Рішення
від 14.11.2023 по справі 420/22838/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/22838/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Попова В.Ф., розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПОРТ-СЕРВІС до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення,

встановив:

ТОВ ПОРТ-СЕРВІС звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС Одеській області №9208680/32334151 від 18.07.2023 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 05.05.2023 р.;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ ПОРТ-СЕРВІС № 2 від 05.05.2023 р. днем її надходження.

Обґрунтовуючи позовні вимоги ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» зазначило, що є портовим оператором, стивідорною компанією у морському порту Чорноморськ та внесене до переліку портових операторів Реєстру морських портів. Для здійснення господарської діяльності між ДП «Адміністрація морських портів України» та ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (Портовий оператор) укладено Договір №68-П-АМПУ-21 від 01.11.2021 р., відповідно до умов якого ДП «Адміністрація морських портів України» зобов`язується забезпечити доступ Портового оператора до причалу (ів) № 1-7 Чорноморської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України», що перебуває у господарському віддані Адміністрації для проведення Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт. З метою отримання прибутку, 31 березня 2023 р. між ПАТ «Лебединський насіннєвий завод» (далі ПрАТ «ЛНЗ») та ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» укладено Договір №1/23/П про надання послуг з навантажування зернових вантажів, за яким замовник оплачував передоплату у розмірі 30% від вартості послуг, а інші суми по факту виконання робіт.

03 травня 2023 р. ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» було отримано від ПрАТ «ЛНЗ» передоплату за послугу з навантажування зернових вантажів в розмірі - 4 344 349 грн. 68 коп., у зв`язку з чим складено податкову накладну №1 від 03.05.2023 р. на загальну суму 4 344 349 грн. 68 коп. у тому числі ПДВ - 724 058 грн. 28 коп., яку направлено для реєстрації та яка зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних - 19.05.2023 р.

05 травня 2023 р. між ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» та ПрАТ «ЛНЗ» підписано Акт надання послуг №2 на загальну суму - 14 488 811 грн. 66 коп. в т.ч. ПДВ - 2 414 801 грн. 94 коп. ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» та виставлено рахунок на оплату №4 від 05.05.2023 р. на загальну суму наданих послуг по навантаженню вантажу - 10 144 461 грн. 98 коп. у тому числі ПДВ - 1 690 743 грн. 66 коп., який був оплачений 09.05.2023 р., що підтверджується платіжним дорученням № 369418 від 09.05.2023р.

Відповідно на різницю між затвердженою сумою Акті № 2 від 05.05.20233 р. - 14 488 811 грн. 66 коп. в т.ч. ПДВ - 2 414 801 грн. 94 коп. та отриманою 03.05.2023 р. передоплатою в сумі - 4 344 349 грн. 68 коп. в т.ч. ПДВ - 724 058 грн. 28 коп., 05.05.2023 р. (по першій події) складено другу податкову накладну № 2 на загальну суму - 10 144 461 грн. 98 коп. у тому числі ПДВ - 1 690 743 грн. 664 коп., яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація її була зупинена відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. На вимогу податкового органу направлено первинні документи, але незважаючи на їх подання відповідачем прийняте рішення яким відмовлено у реєстрації податкової накладної. У квитанції про зупинення реєстрації відсутній перелік документів, які потрібно було надати для підтвердження вказаної поставки товарів, а в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме конкретно документи складені з порушенням законодавства. Просять задовольнити позовні вимоги.

Відповідачем наданий відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнали та зазначили, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам ЗУ Про бухгалтерський облік та фінансову звітність. Позивачем разом з поясненнями надані первинні документи серед яких платіжні доручення не містять усіх обов`язкових реквізитів та не відповідають Постанові Правління НБУ від 29.07.2022 № 163 Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг. Тому надіслані позивачем пояснення на додані до них документи не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, зазначеної у направлених на реєстрацію податкових накладних. Просять відмовити у задоволенні позовних вимог.

Судом встановлені такі обставини по справі.

ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» є юридичною особою видами економічної діяльності якого є:

«Транспортне оброблення вантажів» (код 52.24) основний, «Допоміжне обслуговування водного транспорту» (код 52.22), «Складське господарство» (код 52.10), «Вантажний морський транспорт» (код 52.10), «Ремонт і технічне обслуговування суден та човнів» (код 33.15), «Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту» (код 52.29).

Для здійснення своєї господарської діяльності між ДП «Адміністрація морських портів України» та ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» укладено Договір № 68-П-АМПУ-21 від 01.11.2021 р., відповідно до умов якого ДП «Адміністрація морських портів України» зобов`язується забезпечити доступ Портового оператора до причалу (ів) № 1-7 Чорноморської філії державного підприємства «Адміністрація морських портів України», що перебуває у господарському віддані Адміністрації для проведення Портовим оператором вантажно-розвантажувальних робіт.

Також, між ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (у цьому договорі - Клієнт) та ДП «Морський торгівельний порт «Чорноморськ» (Підприємство) було укладено Договір про організацію та забезпечення експлуатації об`єктів портової інфраструктури від №21/д від 30 березня 2023р. відповідно до якого Підприємство надає послуги з організації та забезпечення експлуатації об`єктів портової інфраструктури, відкритих складських площ контейнерного терміналу ДП МТП «Чорноморськ» в тилах причалів №№ 3,4,5,6 порту Чорноморськ, що використовуються при виконанні Клієнтом, як портовим оператором, розвантажувально- навантажувальних робіт з відстоєм транспортних засобів з/на судна силами та засобами Клієнта (надалі «Послуги»), а Клієнт зобов`язується оплатити надані йому Підприємством послуги в погодженому договором порядку.

Таким чином, ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» має всі правові підстави, які необхідні для надання послуг по коду ДКПП - 52.24 послуги щодо транспортного обробляння вантажів.

31 березня 2023 р. між ПАП «Лебединський насіннєвий завод» (Замовник) та ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (Виконавець) укладено Договір №1/23/П про надання послуг з навантажування зернових вантажів, за умовами якого на замовлення Замовника Виконавець надає послуги, які складаються з: навантаження судових партій вантажу на борт морських суден (пп. 1.2.1. п. 1.2. цього Договору); надання додаткових послуг, перелік та умови надання яких окремо погоджується сторонами (пп. 1.2.2. п. 1.2. цього Договору).

Відповідно до п. 5.2 Договору №1/23/П оплата послуг здійснюється Замовником у формі передоплати Виконавцю в розмірі 30% від вартості послуг визначеної в залежності від обсягу вантажу відповідно до наданої Замовником заявки.

03 травня 2023 р. ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» було отримано від ПрАТ «ЛНЗ» передоплату за послугу з навантажування зернових вантажів в розмірі - 4 344 349 грн. 68 коп., що підтверджується платіжним дорученням №368725 від 03.05.2023 р., у зв`язку з чим ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» складено податкову накладну №1 від 03.05.2023 р. на загальну суму 4 344 349 грн. 68 коп. у тому числі ПДВ - 724 058 грн. 28 коп., яку направлено для реєстрації та зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Для надання послуг по навантаженню зернових вантажів на території Чорноморського морського торгівельного порту з причалу на морське (океанське) судно між ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (Замовник) та ТОВ «НК Грейн» (Виконавець) укладено Договір про надання послуг №1-06/02-23 від 06 лютого 2023 р. відповідно до якого Замовник доручає, а Виконавець приймає на себе за дорученням Замовника виконання вантажно-розвантажувальних робіт щодо перевалки зернових вантажів на території Чорноморського морського торгівельного порту (причали №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9) згідно заявок Замовника з причалу на морське (океанське) судно.

30 квітня 2023 р. ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» погоджено з ТОВ «НК Грейн» заявку №2 з надання послуг з навантажування зернових вантажів, а саме: пшениці, об`ємом вантажу МТ (метричних тон): біля 30 000 мт; на борт морського судна т/х «Lady Zehra»; терміни навантаження.

05 травня 2023 р. ТОВ «НК Грейн» в повному обсязі було виконано вантажно-розвантажувальні роботи з перевалки зернових вантажів, що підтверджується Актом виконаних робіт № 13 від 05.05.2023 р., рахунком на оплату послуг № 13 від 05.05.2023 р. та платіжним дорученням № 75 від 12.05.2023 р. Навантажування зернових вантажів, а саме: пшениці проводилося на судно т/х «Lady Zehra». Також, передачу вантажу зафіксовано підписаними Коносаментами Ж№ 1-13, Маніфестом вантажу від 05.05.2023 р., товарно-транспортними накладними та дорученнями на перевантаження пшениці за період з 01.05.2023 р. - 05.05.2023 р.

05 травня 2023 р. між ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» та ПрАТ «ЛНЗ» підписано Акт надання послуг № 2 на кількість вантажу - 30 015,81 МТ на загальну суму - 14 488 811 грн. 66 коп. в т.ч. ПДВ - 2 414 801 грн. 94 коп. ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» та виставлено ПрАТ «ЛНЗ» рахунок на оплату № 4 від 05.05.2023 р. на загальну суму наданих послуг по навантаженню вантажу - 10 144 461 грн. 98 коп. у тому числі ПДВ - 1 690 743 грн. 66 коп., який був оплачений останнім - 09.05.2023 р., що підтверджується платіжним дорученням №369418 від 09.05.2023 р.

Відповідно на різницю між затвердженою сумою Акті № 2 від 05.05.20233 р. - 14 488 811 грн. 66 коп. в т.ч. ПДВ - 2 414 801 грн. 94 коп. та отриманою 03.05.2023 р. передоплатою в сумі - 4 344 349 грн. 68 коп. в т.ч. ПДВ - 724 058 грн. 28 коп., 05.05.2023 р. (по першій події) складено другу податкову накладну № 2 на загальну суму - 10 144 461 грн. 98 коп. у тому числі ПДВ - 1 690 743 грн. 664 коп., яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 31.05.2023 р. № 9127588928 реєстрація податкової накладної №1 зупинена та зазначено: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної від 05.05.2023р. №2 в ЄРПН зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 52.24, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» надало пояснення та первинні документи з метою підтвердження господарської операції, на підставі якої була сформована та направлена на реєстрацію відповідна податкова накладна.

18.07.2023р. Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами розгляду пояснень та наданих первинних документів було прийнято рішення №9208680/32334151 про відмову у реєстрації податкової накладної від 05.05.2023 р. № 2, з підстав надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. У графі «Додаткова інформація» зазначено: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» не погодившись із рішенням від 18.07.2023 року №9208680/32334151 подало до ДПС України скаргу з копіями документів.

ДПС України за результатами розгляду скарги прийнято Рішення від 03.08.2023 р. №1860/32334151/2, яким скаргу ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін з підстав не надання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; невідповідність трудовик ресурсів обсягам виконаних робіт та/або невідповідність основних засобів кількості трудових ресурсів.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звернувся до суду з цим позовом.

Спірні правовідносини регулюються ПК України, Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Постанова №1246), Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165), Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року №520 (далі - Порядок №520).

Відповідно до п.п.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами (далі - ЄРПН).

Підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України визначено, що об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податків зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Положеннями пункту 74.2. статті 74 Податкового кодексу України встановлено, що в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН.

Виходячи з аналізу положень ПК України, які регламентують порядок формування податкового кредиту, підставою для виникнення у платника права на податковий кредит з податку на додану вартість є факт реального здійснення операцій з придбання товарно-матеріальних цінностей та послуг з метою їх використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку, а також оформлення відповідних операцій належним чином складеними первинними документами, які містять достовірні відомості про їх обсяг та зміст.

Ці положення стосуються також порядку корегування податкового кредиту шляхом подання відповідних розрахунків.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно з п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктом 5 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п. 6 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу положень Порядку №1165 вбачається, що саме у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, ризиковості здійснення операції, реєстрація ПН/РК зупиняється, а платник має право подати документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, документи що підтверджують реальність господарської операції.

Отже, саме для вирішення питання виключення платника з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, відповідності критеріям ризиковості здійснення господарської операції Комісія регіонального рівня має дослідити договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них, договори, довіреності та інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Пунктом 20.2 ст. 20 ПК України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Для реалізації цієї норми Наказом Міністерства Фінансів України №520 від 12.12.2019, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Пунктами 4, 5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Порядком передбачено, що у разі зупинення податкової накладної платник подає на комісію документи, а саме: договори, первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Суд не погоджується з рішеннями комісії, оскільки позивачем надано копії первинних документів, які є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.

Позивачем на дату виникнення податкових зобов`язань та у зв`язку з виконанням ним зобов`язань постачальника товару за договором та на виконання вимог пункту 187.1 ст. 187 ПК України складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №1 за першою подією.

Зазначаючи в рішенні про відмову у реєстрації ПН, що позивачем надано копії документів, складених із порушенням законодавства, відповідач не наводить жодних конкретних обставин та не вказує, яких саме документів та із якими порушеннями, або чому надані у своїй сукупності документи не задовольняють вимоги податкового органу.

Суд зазначає, що контролюючий орган при зупиненні реєстрації податкової накладної повинен не лише запропонувати надати документи, а й навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний (може включати) перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено.

У іншому випадку, така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з причин ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

Суд наголошує, що можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

При цьому, загальне посилання на вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

У відзиві відповідачі зазначають, що надані платіжні доручення не містять усіх обов`язкових реквізитів та не відповідають Постанові Правління НБУ від 29.07.2022 № 163 Про затвердження Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті користувачів платіжних послуг.

Суд зазначає, що про такі невідповідності зазначених документів, відповідач не зазначав у жодному своєму рішенні як на стадії зупинення реєстрації так і при відмові у реєстрації податкової накладної. При цьому, сам факт невідповідності платіжної інструкції Постанові НБУ не є підтвердженням нездійснення розрахунків між учасниками договору та не спростовує факт поставки товару/надання послуг, тобто настання однієї з подій передбачених ст. 187 ПК України.

Із досліджених квитанції та оскаржуваних рішень судом не встановлено факту витребування у позивача конкретних документів, вони (рішення) не містять чіткого посилання на конкретний вид документа та в чому полягає його невідповідність закону.

Жодних заперечень, щодо істотних умов договорів, проведених розрахунків, руху активів, постачання товару/послуг і реальності операції відповідач не зазначив, окрім невідповідності платіжних доручень Постанові НБУ, що не є належним обґрунтуванням, оскільки позивачем надана в сукупності така кількість первинних документів, які в повній мірі підтверджують як реальність господарської операції так і правомірність видання податкової накладної. Відповідач не зазначає чому недостатньо наданих документів, які свідчать про виконання платником податків вимог передбачених ст. 187 ПК України.

При цьому суд зазначає, що про невідповідність платіжних інструкцій Постанові НБУ відповідачі заявили лише у відзиві на позовну заяву ігноруючи ті обставини, що навіть при такій невідповідності (яка існує на думку відповідачів) розрахунки між учасниками договору проведені і послуги надані, що не заперечується відповідачами. Відповідно така невідповідність існує тільки в твердженнях відповідачів, оскільки банки при проведенні розрахунків між сторонами договору таку невідповідність не вбачають та провели відповідні платежі без зауважень.

На думку суду, у відповідачів при вищезазначених обставинах відсутні повноваження, щодо моніторингу платіжних інструкцій/доручень на їх відповідність Постанові НБУ.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Воно не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року справа №822/1817/18, від 21 травня 2019 року справа №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року справа №819/330/18.

На думку суду, відповідач - ГУ ДПС в Одеській області зі стадії зупинення реєстрації податкової накладної та закінчуючи прийняттям рішення про відмову у її реєстрації вчиняв дії, які мають ознаки документальної перевірки, аналізу господарської операції на предмет її відповідності нормам цивільного законодавства, що може бути вчинено за іншою процедурою та в порядку визначено ПК України, а не під час моніторингу ПН.

Змістовний аналіз вищенаведеної позиції відповідачів та їх обґрунтування правомірності прийнятого рішення, дає суду підстави визнати, що такі рішення та тлумачення законодавства є протиправними.

Фактично ГУ ДПС в Одеській області, ДПС України, маючи в розпорядженні достатню кількість первинних документів щодо підстав видання податкової накладної №2 від 05.05.2023 року, приймаючи рішення про відмову у реєстрації цієї ПН, беруть за основу лише платіжні інструкції, ігноруючи при цьому інші первинні документи які підтверджують факт перерахування коштів та поставки товару/надання послуг.

Слід зазначити, що ДПС України розглядаючи скаргу позивача на рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної зазначає вже інші підстави ніж ті, що зазначені у оскаржуваному рішенні , а саме - не надання платником податку копій первинних документів, тоді як такі документи надані, але їм не дана оцінка та незазначене, що не підтверджено та чому їх недостатньо.

Суд зазначає, що для отримання додаткової інформації чи інших конкретних документів, крім наданих платником податків, податковий орган не позбавлений можливості їх витребування зазначивши при цьому конкретно які потрібні документи чи пояснення та відносно яких обставин господарської операції.

Таким чином, на момент прийняття оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН, позивач виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, а надані ним документи та пояснення є достатніми для її реєстрації. Відмова в реєстрації ПН є протиправною, а прийняті рішення підлягають скасуванню.

Суд вважає, що оскільки встановлено, що Комісія протиправно відмовила у реєстрації ПН, а також прийнявши до уваги наявність у позивача права на реєстрацію ПН належним способом захисту порушеного права є зобов`язання ДПС України їх зареєструвати.

При цьому, слід зазначити, якщо відмова відповідного органу визнана судом протиправною, а іншого варіанту поведінки у суб`єкта владних повноважень за законом не існує, то суд має право зобов`язати такий орган влади вчинити конкретні дії, які б гарантували захист прав позивача.

Суд зазначає, що відповідачі не довели правомірність прийнятих ними рішень, а тому вони є протиправним та підлягають скасуванню, як такі що не відповідають вимогам зазначеним у ч. 2 ст.2 КАС України.

В той же час, позивач надав суду належні та допустимі докази, виклав правові обґрунтування правомірності позовних вимог,

Судові витрати у вигляді судового збору підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст. 241-246 КАС України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №9208680/32334151 від 18.07.2023 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 05.05.2023 р.

Зобов?язати Державну податкову службу України (ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (ЄДРПОУ 32334151) № 2 від 05.05.2023 р. днем її надходження.

Стягнути з ГУ ДПС в Одеській області (ЄДРПОУ 44069166, 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ТОВ «ПОРТ-СЕРВІС» (ЄДРПОУ 32334151, 68000, Одеська область, м. Чорноморськ, вул 1-го Травня, 3) судовий збір в сумі 5368,00 гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Попов В.Ф.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114901856
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/22838/23

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 12.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н.В.

Рішення від 14.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Попов В.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні