ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2023 рокусправа №380/19207/23Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Кухар Н.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління ДПС у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арніка" про надання дозволу на погашення податкового боргу,
в с т а н о в и в:
До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління ДПС України у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арніка" (79035, м. Львів, вул. І. Франка, буд. 61; РНОКПП 19161852) в якому просить суд:
- надати дозвіл на погашення усієї суми податкового боргу ТзОВ Арніка(ЄДРПОУ 19161852) за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за ТзОВ Арніка рахується податковий борг в сумі 521957,93 грн., який підтверджений рішеннями Львівського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 року у справі №380/6291/20 яким стягнуто з відповідача суму податкового боргу 182129,01 грн. та від 22.09.2021 року у справі №380/11730/21, яким стягнуто суму податкового боргу 447322,08 грн. На виконання рішень суду податковим органом були виставлені платіжні інструкції від 07.11.2022 №240/04, №238/04, №239/04, №241/04, від 20.03.2023 року №56/04, №57/04, від 12.05.2023 року №161/04, від 17.05.2023 року №174/04, які були повернуті банківськими установами без виконання.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями визначено головуючого суддю Кухар Н.А.
Ухвалою суду від 16 серпня 2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою про відкриття провадження запропоновано відповідачу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі подати до суду відзив на позовну заяву, а також роз`яснено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин справа буде вирішена за наявними матеріалами.
Копію вказаної ухвали суду отримано відповідачем 05.09.2023 року, що підтверджується рекомендованим повідомлення про вручення поштового відправлення №7901831958912.
У той же час, відповідач не скористався своїм правом щодо подання відзиву на позовну заяву, заяв/клопотань суду про продовження строків на подання відзиву чи інших заяв по суті справи не направлено, а відтак, враховуючи положення ч. 6 ст.162 КАС України суд вирішує справу за наявними матеріалами у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин.
Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в порядку частини сьомої статті 262 КАС України від учасників справи не надходило. З огляду на ці обставини суд на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження (без проведення судового засідання, за наявними матеріалами) в межах строку, визначеного статтею 258 КАС України.
Частиною 1 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження здійснюється судом за правилами, встановленими цим Кодексом для розгляду справи за правилами загального позовного провадження, з особливостями, визначеними у цій главі.
Відповідно до ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України, визначено, що розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Суд, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Арніка» внесено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій і присвоєно ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 19161852.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 року у справі № 380/6291/20 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до ТзОВ Арніка та вирішено стягнути до бюджету кошти з рахунків в сумі 182 129,01 грн.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.09.2021 року у справі № 380/11730/21 задоволено позов ГУ ДПС у Львівській області до ТзОВ Арніка та вирішено стягнути до бюджету кошти з рахунків в сумі 447 322,08 грн.
На виконання рішень суду ГУ ДПС у Волинській області неодноразово оформлювались платіжні інструкції з метою примусового списання коштів з розрахункових рахунків платника податків. Платіжні інструкції від 07.11.2022 №240/04, №238/04, №239/04, №241/04, від 20.03.2023 року №56/04, №57/04, від 12.05.2023 року №161/04, від 17.05.2023 року №174/04 повернуті без виконання через відсутність коштів на рахунку ТзОВ Арніка
Заборгованість відповідача згідно карток особових рахунків та довідки про заборгованість №8428/5/13-01-13-02-12 від 01.08.2023 року складає 521 957,93 гривень.
У зв`язку з виникненням права податкової застави, на виконання статті 89 Податкового кодексу України (далі ПК України) податковим органом було прийнято рішення від 14.01.2019 №1456/10/50.17-07 про опис майна в податкову заставу платника податків.
На підставі вище вказаного рішення проведено опис майна, за результатами чого складено акт опису майна у податкову заставу від 17.01.2019 року №1870/10/52.17-15/20 та за №444/6/13-01-13-04-16 від 27.05.2021 року.
На підставі акта опису майна у податкову заставу від 17.01.2019 №1870/10/52.17-15/20 в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна зареєстровано податкову заставу майна ТзОВ «Арніка» на суму 71240,18 грн., про що свідчить витяг з Реєстру від 23.01.2019 №58172423.
На підставі акта опису майна у податкову заставу №444/6/13-01-13-04-16 від 27.05.2021 року в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна зареєстровано податкову заставу майна ТзОВ «Арніка» на суму 43227,93 грн., про що свідчить витяг з Реєстру від 08.06.2021 №73054871.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до підпункту 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Як визначено пунктами 59.1, 59.5 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення. Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків. Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
У разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Підпунктами 20.1.34, 20.1.34-1 пункту 20.1 статті 20 ПК України визначено, що контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо стягнення коштів платника податків, який має податковий борг, з рахунків у банках, що обслуговують такого платника податків, на суму податкового боргу або його частини; звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
За змістом підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
Згідно з пунктами 95.1, 95.2, 95.3 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.
Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Виходячи з системного аналізу наведених норм, суд зазначає, що звернення податкового органу до суду з позовними вимогами про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків має відбуватися після звернення про погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів, які перебувають у власності платника податків, зокрема, шляхом стягнення коштів з рахунків у банках, обслуговуючих платника податку, і лише в разі недостатності коштів податковий орган має право звернутися з вимогами про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податку, що перебуває у податковій заставі.
Таким чином, ПК України встановлено черговість вжиття податковим органом заходів щодо погашення податкового боргу: спочатку приймаються заходи для стягнення коштів з платника податків та лише в разі їх недостатності погашення податкового боргу здійснюється за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
Обов`язковими умовами (обставинами), наявність яких в своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із позовом щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Головне управління ДПС у Львівській області вжито заходів щодо погашення податкового боргу відповідача в сумі 629451,09 грн. шляхом звернення до суду із вимогою про стягнення коштів з такого платника податків з рахунків в банку, що підтверджено рішеннями Львівського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 року у справі №380/6291/20 та від 22.09.2021 року у справі №380/11730/21.
З наведеного слідує, що позивачем дотримано процедуру звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, оскільки спочатку контролюючий орган здійснив заходи щодо погашення податкового боргу шляхом стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника, та у зв`язку з їх недостатністю таких коштів звернувся з позовом щодо погашення податкового боргу за рахунок майна платника, що перебуває у податковій заставі.
При цьому судом враховано, що передача майна в податкову заставу відповідачем не оскаржена, рішення про опис майна в податкову заставу та акт опису на час розгляду справи є чинними.
З урахуванням наведеного суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління ДПС України у Львівській області про надання дозволу на погашення за рахунок майна, що перебуває в податковій заставі, податкового боргу ТзОВ «Арніка» в сумі 521957,93 грн., що був стягнутий з відповідача рішеннями Львівського окружного адміністративного суду від 08.10.2020 року у справі №380/6291/20 та від 22.09.2021 року у справі №380/11730/21 та не погашений через недостатність коштів на рахунках платника, що підтверджено письмовими доказами.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295 КАС України, суд,
в и р і ш и в:
Позов Головного управління ДПС у Львівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арніка" про надання дозволу на погашення податкового боргу - задоволити повністю.
Надати Головному управлінню ДПС у Львівській області дозвіл на погашення податкового боргу в сумі 521957,93 грн. (п`ятсот двадцять одна тисяча дев`ятсот п`ятдесят сім грн. 93 коп.) за рахунок майна Товариства з обмеженою відповідальністю «Арніка» (код ЄДРПОУ 19161852), що перебуває у податковій заставі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
СуддяКухар Наталія Андріївна
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114900687 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кухар Наталія Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні