Постанова
від 14.11.2023 по справі 340/2915/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

14 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 340/2915/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 липня 2023 року (суддя Брегей Р.І.) в адміністративній справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АЯКС 1937»

до Головного управління ДПС у Кіровоградській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в :

Товариства з обмеженою відповідальністю «АЯКС 1937» звернулося до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2023 № 8196264/39802701, № 8196265/39802701, № 8196266/39802701, № 8196267/39802701; зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування податкові накладні № 1 від 29.12.2022, № 1 від 30.09.2022, № 1 від 30.06.2022, № 2 від 31.03.2022 фактичною датою їх подання 08.06.2022, 12.07.2022, 04.10.2022, 30.12.2022 відповідно.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 липня 2023 року позов задоволено повністю.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити в її задоволенні, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що основним видом господарської діяльності Товариство з обмеженою відповідальністю «АЯКС 1937» є надання в оренду інших машин, устаткування та товарів.

Між ТОВ «АЯКС 1937» (орендодавець) та ТОВ «ВИРОБНИЧА ФІРМА «ОЛТЕКСХІМ» (орендар) укладено договір оренди від 13.04.2016 ОЗ № 1. За умовами договору орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування (оренду) основні засоби, та інші необоротні матеріальні та нематеріальні активи (оренди), перелік якого визначається у Додатках до Договору, що є його невід`ємною частиною. Місце передачі: м. Кременчук, вул. Свіштовська, 25.

Перелік об`єктів оренди визначений сторонами в Додатку № 1 від 13.04.2016 та в Доповненнях до цього Додатку, а саме, в Доповненні № 5 від 31.10.2018, Доповненні № 6 від 30.11.2020, Доповненні № 7 від 30. 11.2020.

Передання об`єктів відбувалося на підставі Актів приймання-передачі від 13.04.2016, 31.10.2018, 30.11.2020, 30.11.2020.

Додатковою угодую № 25 від 23.12.2021 сторони узгодили розмір орендної плати за період з 01.01.2022 по 31.03.2022 у розмірі 133000,00 грн з ПДВ. Додатковою угодою № 26 від 30.03.2022 сторони узгодили розмір орендної плати за період з 01.04.2022 по 30.06.2022 у розмірі 133000,00 грн з ПДВ. Додатковою угодою № 27 від 29.06.2022 сторони узгодили розмір орендної плати за період з 01.07.2022 по 30.09.2022 у розмірі 133000, 00 грн з ПДВ. Додатковою угодою № 28 від 29.09.2022 сторони узгодили розмір орендної плати за період з 01.10.2022 по 31.12.2022 у розмірі 133000, 00 грн з ПДВ.

В межах даного договору ТОВ «АЯКС 1937» та ТОВ «ВИРОБНИЧА ФІРМА «ОЛТЕКСХІМ» підписали акти надання послуг, а саме: по оренді за 1 квартал 2022 року Акт № 2 від 31.03.2023, по оренді за 2 квартал 2022 року Акт № 3 від 30.06.2022, по оренді за 3 квартал 2022 року Акт № 4 від 30.09.2022, по оренді за 4 квартал 2022 року Акт № 5 від 29.12.2022.

ТОВ «АЯКС 1937» було подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 2 від 31.03.2022, № 1 від 30.06.2022, № 1 від 30.09.2022, № 1 від 29.12.2022, проте згідно з квитанціями про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, документ прийнято, реєстрація зупинена з підстав:

- від 08.06.2022 № 9068734891: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 77.39, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=2.7925%, «Р»=0».

- від 12.07.2022 № 9121257459: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 77.39, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=5.5754%, «Р»=0».

- від 04.10.2022 № 9199720472: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 77.39, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=7.9425%, «Р»=0.». Додатково повідомляємо Особистий ключ електронного підпису розміщено на незахищеному носії інформації, при цьому відповідно до вимого Закону України «про електронні довірчі послуги» - особистий ключ кваліфікованого електронного підпису повинен зберігатися у захищеному носії інформації (у кваліфікованому засобі електронного підпису)».

- від 30.12.2022 № 9284921678: «Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 31.03.2022 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/ послуг 77.39, відсутній в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=7.9425%, «Р»=0».

Позивачем 31.01.2023 направлено до податкового органу пояснення та додано копії таких документів: договору оренди ОЗ № 1 від 13.04.2016, Доповнення № 5 від 31.10.2018, Доповнення № 6 від 30.11.2020, Доповнення № 7 від 30.11.2020, Додаткової угоди № 25 від 23.12.2021, Додаткової угоди № 28 від 29.09.2022, Актів приймання-передачі б/н від 13.04.2016, від 31.10.2018, від 30.11.2020, рахунків на оплату № 2 від 30.06.2022, № 3 від 30.09.2022, № 4 від 29.12.2022; актів надання послуг № 2 від 31.03.2022, № 3 від 30.06.2022, № 4 від 30.09.2022, № 5 від 29.12.2022; Додатку № 1 від 13.04.2016; платіжних доручень: № 5261 від 16.02.2022, № 5270 від 22.02.2023, № 5303 від 02.03.2022, № 5306 від 09.03.2022, № 5337 від 30.03.2022, № 2 від 30.03.2022, № 5347 від 07.04.2022, № 5346 від 07.04.2022, № 5416 від 05.05.2022, № 5479 від 03.06.2022, № 5511 від 14.06.2022, № 5521 від 17.06.2022, № 5527 від 22.06.2022, № 5556 від 04.07.2022, № 5572 від 06.07.2022, № 5596 від 06.07.2022, № 5603 від 21.07.2022, № 5685 від 24.08.2022, № 5775 від 22.09.2022, № 5831 від 06.102022, №5881 від 21.10.2022, № 5928 від 04.11.2022, № 5991 від 18.11.2022, № 6039 від 06.12.2022, № 6111 від 22.12.2022, № 6166 від 06.01.2023, № 5715 від 07.09.2022, № 5217 від 04.02.2022.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення: № 8196264/39802701, № 8196265/39802701, № 8196266/39802701, № 8196267/39802701 від 02.02.2023, якими відмовлено в реєстрації податкових накладних.

Зі змісту названих рішень Комісії вбачається, що в реєстрації податкової накладної відмовлено з підстав ненаданням платником податку копій документів. В додатковій інформації зазначено: відсутні відомості щодо наявності/походження основних засобів, необоротних матеріальних та нематеріальних активів, які надані в оренду.

ТОВ «АЯКС 1937» оскаржило названі рішення в адміністративному порядку.

Рішеннями Комісії ДПС України з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін.

Не погоджуючись з відмовою в реєстрації податкових накладних, ТОВ «АЯКС 1937» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами вказаного Порядку платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містять переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акту індивідуальної дії.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Крім того неправомірним є й посилання податкового органу в рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних на неподання окремих документів, без оцінки достатності та належності первинних документів, наданих платником податків.

Так, судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем було подано до податкового органу пояснення та копії документів щодо поданих на реєстрацію податкових накладних, в межах розгляду даної справи відповідачем не надано належних обґрунтувань, що подані документи є недостатніми для підтвердження формування позивачем податкових зобов`язань по взаємовідносинам з ТОВ «ВИРОБНИЧА ФІРМА «ОЛТЕКСХІМ».

Крім того апелянт в межах розгляду даної справи не навів належних та переконливих аргументів з посиланням на норми чинного законодавства щодо підстави відмови в реєстрації податкових накладних відсутність відомостей щодо наявності/походження основних засобів, необоротних матеріальних та нематеріальних активів, які надані в оренду, з огляду на те, що Податковий кодекс України передбачає вичерпні підстави для відмови в реєстрації податкової накладної.

Враховуючи сукупність викладених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних носять протиправний характер та підлягають скасуванню.

Щодо доводів апелянта про втручання судом першої інстанції в дискреційні повноваження податкового органу в частині вирішення питання про реєстрацію податкової накладної, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Неправомірна відмова відповідача в реєстрації податкових накладних розглядається у спірних правовідносинах як зловживання останнім наданими законом повноваженнями, що покладає на суд обов`язок усунути таке зловживання шляхом прийняття певного рішення, а тому зобов`язання зареєструвати податкові накладні є належним способом відновлення порушених прав та інтересів позивача.

Таким чином, доводи апеляційної скарги висновки суду першої інстанції не спростовують.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07 липня 2023 року в адміністративній справі № 340/2915/23 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 14 листопада 2023 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених статтею 328 КАС України.

Повна постанова складена 14 листопада 2023 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

суддяТ.І. Ясенова

Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено16.11.2023
Номер документу114909580
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —340/2915/23

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 14.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 28.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 07.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

Ухвала від 16.05.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. БРЕГЕЙ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні