Справа № 420/21811/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бжассо Н.В., розглянув в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області про скасування податкового повідомлення-рішення
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області, за результатом розгляду якого, позивач просить суд:
визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.05.2023 року № 10329/15-32-09-02.
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначає, що ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД» не погоджується з прийнятим Головним управлінням ДПС в Одеській області ППР від 19.05.2023 року № 10329/15-32-09-02 та вважає його таким, що належить до скасування, оскільки наказ про проведення перевірки прийнятий за відсутності належним чином вказаних та обґрунтованих підстав для проведення перевірки.
Висновки, що викладені у акті не відповідають фактичним обставинам господарської діяльності позивача та не доводять порушення позивачем податкового законодавства. У позивача не було обов`язку реєструвати як акцизний склад місце зберігання пального, яке за критеріями п. 2б» пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 не має ознак акцизного складу.
Ухвалою суду від 28.08.2023 року судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
14.09.2023 року від представника відповідача надійшов відзив на адміністративний позов, згідно з яким ГУ ДПС в Одеській області зазначає, що підставою для проведення перевірки слугувало здійснення контролюючим органом функцій, визначених законодавством у сфері обліку пального в місцях зберігання, з метою недопущення порушень у сфері обігу підакцизних товарів та з урахуванням проведеного аналізу діяльності ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД». Представник відповідача зазначає, що суб?єкт господарювання, який здійснює реалізацію пального, повинен зареєструвати акцизні склади на всіх своїх територіях, де розміщується пальне.
Суд розглянув матеріали справи, всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками справи докази в їх сукупності та робить наступні висновки.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» є юридичною особою, основним видом економічної діяльності якого є: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами. 13.02.2023 року ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД» переоформило ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, №990614201900140 (термін дії з 01.07.2024 року).
03.08.2022 року ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД» отримано ліцензію на право зберігання пального (виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки) № 14200414202200073 (термін дії до 12.08.2027 року).
13.04.2023 року Головним управлінням ДПС в Одеській області, на підставі пп.19-1.1.4, пп. 19-1.1.14 п. 19-1.1., ст. 19-1, ст. 20, п.п. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 ПКУ, прийнято наказ №2546-п про проведення фактичної перевірки ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД», податкова адреса: м. Одеса, вул. Жуковського, буд. 15, кв. (офіс) 211, з 18.04.2023 року, тривалістю 10 діб, перевіряємий період з 01.05.2020 року - по дату закінчення фактичної перевірки, з метою здійснення контролю дотримання вимог діючого законодавства у сфері обігу підакцизних товарів, ведення обліку товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, наявності ліцензій, свідоцтв.
За результатами перевірки ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД», ГУ ДПС в Одеській області складено акт № 10886/15-32-09-02/43013276 від 28.04.2023 року, згідно з яким встановлено порушення:
п. «б» п.п.230.1.2 п. 230.1 ст. 230 ПКУ: не зареєстровано акцизний склад за адресою: Миколаївська обл., Миколаївський р-н., смт Воскресенське, вул. Горького, 60, в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
На підставі висновків акту перевірки № 10886/15-32-09-02/43013276 від 28.04.2023 року, ГУ ДПС в Одеській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 10323/15-32-09-02 від 19.05.2023 року на суму 1000000,00 грн за порушення п.п 230.1.2 п. 230.1 ст.230 Податкового кодексу України, на підставі підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54. п,128-1.2 ст.128-1 Податкового кодексу України.
Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням, оскаржив його до ДПС України.
28.07.2023 року ДПС України прийняло рішення № 20689/6/99-00-06-03-03-06, яким податкове повідомлення-рішення від 29.11.2021 року № 10323/15-32-09-02 залишено без змін, а скаргу без задоволення.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і
збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (стаття 1 Податкового кодексу України).
Згідно із підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі ПК України) фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок проведення фактичної перевірки врегульований ст.80 ПК України.
Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи) (пункт 80.1 статті 80 ПК України). Відповідно до підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема (1) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, (2) а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Тобто, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального є самостійною обставиною, з якою законодавець пов`язує право контролюючого органу проводити фактичні перевірки суб`єктів господарювання та не вимагає наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства. У даному випадку достатньо самого факту покладення на контролюючий орган здійснення контролю за дотриманням норм законодавства у відповідній сфері правовідносин (виробництво і обіг спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального).
Положеннями статті 230 ПК України визначено, що акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання
та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро- горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету акцизного податку. Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі. Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), повинні бути обладнані лише витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) наливом з такого акцизного складу. Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.
Платники податку - розпорядники акцизних складів зобов`язані зареєструвати:
а) усі розташовані на акцизних складах резервуари, введені в експлуатацію, витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники у розрізі акцизних складів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі;
б) усі акцизні склади - в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Один акцизний склад може бути зареєстрований виключно одним розпорядником акцизного складу. Один розпорядник акцизного складу може зареєструвати один і більше акцизних складів.
Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.
Розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.
Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.
Дані про фактичні залишки пального на перший та останній дні календарного місяця та про обсяг обігу пального за звітний календарний місяць формуються розпорядниками акцизних складів, що використовують пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснюють операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам, після проведення останньої операції з обігу пального у звітному календарному місяці, але не пізніше 23 години 59 хвилин останнього дня звітного календарного місяця, до початку здійснення операцій з обігу пального у день, що настає за таким останнім днем звітного календарного місяця, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 15 календарних днів, що настають за останнім днем звітного календарного місяця.
Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника - заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу).
В електронних документах також зазначаються відповідальною особою розпорядника акцизного складу дані про обсяги залишків пального, що знаходяться на акцизному складі в тарі, балонах, упаковці, про добовий обсяг реалізованого пального в тарі, балонах, упаковці, а також інформація про дні, в які акцизний склад не працює.
Відповідно, статтею 128-1 ПК України, встановлена відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах.
Зокрема, відповідно до п. 1281.2 ст. 128-1 ПКУкраїни, відсутність з вини платника податку реєстрації акцизних складів у системі електронного адміністрування реалізації
пального та спирту етилового платником податку - розпорядником акцизного складу - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000000 грн.
Відповідно до п.п. «б» п. 14.1.6 статті 14 ПК України, акцизний склад - це приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.
Відповідно до абзацу шостого підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПК України, не є акцизним складом: приміщення або територія, на кожній з яких загальна місткість розташованих ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не перевищує 200 кубічних метрів, а суб`єкт господарювання (крім платника єдиного податку четвертої групи) - власник або користувач такого приміщення або території отримує протягом календарного року пальне в обсягах, що не перевищують 1000 кубічних метрів (без урахування обсягу пального, отриманого через паливороздавальні колонки в місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримано відповідні ліцензії), та використовує пальне виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки і не здійснює операцій з реалізації та зберігання пального іншим особам. Критерій, визначений цим підпунктом, щодо загальної місткості ємностей для навантаження-розвантаження та зберігання пального не застосовується до ємностей суб`єктів господарювання, які є розпорядниками хоча б одного акцизного складу.
Суд встановив, що ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД», на підставі договору оренди майна від 18.07.2022 року, користується металевою емністю для зберігання пального, об`ємом
15 куб.м. (15000 літрів), за адресо: Миколаївська область, смт Воскресенське, вул. Горького, 60.
Позивач має ліцензію на право зберігання пального.
Судом встановлено, що позивач вказану ємність використовував для зберігання пального для власних потреб (для чого отримано відповідну ліцензію), а саме для заправки вантажних автомобілів, які перебуваються у позивача в користуванні на підставі укладених договорів оренди. Доказів, які б спростовували вказаний факт відповідач суду не надав.
У зв`язку з цим, здійснені позивачем операції з пальним, а саме зберігання пального в перевіряємому періоді для власних потреб, регулюються різними нормами Податкового кодексу України та, виходячи з фактичних обставин та специфіки здійснення господарських операцій з пальним, не вважаються акцизними складами в розумінні Податкового кодексу.
Крім цього, загальна кількість палива, що була придбана позивачем на свій склад, за перевіряємий період, склала - 40 679,00 літрів або 40,67 куб. м.
Згідно пункту «б» підпункту 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 ПІК України, встановлені критерії для ознак акцизного складу, повинні розраховуватись за календарний рік, тобто з 1 січня до 31 грудня.
Так, загальна кількість палива, що була придбана позивачем на свій склад, за календарний 2022 рік становила - 27 267,00 літрів або 27,267 куб. м. Загальна кількість палива, що була придбана позивачем на свій склад за календарний 2023 рік становила - 13 412,00 літрів або 13,412 куб.м.
Тобто загальний об`єм, придбаного на склад позивача палива, становив менше встановлених законодавством обмежень у 1000 куб.м. за календарний рік.
Тобто, позивач дотримався критеріїв, зазначених у п. 14.1.6 статті 14 ПК України, оскільки не є акцизними складами приміщення та/або території, на яких позивач, як власник або користувач, зберігає та використовує пальне виключно для потреб власного споживання.
Відтак, факт порушення позивачем вимог п.п. 230.1.2 п. 230.1. ст. 230 ПК України, не знайшов своє підтвердження, відповідно, санкції за вказане порушення застосовані неправомірно .
Отже, податкове повідомлення - рішення від 19.05.2023 року № 10329/15-32-09- 02 є протиправним та належить до скасування.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на вищевикладене, суд робить висновок, що адміністративний позов належить до задоволення.
Згідно з ч. 1ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд встановив, що за звернення до суду із вказаним позовом ТОВ «ЦЕТАН ТЕЙД» сплатило 15000,00 грн. судового збору, які мають бути стягнуті з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст.2, 3, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 94, 139, 243, 245, 246, 255, 257-262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» до Головного управління ДПС в Одеській області про скасування податкового повідомлення-рішення.
Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 19.05.2023 року № 10329/15-32-09-02.
Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ: ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» (код ЄДРПОУ: 43013276) судовий збір у розмірі 15000,00 (п`ятнадцять тисяч гривень 00 копійок).
Відповідно до ст.255 КАС України, рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з ч.1 ст.295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ЦЕТАН ТЕЙД» (код ЄДРПОУ: 43013276, вул. Жуковського, 15, оф.211, м. Одеса, 65014).
Відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044; код ЄДРПОУ ВП 44069166);
Повний текст рішення складений та підписаний судом 13.11.2023 року.
Суддя Н.В. Бжассо
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114901386 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бжассо Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні