видаткову накладну № SU-0001464 від 21.09.2018 на поставку насосу марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) в кількості 1 шт. загальною вартістю з ПДВ - 4 951 435,13 грн та 4 126 195,94 грн без ПДВ., в той самий час як вартість насосу марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) складає 2 311 372,99 грн.
Після цього, на підставі неналежного виконання ОСОБА_3 службових обов`язків, які виразилися у підписанні Акту-звіту № 1 від 21.09.2018 та видаткової накладної № SU-0001464 від 21.09.2018, в результаті чого на розрахунковий рахунок ПрАТ «Шведсько-Українська група - «SU GROUP» № НОМЕР_1 відкритий в AT «Таскомбанк» Головним Управлінням Державної казначейської служби України у Хмельницькій області 22.06.2018 та 26.09.2018, за насос марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) перераховано бюджетні кошти на загальну суму 4 951 435 гривень 13 копійок.
Вказані протиправні дії, генерального директора ПрАТ «Шведсько-Українська група- SU GROUP» (код ЄРДПОУ 23534069) ОСОБА_3 призвели до завищення вартості насосу марки Flygt CZ 3240/835 450 290 кВт (з 50 м кабелю) та зайвого перерахування бюджетних коштів на суму 2 640 062 гривні 13 копійок, чим спричинено тяжких наслідків охоронюваним законом громадським інтересам.
Дії ОСОБА_3 органами досудового розслідування кваліфіковано за ч.2 ст.376 КК України, як службова недбалість, тобто неналежне виконання службовою особою своїх службових обов"язків через несумлінне ставлення до них, що спричинилотяжкі наслідки охоронюваним законом громадським інтересам.
В судовому засіданні 07.11.2023 року захисник обвинуваченого ОСОБА_3 адвокат ОСОБА_5 заявив клопотання у якому просив звільнити ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 367 КК України у зв`язку із закінченням строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження відносно нього - закрити на підставі п.3 ч.1 ст. 49 КК України.
Вказане клопотання захисник ОСОБА_5 обгрунтував посилаючись на те, що згідно обвинувального акту, ОСОБА_3 обвинувачується у вчиненні 21 вересня 2018 року нетяжкого злочину передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, за вчинення якого передбачено основне покарання у вигляді позбавленням волі на строк від двох до п`яти років, строк давності притягнення до відповідальності за який у відповідності до п.3 ч.1 ст.49 КК України становить 5 років, який на даний момент минув, а тому ОСОБА_3 слід звільнити від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження відносно нього закрити.
Вказане клопотання підтримав обвинувачений ОСОБА_3 .
Прокурор просив відмовити у задоволенні заявленого клопотання, посилаючись на те, що обвинувачений у період 08.07.2022 року по 14.08.2023 року перебував у міжнародному розшуку, а кримінальне провадження відносно нього було зупинено.
Розв`язуючи вказане клопотання суд виходить із наступного.
У відповідності до п.2 ч.3 ст.314 КПК України у підготовчому судовому засіданні суд має право, зокрема, закрити провадження у випадку встановлення підстав, передбачених ч.2 ст.284 КПК України.
Згідно із ч. 2 ст. 284 КПК України, кримінальне провадження закривається судом, зокрема, у зв`язку із звільненням особи від кримінальної відповідальності.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки, зокрема - п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини.
У судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_3 обвинувачується у вчиненні кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст.367 КК України, яке на підставі ст. 12 КК України віднесено до нетяжких злочинів і з дня вчинення кримінального правопорушення, згідно обвинувального акту (21.09.2018 року) минули строки, передбачені п.3 ч.1 ст. 49 КК України (5 років), а тому заявлене клопотання є обгрунтованим та підлягає до задоволення.
Щодо зупинення перебігу давності суд вважає за необхідне зазначити наступне.
У відповідності до ч.2 ст.49 КК України перебіг давності зупиняється, якщо особа, що вчинила кримінальне правопорушення, ухилилася від досудового розслідування або суду. У цих випадках перебіг давності відновлюється з дня з`явлення особи із зізнанням або її затримання, а з часу вчинення кримінального проступку - п`ять років. У цьому разі особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з часу вчинення кримінального правопорушення минуло п`ятнадцять років.
Згідно із постановю колегії суддів Другої судової палати Касаційного кримінального суду Верховного суду від 02.03.2023 року у справі №382/1118/21 під ухиленням від слідства або суду варто розуміти будь-які умисні дії, вчинені певною особою з метою уникнути кримінальної відповідальності за скоєний злочин, що змушує правоохоронні органи вживати заходів, спрямованих на розшук і затримання правопорушника (постанова Верховного Суду України від 19 березня 2015 року у справі № 5-1кс15).
Під час з`ясування, які дії особи мають визнаватись юридично значущим (а не просто фактичним) ухиленням від слідства або суду, треба враховувати, крім усього іншого, кримінально-процесуальний статус особи, що вчинила злочин. Це має бути особа, яка в установленому порядку визнана підозрюваним або обвинуваченим та яка зобов`язана з`являтися до правозастосовних органів за викликом, перебувати в межах їх досяжності. Зазначена особа усвідомлює, що в неї вже виник юридичний обов`язок постати перед слідством або судом, однак вона ухиляється від виконання такого обов`язку.
Підстава для оголошення розшуку під час досудового розслідування - «місцезнаходження підозрюваного невідоме» може мати місце як у випадку, якщо підозрюваний ухиляється від слідства, так і з інших причин, коли не встановлено його місцезнаходження.
Саме тому зупинення досудового розслідування у зв`язку з розшуком підозрюваного саме по собі ще не може свідчити про ухилення останнього від слідства.
Для застосування положень ч. 2 ст. 49 КК України у такому випадку обов`язково має бути підтверджено факт ухилення підозрюваного від слідства.
Розв"язуючи питання щодо ухилення ОСОБА_3 від слідства слід зазначити, що прокурором при висловленні заперечень на клопотання про закриття кримінального провадження жодним чином не розкрито та не доведено той факт, що ОСОБА_3 ухилився від слідства, а тому був оголошений у розшук.
Натомість із долучених захисником під час обгрунтування своєї позиції матеріалів вбачається, що на момент винесення 08.07.2022 року постанови про оголошення ОСОБА_3 у міжнародний розшук та зупинення досудового розслідування останній жодного кримінально-процесуального статусу у зазначеному провадженні не мав, оскільки первинна підозра від 30.06.2022 року (ч.2 ст.366, ч.5 ст.191 КК України) ОСОБА_3 вручена не була, а змінена підозра (ч.2 ст.367 КК України) датована лише 22.08.2023 року, тобто після відновлення 14.08.2023 року досудового розслідування, тому слід констатувати, що ОСОБА_3 на момент оголошення його у розшук не мав обов"язку з`являтися до правозастосовних органів за викликом, перебувати в межах їх досяжності та не усвідомлював і не міг усвідомлювати, що в нього виник юридичний обов`язок постати перед слідством.
Окрім того, важливим є те, що на момент складення та погодження первинного повідомлення про підозру (30.06.2022 року) ОСОБА_3 уже перебував за межами України і про це було достеменно відомо органам досудового розслідування, що підтверджується відповіддю прикордонної служби на запит Хмельницького РУП ГУНП в Хмельницькій області №5855/121/119/02 від 12.05.2022 року.
Також очевидним є те, що ОСОБА_3 покинув територію України ще 06.03.2022 року (задовго до складення та погодження первинної підозри 30.06.2022 року) не у зв"язку із ухиленням від слідства, а у зв"язку із активними бойовими діями на території Київської області.
Щодо місцяі знаходження ОСОБА_3 та наявність інформації про це у органів досудового розслідування.
Основними мотивами слідства при оголошенні 08.07.2022 року ОСОБА_3 у міжнародний розшук та зупинення досудового рослідування було те, що встановити місце знаходження останнього не представилось за можливе та точне місцезнаходження його за кордоном невідоме, однак із повідомлення про місцезнаходження ОСОБА_3 яке було направлено адвокатом ОСОБА_5 06.07.2022 року слідчому та прокурору у зазначеному кримінальному провадженні та отримане останніми 07.07.2022 року, вбачається що адвокат повідомив як слідчого так і прокурора, про те коли і у зв"язку із чим ОСОБА_3 покинув територію України та його офіційним зареєстрованим місцем проживання за межами України є адреса: АДРЕСА_2 . До зазначеного повідомлення було долучено завірену копію звіту із загального центрального реєстру муніципалітету м. Корнойбург від 28.03.2022 року про основне місце проживання ОСОБА_3 , а тому слід констатувати, що на момент винесення 08.07.2022 року постанови про міжнародний розшук та зупинення досудового рослідування, як слідчому так і процесуальному керівнику було достеменно відоме місцезнаходження ОСОБА_8 , а відповідно і підстав для оголошення розшуку та зупинення досудового розслідування не було.
Крім цього, той факт, що органам досудового розслідування станом на 08.07.2022 року (винесення постанови про розшук та зупинення досудового розслідування) було відомо про місце знаходження ОСОБА_3 свідчить і відповідь прокурора Окружної прокуратури міста Хмельницького ОСОБА_9 адвокату ОСОБА_5 №55-221-21 від 08.07.2022 року в якому зазначено, що прокуратурою повідомлення захисника від 06.07.2022 року про місцезнаходження ОСОБА_3 розглянуто.
Також слідчим ОСОБА_11 07.07.2022 року було виготовлено повістку про виклик ОСОБА_3 21.07.2022 року о 10.00 год. до Хмельницького РУП ГУНП в Хмельницькій області, яка 08.07.2022 року (саме в цей день була винесена постанова про розшук та зупинення досудового розслідування) було направлено за адресою: АДРЕСА_2 , тому слід безумовно та однозначно зазначити, що винесення постанови про розшук ОСОБА_3 і зупинення досудового розслідування не було продиктоване потребою та обов"язком правоохоронних органів вживати заходів, спрямованих на розшук ОСОБА_3 , а спрямоване, виключно на створення штучних умов з метою зупинення строків досудового розслідувавння.
Окрім цього слід зазначити, що загалом позиція сторони захисту, є активною, відкритою, лонічною та послідовною. Повідомлення про місцезнаходження ОСОБА_3 , інформування слідчого про отримання повісток про виклик, заявлення клопотаннь, ініціювання проведення слідчих дій повністю спростовує версію органів досудового розслідування про ухилення ОСОБА_3 від слідства, а тому підстави для зупинення перебігу давності у відповідності до ч.2 ст.49 КК України відсутні.
Крім того, захисником ОСОБА_3 адвокатом ОСОБА_5 було заявлено клопотання про скасування арешту, накладеного ухвалою слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 05.07.2022 року на майно ОСОБА_3 , а саме на:
- квартиру за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 117.7 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2059410780000;
- машиномісце за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 21.7 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2059404480000;
- земельну ділянку з кадастровим номером 5920610100:00:009:0894, площею (га) 0,3566, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717279659206;
- земельну ділянку з кадастровим номером 5920610100:00:009:0893, площею (га) 0,0714, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717211659206;
- житловий будинок за адресою: АДРЕСА_5 , загальною площею 71.5 кв.м, який розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5920610100:00:009:0893, площею (га) 0,0714, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717201959206;
- земельну ділянку з кадастровим номером 3220881301:01:015:0607, площею (га) 0,0326, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 9133932208.
Відповідно до абзацу 2 ч.1 ст.147 КПК України арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.
Враховуючи те, що ОСОБА_3 підлягає звільненню від кримінальної відповідальності за ч.2 ст.367 КК України на підставі п.3 ч.1 ст.49 КК України, а кримінальне провадження підлягає закриттю у подальшому застосуванні арешту на майно відпала потреба, а тому зазначений арешт слід скасувати.
Підсумовуючи вищенаведене, керуючись ст.ст. 174, 283-289 КПК України, ст.49 КК України,-
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання адвоката ОСОБА_5 - задовольнити. Звільнити ОСОБА_3 від кримінальної відповідальності за ч. 2 ст. 367 КК України на підставі п. 3 ч. 1 ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності, а кримінальне провадження відносно нього - закрити.
Скасувати арешт, накладений в межах кримінального провадження № 12021243000000249, на майно, що належить ОСОБА_3 , а саме:
- квартиру за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 117.7 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2059410780000; - машиномісце за адресою: АДРЕСА_4 , загальною площею 21.7 кв.м, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 2059404480000;
- земельну ділянку з кадастровим номером 5920610100:00:009:0894, площею (га) 0,3566, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717279659206;
- земельну ділянку з кадастровим номером 5920610100:00:009:0893, площею (га) 0,0714, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717211659206;
- житловий будинок за адресою: АДРЕСА_5 , загальною площею 71.5 кв.м, який розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5920610100:00:009:0893, площею (га) 0,0714, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1717201959206;
- земельну ділянку з кадастровим номером 3220881301:01:015:0607, площею (га) 0,0326. реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 9133932208.
Ухвала може бути оскаржена до Київського апеляційного суду через Дарницький районний суд м. Києва протягом семи діб з моменту її оголошення.
Суддя:
Суд | Дарницький районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.11.2023 |
Оприлюднено | 15.11.2023 |
Номер документу | 114871705 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість |
Кримінальне
Дарницький районний суд міста Києва
Скуба А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні