Рішення
від 09.11.2023 по справі 620/15229/23
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 листопада 2023 року м. Чернігів Справа № 620/15229/23

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіКлопот С.Л.,

за участю секретаряШевченко А.В.,

представника позивача Аніщенка О.Г.,

представника відповідачів Полегешко Л.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України та просить:

1. Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області: від 07.09.2023 № 9484212/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2022 року № 34; від 07.09.2023 № 9484224/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.08.2023 року №51; - від 07.09.2023 № 9484211/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.08.2023 року № 58;від 07.09.2023 № 9484213/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.08.2023 року №59.

2. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання податкові накладні, подані ФІЗИЧНОЮ ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ): від 24.02.2022 року № 34, від 07.08.2023 року № 51, від 20.08.2023 року № 58, від 21.08.2023 року № 59.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що Комісія Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не мала правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, а самі рішення були винесені не у спосіб визначений законом, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (надалі за текстом - Позивач/ФОП ОСОБА_1 ) з 30 08.2002 року зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань як суб`єкт господарювання, перебуває на обліку як платник податків в ГОЛОВНОМУ УПРАВЛІННІ ДПС У ЧЕРНІГІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ, НІЖИНСЬКЕ УПРАВЛІННЯ, НОСІВСЬКА ДШ НОСІВСЬКИИ Р-Н) і з 01.04.2018 року зареєстрований платником податку на додану вартість.

Відповідно до приписів ст. 201 Податкового кодексу України ФОП ОСОБА_1 складено податкову накладну № 34 від 24.02.2022 року, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН) 22.08.2023 року.

Податкова накладна № 34 від 24.02.2022 року направлена для реєстрації в ЄРПН 22.08.2023 року, оскільки після введення воєнного стану у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України з 24 лютого 2022 року відповідно до затвердженого Верховною Радою України Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 ФОП ОСОБА_1 з 09.05.2022 року відповідно до приписів чинного законодавства України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану перейшов на єдиний податок за ставкою 2% з призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість (надалі - ПДВ) через обрання спецгрупи єдиного податку, а з 31.07.2023 року виключений з реєстру платників єдиного податку з автоматичним відновленням реєстрації платником ПДВ з 01.08.2023 року відповідно до Закону України від 30.06.2023 № 3219-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».

Податкова накладна № 34 від 24.02.2022 року складена на операції з постачання послуг по перевезенню кукурудзи, які надавались ФОП ОСОБА_1 Фермерському господарству «Вітязь-Агро» (ідентифікаційний код юридичної особи 39746705, основний вид діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур) на підставі договору № 01/02/22 від 01 лютого 2022 року у період з 16.02.2022 року до 23.02.2022 року за маршрутом перевезення вантажу с. Вороньки Бобровицького району - м. Чорноморськ Одеської області. Всього здійснено 68 (шістдесят вісім) перевезень. На перевезення складені відповідні товарно-транспортні накладні (підтверджується реєстром перевезення без надання до позовної заяви копій ТТН у зв`язку із значним обсягом ТТН).

Надання послуг по перевезенню кукурудзи засвідчено Актом № 34 від 24 лютого 2022 року на суму 2 114 566,64 грн, (з яких 352 427,77 грн податок на додану вартість (ПДВ), складеним між ФОП ОСОБА_1 та ФГ «Вітязь-Агро».

Для оплати наданих послуг по перевезенню кукурудзи ФОП ОСОБА_1 надав ФГ «Вітязь-Агро» рахунок-фактуру № 34 від 24.02.2022 року. Надані послуги оплачені платіжним дорученням №917 від 08.07.2022 року на суму 500 000,00 грн, платіжним дорученням № 928 від 21.07.2022 року на суму 170 000,00 грн, платіжним дорученням № 942 від 11.08.2022 року на суму 500 000,00 грн, платіжним дорученням № 968 від 22.09.2022 року на суму 407 849,20 грн, платіжним дорученням № 993 від 01.11.2022 року на суму 827 517,34 грн.

05.09.2023 року Позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області Повідомлення від 05.09.2023 року № 9467354/2691409552 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався правом на подання документів та пояснень, які подавалися в електронному вигляді (сканкопії) через особистий кабінет платника податку, проте Комісією ГУ ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 07.09.2023 № 9484212/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2022 року № 34 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тією аргументацією, що платником податку ненадані/частково ненадані додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. У рішенні про відмову не було зазначено, які документи не надані, що у свою чергу є порушенням дій ДПС.

Позивач подав скаргу до Державної податкової служби України щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково надані документи, проте отримав Рішення № 69126/2691409552/2 від 21.09.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 34 від 24.02.2022 року, яким скаргу залишено без задоволення, підстава - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч рахунки-фактури, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг).

Відповідно до приписів ст. 201 Податкового кодексу України (надалі за текстом - ПК України), ФОП ОСОБА_1 складено податкову накладну № 51 від 07.08.2023 року, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН) 29.08.2023 року.

Податкова накладна № 51 від 07.08.2023 року складена на операції з постачання послуг по перевезенню ріпаку, які надавалась ФОП ОСОБА_1 . Товариству з обмеженою відповідальністю «Агронадія» (ідентифікаційний код юридичної особи 34209261, основний вид діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур) на підставі договору № 11/01/23 від 11 січня 2023 року у період з 05.08.2023 року по 6.08.2023 року за маршрутом перевезення вантажу с. Рівчак-Степанівка Ніжинського району - м. Носівка Ніжинського району до пункту розвантаження ТОВ «Наташа-Агро». Всього здійснено 20 двадцять перевезень. На перевезення складені відповідні товарно-транспортні накладні підтверджується реєстром перевезення та ТТН.

Надання послуг по перевезенню ріпаку засвідчено Актом № 51 від 07 серпня 2023 року на суму 162 993,60 грн, (з яких 27 165,60 грн податок на додану вартість), складеним між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «Агронадія».

Для оплати наданих послуг по перевезенню ріпаку ФОП ОСОБА_1 надав ТОВ «Агронадія» рахунок-фактуру № 51 від 07.08.2023 року. Надані послуги оплачені платіжним дорученням № 1602 від 08.08.2023 року на суму 162 993,60 грн.

05.09.2023 року Позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області Повідомлення від 05.09.2023 року № 9467355/2691409552 про необхідність падання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався правом на подання документів та пояснень, які подавалися в електронному вигляді (сканкопії) через особистий кабінет платника податку, проте Комісією ГУ ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 07.09.2023 № 9484224/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.08.2023 року № 51 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тією аргументацією, що платником податку ненадані/частково ненадані додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. У рішенні про відмову не було зазначено, які документи не надані, що у свою чергу є порушенням дій ДПС.

Позивач подав скаргу до Державної податкової служби України щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково надані документи, проте отримав Рішення № 69129/2691409552/2 від 21.09.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 51 від 07.08.2023 року, яким скаргу залишено без задоволення, підстава - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч рахунки-фактури, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг).

Відповідно до приписів ст. 201 Податкового кодексу України (надалі за текстом - ПК України), ФОП ОСОБА_1 складено податкову накладну № 58 від 20.08.2023 року, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН) 29.08.2023 року.

Податкова накладна № 58 від 20.08.2023 року складена на операції з постачання послуг по перевезенню кукурудзи, які надавались ФОП ОСОБА_1 . Товариству з обмеженою відповідальністю «Агронадія» (ідентифікаційний код юридичної особи 34209261, основний вид діяльності 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур) на підставі договору № 11/01/23 від 11 січня 2023 року у період з 14.08.2023 року по 15.08.2023 року за маршрутом перевезення вантажу с. Рівчак-Степанівка Ніжинського району - м. Рені Одеська область до пункту розвантаження ТДВ «Ренійський елеватор». Всього здійснено 8 (вісім) перевезень. На перевезення складені відповідні товарно-транспортні накладні (підтверджується реєстром перевезення та ТТН).

Надання послуг по перевезенню кукурудзи засвідчено Актом № 58 від 20 серпня 2023 року на суму 441 282,60 грн, (з яких 73 547,10 грн податок на додану вартість), складеним між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «Агронадія».

Для оплати наданих послуг по перевезенню кукурудзи ФОП ОСОБА_1 надав ТОВ «Агронадія» рахунок-фактуру № 58 від 20.08.2023 року. Надані послуги оплачені платіжним дорученням № 1657 від 22.08.2023 року на суму 441 282,60 грн.

05.09.2023 року Позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Чернігівській області Повідомлення від 05.09.2023 року № 9467352/2691409552 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався правом на подання документів та пояснень, які подавалися в електронному вигляді (сканкопії) через особистий кабінет платника податку, проте Комісією ГУ ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 07.09.2023 № 9484211/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.08.2023 року № 58 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тією аргументацією, що платником податку ненадані/частково ненадані додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. У рішенні про відмову не було зазначено, які документи не надані, що у свою чергу є порушенням дій ДПС.

Позивач подав скаргу до Державної податкової служби України щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково надані документи, проте отримав Рішення № 69128/2691409552/2 від 21.09.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 58 від 20.08.2023 року, яким скаргу залишено без задоволення, підстава - ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч рахунки-фактури, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг).

Відповідно до приписів ст. 201 Податкового кодексу України (надалі за текстом - ПК/ України), ФОП ОСОБА_1 складено податкову накладну № 59 від 21.08.2023 року, яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН) 29.08.2023 року.

Податкова накладна № 59 від 21.08.2023 року складена на операції з постачання послуг по перевезенню зернових культур (пшениці), які надавались ФОП ОСОБА_1 . Товариству з обмеженою відповідальністю «Агротрейд-Виробництво» (ідентифікаційний код юридичної особи 41810664, основний вид діяльності 01.61 Допоміжна діяльність у рослинництві, інший ) на підставі договору № 2301-02/1 від 02 січня 2023 року у період з 01.08.2023 року по 11.08.2023 року за маршрутом перевезення вантажу в межах Чернігівської області. Всього здійснено 210 (двісті десять) перевезень. На перевезення складені відповідні товарно-транспортні накладні, що підтверджується реєстром перевезення.

Надання послуг по перевезенню зернових культур (пшениці) засвідчено Актом № 59 від 21 серпня 2023 року на суму 3 855 133,63 грн, (з яких 642 522,27 грн податок на додану вартість), складеним між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «Агротрейд-Виробництво».

Для оплати наданих послуг по перевезенню зернових культур ФОП ОСОБА_1 надав ТОВ Агротрейд-Виробництво» рахунок-фактуру № 59 від 21.08.2023 року. На дату складання даного лозову надані послуги оплачені частково платіжним дорученням № АВ13347 від 01.03.2023 року на суму 196 000,00 грн.

05.09.2023 року Позивач отримав від Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ТУ ДПС у Чернігівській області Повідомлення від 05.09.2023 року № 9467349/2691409552 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивач скористався правом на подання документів та пояснень, які подавалися в електронному вигляді (сканкопії) через особистий кабінет платника податку, проте Комісією ГУ ДПС у Чернігівській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення від 07.09.2023 № 9484213/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.08.2023 року № 59 в Єдиному реєстрі податкових накладних з тією аргументацією, що платником податку ненадані/частково ненадані додаткові письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування. У рішенні про відмову не було зазначено, які документи не надані, що у свою чергу є порушенням дій ДПС.

Позивач подав скаргу до Державної податкової служби України щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних та додатково надані документи, проте отримав Рішення № 69120/2691409552/2 від 21.09.2023 року за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної № 59 від 21.08.2023 року, яким скаргу залишено без задоволення, підстава не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч рахунки-фактури, акти приймання передачі товарів (робіт, послуг).

Не погодившись з такими рішеннями, позивач звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Основним видом діяльності Позивача є «Вантажний автомобільний транспорт (49.41)».

Для здійснення господарської діяльності Позивач має необхідні ресурси, зокрема: у власності має вантажні автомобілі з причепами/самоскиди/фургони у кількості 113 одиниць підтверджується інформацією вих. № 31/25/15-552 від 04.10.2023 з електронних облікових даних ТСЦ 7443 РСЦ ГСЦ МВС в Чернігівській області); 42 працівника, з яких 40 водіїв підтверджується звітами з єдиного внеску наявними у розпорядженні відповідачів - ДПС), для ведення господарської діяльності Позивач закуповує паливно-мастильні матеріали та запасні частини, автомобілі проходять обов`язковий технічний контроль, всі автомобілі мають чинні поліси обов`язкового страхування.

Встановлення договірних відносин між ФОП ОСОБА_1 і ФГ «Вітязь-Агро» та фактичне падання послуг з перевезення вантажів підтверджується договором № 01/02/22 від 01 лютого 2022 року, Актом № 34 від 24 лютого 2022 року на суму 2 114 566,64 грн, складеними товарно-транспортними накладними, оплатою наданих послуг за рахунком-фактурою № 34 від 24.02.2022 року.

Встановлення договірних відносин між ФОП ОСОБА_1 і ТОВ «Агронадія» та фактичне падання послуг з перевезення вантажів підтверджується договором № 11/01/23 від 11 січня 2023 року, Актом № 51 від 07 серпня 2023 року на суму 162 993,60 грн, Актом № 58 від 20 серпня 2023 року на суму 441 282,60 грн, складеними товарно-транспортними накладними, оплатою наданих послуг за рахунком-фактурою № 51 від 07.08.2023 року та рахунком-фактурою № 58 від 20.08.2023 року.

Встановлення договірних відносин між ФОП ОСОБА_1 і ТОВ «Агротрейд- Зиробництво» та фактичне надання послуг з перевезення вантажів підтверджується договором № 2301-02/1 від 02 січня 2023 року, Актом № 59 від 21 серпня 2023 року на суму 3855 133,63 грн, : кладеними товарно-транспортними накладними, оплатою наданих послуг за рахунком-фактурою від 21.08.2023 року.

Всі документи і пояснення по взаємовідносинам ФОП ОСОБА_3 з ФГ «Вітязь-Агро», ГОВ «Агронадія» і ТОВ «Агротрейд-Виробництво» подавались до ДПС України.

ФГ «Вітязь-Агро», ТОВ «Агронадія» і ТОВ «Агротрейд-Виробництво» зареєстровані як юридичні особи і відомості про них наявні в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань, дефекти у правовому статуті вказаних суб`єктів господарювання відсутні. За відомостями із загальнодоступних державних реєстрів і інформаційних баз не вбачається ризиковості діяльності вказаних підприємств.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пп. 16.1.2, 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (надалі також - ПК України) платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, -пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до пп. «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території /країни, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається, згідно з приписами п. 187.1 ст. 187 ПК України, дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській станові, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, формлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням мови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку зригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або чинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, ствердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (надалі також -

Порядок № 1246), податкова накладна є електронним документом, який складається платником додатку на додану вартість (надалі також - платник податку) відповідно до вимог Податкового Кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому Формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 92.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності Суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових закладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 твого Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (надалі також - квитанція).

Відповідно до приписів, наведених у п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової-накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що чинний на момент виникнення спору (надалі також Порядок № 1165); Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних..

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платня податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені у Додатку № 1 до Порядку № 1165, а саме:

1.Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4.Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5.Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6.Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7.Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8.У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та стверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно п. 44 Порядку № 1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником з: датку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел формації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Позивачем подавалося повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операції по ПН/РК, реєстрація якої/яких зупинена, у якому надано вичерпні пояснення та долучені докази на підтвердження реальності здійснення господарської операції із своїми і контрагентами.

ФОП ОСОБА_1 до переліку платників, які відповідають критеріям ризикованості платника податку, не включався і відповідного рішення від ДПС не отримував.

З документів, доданих до даного позову, вбачається, що останні у повній мірі потверджують реальність здійснення Позивачем господарських операцій та дають змогу послідкувати послуги від постачальника до їх споживача, не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу положень частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, спричинили б втрату такими документами юридичної сили.

Окрім того, контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання Позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в даному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пунктів 2, 3, 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації к таткових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, ствердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник задатку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження формації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової складної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального із ля рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання, експортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

З наведених норм права вбачається, що наведений перелік документів не є вичерпним.

Таким чином, слід дійти висновку про відсутність підстав для оскаржуваного зупинення реєстрації податкових накладних.

Однак, комісія регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, розглянувши подані Позивачем документи, прийняла оскаржувані рішення про відмову в реєстрації спірних Податкових накладних.

При цьому податковою службою не наведено жодних обставин і доказів, які б свідчили про невідповідність господарських операцій цілям та завданням статутної діяльності позивача та його контрагентів, збитковості здійснених операцій, або інших обставин, які б окремо або в сукупності могли б свідчити про не пов`язаність операцій з господарською діяльністю учасників зазначених операцій, фіктивність вчинених операцій, а також про те, що вчинення зазначених операцій не було обумовлено розумними економічними причинами (цілями ділового характеру), а дії учасників операцій були спрямовані на отримання не обгрунтованої податкової вигоди. Відповідачами не надано будь-яких належних та допустимих доказів, не доведено наявності обставин та підстав, які б свідчили про юридичну дефектність первинних документів за спірними операціям.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, в силу вимог пункту 187.1 ст. 187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому, згідно з пункту 201.1 ст. 201 ПК України, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, саме на дату виникнення податкових зобов`язань та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що за результатами спірних господарських операцій, на дату виникнення податкових зобов`язань, ФОП ОСОБА_1 мав право сформувати та зареєструвати спірні податкові накладні.

Враховуючи наведене, оскаржувані Рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації, є протиправними та підлягають скасуванню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 підлягає стягненню судовий збір в розмірі 10736,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м.Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Чернігівській області:

- від 07.09.2023 № 9484212/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 24.02.2022 року № 34;

- від 07.09.2023 № 9484224/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.08.2023 року №51;

- від 07.09.2023 № 9484211/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.08.2023 року № 58;

- від 07.09.2023 № 9484213/2691409552 про відмову у реєстрації податкової накладної від 21.08.2023 року №59.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного подання податкові накладні, подані Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ): від 24.02.2022 року № 34, від 07.08.2023 року № 51, від 20.08.2023 року № 58, від 21.08.2023 року № 59.

Стягнути з Державної податкової служби України на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 10736,00 грн. судових витрат за рахунок бюджетних асигнувань.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст рішення виготовлено 13 листопада 2023 року.

Суддя Сергій КЛОПОТ

Дата ухвалення рішення09.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114889440
СудочинствоАдміністративне
Сутьреєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДПН або відмову в такій реєстрації, є протиправними та підлягають скасуванню. Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню. Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 підлягає стягненню судовий збір в розмірі 10736,00 грн. Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Судовий реєстр по справі —620/15229/23

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Постанова від 13.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 04.12.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Рішення від 09.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Рішення від 09.11.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

Ухвала від 30.10.2023

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сергій КЛОПОТ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні