ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
08 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 280/7170/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року (суддя 1-ї інстанції Сацький Р.В.) в адміністративній справі №280/7170/22 за позовом Приватного підприємства "ВСТ" до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасувати рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
26.12.2022р. Приватне підприємство «ВСТ» звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Запорізькій області №7612203/32040272 від 10.11.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 07.10.2022 датою її подання, а саме 25.10.2022;
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на незгоду з оскарженим рішенням, оскільки, підприємством відповідно до приписів законодавствани, було складено та направлено для реєстрацію податкову накладну від 07.10.2022 №3, реєстрацію якої відповідачем зупинено із зазначенням, що податкова накладна відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач скористався правом на подання додаткових документів та пояснень до ДПС, проте Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №7612203/32040272 від 10.11.2022 про відмову в реєстрації спірної податкової накладної, з підстав ненадання платником податків копій документів. Проте всі необхіні та наявні документи підприємством було подано.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року позов задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач ГУ ДПС у Запорізькій області подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.
Позивач не скориствася правом подання відзиву на пеляційну скаргу.
В силу пункту 3 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що ПП ВСТ є юридичною особою, відомості про яке є у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. ПП ВСТ здійснює господарську діяльність відповідно до вимог чинного законодавства України. Згідно Статуту підприємства, ПП ВСТ має право на здійснення діяльності за КВЕД:
- оптова торгівля хімічними продуктами (код КВЕД 46.75);
- оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням (КВЕД 46.69);
- інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у (код КВЕД 43.99);
- інші будівельно-монтажні роботи (КВЕД 43.29).
Основний вид господарської діяльності ПП ВСТ 46.75 - Оптова торгівля хімічними продуктами.
Позивач є платником податку на додану вартість, про що свідчить витяг з Реєстру платників податку на додану вартість та здійснює господарську діяльність в орендованому офісному приміщенні, що підтверджується відповідним договором. ПП ВСТ має господарські взаємовідносини з ТОВ РОНА - 2 (ЄДРПОУ 32448466), яке здійснює платне відповідне зберігання товарів, які належать ПП ВСТ, на підставі укладеного Договір зберігання № 12-2 від 01.07.2022.
На праві власності ПП ВСТ має основні засоби на загальну суму 1142037,16 грн, у тому числі: автомобіль марки Fiat Doblo Combi вартістю 451 308,00 грн, автомобіль марки Фольксваген CaddyGP Kombi вартістю 400 971,00 грн. Також на правах Договору оренди ПП ВСТ використовує автомобиль марки АUDIQ7. Стосовно цих активів Підприємством надано до податкових органів повідомлення за формою 20 - ОПП.
Відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 ПК України ПП ВСТ, було складено податкову накладну № 3 від 07.10.2022 на користь Приватного Товариства з обмеженою відповідальністю ТОРГОВИЙ ДІМ БУДЕНЕРГО (код за ЄДРПОУ 37613351) (надалі за текстом ТОВ ТД БУДЕНЕРГО).
На виконання вимог п. п. 201.16.2 п.201.16 ст. 201 ПК України ПП ВСТ здійснено заходи щодо реєстрації зазначеної податкової накладної № 3 від 07.10.2022 на суму 855 120, 42 грн, в т.ч. ПДВ - 142 520, 07 грн в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: направлено 25.10.2022 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкова накладна прийнята, але її реєстрацію зупинено, про що на адресу ПП ВСТ надійшла електронна квитанція № 1, реєстраційний номер 9219712388 від 27.10.2022.
В квитанції № 1 зазначено формулювання: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК від 07.10.2022 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2715, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=7.9272%, Р=69933,36.
На виконання зазначених в квитанції № 1 вимог та на виконання п. п. 201.16.2. п.201.16. ст. 201 ПК України ПП ВСТ в електронному вигляді подав повідомлення № 1 від 31.10.2022 про надання пояснень, пояснення та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, відповідно до яких (повідомлення та пояснень) детально зазначено всі показники діяльності ПП ВСТ, включаючи види діяльності відповідно до КВЕД, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а також копії первинних документів на підтвердження господарської операції: Договору поставки № 080122 від 01.08.2022, укладеного між ПП ВСТ та ТОВ ТД БУДЕНЕРГО, додаток до договору поставки, а саме: Специфікація № 2, відповідно до якого ПП ВСТ (Продавець) брало на себе зобов`язання поставити ТОВ ТД БУДЕНЕРГО (Покупець) товар:
- герметизуюча стрічка Sikadur-Combiflex SG-20 P 300(25m/Rol) M (Код УКТ ЗЭД 3920108990);
- грунтовка CTW-Primer HK Ka 5kg (Код УКТ ЗЭД 3214900090);
- ущільнююча маса Sika Dilament Joint Elastic UA 25 (Код УКТ ЗЭД 2715000010);
- SikaGrout-311, розчин для анкерування (Код УКТ ЗЄД 3824509000,
на загальну суму 855 120, 42 грн (в т.ч. ПДВ на суму 142 520, 07 грн) на умовах 100 % передплати, рахунок № 10061 від 06.10.2022 на оплату товару на суму 855 120, 42 грн (в т.ч. ПДВ на суму 142 520, 07 грн), виписку банку, на підтвердження оплати на суму 855 120, 42 грн (в т.ч. ПДВ на суму 142 520, 07 грн), здійсненої покупцем на адресу ПП ВСТ у вигляді передплати відповідно до умов Договору поставки та інші документи.
Крім цього, у поясненні зазначалась детальна інформація щодо придбання товару ПП ВСТ, який за договором постачається ТОВ ТД БУДЕНЕРГО, а саме зазначалось, що товар:
- герметизуюча стрічка Sikadur-Combiflex SG-20P 300(25m/Rol) M (Код УКТ ЗЭД 3920108990);
- грунтовка CTW-Primer HK Ka 5kg (Код УКТ ЗЭД 3214900090);
- ущільнююча маса Sika Dilament Joint Elastic UA 25 (Код УКТ ЗЭД 2715000010);
ПП ВСТ придбаває у підприємства - постачальника ТОВ Сіка Україна (ЄДРПОУ 33053410) відповідно до укладено Дилерському Договіру № 102018025 від 03.07.2018, у зв`язку з чим, 11 жовтня 2022 року ПП ВСТ отримало рахунок № 3220-1078 на суму 426098,94 грн з ПДВ на оплату зазначеного товару; товар: - SikaGrout-311, розчин для анкерування (Код УКТ ЗЄД 3824509000) ПП ВСТ придбаває ТОВ АКС-ЮГ СІСТЕМА (ЄДРПОУ 33384528).
ПП ВСТ отримало від ТОВ Сіка Україна рахунок від 12.10.2022 рахунок на оплату за товар, що придбавається. Відповідно ПП ВСТ 12.10.2022 здійснило оплату за товар згідно рахунку в сумі 426 098, 94 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується випискою банку від 12.10.2022. За даною операцією 21.10.2022 ТОВ Сіка Україна склало податкову накладну та відбулася її успішна реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних (ПН №2595 від 12.10.2022) від постачальника ТОВ Сіка Україна на суму передплати в розмірі 426 098, 94 грн, у т.ч. ПДВ, отриманої від ПП ВСТ.
ПП ВСТ отримало від ТОВ АКС-ЮГ СІСТЕМА рахунок від 11.10.2022 на оплату за товар, що придбавається, відповідно ПП ВСТ 11.10.2022 здійснило оплату за товар згідно рахунку в сумі 3 234, 00 грн, у т.ч. ПДВ, що підтверджується випискою банку від 11.10.2022. За даною операцією 21.10.2022 ТОВ АКС-ЮГ СІСТЕМА склало податкову накладну та відбулася її успішна реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних (ПН № 13 від 11.10.2022) від Постачальника ТОВ АКС-ЮГ СІСТЕМА на суму передплати в розмірі 3 234, 00 грн, у т.ч. ПДВ, отриманої від ПП ВСТ.
До повідомлення та пояснень ПП ВСТ надавало копії всіх первинних документів на підтвердження вищезазначених господарських операцій, у тому числі і копій виписок банку, податкових накладних та інших документів.
Проте ГУ ДПС у Запорізькій області прийняв рішення про відмову в реєстрації зазначеної податкової накладної, а саме: Рішенням про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових від 10.11.2022 №7612203/32040272, та повідомив позивача про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 07.10.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зазначене рішення прийнято з підстав: ненадання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахування наявності певних типових форм та галузевої специфікації накладних.
21.11.2022 позивач подав скаргу на рішення від 10.11.2022 № 7612203/32040272 комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних в електронному вигляді з поясненнями та додатками у вигляді копій документів на підтвердження господарської операції.
01.12.2022 позивач в електронному вигляді отримав інформацію, яка міститься у вікні Реєстр податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, відповідно до якої йому стало відомо про Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 67789/32040272/2 від 01.12.2022 про залишення скарги на зупинення реєстрації ПН № 3 від 07.10.2022 без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін відповідно до пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України.
Позивач, не погодившись з відмовою в реєстрації спірної податкової накладної, звернувся з даним позовом до суду.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку про обґрунтованість позову щодо протиправності оскарженого рішення відповідача ГУ ДПС у Запорізькій області у зв`язку з чим повний та ефективний захист порушеного права позивача може бути забезпечений шляхом зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію спірної податкової накладної.
Переглядаючи судове рішення, колегія суддів суду апеляційної інстанції доходить наступного висновку.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями п. 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).
За приписами п. 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з п. 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Пунктом 1 додатку 3 Порядку № 1165 Критерії ризиковості здійснення операцій є: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Як свідчать встановлені обставини справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 2715, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=7.9272%, Р=69933,36.
Разом з тим, даний критерій, відповідно до Додатку 3 Порядку №1165 являє собою відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Проте, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС
Суд також звертає увагу на те, що контролюючий орган, зупинивши реєстрацію податкової накладної і запропонувавши платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, не вказав конкретний перелік таких документів.
Письмові пояснення та копії документів, були подані платником податку до контролюючого органу.
Як встановлено з матеріалів справи позивачем окрім пояснень, на підтвердження здійснення господарських операцій, зазначених в податковій накладній були надані і відповідні документи. (а.с. 37)
За правовою позицією Верховного Суду в постанові від 18.12.2019 у справі №560/435/19 конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підстава його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.
Приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних податковий орган зазначив про неподання первинних документів, що не відповідає дійсності. (а.с. 44) Підстави відхилення поданих документів, у спірному рішення не зазначено.
Суд також враховує правовий висновок Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі №2040/7089/18 від 03.06.2021, який вказав, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Отже, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо надання необхідного обсягу документів.
Таким чином, є вірними висновки суду першої інстанції, що податковим органом не було виконано законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних підлягає скасуванню, суд першої інстанції вірно дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірну податкову накладну.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи зазначене, суд першої інстанції вірно встановив обставини справи та ухвалив рішення з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування судового рішення відсутні.
Розподіл судових витрат не здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 червня 2023 року в адміністративній справі №280/7170/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяН.П. Баранник
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114890764 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні