Ухвала
від 09.11.2023 по справі 908/878/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 14/12/23

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

09.11.2023 Справа № 908/878/23

м.Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Сушко Л.М., розглянувши матеріали справи №908/878/23

Кредитор Кростелл Партнерс ЛП (Krostell Partners LP), ЮНІТ 111441, другий поверх, 6 Маркет Плейс, Лондон, Фірцовія, W1W 8AF, Сполучене Королівство, адреса листування: 02000, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 23

Боржник Споживче товариство ЛАН, 69035, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 11, код ЄДРПОУ 38529685

Ліквідатор Литвиненко Сергій Сергійович, 02068, м. Київ, вул. Ревуцького, 25, кв. 231

За участю представників:

від ГУ ДПС у Запорізькій області Дегтяр Л.М.

УСТАНОВИВ:

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 30.03.2023 відкрито провадження у справі №908/878/23 про банкрутство Споживчого товариства ЛАН, 69035, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 11, код ЄДРПОУ 38529685. Визнані грошові вимоги кредитора - Кростелл Партнерс ЛП (Krostell Partners LP), ЮНІТ 111441, другий поверх, 6 Маркет Плейс, Лондон, Фірцовія, W1W 8AF, Сполучене Королівство, адреса листування: 02000, м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, 23 до боржника на суму 87 140, 00 грн. - 1 черга задоволення вимог кредиторів, на суму 400 000,00 грн. - 4 черга задоволення вимог кредиторів. Введено процедуру розпорядження майном, розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Литвиненка Сергія Сергійовича. Зобов`язано розпорядника майна у строк до 16.05.2023. надати господарському суду відомості про результати розгляду вимог кредиторів, письмовий звіт про надіслання всім кредиторам боржника повідомлення про результати розгляду грошових вимог та їх отримання кредиторами в порядку ч. 5 ст. 45 Кодексу України з процедур банкрутства, скласти реєстр вимог кредиторів та подати господарському суду реєстр вимог кредиторів до 16.05.2023. Попереднє засідання суду призначено на 16.05.2023. о/об 12-20.

31.03.2023 за №70330 у встановленому законодавством порядку оприлюднено повідомлення про відкриття справи про банкрутство Споживчого товариства «ЛАН», 69035, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 11, код ЄДРПОУ 38529685.

Постановою Господарського суду Запорізької області від 20.07.2023 затверджений звіт арбітражного керуючого Литвиненка С.С. про нарахування основної грошової винагороди за виконання повноважень розпорядника майна Споживчого товариства ЛАН за період з 30.03.2023 по 31.05.2023 у розмірі 40 200,00 грн., припинено процедуру розпорядження майном боржника, припинено повноваження розпорядника майна боржника, визнано Споживче товариство «ЛАН», 69035, м. Запоріжжя, пр. Маяковського, 11, код ЄДРПОУ 38529685 банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців, ліквідатором банкрута призначено арбітражного керуючого Литвиненка Сергія Сергійовича.

31.08.2023 до Господарського суду Запорізької області від ГУ ДПС у Запорізькій області надійшло клопотання, яким заявник просить: 1. Зобов`язати ліквідатора провести аналіз фінансового становища боржника на предмет наявності або відсутності ознак фіктивного банкрутства, зокрема перевірити реальність вимог кредитора. 2. Зобов`язати ліквідатора надати інформацію про рух грошових коштів по всіх банківських рахунках, ліквідаційний баланс, документи, підтверджуючі інформацію надану у балансі (у т.ч., що підтверджують кредиторську заборгованість), результати проведеної інвентаризації основних фондів, нематеріальних активів, ТМЦ, коштів тощо, надати документи фінансово-господарської діяльності за період з 01.01.2017 року по дату їх надання до контролюючого органу. 3. Врахувати надану інформацію та документи при вирішенні питання про ліквідацію банкрута СТ ЛАН. 4. До отримання від ліквідатора документів та проведення перевірки працівниками ГУ ДПС у Запорізькій області, не затверджувати ліквідаційний баланс банкрута та не приймати рішення про припинення провадження у справі про банкрутство СТ ЛАН.

Ухвалою суду від 31.10.2023 прийнято клопотання ГУ ДПС у Запорізькій області до розгляду, призначено судове засідання для його розгляду на 09.11.2023 о/об 11-20, зобов`язано Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області надати суду у строк до 09.11.2023 докази звернення та надсилання ліквідатору письмового повідомлення про дату початку та місце проведення податкової перевірки; докази направлення ліквідатору наказу на проведення перевірки; нормативно-обгрунтоване пояснення щодо правових підстав звернення з відповідним клопотанням в межах справи про банкрутства.

08.11.2023 до суду надійшли пояснення ГУ ДПС у Запорізькій області ( вх.. № 23882/08-08/23 від 08.11.2023).

У судове засідання 09.11.2023 представник кредитора, ліквідатор не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені своєчасно та належним чином.

Присутній в засіданні представник ГУ ДПС у Запорізькій області клопотання та письмові пояснення підтримала, просить їх задовольнити з наведених у них підстав.

Розглянувши клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області, суд зазначає наступне:

Як вбачається із поданого ГУ ДПС у Запорізькій області клопотання, податкова просить суд зобов`язати арбітражного керуючого провести аналіз фінансового становища боржника на предмет наявності або відсутності ознак фіктивного банкрутства, зокрема перевірити реальність вимог кредитора; зобов`язати ліквідатора надати інформацію про рух грошових коштів по всіх банківських рахунках, ліквідаційний баланс, документи, підтверджуючі інформацію надану у балансі (у т.ч., що підтверджують кредиторську заборгованість), результати проведеної інвентаризації основних фондів, нематеріальних активів, ТМЦ, коштів тощо, надати документи фінансово - господарської діяльності за період з дати останньої перевірки, або з 01.01.2017 року по дату їх надання до контролюючого органу; врахувати надану інформацію та документи при вирішення питання про ліквідацію банкрута Споживчого товариства «ЛАН»; до отримання від ліквідатора документів та проведення перевірки працівниками ГУ ДПС у Запорізькій області, не затверджувати ліквідаційний баланс банкрута та не приймати рішення про припинення провадження у справі про банкрутство СТ «ЛАН».

Таким чином, подане заявником клопотання, спрямовано на сприяння умов для проведення податкової перевірки підприємства-банкрута.

Згідно пп. 20.1.4. п. 20.1. ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби, зокрема, мають право проводити перевірки платників податків в порядку, встановленому цим Кодексом.

Позапланова виїзна перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин: розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків (пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).

Тривалість перевірок визначена ст. 82 Податкового кодексу України (Строки проведення перевірок), відповідно до п. 82.2 якої тривалість перевірок, визначених у ст. 78 цього Кодексу (крім перевірок, що проводяться за наявності обставин, визначених у пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 цього Кодексу, тривалість яких встановлена у ст. 200 цього Кодексу), не повинна перевищувати 15 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - 5 робочих днів, інших платників податків - 10 робочих днів. Продовження строків проведення перевірок, визначених у ст. 78 цього Кодексу, можливе за рішенням керівника органу державної податкової служби не більш як на 10 робочих днів для великих платників податків, щодо суб`єктів малого підприємництва - не більш як на 2 робочих дні, інших платників податків - не більш як на 5 робочих днів. Загальний термін проведення перевірок, визначених у пунктах 200.10 та 200.11 статті 200 цього Кодексу, з урахуванням установлених цим пунктом строків зупинення не може перевищувати 60 календарних днів (п. 82.4 ст. 82 Податкового кодексу України).

Матеріалами справи підтверджено, що ухвала господарського суду від 30.03.2023 про відкриття провадження у справі №908/877/23, направлена на адресу Головного управління ДПС у Запорізькій області, у зв`язку з чим суд вважає, що податкова була належним чином повідомлена про відкриття провадження у справі про банкрутство Споживчого Товариства «ЛАН».

Таким чином, суд вважає, що у Головного управління ДПС у Запорізькій області було достатньо часу для проведення позапланової перевірки підприємства-банкрута у строки визначені законодавством.

Крім того, суд звертає увагу на правові висновки Верховного Суду викладені у Постанові від 14.01.2022. по справі №922/2543/20, а саме:

У п. 78.4. ст. 78 Податкового кодексу України визначено, що про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.

Відповідно до пункту 81.1. статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів:

- направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу;

- копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу;

- службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або ненадсилання у випадках, визначених Податковим кодексом України, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Відповідно до пункту 42.2. статті 42 Податкового кодексу України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

Податковою службою надано копію наказу ГУ ДПС у Запорізькій області №438-п від 11.04.2023 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки Споживчого Товариства ЛАН. Зазначеним наказом визначено провести перевірку товариства з 19.04.2023, тривалістю 5 робочих днів, за період з 01.01.2017 по 25.04.2023. з метою перевірки питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства та правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 14.01.2013 по 25.04.2023, іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 25.04.2023.

Слід зазначити, що вказаним наказом визначено період для проведення перевірки боржника тривалістю 5 робочих днів, який станом як на день подання клопотання до суду (31.08.2023) минув.

На час прийняття податковим органом наказу №438-п від 11.04.2023 у справі №908/878/23 тривала судова процедура розпорядження майном, що була введена на підставі ухвали суду від 30.03.2023, арбітражний керуючий Литвиненко С.С. виконував повноваження розпорядника майна, і відповідно до положень КУзПБ (п. 10 ст. 44) розпорядник майна не має права втручатися в оперативно-господарську діяльність боржника, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Викладені у клопотанні обставини стосуються саме періоду розпорядження майном боржника, який тривав у справі з 30.03.2023 до 20.07.2023.

Судом встановлено, що до клопотання податковою не надано доказів надіслання або вручення ліквідатору до початку проведення перевірки наказу №4389-п від 11.04.2023 рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Не виявлення боржника або його посадових осіб за його місцезнаходженням не звільняє контролюючий орган від обов`язку здійснення повідомлення платника податків про проведення перевірки шляхом надіслання поштою відповідного рекомендованого листа з повідомленням про вручення.

Будь-яких додаткових доказів, які б свідчили про вжиття податковим органом інших заходів з приводу організації податкової перевірки боржника суду не було надано.

Крім того, до компетенції суду не входить зобов`язання ліквідатора надавати податковим органам документи щодо діяльності підприємства, що ліквідується.

Також, суд вважає за необхідне зазначити, що у випадку, якщо платник податків ухиляється від проведення позапланової перевірки (і це доведено податковим органом), то в такому випадку настає єдиний законодавчо визначений наслідок - звернення податкового органу до суду із заявою про застосування адміністративного арешту.

Окремо, суд звертає увагу на те, що проведення процедури банкрутства суб`єкта підприємницької діяльності згідно з приписами законодавства про банкрутство не залежить від факту можливості або неможливості провести перевірку банкрута податковим органом. Взаємовідносини між податковим органом як органом державного контролю та платником податків урегульовані спеціальними нормами Податкового кодексу України, які не залежать від норм Кодексу України з процедур банкрутства, якщо інше прямо не зазначено у самому законі. Ані норми Кодексу України з процедур банкрутства, ані норми Податкового кодексу України не містять положень про те, що підприємство банкрут не може бути ліквідоване за рішенням суду чи ліквідаційна процедура має бути продовжена у зв`язку з неможливістю проведення перевірки банкрута податковим органом.

Обставини, пов`язані з виконанням податковим органом своїх повноважень, не можуть бути підставами для зупинення процесу ліквідації господарюючого суб`єкта, а також бути перешкодою для завершення провадження у справі про банкрутство за наявності передбачених законодавством про банкрутство підстав для того.

Крім того, частиною 1 статті 2 Кодексу України з процедур банкрутства визначено, що провадження у справах, про банкрутство регулюється Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист.

Відповідно до ст. 7 Закону України Про судоустрій і статус суддів, кожному гарантується захист його прав, свобод та інтересів у розумні строки незалежним, безстороннім і справедливим судом, утвореним законом.

Доступність правосуддя для кожної особи забезпечується відповідно до Конституції України та в порядку, встановленому законами України.

Згідно ст. 6 Закону України Про судоустрій і статус суддів, звернення до суду громадян, організацій чи посадових осіб, які відповідно до закону не є учасниками судового процесу, щодо розгляду конкретних справ судом не розглядаються, якщо інше не передбачено законом.

Отже, реалізація конституційного права на звернення до суду, в даному випадку звернення Головним управлінням ДПС у Запорізькій області з клопотанням в межах справи про банкрутство №908/878/23, ставиться в залежність від положень Кодексу про банкрутство.

В силу особливостей справи про банкрутство (ст. 41 ГПК України), коло осіб, які мають право подавати заяви і клопотання процесуального характеру у справі про банкрутство, діючим законодавством звужено до учасників такої справи задля попередження необґрунтованого втручання інших осіб, які не є учасниками справи, у хід процедури банкрутства.

Учасниками у справі про банкрутство, згідно ст. 1 Кодексу України з процедур банкрутства, є: сторони, арбітражний керуючий, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) боржника, а також у випадках, передбачених цим Кодексом, інші учасники справи про банкрутство, щодо прав або обов`язків яких існує спір.

Так, відповідно до норм 45, 46, 60 Кодексу України з процедур банкрутства, у справі про банкрутство, особа, яка має до боржника кредиторські вимоги, набуває саме процесуального статусу кредитора - сторони та учасника провадження у справі про банкрутство після звернення із заявою з кредиторськими вимогами у справі про банкрутство.

Отже, Кодексом про банкрутство, а саме статтею 1, не передбачено участі органу ДПС як учасника провадження у справі про банкрутство. Крім цього, Головне управлінням ДПС у Запорізькій області не зверталося до суду в межах провадження у даній справі про банкрутство з кредиторськими вимогами до боржника і не набула в установленому порядку статусу сторони чи учасника провадження у даній справі про банкрутство.

Поряд з наведеним, суд звертає увагу заявника, що податкового орган, має право звертатися до суду із заявою про вилучення оригіналів первинних фінансово-господарських та бухгалтерських документів у випадках, передбачених цим Податковим кодексом України (підпункт 20.1.38 пункту 20.1 статті 20 ПК України).

При цьому Суд зауважує, що звернення податкового органу до суду про зобов`язання платника податку надати документи, необхідні для проведення, зокрема, документальної позапланової перевірки, не передбачений як спосіб захисту та реалізації податковим органом своїх повноважень щодо проведення перевірки щодо платника податку взагалі та у межах провадження у справі про банкрутство, зокрема.

Така позиція викладена в постанові Верховного Суду від 30.05.2023. у справі №904/5635/19 (904/9817/21).

Також, суд звертає увагу, до матеріалів справи №908/878/23 ліквідатором наданий аналіз фінансового стану Споживчого Товариства ЛАН.

Враховуючи вищевикладене, клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області, суд залишає без задоволення.

У судовому засіданні 09.11.2023 оголошено вступну та резолютивну частини ухвали та повідомлено про те, що повний текст ухвали буде виготовлено протягом 5-ти днів.

Керуючись ст. ст. 2, 60 Кодексу України з процедур банкрутства, ст. ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Клопотання Головного управління ДПС у Запорізькій області (вх.№18657/08-08/23 від 31.08.2023.) залишити без задоволення.

Примірник ухвали надіслати кредитору, ліквідатору, ГУ ДПС у Запорізькій області.

Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення 09.11.2023 та підлягає оскарженню в апеляційному порядку у строк, встановлений статтею 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено та підписано 13.11.2023.

Суддя Л.М. Сушко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення09.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114895860
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи про банкрутство, з них: інші вимоги до боржника

Судовий реєстр по справі —908/878/23

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Ухвала від 05.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 22.04.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Жуков С.В.

Постанова від 07.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 10.01.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 06.12.2023

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Коваль Любов Анатоліївна

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні