Ухвала
від 13.11.2023 по справі 922/4700/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


УХВАЛА

про відкриття провадження у справі

"13" листопада 2023 р.м. ХарківСправа № 922/4700/23

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Сальнікової Г.І.

розглянув матеріали

позовної заяви Комунального підприємства "Харківводоканал" (61052, м. Харків, вул. Конторська, буд. 90) до Комунального підприємства "Чугуїввода" (63506, Харківська обл., м. Чугуїв, вул. Героїв Чорнобильців, буд. 61) про стягнення 24246336,31 грн.

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Господарського суду Харківської області подано позовну заяву Комунального підприємства "Харківводоканал" до Комунального підприємства "Чугуїввода" про стягнення заборгованості у розмірі 24246336,31 грн.

Позов обґрунтовано неналежним виконанням з боку відповідача взятих на себе зобов`язань за договором на відпуск та споживання води №16114 від 31.12.2009 та додаткових угод до нього в частині здійснення повної оплати вартості послуг з централізованого водопостачання.

До позовної заяви позивачем подано клопотання про відстрочення сплати судового збору, яке обґрунтовано наступним.

Унаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією РФ, нападу військ вказаної держави на Україну та на місто Харків, вибухи поблизу будівель КП "Харківводоканал" завдали підприємству пошкоджень, які призвели до порушення процесу господарської діяльності.

Внаслідок ракетних ударів було зруйновано адміністративну будівлю КП "Харківводоканал", розташовану у Київському районі м. Харкова за адресою: вул. Шевченка, 2, знищено та пошкоджено основні засоби КП "Харківводоканал", документацію пов`язану з діяльністю підприємства, що підтверджується витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 03.07.2022.

Також, відбувся обстріл території Комплексу водопідготовки "Донець" ВП КП "Харківводоканал" який є одним з основних джерел питного водопостачання міста Харкова, міста Чугуєва та інших населених пунктів області. Комплекс розташований за адресою: Харківська область, Чугуївський район, землі Кочетоцької селищної ради, що підтверджується витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 08.07.2022, 21.07.2022,

Окрім того, відбувся обстріл гідравлічної споруди (дамби), яка розташована за адресою: Харківська область, Чугуївський район, Печенізька територіальна громада, смт. Печеніги, що підтверджується витягом з Єдиного реєстру досудових розслідувань від 21.09.2022, 22.09.2022.

Зазначає, що в умовах воєнного стану робота КП "Харківводоканал", як об`єкту критичної інфраструктури, здійснюється в обмеженому режимі. Значна кількість майна, документації, тощо були знищені внаслідок ракетних ударів по об`єктах КП "Харківводоканал". Військові дії завдавали та завдають шкоди трубопроводам, насосним станціям та іншим спорудам, задіяним в технологічному циклі видобування та доставки якісної питної води. Усі зусилля підприємства спрямовані на відновлення систем водопостачання, забезпечення водо відведення стічних вод.

Внаслідок чого позивач вимушений нести додаткові незаплановані фінансові витрати на підтримку своєї господарської діяльності та витрати на ремонт та відновлення зруйнованих будівель підприємства.

Надважкі умови здійснення діяльності із забезпечення міста Харкова послугами водопостачання та водовідведення, постійні пошкодження магістральних мереж міського водопроводу та каналізації через численні ракетні та артилерійські удари по території міста з боку військ РФ, майже повна відсутність платежів від споживачів призвели КП "Харківводоканал" до вкрай скрутного матеріального становища.

Листом від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1 Торгово-промислова палата України засвідчила для всіх суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, форс-мажорною обставиною військову агресію РФ проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05:30 24.02.2022.

Після 24.02.2022, фінансовий стан підприємства різко погіршився, зазначене безпосередньо пов`язане з введенням воєнного стану, військовими діями та рішеннями, прийнятими органами державної влади та місцевого самоврядування.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 р. № 206 "Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану" встановлено, що в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється: нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені, інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги: припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх не оплати або оплати не в повному обсязі.

Органами місцевого самоврядування харків`ян було звільнено від обов`язку оплачувати комунальні послуги.

08.06.2022 виконавчим комітетом Харківської міської ради прийнято рішення № 163 "Про деякі питання оплати житлово-комунальних та транспортних послуг в умовах воєнного стану". Відповідно до п. 1 вказаного рішення виконкому комунальні підприємства Харківської міської ради, що надають житлово-комунальні послуги на території міста Харкова здійснюють заходи щодо припинення стягнення плати за надані послуги фізичним особам громадянам України - споживачам та проведення відповідного коригування за період з 24.02.2022 по 31.05.2022 включно.

За положенням п. 2 вказаного рішення виконкому комунальним підприємствам Харківської міської ради належить здійснити заходи щодо перерахунку грошових зобов`язань фізичним особам громадянам України - споживачам, які сплатили за житлово-комунальні послуги нараховані за період з 24.02.2022 по 31.05.2022 включно. У зв`язку з чим, рівень нарахувань та надходжень коштів на рахунки підприємства значно зменшився більше ніж на 70%.

Отже, рішення органів державної влади та місцевого самоврядування вплинули на можливість КП "Харківводоканал" вчасно розраховуватись з контрагентами.

Станом на 01.04.2022 рівень дебіторської заборгованості населення за послуги водопостачання та водовідведення порівняно із ситуацією на 01.01.2022 виріс на 71%. Загальний розмір дебіторської заборгованості споживачів станом на 01.07.2023 складає 2025288,00 тис. грн., що підтверджується інформацією КП Харківводоканал про динаміку дебіторської заборгованості, балансом.

За результатами господарської діяльності КП "Харківводоканал" за I квартал 2023 року збитки складають 105186000,00 грн., порівняно з аналогічним періодом минулого року, в якому валовий дохід складав 18млн. 186 тис. грн. Чистий фінансовий результат являє собою збитки у розмірі 105186000,00 грн.

Відповідно до балансу (звіту про фінансовий стан) за І квартал 2023 року розмір дебіторської заборгованості на кінець звітного періоду складає 587 млн грн., що порівняно з аналогічним періодом 2022 року на 16 мільйонів більше.

Скрутне майнове становище підприємства створює реальну загрозу повного зупинення виробничої діяльності, з доведенням підприємства до стану банкрутства, і як наслідок, до неспроможності КП Харківводоканал здійснювати фінансування власної виробничої діяльності для забезпечення нормального функціонування єдиної технологічної системи водопостачання та водовідведення, що матиме надзвичайні наслідки екологічного, санітарно-епідемічного та соціального характеру для всього Харківського регіону, особливо в умовах воєнного стану.

У наведених умовах КП "Харківводоканал" було вимушене, відповідно до Закону України "Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану", призупинити трудові відносини з 1702 співробітниками підприємства та зосередити обмежені ресурси виключно на забезпечені роботи критичної інфраструктури, виконанні виробничих функцій водовідведення та подачу питної води, що відповідає санітарно-гігієнічним нормам, цілодобове оперативне проведення аварійно-відновлювальних робіт (ліквідацію пошкоджень) на мережах водопостачання та водовідведення, об`єктах критичної інфраструктури, підготовку до експлуатації мереж в осінньо-зимовий період.

Звертає увагу, що переліком територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженим наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75, район мешкання Харківської територіальної громади визначений як район проведення бойових дій.

Враховуючи запровадження в Україні правового режиму воєнного стану, перебування міста Харкова в зоні бойових дій, мінімальну чисельність працівників КП "Харківводоканал", задіяних в роботі підприємства, відсутня можливість здійснити оплату судового збору за подання позовної заяви.

Позивач також зауважує, що відповідно до Переліку секторів критичної інфраструктури, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 09.10.2020 року №1109 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16.12.2022 № 1384) передбачено: сектор системи життєзабезпечення, підсектор комунальні послуги тип основної послуги централізоване питне водопостачання, централізоване водовідведення.

Отже, позивач зазначає, що надання населенню послуг КП "Харківводоканал" є вкрай необхідним для життєдіяльності міста Харкова, збереження санітарної та епідеміологічної безпеки.

Без належного фінансування діяльності підприємства забезпечення мешканців міста централізованим водопостачанням та централізованим водовідведенням опиняється під загрозою припинення.

Починаючи з березня 2022 року КП "Харківводоканал" лише завдяки допомозі міжнародних організацій, таких як Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, Міжнародний комітет Червоного Хреста, забезпечено матеріалами, хімічними речовинами та засобами ремонту та профілактики водопроводу та каналізації збереження санітарної та епідеміологічної безпеки міста.

Як вказує позивач, важкий матеріальний стан було підтверджено ще у січні 2022 року листом АТ "Мегабанк" від 24.01.2022 № 06-539.

Вказані об`єктивні обставини, на переконання позивача, перешкоджають доступу КП "Харківводоканал" до правосуддя і позбавляють права на судовий захист порушених прав щодо отримання плати за надані послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення.

Як встановлено частиною 2 статті 123 ГПК України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Закон України "Про судовий збір" визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.

Статтею 2 Закону України "Про судовий збір" визначено, що платниками судового збору є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні) та фізичні особи - підприємці, які звертаються до суду чи стосовно яких ухвалене судове рішення, передбачене цим Законом .

Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Також, пунктом 1 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру сплачується судовий збір у розмірі 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Звертаючись з позовною заявою до суду позивачем визначено ціну позову та заявлено позовну вимогу майнового характеру про стягнення заборгованості у розмірі 24246336,31 грн.

Відтак, враховуючи наведені норми права, звертаючись з даним позовом до суду позивач мав сплатити судовий збір у передбаченому законодавством порядку та розмірі - 363695,04 грн.

Разом з тим, згідно статті 8 Закону України "Про судовий збір", враховуючи майновий стан сторони, суд може своєю ухвалою за її клопотанням відстрочити або розстрочити сплату судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі .

Єдиною підставою для вчинення господарським судом дій, зазначених у статті 8 Закону, є врахування ним майнового стану сторін. Клопотання про відстрочення (розстрочення) сплати судового збору, зменшення його розміру або звільнення від його сплати може бути викладене в заяві чи скарзі, які подаються до господарського суду, або окремим документом. Особа, яка заявляє відповідне клопотання, повинна навести доводи і подати докази на підтвердження того, що її майновий стан перешкоджав (перешкоджає) сплаті нею судового збору у встановленому порядку і розмірі.

Отже, з метою недопущення обмеження доступу до правосуддя, враховуючи обставини, що викладені у поданому клопотанні та докази на їх підтвердження, суд вважає доцільним відстрочити сплату судового збору до ухвалення судового рішення у даній справі. З огляду на викладене, клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору підлягає задоволенню.

Дослідивши матеріали позовної заяви, господарський суд визнав їх такими, що подані з дотриманням вимог Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з урахуванням чого зазначає про таке.

Відповідно до частини 1 статті 176 ГПК України за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження суд відкриває провадження у справі протягом п`яти днів з дня надходження позовної заяви або заяви про усунення недоліків, поданої в порядку, передбаченому статтею 174 цього Кодексу.

Приписами частини 1, 5 статті 12 ГПК України унормовано, що господарське судочинство здійснюється за правилами, передбаченими цим Кодексом, у порядку: 1) наказного провадження; 2) позовного провадження (загального або спрощеного).

Дана справа не відповідає ознакам малозначної справи, наведеним у частині 5 статті 12 ГПК України. Обставини справи, що згідно частини 3 статті 247 ГПК України мають значення для вирішення питання про можливість розгляду справи в порядку спрощеного провадження, наразі також свідчать про відсутність підстав для розгляду цієї справи в спрощеному порядку.

Враховуючи наведені положення процесуального закону, суд дійшов висновку про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі за правилами загального позовного провадження.

Керуючись статтями 12, 121, 177, 178, 181, 234, 247 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Клопотання позивача про відстрочення сплати судового збору до ухвалення рішення по справі - задовольнити.

2. Прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі.

3. Розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

4. Підготовче засідання призначити на 28 листопада 2023 року об 11:20.

5. Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду за адресою: 61022, місто Харків, майдан Свободи 5, 8-й під`їзд, 1-й поверх, зал № 113.

6. Встановити відповідачу строк у п`ятнадцять календарних днів з дня отримання цієї ухвали для подання відзиву на позов. У зазначений строк відповідач має право надати суду відзив, який повинен відповідати вимогам статті 165 ГПК України. Копію відзиву та доданих до нього документів відповідач має надіслати іншим учасникам справи. Докази надіслання надати суду.

7. Встановити позивачу строк у п`ять календарних днів з дня отримання відзиву на позовну заяву для подання до суду відповіді на відзив. У зазначений строк позивач має право надати суду відповідь на відзив, яка повинна відповідати вимогам статті 166 ГПК України. Копію відповіді на відзив та доданих до неї документів позивач має надіслати іншим учасникам справи. Докази надіслання надати суду.

8. Встановити відповідачу строк у п`ять календарних днів з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення. У зазначений строк відповідач має право надати суду заперечення, які повинні відповідати вимогам статті 167 ГПК України. Копію заперечень та доданих до них документів відповідач має надіслати іншим учасникам справи. Докази надіслання надати суду.

9. Повідомити, що учасники справи мають можливість надсилати документи, що стосуються розгляду справи, без особистого прибуття в приміщення суду: через особистий кабінет в системі Електронний суд https://id.court.gov.ua/; у разі неможливості надсилання через систему Електронний суд - електронною поштою на е-mail: inbox@hr.arbitr.gov.ua; у разі неможливості надсилання документів в електронному вигляді - звичайною поштою на офіційну адресу суду.

10. Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - http://court.gov.ua/.

Ухвала набирає законної сили після її підписання та оскарженню не підлягає.

СуддяГ.І. Сальнікова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення13.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114903704
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4700/23

Ухвала від 16.01.2024

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 12.12.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні