Постанова
від 13.11.2023 по справі 420/1637/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 листопада 2023 р.м. ОдесаСправа № 420/1637/23

Перша інстанція: суддя Дубровна В.А.,

повний текст судового рішення

складено 24.08.2023, м. Одеса

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Цивілізація ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

В січні 2023 року ТОВ «Цивілізація ЛТД» (далі позивач, Товариство) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС), ДПС України (далі відповідач-2, ДПС), в якому (з врахуванням уточнень від 11.04.2023 року) просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.12.2022 року №7925324/44421781, №7925325/44421781, №7925323/44421781, №7925329/44421781, №7925321/44421781, №7925322/44421781, №7925327/44421781, №7925326/44421781, №7925328/44421781 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- зобов`язати ДПС здійснити дії щодо реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року, складених ТОВ «Цивілізація ЛТД».

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення є безпідставними, оскільки товариством на адресу Комісії направлено пояснення та копії відповідних бухгалтерських документів, які підтверджують реальність здійснених господарських операцій. При цьому, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не вказаний конкретний перелік документів, який платник податків має надати для обґрунтованого рішення щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15.08.2023 року позов задоволено частково наступним чином:

- визнано протиправними та скасовано рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 22.12.2022 року №7925324/44421781, №7925325/44421781, №7925323/44421781, №7925329/44421781, №7925321/44421781, №7925322/44421781, №7925327/44421781, №7925326/44421781, №7925328/44421781 про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язано ДПС здійснити дії щодо реєстрації податкових накладних №1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року, складених ТОВ «Цивілізація ЛТД» у Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання;

- в іншій частині позовних вимог - відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач-1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Цивілізація ЛТД» зареєстроване як юридична особа 07.02.2022 року, основним видом економічної діяльності за кодом КВЕД 43.39. є «Інші роботи із завершення будівництва», згідно виписки з ЄДР.

11.07.2022 року між ТОВ «Цивілізація ЛТД» (підрядник) та ТОВ «ЄВРОДОР» (замовник) укладено договір підряду №1107/22, згідно умов якого Замовник доручає та оплачує, а Підрядник приймає на себе зобов`язання виконати на умовах даного договору комплекс робіт власними та/або залученими силами на об`єкті замовника Чотирьох поверхова будівля з мансардою та паркінгом (підвалом) за адресом м. Одеса, вул. Гаршина, буд. 12 (п.п.1.1.1. та 2.1. Договору). Підрядник приступає до виконання робіт після перерахування Замовником авансу з розрахунку 100% вартості матеріалів та 30% вартості робіт згідно Додатку №1 (договірної ціни) (п.7. Договору). Оплата вартості робіт здійснюється після її прийняття Замовником на підставі актів виконаних робіт (актів проміжного прийому виконаних робіт). Замовник оплачує підписані сторонами акти виконаних робіт протягом 7 робочих днів після підписання їх обома сторонами (п.7.4 Договору).

На виконання умов вказаного договору, ТОВ «ЄВРОДОР» 22 та 30 листопада 2022 року здійснено оплату рахунків ТОВ «Цивілізація ЛТД» за оздоблювальні роботи, що підтверджується платіжними інструкціями від 22.11.2022 року за №5595, №5594, №5597, від 30.11.2022 року за №5783, №5780, №5786, №5782, №5785, №5784.

ТОВ «Цивілізація ЛТД» за правилами «першої події» (дата зарахування коштів від Замовника) складено та направлено до ДПС для реєстрації у ЄРПН податкові накладні №1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року.

16.12.2022 року за результатом обробки вказаних податкових накладних ДПС України оформлено квитанції згідно яких: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК (№1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року) в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39.11, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної.

20.12.2022 року ТОВ «Цивілізація ЛТД» було подано до ГУ ДПС в електронній формі повідомлення №1 про подання пояснень, письмові пояснення та копії первинних документів до вищезазначених податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, зокрема, у поясненнях платник податків вказав попередня плата за роботи згідно Договору, з 16 додатками, у т.ч.: договір підряду №1107/22 від 11.07.2022 року; довідка вартості виконаних будівельних робіт за жовтень 2022 року, акт прийом виконаних робіт за жовтень 2022 року; звітність 4 ДФ; повідомлення форми 20-01111; додатки №1-5 до договору №1107/22 від 11.07.2022 року; договір суборенди нежитлових приміщень №01/22 від 08.02.2022 року; акт надання послуг №1886 від 23.11.2022 року; додаток №11 до договору підряду №0807/22 від 08.07.2022 року; банківська виписка за 30.11.2022 року; договір оренди нежитлових приміщень №280222 від 28.02.2022 року; картка рахунку №361 від 22.11.2022 року, 30.11.2022 року; оборотно-сальдова відомість по рахунку 361 за 30.11.2022 року; пояснення від 16.12.2022 року б/н; банківська виписка за 22.11.2022 року; додаток №1-2 до договору підряду №0807/22 від 08.07.2022 року.

Підтвердженням електронної доставки до ДПС вищезазначених документів є скріншот з бази АІС «Податковий блок» з переліком вказаних документів, документи довільного формату із зазначеним переліком документів.

Згідно з витягом з протоколу №174 від 22.12.2022 року засідання Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийнято рішення щодо відмови у реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (додаток №4).

Відповідно до Додатку №4 «… щодо розгляду пояснень та копій документів, поданих платником податку від 22.12.2022 року №174/15-32», ТОВ «Цивілізація ЛТД», рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних (викладений у табличному варіанті).

22.12.2022 року Комісією ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН прийняті рішення №7925324/44421781, №7925325/44421781, №7925323/44421781, №7925329/44421781, №7925321/44421781, №7925322/44421781, №7925327/44421781, №7925326/44421781, №7925328/44421781 про відмову в реєстрації податкових накладних №1 від 22.11.2022 року, №2 від 22.11.2022 року, №3 від 22.11.2022 року, №6 від 30.11.2022 року, №7 від 30.11.2022 року, №8 від 30.11.2022 року, №9 від 30.11.2022 року, №10 від 30.11.2022 року, №11 від 30.11.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підставою прийняття Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН вищевказаних рішень є ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

27.11.2022 року позивач подав контролюючому органу таблицю даних платника податку на додану вартість з копіями документів, яка згідно квитанції №2 прийнята до розгляду.

29.11.2022 року рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7729886/44421781 таблицю даних платника податку не було враховано, підстава виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем помилково зазначено дату складення податкових накладних №6, №7, №8, №9, №10, №11, оскільки згідно матеріалів справи вказані податкові накладні були складені не 22.11.2022 року а 30.11.2022 року. Також суд першої інстанції виходив з того, що в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відповідачем не зазначено які саме документи необхідні для реєстрації вказаних накладних, а в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних відповідачем чітко не зазначено підставу для відмови в реєстрації податкових накладних позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, як і не зазначено конкретно документів, відсутність яких не дала можливості прийняти рішення про реєстрацію податкових накладних.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 ст.201 ПК України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 , в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок №1246) передбачено наступне.

Згідно абз.10 п.12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктом 14 Порядку №1246 встановлено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно п.15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Також згідно п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (набрання чинності 01.02.2020 року, далі - Порядок №1165).

Згідно п.п.5, 7 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до вимог п.п.10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

В свою чергу, додатком 3 до Порядку №1165 установлено наступні Критерії ризиковості здійснення операцій, зокрема, п.1: відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Тобто, зупинення реєстрації ПН/РК за п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як вже зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних слугувало те, що код УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.39.11, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

При цьому, колегія суддів зазначає, що порядок подання до ДПС таблиці даних платника податку визначений п.п.12-23 Порядку №1165, згідно яких платник податку має право подати до ДПС таблицю даних платника податку за встановленою формою (додаток 5).

У таблиці даних платника податку зазначаються: види економічної діяльності відповідно до КВЕД; коди товарів згідно з УКТЗЕД, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України; коди послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.

Таблиця даних платника податку подається з поясненням, в якому зазначається вид діяльності, з посиланням на податкову та іншу звітність платника податку.

Таблиця даних платника податку з поясненнями розглядається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів після її отримання.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про врахування або неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (додаток 6).

У рішенні про неврахування таблиці даних платника податку в обов`язковому порядку зазначається причина такого неврахування.

У разі коли до контролюючого органу надійшла податкова інформація, що свідчить про надання платником податку недостовірної інформації, в таблиці даних платника податку, яка врахована, зокрема в автоматичному режимі, комісії контролюючих органів мають право прийняти рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке надсилається платнику податку в порядку, визначеному статтею 42 Кодексу (додаток 7).

Якщо таблиця даних платника податку врахована відповідно до пункту 18 цього Порядку, після прийняття комісією контролюючого органу рішення про неврахування таблиці даних платника податку така таблиця підлягає розгляду відповідно до пункту 15 цього Порядку.

Якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Таблиця даних платника податку враховується у разі надходження до контролюючого органу рішення суду про скасування рішення про неврахування таблиці даних платника податку, яке набрало законної сили.

Таблиця даних платника податку подається платником податку в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Таким чином, Порядок №1165 передбачає: 1) можливість (право) платника податків подати до ДПС таблицю даних платника податку згідно Додатку №5, яка підлягає відповідному розгляду та прийняття рішення про її врахування чи неврахування; 2) визначає можливість врахування таблиці даних в автоматизованому режимі; 3) якщо рішення про врахування таблиці даних платника податку прийнято до дати набрання чинності цим Порядком, таке рішення залишається чинним до прийняття контролюючим органом рішення про неврахування таблиці даних платника податку.

Як вбачається з матеріалів справи, 27.11.2022 року позивач подав контролюючому органу таблицю даних платника податку на додану вартість, яку згідно квитанції №2 прийнята до розгляду.

Вказана таблиця містить посилання на коди згідно з КВЕД « 43.39» « 43.32» « 43.33», коди згідно з УКТЗЕД/ДКПП (придбання/отримання товарів/послуг « 00104», « 00102», а також коди згідно з УКТЗЕД/ДКПП (постачання/надання) « 00104», « 00102».

При цьому, суд враховує, що згідно інформаційної довідки (паспорт) ТОВ «Цивілізація ЛТД», наданої ГУ ДПС в Одеській області, основним видом економічної діяльності за кодом КВЕД 43.39 є «Інші роботи із завершення будівництва».

Згідно пп.2 п.16 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 року №1307, Державна податкова служба України визначає умовні коди товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД, та забезпечує їх оприлюднення на власному вебпорталі для використання платниками податку при складанні податкових накладних відповідно до ст.201 ПК України.

Відповідно до Довідника умовних кодів товарів, що відсутні в УКТ ЗЕД (для складання податкової накладної) коди « 00104» - житлове приміщення, « 00102» - будівля;

Крім того, у письмових поясненнях від 14.08.2023 року представник відповідачів підтверджує, що 27.11.2022 року разом з вказаною таблицею позивачем були подані пояснення та первинні документи.

Так, у поясненнях щодо здійснення господарської діяльності ТОВ «Цивілізація ЛТД» вказує, що видами економічної діяльності є 43.39 «Інші роботи із завершення будівництва» (основний), 43.32 «установлення столярних виробів», 43.33 «покриття підлоги й облицювання стін». Також зазначено, що позивача орендує складське приміщення у ТОВ «НАУКОВО ТЕХНІЧНИЙ ЦЕНТР «ПРИКЛАДНІ ДОСЛІДЖЕННЯ» ЄДРПОУ 35316643 за адресою м. Одеса вул. Приморська, 18 (20-ОПП додається); на підприємстві працює - 5 працівників Фонд заробітної плата за місяць - 35500,00 грн.. Заробітна плата виплачується два рази на місяць. Податки виплачуються своєчасно та в повному обсязі. 11.07.2022 року був укладений Договір підряду між ТОВ «Цивілізація ЛТД» та ТОВ «ЄВРОДОР» за №1107/22 від 11.07.2022 року на виконання будівельно-оздоблювальних робіт за адресою: м.Одеса вул. Гаршина, 12. Для виконання цих робіт 08.07.2022 року між ТОВ «Цивілізація ЛТД» та ТОВ «БЄЛ-ТРАНС» ЕДРПОУ 37136296 укладено договір підряду за №0807/22 від 08.07.2022 року. Також ТОВ «Цивілізація ЛТД» було укладено усні договори на закупку матеріалів з ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» ЕДРПОУ 35641104, ТОВ «ЛЕДТРЕК» ЕДРПОУ 43671243, ТОВ «КИЇВСЬКА ЕЛЕКТРО ТЕХНІЧНА КОМПАНІЯ» ЕДРПОУ 35997744, ТОВ «ТБ «БУЛАТ» ЕДРПОУ 41192414, ТОВ «ЗЕНИТ ЮГ2020» ЕДРПОУ 43941773.

На підтвердження вищенаведеної інформації позивач надає копії документів: форма 20-ОПП, договір оренди офісу, договір оренди складу, додаток 4 ДФ за 3 квартал 2022 року, договір підряду з ТОВ «ЄВРОДОР» №1107/22 від 11.07.2022 року з додатками, оборотна сальдова відомість по рах.361 ТОВ «ЄВРОДОР» за період 01.10.2022 року по 31.10.2022 року, договір підряду ТОВ «БЄЛ-ТРАНС» №0807/22 від 08.07.2022 року з додатками, оборотна сальдова відомість по рах.631 ТОВ «БЄЛ-ТРАНС» за період 01.10.2022 року по 31.10.2022 року, оборотна сальдова відомість по рах.631 ПП «ІТАЛ КЕРАМІКА» за період 01.10.2022 року по 31.10.2022 року, оборотна сальдова відомість по рах.631 ТОВ «ТБ «БУЛАТ» за період 01.10.2022 року по 31.10.2022 року.

Підтвердженням електронної доставки до ДПС вищезазначених документів є скріншот з бази АІС « Податковий блок» з переліком вказаних документів, документи довільного формату із зазначеним переліком документів.

Проте, 29.11.2022 року рішенням Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №7729886/44421781 таблицю даних платника податку не було враховано, підстава виявлення невідповідності визначених платником податку в таблиці даних видів діяльності наявним у платника податку основним засобам.

З огляду на встановлені обставини, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що види діяльності позивача за вказаними кодами КВЕД 43.39, 43.32, 43.33 із залученням інших субпідрядників об`єктивно унеможливлюють існування такого показника визначення ризиковості господарської операції, як залишок (різниця) обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його/їх постачання. Відповідач не взяв до уваги вказані обставини, а тому зупинення реєстрації спірних податкових накладних із підстав відповідності господарської операції п.1 Критеріїв ризиковості операцій є необґрунтованим.

Окрім цього, колегія суддів зазначає, що за правилами п.п.4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 року за №1245/34216, (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Згідно п.п.3, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи та визнається відповідачем-1, після зупинення реєстрації спірних податкових накладних, позивачем були подані до Комісії пояснення та документи для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

У відзиві на адміністративний позов представник відповідачів зазначив, що оскаржувані в цій справі рішення прийняті у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до п.5 Порядку. Так, позивачем на розгляд комісії регіонального рівня не було надано: графік фінансування, який обумовлює здійснення фінансування оздоблення об`єкту, згідно умов договору підряду №1107/22 від 11.07.2022 року, в якому позивач виступає підрядником. Також відсутні первинні документи, які могли б підтвердити докази закупівлі, транспортування, та зберігання, використання матеріалів, необхідність в яких зазначена в додатках до договору, також серед первинних документів відсутній паспорт об`єкту будівництва на якому здійснювались роботи. Крім того, до повідомлення №1 від 20.12.2022 року були надані 2 банківські виписки, на яких відсутні обов`язкові реквізити, а саме підписи, окрім цього текст виписок накладений на печатку банку, яке виступає в якості електронного підпису.

Таким чином, на думку податкового органу, наданих позивачем документів до повідомлення недостатньо, натомість, необхідно, щоб ці документи не тільки підтверджували, а і розкривали суть господарської операції.

Враховуючи наведені у відзиві доводи, можна зробити висновок, що відповідачі фактично зізнаються в тому, що ними не витребовувались ті документи, що їм не надані, але вважають що можливо вони є чи можуть бути («наприклад»), що свідчить про їх припущення, не зазначаючи при цьому, чому саме недостатньо наданих документів.

Також необхідно зазначити, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши конкретно які йому потрібні документи чи пояснення.

Колегія суддів зазначає, що Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п.185.1 ст.185, так і п.187.1 ст.187 ПК України.

Таким чином, контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкових накладних не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

Однак, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації ПН фактично було лише процитовано положення пунктів 5, 11 Порядку №520, тобто, викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.

При цьому, затверджена вказаним Порядком №520 форма вказаного рішення передбачає, що у разі ненадання платником податку копій документів, зокрема, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документи з відміткою «які не надано слід підкреслити».

Натомість, у змісті оскаржуваних рішень регіональної комісії ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, відсутнє будь-яке підкреслення щодо документів, яких не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім цього, за положеннями п.п.44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а результати такої перевірки відображаються у її протоколах.

Разом з тим, наданий до суду у табличному варіанті витяг з Протоколу засідання Комісії, не містить результатів такої перевірки, що свідчить про недотримання відповідачем-1 процедури розгляду матеріалів відповідно до вимог п.п.44-46 Порядку №1165.

Отже, враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Колегія суддів зазначає, що згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В свою чергу, не виконання відповідачем-1 обов`язку доказування, встановленого частиною 2 статті 77 КАС України, а саме недоведеність суду правомірності прийняття рішення (що воно прийнято обґрунтовано, добросовісно, розсудливо, за наявності визначених Порядками №1165, №520 підстав), є підставою для визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення.

На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної та протиправності рішення податкового органу про відмову в реєстрації такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні датою їх подання на реєстрацію, оскільки, згідно п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. Таким чином, п.20 Порядку №1246 прямо передбачено, що реєстрація ПН/РК на підставі рішення суду здійснюється за датою зазначеною у цьому рішенні суду, а тому, за встановлених у справі обставин щодо протиправності рішення про відмову у реєстрації ПН, зобов`язання зареєструвати ПН датою подання на реєстрацію, покладені судом, відповідають наведеним вимогам Порядку №1246.

Оцінюючи викладене в сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до статті 316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий суддя К.В. КравченкоСудді О.В. Джабурія Н.В. Вербицька

Дата ухвалення рішення13.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114891478
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/1637/23

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 13.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 08.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 17.10.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 13.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 15.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Рішення від 15.08.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 14.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 03.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні