Справа № 420/20714/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2023 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Токмілова Л.М., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інкерманський завод марочних вин"</a>, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м.Севастополі про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інкерманський завод марочних вин"</a>, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м.Севастополі, в якій позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.02.2009 №4886, виданого ТОВ "Інкерманський завод марочних вин".
Ухвалою суду від 15.08.2023 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
У зв`язку з перебуванням судді Токмілової Л.М. у відпустці у період з 21.09.2023 року по 06.10.2023 року, суд здійснює розгляд справи після виходу з відпустки.
Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ТОВ "Інкерманський завод марочних вин" наданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 03.02.2009 №4886 для будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Місцезнаходженням ділянки надр є м.Севастополь. Відповідач відповідно до умов договору зобов`язувався своєчасно та в повному обсязі сплачувати обов`язкові платежі до Державного бюджету, а також щорічно подавати інформацію щодо стану виконання Програм робіт. Однак, відповідач з 01.01.2015 обов`язкові платежі не сплачував та не надавав інформацію про стан виконання Програми робіт. Позивачем наказом від 28.03.2023 року було зупинено дію Дозволу №4886 та надано відповідачу строк на усунення порушення, зазначений наказ було опубліковано на офіційному веб-порталі позивача. Також позивачем встановлено, що відповідач, перебуваючи на окупованій території м.Севастополя, здійснив перереєстрацію юридичної особи за законодавством російської федерації, продовжує здійснювати свою діяльність за своєю адресою та сплачує податки державі-агресору.
Суд зазначає, що відповідачем до суду не подано відзиву на адміністративний позов.
Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Третя особа також не скористалась свої правом на подання письмових пояснень.
Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Інкерманський завод марочних вин"</a> надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 03.02.2009 № 4886 для будівництва та експлуатації споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами 20 років, а саме до 03.02.2029 року.
Місцезнаходженням ділянки надр, яка надана ТОВ "Інкерманський завод марочних вин" у користування є м. Севастополь, гірничі виробники відпрацьованого простору родовища пиляних вапняків, розташованого всередині Циганської гори.
Відповідно до особливих (додаткових) умов спеціального Дозволу № 4886, ТОВ "Інкерманський завод марочних вин" зобов`язується виконувати умови Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Севастополі (екологічна карта від 10.04.2008) та своєчасно і в повному обсязі сплачувати обов`язкові платежі до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.
Також між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та ТОВ "Інкерманський завод марочних вин" 03.02.2009 підписана угода про умови користування надрами, яка є Додатком №1 до Дозволу № 4886, відповідно до якої Надрокористувач зобов`язаний своєчасно сплачувати податки та обов`язкові платежі, надавати органам, які здійснюють нагляд за надрокористуванням, необхідну для їх роботи інформацію, щорічно подавати інформацію щодо стану виконання Програм робіт.
Програма робіт по використанню ділянки надр також 03.02.2009 підписана зазначеними сторонами та є Додатком № 2 до угоди про умови користування надрами, в якій зазначені найменування заходів із встановленими термінами виконання.
Відповідач з 01.01.2015 обов`язкові платежі не сплачував, не надавав інформацію про стан виконання Програми робіт, оскільки з 13.12.2014 перебуває на податковому обліку в окупаційних органах рф, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб №ЮЭ9965-23-97684590 від 12.07.2023 року.
Наказом Державної служби геології та надр України від 28.03.2023 №176 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами № 4886 від 03.02.2009 та надано 30 днів для усунення порушень, у зв`язку з відсутністю у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про кінцевого бенефіціарного власника або інформації про його відсутність.
Листом від 22.06.2023 Державна служба геології та надр України повідомила прокуратуру АРК та м. Севастополя про те, що матеріали щорічного звітування за 2016-2022 роки про стан виконання відповідачем Програми робіт відсутні.
Порушення відповідачем законодавства в сфері надрокористування та не усунення порушень стало підставою звернення до суду.
Вирішуючи даний публічно-правовий спір, суд виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзацу 2 частини другої статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» Автономна Республіка Крим та місто Севастополь є тимчасово окупованими російською федерацією з 20 лютого 2014 року.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі по тексту - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, є уповноваженим органом з питань реалізації угод про розподіл продукції.
Згідно з підпунктами 10, 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615; втратив чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 04.07.2023 № 749, проте був чинним на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
Пунктом 23 Порядку № 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що право користування надрами надається шляхом надання спеціального дозволу на користування надрами.
В силу приписів статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно з статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі закінчення встановленого строку користування надрами, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з відчуженням прав на користування надрами шляхом укладення договору купівлі-продажу чи внесення таких прав як вклад до статутного капіталу суб`єктів господарювання, анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Анулювання спеціального дозволу на користування надрами здійснюється у разі: 1) звернення користувача надр із заявою про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, в тому числі якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) виявлення факту вичерпання запасів, визначених спеціальним дозволом на користування надрами, на основі звітності, поданої надрокористувачем, - якщо надрокористувач не звернувся у встановленому цим Кодексом порядку із заявою про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами на підставі пункту 5 частини першої статті 16-5 цього Кодексу; 3) наявності в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи, яка є надрокористувачем, шляхом ліквідації або відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, яка є надрокористувачем, а також у разі неподання надрокористувачем заяви про внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з перетворенням юридичної особи - власника спеціального дозволу на користування надрами у строк, встановлений пунктом 14 частини першої статті 16-5 цього Кодексу; 4) заподіяння внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої шкоди життю чи здоров`ю людей або виникнення істотного забруднення навколишнього природного середовища; 5) невиконання, за винятком наявності обставин, не залежних від надрокористувача, затвердженої програми робіт з порушенням строків на більш як один рік з дати закінчення виконання відповідного етапу програми робіт; 6) встановлення факту подання в заяві про видачу спеціального дозволу на користування надрами та документах, що додаються до неї, недостовірних відомостей щодо заявника; 7) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог законодавства - після зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з таким порушенням із наданням достатнього часу для їх усунення; 8) застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України "Про санкції" у вигляді анулювання спеціального дозволу на користування надрами; 9) наявності підстави, передбаченої частиною четвертою статті 16-1 цього Кодексу; 10) виявлення підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, передбачених Законом України "Про газ (метан) вугільних родовищ" - для спеціальних дозволів на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, та видобування газу (метану) вугільних родовищ.
Відповідно до частин другої, третьої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами регулюється статтею 16 Кодексу України про надра.
Статтею 60 Кодексу України про надра передбачено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно частини першої статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Згідно зі статтею 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
Відповідно до частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав, а саме: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення. Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
За змістом частин 1-2 статті 64 Кодексу України про надра, спори з питань користування надрами розглядаються у порядку, встановленому законодавством України.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, - мають право звернутися до особи (юридичної особи), що завдала збитків державі внаслідок порушення законодавства про надра, з претензією про необхідність відшкодування збитків. Якщо така особа (юридична особа) відмовляється відшкодовувати завдані збитки добровільно, відповідний центральний орган виконавчої влади має право звернутися до суду з позовом про стягнення коштів та відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про надра.
Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду, у постановах від 10 травня 2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а та від 06 листопада 2018 року у справі № 805/4098/17-а, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Таким чином орган, який надав надра у користування (Держгеонадра) повноважний самостійно припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
За наведених обставин суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення ТОВ "Інкерманський завод марочних вин" вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 9, 12, 139, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Першого заступника керівника прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя (ЄДРПОУ 02911088, вул. Ділова, 24, Київ-150, 03150) в інтересах держави в особі Державної служби геології та надр України (ЄДРПОУ 37536031, вул.Антона Цедіка, 16, м. Київ, 03057) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інкерманський завод марочних вин"</a> (ЄДРПОУ 32367281, вул.Малиновського, 20, м.Севастополь, 997033), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м.Севастополі (ЄДРПОУ 44116011, проспект Ушакова, 75, м. Херсон, 73022) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 03.02.2009 №4886, виданого ТОВ "Інкерманський завод марочних вин".
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. ст. 293, 295 КАС України.
Суддя Токмілова Л.М.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114901351 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Токмілова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні