ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/19523/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Андрусенко О. О.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ВОГ РЕСУРС до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОГ РЕСУРС» (далі ТзОВ «ВОГ РЕСУРС», позивач) звернулося із позовом до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі Західне МУ ДПС по роботі з ВПП, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.04.2023 №258/33-00-23-02.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що працівниками Західного МУ ДПС по роботі з ВПП проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» з питань дотримання вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (далі ПК України), за результатами якої складено акт перевірки від 13.03.2023 №123/33-00-23-02/43258487 та встановлено порушення вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, а саме: несвоєчасно подано звіт про контрольовані операції за 2020 рік.
На підставі вказаного акту перевірки Західним МУ ДПС по роботі з ВПП прийнято податкове повідомлення рішення (далі ППР) від 18.04.2023 №258/33-00-23-02, яким до товариства застосовано штраф у розмірі 382564,00 грн. Вказане ППР оскаржувалось товариством в адміністративному порядку, однак рішенням Державної податкової служби України (далі ДПС України) від 30.06.2023 №17486/6/99-00-06-03-01-06 ППР від 18.04.2023 №258/33-00-23-02 залишено без змін.
Позивач не погоджується з прийнятим ППР, вважає його таким, що суперечить положенням чинного законодавства та фактичним обставинам справи, а тому підлягає скасуванню, з огляду на таке.
Позивач вказує, що відповідно до вимог пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції Закону України №540-ІХ від 30.03.2020), за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COV1D-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Тобто, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків подачі звіту про контрольовані операції в період з 01.03.2020 і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
При цьому, згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами, внесеними згідно з відповідними Постановами КМУ) було прийняте рішення: з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID- 19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі - COVID-19), з 19.12.2020 до 31.12.2022 на території України встановити карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211, від 20.05.2020 № 392 та від 22.07.2020 № 641.
Позивач зауважує, що карантин в Україні продовжено до 30.04.2023 відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1423 «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 №338 і постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 р. №1236» від 23.12.2022, а зміни до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України більше не вносилися та такий є чинним, отже, запроваджений з 12.03.2020 карантин не переривався і тривав на момент виникнення спірних правовідносин, згідно з іншими нормативними актами Кабінету Міністрів України.
Відтак, абзацом 1 пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України запроваджено загальне правило, у силу якого протягом дії карантину не застосовуються штрафи за вчинення особами податкових правопорушень за винятком, зокрема, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати акцизного податку, порушень у сфері нарахування, декларування та сплати рентної плати.
Тобто, в силу наведених вище положень ПК України, застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції, у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, є протиправним.
При цьому, контролюючий орган дотримується іншої позиції, яка полягає в тому, що з 27.05.2022 підпункт 69.2 підрозділу 10 розділу XX ПК України викладено в іншій редакції (в редакції Закону №2260- IX), в якій зокрема зазначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Однак, на противагу цьому позивач зазначає, що Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 №2260-ІХ набув чинності з 27.05.2022 і платникам податків не було надано перехідного періоду, достатнього для подання звіту про контрольовані операції, що не був своєчасно поданий.
Фактично норми підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України перебувають у колізії із нормами пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, яка полягає у тому, що у податкового органу є право застосовувати санкції за будь-які порушення, починаючи з 27.05.2022, незважаючи на випадки незастосування відповідальності, зазначені у пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України.
При цьому, пункт 52-1 підрозділу 10 розділу XX ПК України, яким запроваджено зокрема звільнення від санкцій за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції протягом дії карантину з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), є чинним, його дію не зупинено, тобто ця норма не скасована та не зазнала змін, неконституційною не визнавалася, є чинною, а тому підлягає застосуванню.
Позивач вважає, що застосування до нього штрафних санкцій є порушенням принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 ПК України, яким встановлено, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 17.07.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
В поданому до суду відзиві на позовну заяву представник відповідача Західного МУ ДПС по роботі з ВППП позов не визнала та просить відмовити у його задоволенні. В обґрунтування своєї позиції зазначила, що відповідачем проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» з питань дотримань вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, в частині несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за 2020 рік в строк до 01.10.2021, за результатами якої складено акт перевірки від 13.03.2023 №123/33-00-23-02/43258487. Перевіркою встановлено, що позивач на порушення вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України несвоєчасно подав звіт про контрольовані операції за 2020 звітний рік, де граничний строк визначено 30.09.2021, а фактично подано 24.11.2022, тому відповідно до пункту 120.6 статті 120 ПК України прийнято ППР від 18.04.2023 №258/33-00-23-02 про застосування штрафу у розмірі 382564,00 грн.
Представник відповідача зазначає, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПК України, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.
Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі Наказ № 225). У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає до контролюючого органу не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліками документів, затвердженими Наказом № 225.
ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» заява про відсутність можливості виконання податкових обов`язків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних та обґрунтування підстав щодо такої неможливості не подавалась.
Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, мають перевагу норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України. Тому, норма пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID- 19) не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану.
На дату прийняття оскаржуваного ППР діє норма підпункту 69.2 підрозділу 10 Інші перехідні положення розділу XX Перехідні положення ПК України, відповідно до якої, у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з ПКУ, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України (вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору)), що звільняють від фінансової відповідальності.
Отже, звіт про контрольовані операції за 2020 за 2020 рік повинен був бути поданий не пізніше 26.05.2022 року включно, внаслідок чого, позивач був би звільнений від застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звіту.
Однак, в даному випадку, позивачем порушено строки його подання, а тому за його порушення платник податків притягується до відповідальності у вигляді застосування штрафних санкцій.
Лише 24.11.2022 року ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» подано звіт про контрольовані операції за 2020 (реєстраційний номер 9374149364), тобто у період дії Закону №2260-ІХ, яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків подання звіту про контрольовані операції, (граничний термін виконання яких припадає на період до 24.02.2022), а отже з порушенням строків, визначених законодавством.
Отже, відповідачем правомірно застосовано штрафні санкції за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2020 в строк до 01.10.2021 починаючи з 27.05.2022 до 24.11.2022 (дата подання звіту), тобто із пропуском 182 к.д. та прийнято оскаржуване ППР про застосування штрафних штрафних санкцій в розмірі 382564,00 грн. (розрахунок: 182 (кількість днів несвоєчасного декларування) х 2102,00 грн. (розмір прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 01 січня податкового (звітного) року).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 11.08.2023 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
25.08.2023 на адресу суду надійшли додаткові пояснення від представника відповідача, у яких останній підтримав власну позицію, викладену у відзиві на позовну заяву, та просив у задоволенні позову відмовити повністю.
В поданих до суду додаткових поясненнях від 01.09.2023 представник позивача підтримав позицію, викладену у позовній заяві, та просив позо задовольнити.
Перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини.
Судом встановлено, що Західним МУ ДПС по роботі з ВПП на підставі довідки від 15.02.2023 №729/6/33-00-11, виданої Західним МУ ДПС по роботі з ВПП, головним державним інспектором відділу контролю міжнародної діяльності управління трансфертного ціноутворення Західного МУ ДПС по роботі з ВПП на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, підпункту 78.1.15 пункту 78.1 статті 78, пункту 79.2 статті 79, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України та відповідно до наказу Західного МУ ДПС по роботі з ВПП від 02.02.2023 № 37, проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» (код ЄДРПОУ 43258487), з питань дотримань вимог підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, в частині несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за 2020 рік в строк до 01 жовтня 2021 року, за результатами якої складено акт від 13.03.2023 №123/33-00-23-02/43258487.
Перевіркою встановлено, що позивачем порушено підпункт 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, а саме: несвоєчасно подано звіт про контрольовані операції за 2020 рік.
На підставі зазначеного вище акту перевірки Західним МУ ДПС по роботі з ВПП 18.04.2023 прийнято ППР №258/33-00-23-02, яким до позивача за порушення пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 ПК України (за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2020 рік) застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 382564,00 грн. До вказаного ППР відповідачем складено розрахунок штрафних (фінансових) санкцій.
03.05.2020 позивачем було подано скаргу на вказане ППР, яка рішенням ДПС України від 30.06.2023 №17486/6/99-00-06-03-01-06 залишена без задоволення, а ППР від 18.04.2020 №258/33-00-23-02 без змін.
Вважаючи вищевказане ППР протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право, серед іншого проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Пунктом 75.1 статті 75 ПК України визначено право контролюючих органів проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
При цьому згідно з підпунктом 75.1.2 пункту 75 статті 75 ПК України документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
Пунктом 79.2 статті 79 ПК України визначено, що документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Відповідно до підпункту 78.1.15 пункту 75.1 статті 75 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: неподання платником податків або подання з порушенням вимогпункту 39.4статті 39 цього Кодексу звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимогпунктів 39.4і39.5статті 39 цього Кодексу.
У відповідності до підпункту 39.2.1.7 пункту 39.2 статті 39 ПК України господарські операції, передбачені підпунктами 39.2.1.1 (крім операцій, що здійснюються між нерезидентом та його постійним представництвом в Україні) і 39.2.1.5 цього підпункту, визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 150 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;
обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 10 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік.
Актом перевірки від 13.03.2023 №123/33-00-23-02/43258487 встановлено, що ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» здійснювало у 2020 році контрольовані операції на суму 394413757,00 грн., в тому числі: MARSHELL OIL LLP (Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії) на суму 179975054,00 грн., KUFFRY ASSET HOLDINGS LIMITED LLC (Британські Вінгірські Острови) на суму 147797042,00 грн., PETROLEUM TRADING GROUP SA (Швейцарія) на суму 66641661,00 грн. Спору стосовно того, що господарські операції підпадають під контрольовані немає. Відтак у платника податків відповідно до положень ПК України виник обов`язок подати інформацію про такі у встановленому порядку та визначені строки.
Так, згідно з підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Підпунктом 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».
Як вбачається з акту перевірки від 13.03.2023 №123/33-00-23-02/43258487, ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» подало звіт про контрольовані операції за 2020 рік (реєстраційний номер 9374149364) 24.11.2022, при тому суд зазначає, що датою виникнення у позивача обов`язку щодо подання звіту про контрольовані операції за 2020 рік є 30.09.2021, а з урахуванням усіх обставин, які впливали на внесення змін до ПК України до 26.05.2022.
При цьому суд вважає безпідставним посилання позивача на неможливість застосування штрафних санкцій з огляду на перехідні положення ПК України на період дії карантину з огляду на таке.
Дійсно відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами- лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.
Разом з тим, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Так, згідно з пунктом 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України (в редакції, чинній станом на дату фактичного подання звіт про контрольовані операції за 2020 рік (24.11.2022), із змінами, внесеними згідно із Законом № 2719-IX від 03.11.2022) для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;
строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;
строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу.
Аналіз змісту абзацу 1 пункту 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України, дає підстави для висновку, що перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не зупиняється щодо дотримання строків подання звітності, при тому, конструкція «у тому числі» у даній нормі права передбачає, що законодавець її використав саме для підкреслення, виділення чого-небудь з-поміж однотипного, однак таке вживання не означає, що лише щодо такого виду звітності не зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Пунктом 3 Розділу ІІ Закону України від 03.03.2022 №2118-ІХ було установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, будь-яка звітність, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, подається з урахування строків, визначених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України (в редакції Закону України від 24.03.2022 №2142-ІХ) у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
З аналізу вищенаведених норм вбачається, що платники податків, які не мають можливості своєчасного виконання податкового обов`язку, повинні забезпечити виконання податкового обов`язку протягом 6 місяців після припинення або скасування правового режиму воєнного стану.
З 27.05.2022 згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України (в редакції Закону України від 12.05.2022 №2260-ІХ) у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу таких платників на застосування особливостей оподаткування єдиним податком третьої групи за ставкою 2 відсотки за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
У разі самостійного виправлення платником податків у податкових періодах до 25 липня 2022 року, з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану, такі платники звільняються від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.
Платники податку на додану вартість, тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, не мають права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, передбаченого пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов`язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Таким чином, з 27.05.2022 платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів і щодо подання звітності звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 за умови подання податкової звітності до 20.07.2022 та сплати податків та зборів (слід розуміти задекларованих у цих документах у строк не пізніше 31.07.2022).
Поряд із цим, з 27.05.2022 платники податків, які не мають можливості виконання згаданих вище обов`язків, мають письмово повідомити про це відповідний контролюючий орган системи Державної податкової служби України.
Водночас, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ ПК України (у редакції Закону України від 12.05.2022 №2260-ІХ) також було введено у дію нове правило, згідно з яким платники податків, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.
Так, згідно з підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України у редакції Закону України від 12.05.2022 №2260-ІХ, з 27.05.2022 був відновлений перебіг строків подання звітності та строків сплати податків та зборів.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі Порядок №225).
Згідно із пунктами 3, 4, 6 та 7 Порядку №225 процедурою набуття особою правового статусу платника податків, у якого відсутня можливість виконання податкового обов`язку, у якості обов`язкової передумови визначено подання платником податків до контролюючого органу відповідної заяви в довільній формі та документів у підтвердження викладених у цій заяві фактів, а у разі невчинення платником означеного діяння такий платник у силу застереження пункту 7 Порядку №225 вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
Як стверджує відповідач, платником податків ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» не подавалось у визначені строки заяв та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку; прийнятого контролюючим органом рішення щодо неможливості виконання платником податків ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» податкового обов`язку до суду не надано.
З аналізу вищевикладеного, суд приходить до висновку, що ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» не скористалось наданим підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України та наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225 правом підтвердити неможливість у строки встановлені ПК України подати звіт про контрольовані операції за 2020 рік.
Відтак, суд дійшов висновку, що позивача правомірно притягнуто до відповідальності за порушення підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статі 39 ПК України та застосовано штрафні санкції відповідно до пункту 120.6 статті 120 ПК України.
Так, відповідно до приписів пункту 120.6 статті 120 ПК України несвоєчасне подання платником податків звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення, та/або глобальної документації з трансфертного ціноутворення (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній, та/або повідомлення про участь у міжнародній групі компаній або несвоєчасне декларування контрольованих операцій у поданому звіті відповідно до вимогпункту 39.4статті 39 цього Кодексу тягне за собою накладення штрафу (штрафів) у розмірі одного розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року, за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції, але не більше 300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року.
Як вбачається із розрахунку штрафних (фінансових) санкцій, донарахованих сум податків, зборів (обов`язкових платежів) за порушення податкового законодавства за результатами перевірки, ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» нараховано 382564,00 грн. штрафних санкцій, а саме: кількість днів несвоєчасного декларування становить 182 дні, тобто з 27.05.2022 по 24.11.2022 (дата подання звіту про контрольовані операції) х розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлений законом на 01 січня податкового (звітного) року 2102,00 грн. Таким чином, оскаржуваним ППР від 18.04.2023 №258/33-00-23-02 до позивача за порушення пп.39.4.2 п.39.4 ст.39 ПК України (за несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2020 рік) застосовано штрафні (фінансові) санкції у сумі 382564,00 грн
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що ТзОВ «ВОГ РЕСУРС» допущено порушення підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 ПК України, за що починаючи з 27.05.2022 підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120.6 статті 120 ПК України, а тому оскаржуване ППР від 18.04.2023 №258/33-00-23-02 винесене контролюючим органом правомірно.
Підсумовуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.
Керуючись статтями243-246,262, КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «ВОГ РЕСУРС» (43023, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Єршова, 1, ідентифікаційний код 43258487).
Відповідач: Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (79026, місто Львів, вулиця Стрийська, 35, ідентифікаційний код 44045187).
Суддя О. О. Андрусенко
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114898106 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні