ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2023 рокуЛьвівСправа № 140/7212/22 пров. № А/857/2942/23
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Пліша М.А., Качмара В.Я.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, -
суддя (судді) в суді першої інстанції Андрусенко О.О.,
справу розглянуто в порядку спрощеного провадження без виклику сторін,
місце ухвалення рішення м. Луцьк,
дата складання повного тексту рішення: не зазначена,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» (далі ТзОВ «ПТФ «Центр») звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області) про визнання протиправним та скасування розпорядження від 07.10.2022 №76-р про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: №03010314202200010 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Володимир-Волинський район, м. Устилуг, вул. Володимирська, буд.2Б, АЗС №2 з магазином; №03010314202200013 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Володимирський район, м. Устилуг, вул. Володимирська, буд.3А, АЗС №1 з магазином; №03190314202200006 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, б.51, АЗС №1 з магазином; №03080314202200016 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Луцький район, с. Струмівка, вул. Рівненська, 12, АЗС №5 з магазином; №03180314202200004 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Луцький район, с. Зміїнець, вул. Луцька, буд.1а, АЗС №4 з магазином; №03080314202200015 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Луцький район, с. Городище, вул. Миру, 1а, АЗС №3 з магазином; №03180314202200007 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Луцький район, с. Великий Омеляник, вул. Володимирська. буд. 1а, АЗС №2 з магазином; №03180314202200008 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карпенка-Карого, б. 1а, АЗС №1 з магазином; №03150314202200019 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Ковельський район, с. Новосілки, а/д Київ-Ковель-Ягодин 467КМ+855М, АЗС №1 з магазином; №03070314202200018 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Володимирський район, с. Крухиничі, вул. Луцька, 16, АЗС №1 з магазином; №03130314202200011 за адресою місця торгівлі: Волинська обл., Луцький район, с. Кременець, вул. Ковельська, 2а, (А/Д М19 КМ 128+025, ліворуч) АЗС №1 з магазином; №03170314202200012 за адресою місця торгівлі: Волинська область, м. Ковель, вул. Варшавська, буд.3, АЗС №2 з магазином; №03170314202200009 за адресою місця торгівлі: Волинська область, м, Ковель, вул. Варшавська, буд. 1а, АЗС №1 з магазином; №03160314202200017 за адресою місця торгівлі: Волинська область, м. Володимир, вул. Зимнівська, 1, АЗС №3 з магазином; №03160314202200014 за адресою місця торгівлі: Волинська область, м. Володимир, вул. Ковельська, 190, АЗС №2 з магазином; №03010314202200020 за адресою місця торгівлі: Волинська область, Володимирський район, с. Володимирівка, вул. Першотравнева,72, АЗС №1 з магазином; №03100314202200005 за адресою місця торгівлі: Волинська область, Ковельський район, с. Вишнів, вул. Київська, буд. 2, АЗС №2 з магазином; №03100314202200023 за адресою місця торгівлі: Волинська область, Ковельський район, село Вишнів, вул. Київська, 16, АЗС №1 з магазином.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління ДПС у Волинській області від 07.10.2022 №76-р «Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах пальним та зберігання пального, видачу дублікатів, довідок про внесення місць зберігання до Єдиного Державного реєстру» в частині анулювання суб`єкту господарювання Товариству з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 03010314202200010, реєстраційний номер 03010314202200013, реєстраційний номер 03190314202200006, реєстраційний номер 03080314202200016, реєстраційний номер 03180314202200004, реєстраційний номер 03080314202200015, реєстраційний номер 03180314202200007, реєстраційний номер 03180314202200008, реєстраційний номер 03150314202200019, реєстраційний номер 03070314202200018, реєстраційний номер 03130314202200011, реєстраційний номер 03170314202200012, реєстраційний номер 03170314202200009, реєстраційний номер 03160314202200017, реєстраційний номер 03160314202200014, реєстраційний номер 03010314202200020, реєстраційний номер 03100314202200005, реєстраційний номер 03100314202200023. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, 4, ідентифікаційний код ВП 44106679) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Паливно-торгова фірма «Центр» (13300, Житомирська область, місто Бердичів, вулиця Вінницька, будинок 26, ідентифікаційний код 44613659) судовий збір у розмірі 2481,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.)
Рішення мотивоване тим, що відповідачем як суб`єктом владних повноважень не доведено правомірності своїх рішень.
Не погодившись із ухваленим судовим рішенням, ГУ ДПС у Волинській області подало апеляційну скаргу. Вважає, що таке прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, з невідповідністю висновків суду обставинам справи, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що судом не враховано покликання контролюючого органу щодо того, що Управління Держпраці у Волинській області проінформувало листом від 06.10.2022 №ВЛ/1/2237-22, що від суб`єкта господарювання ТзОВ «ПТФ «Центр» повідомлень про виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, устаткування підвищеної небезпеки на території Волинської області, згідно отриманих дозволів №206.22.18 від 06.07.2022, №249.22.18 від 23.08.2022, №207.22.18 від 06.07.2022, №266.22.18 від 07.09.2022 до Управління Держпраці у Волинській області не надходило. Тобто вважає, що позивачем порушено пункт 14 Постанови КМУ від 26 жовтня 2011 року №1107, що і призвело до анулювання ліцензій.
В зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження), колегія суддів відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (частина перша статті 308 КАС України).
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що у серпні-вересні 2022 року ГУ ДПС у Волинській області видано ТзОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а саме:
- реєстраційний номер 03010314202200010, терміном дії з 24.08.2022 до 24.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Володимир-Волинський район, м. Устилуг, вул. Володимирська, буд.2Б, АЗС №2 з магазином;
- реєстраційний номер 03010314202200013, терміном дії з 19.08.2022 до 19.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Володимирський район, м. Устилуг, вул. Володимирська, буд. 3А, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03190314202200006, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., м. Нововолинськ, вул. Дорошенка, буд.51, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03080314202200016, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Луцький район, с. Струмівка, вул. Рівненська, 12, АЗС №5 з магазином;
- реєстраційний номер 03180314202200004, терміном дії з 24.08.2022 до 24.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Луцький район, с. Зміїнець, вул. Луцька, буд.1а, АЗС №4 з магазином;
- реєстраційний номер 03080314202200015, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Луцький район, с. Городище, вул. Миру, 1а, АЗС №3 з магазином;
- реєстраційний номер 03180314202200007, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Луцький район, с. Великий Омеляник, вул. Володимирська, буд. 1а, АЗС №2 з магазином;
- реєстраційний номер 03180314202200008, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Карпенка-Карого, буд. 1а, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03150314202200019, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Ковельський район, с. Новосілки, а/д Київ-Ковель-Ягодин 467КМ+855М, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03070314202200018, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Володимирський район, с. Крухиничі, вул. Луцька, 1Б, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03130314202200011, терміном дії з 19.08.2022 до 19.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська обл., Луцький район, с. Кременець, вул. Ковельська, 2а, (А/Д М19 КМ 128+025, ліворуч) АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03170314202200012, терміном дії з 19.08.2022 до 19.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Ковель, вул. Варшавська, буд. 3, АЗС №2 з магазином;
- реєстраційний номер 03170314202200009, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Ковель, вул. Варшавська, буд. 1а, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03160314202200017, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Володимир, вул. Зимнівська, 1, АЗС №3 з магазином;
- реєстраційний номер 03160314202200014, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, м. Володимир, вул. Ковельська, 190, АЗС №2 з магазином;
- реєстраційний номер 03010314202200020, терміном дії з 20.08.2022 до 20.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, Володимирський район, с. Володимирівка, вул. Першотравнева,72, АЗС №1 з магазином;
- реєстраційний номер 03100314202200005, терміном дії з 18.08.2022 до 18.08.2027, за адресою місця торгівлі: Україна, Волинська область, Ковельський район, с. Вишнів, вул. Київська, буд. 2, АЗС №2 з магазином;
- реєстраційний номер 03100314202200023, терміном дії з 27.09.2022 до 27.09.2027, за адресою місця торгівлі: Волинська область, Ковельський район, село Вишнів, вул. Київська, 16, АЗС №1 з магазином.
Розпорядженням ГУ ДПС у Волинській області від 07.10.2022 №76-р «Про видачу, відмову у видачі, та анулювання ліцензій на право оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах пальним та зберігання пального, видачу дублікатів, довідок про внесення місць зберігання до Єдиного Державного реєстру» відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВР, зокрема, зобов`язано анулювати ліцензії суб`єкту господарювання ТзОВ «ПТФ «Центр» (код ЄДРПОУ 44613659) на право роздрібної торгівлі пальним згідно з додатком, з якого, у свою чергу, вбачається, що у ньому зазначено анулювання таких ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 03010314202200010, реєстраційний номер 03010314202200013, реєстраційний номер 03190314202200006, реєстраційний номер 03080314202200016, реєстраційний номер 03180314202200004, реєстраційний номер 03080314202200015, реєстраційний номер 03180314202200007, реєстраційний номер 03180314202200008, реєстраційний номер 03150314202200019, реєстраційний номер 03070314202200018, реєстраційний номер 03130314202200011, реєстраційний номер 03170314202200012, реєстраційний номер 03170314202200009, реєстраційний номер 03160314202200017, реєстраційний номер 03160314202200014, реєстраційний номер 03010314202200020, реєстраційний номер 03100314202200005, реєстраційний номер 03100314202200023 з підстав - у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції і вважає його таким, що відповідає обставинам справи та правильному застосуванню норм матеріального права з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із того, що відповідно відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як передбачено статтею 1 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР (далі Закон № 481/95-ВР (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)) ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВР роздрібна торгівля алкогольними напоями (крім столових вин) або тютюновими виробами, або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним може здійснюватися суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності, у тому числі їх виробниками, за наявності у них ліцензій на роздрібну торгівлю.
Вимогами статті 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років. Ліцензія видається за поданою нарочно, поштою або в електронному вигляді заявою суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво), до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію (крім ліцензії на оптову торгівлю пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, роздрібну торгівлю пальним, зберігання пального з метою подальшої його реалізації іншим споживачам). У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального). Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним. У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), фіскальні номери програмних реєстраторів розрахункових операцій, які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в податкових органах.
Також відповідно до статті 15 Закону № 481/95-ВР для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального. Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.
Як вірно зазначено судом, з аналізу наведених правових норм можна зробити висновок, що для здійснення господарської діяльності, зокрема, з роздрібної торгівлі пальним, суб`єкт господарювання має отримати ліцензію на здійснення такої діяльності, додавши необхідні документи. Вичерпний перелік документів, що подається разом із заявою про отримання ліцензії, визначений статтею 15 Закону №481/95-ВР. У цьому переліку, крім іншого, визначено - дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Як зазначалось раніше, за результатами розгляду поданих позивачем документів ГУ ДПС у Волинській області у серпні-вересні 2022 року видано ТзОВ «ПТФ «Центр» ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.
Згідно вимог частини 52 статті 15 Закону №481/95-ВР, ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі:
заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);
несплати чергового платежу за ліцензію;
встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) марок акцизного податку (стосовно імпортерів);
встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку;
рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем;
порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях;
отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами;
встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії;
встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії;
встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії;
порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії;
відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.
Як передбачено частиною 53 статті 15 Закону №481/95-ВР, ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) розпорядження про її анулювання в електронній формі засобами електронного зв`язку.
Таким чином, як вірно зазначено судом, вказаною нормою закріплено вичерпний перелік підстав, за наявності яких ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження. При цьому, процедура прийняття розпорядження про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним не передбачена ні Податковим кодексом України, ні Законом №481/95-ВР. Відтак, оскільки перелік підстав, за наявності яких ліцензія анулюється, є вичерпним і не передбачає анулювання ліцензії за результатами проведення податкової перевірки, а тому суд вірно не взяв до уваги доводи позивача про те, що анулюванню ліцензій обов`язково повинна була передувати податкова перевірка.
Разом з тим, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватись положеннями частини 52 статті 15 Закону №481/95-ВР, якою передбачено вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Проте, як вірно зазначено судом першої інстанції, відповідальність суб`єкта у вигляді анулювання ліцензії може мати місце тоді, коли контролюючим органом достовірно встановлено, що конкретний документ, наявний серед інших документів, які подавались разом з заявою для отримання ліцензії, насправді не видавався/не погоджувався відповідним органом.
Судом встановлено з Додатку до розпорядження ГУ ДПС у Волинській області від 07.10.2022 №76-р, що ТзОВ «ПТФ «Центр» анульовано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 03010314202200010, реєстраційний номер 03010314202200013, реєстраційний номер 03190314202200006, реєстраційний номер 03080314202200016, реєстраційний номер 03180314202200004, реєстраційний номер 03080314202200015, реєстраційний номер 03180314202200007, реєстраційний номер 03180314202200008, реєстраційний номер 03150314202200019, реєстраційний номер 03070314202200018, реєстраційний номер 03130314202200011, реєстраційний номер 03170314202200012, реєстраційний номер 03170314202200009, реєстраційний номер 03160314202200017, реєстраційний номер 03160314202200014, реєстраційний номер 03010314202200020, реєстраційний номер 03100314202200005, реєстраційний номер 03100314202200023 з такої підстави - у зв`язку з отриманням від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. Разом з тим, суд вірно зазначив, що згідно вказаного Додатку підставою анулювання ліцензії реєстраційний №03010314202200020 за адресою місця торгівлі: Волинська область, Володимирський район, с. Володимирівка, вул. Першотравнева, 72, АЗС №1 з магазином, є саме отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Суд вірно звернув увагу, що в тексті оскаржуваного розпорядження від 07.10.2022 №76-р та додатку до нього відсутні дані про те, які саме документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися уповноваженими органами.
У відзиві на позовну заяву зазначено, що згідно листа Управління Держпраці у Житомирській області від 29.09.2022 №ЖТ/1/1339-22 видано суб`єкту господарювання ТзОВ «ПТФ «Центр» дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки від 23.08.2022 №249.22.18 та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки від 07.09.2022 №266.22.18, за адресою: Волинська область, м. Луцьк, вул. Георгія Гонгадзе, 5 (прирейковий склад ПММ), дія яких поширюється на всю територію України. Згідно пункту 14 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (далі Порядок №1107), роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосувати) машини, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен письмово повідомити про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устаткування не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу. На підставі вищезазначеного та з метою безумовного виконання вимог Закону №481/95-ВР щодо порядку ліцензування оптової, роздрібної торгівлі пальним, зберігання пального, з метою підтвердження достовірності даних, та у поданих суб`єктом господарювання документах на отримання ліцензій на право роздрібної та оптової торгівлі пальним управлінням контролю за підакцизними товарами ГУ ДПС у Волинській області направлено лист від 06.10.2022 №10580/6/03-20-09-03-06 до Управління Держпраці у Волинській області щодо надання інформації. Управління Держпраці у Волинській області проінформувало листом від 06.10.2022 №ВЛ/1/2237-22, що від суб`єкта господарювання ТзОВ «ПТФ «Центр» повідомлень про виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, устаткування підвищеної небезпеки на території Волинської області, згідно отриманих дозволів №206.22.18 від 06.07.2022, №249.22.18 від 23.08.2022, №207.22.18 від 06.07.2022, №266.22.18 від 07.09.2022, до Управління Держпраці у Волинській області не надходило.
Проте, суд вірно наголосив, що відповідно до статті 15 Закону №481/95-ВР однією з підстав для анулювання ліцензії є отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.
Згідно з пунктом 7 Порядку №1107 дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця.
Як передбачено абз. 1 п. 14 Порядку №1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.
Судом також враховано, що листом від 29.09.2022 №ЖТ/1/1339-22 Управління Держпраці у Житомирській області підтвердило те, що ТзОВ «ПТФ «Центр» 23.08.2022 видано дозвіл №249.22.18 (термін дії по 23.08.2027) на виконання робіт підвищеної небезпеки газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах. Також 07.09.2022 видано дозвіл №266.22.18 (термін дії по 07.09.2027) на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки обладнання та захисні системи, призначені для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначені у додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1055, за адресою: Волинська область, м. Луцьк, вул. Георгія Гонгадзе, 5 (прирейковий склад ПММ). Крім того, зазначено, що відповідно до пункту 14 Порядку №1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.
Відтак вірним є висновок суду, що вказаним листом територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації позивача - Управлінням Держпраці у Житомирській області підтверджено факт видачі ТзОВ «ПТФ «Центр» дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки №249.22.18 від 23.08.2022 та дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки №266.22.18 від 07.09.2022.
Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що та обставина, що листом від 06.10.2022 №ВЛ/1/2237-22 Управління Держпраці у Волинській області проінформувало відповідача про те, що згідно пункту 14 Порядку №1107 від суб`єкта господарювання ТзОВ «ПТФ «Центр» повідомлень про виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, устаткування підвищеної небезпеки на території Волинської області, згідно отриманих дозволів №206.22.18 від 06.07.2022, №249.22.18 від 23.08.2022, №207.22.18 від 06.07.2022, №266.22.18 від 07.09.2022, до Управління не надходило, не свідчить про те, що зазначені вище дозволи, які подавались разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися уповноваженими органами.
Тобто, вказаним листом від 06.10.2022 №ВЛ/1/2237-22 підтверджено лише факт неповідомлення позивачем Управління Держпраці у Волинській області про виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до вимог пункту 14 Порядку №1107.
Вимогами ч. 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проте, відповідачем не надано суду жодних належних та допустимих доказів на підтвердження факту отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких були подані позивачем разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. У той же час, як зазначалось вище, Управління Держпраці у Житомирській області (територіальний орган Держпраці за місцем державної реєстрації позивача, який уповноважений на видачу таких дозволів) підтвердило факт видачі позивачу дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки №249.22.18 від 23.08.2022 та дозволу на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки №266.22.18 від 07.09.2022.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги підлягали до задоволення.
Відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Судом також враховано позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема, у справах «Салов проти України» (заява № 65518/01; пункт 89), «Проніна проти України» (заява № 63566/00; пункт 23) та «Серявін та інші проти України» (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і не дають підстав стверджувати про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду без змін.
Керуючись ст. ст. 308, 311, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. ст. 316, 321, 322, ч. 1 ст. 325 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року у справі № 140/7212/22 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку виключно у випадках, передбачених частиною 4 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Довгополов судді М. А. Пліш В. Я. Качмар Повне судове рішення складено 13.11.2023.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114893367 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні