Справа № 909/279/16
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
13.11.2023 м. Івано-ФранківськГосподарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т. В., розглянувши заяву Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про поновлення строку для пред`явлення виконавчого документа до виконання та видачу дубліката наказу вх.№12612/23 від 31.10.2023 у справі
за позовом: Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації
до відповідача: Приватного підприємства "Брати КІП"
про стягнення 580650 грн 36 коп.
встановив: 19.05.2016 Господарський суд Івано-Франківської області ухвалив рішення про задоволення позову Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації до приватного підприємства "Брати КІП" про стягнення 580650 грн 36 коп.
На виконання цього рішення 06.06.2023 суд видав наказ №543.
31.10.2023 голова ліквідаційної комісії Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації звернувся до суду із заявою вх.№12612/23 про поновлення строку для пред`явлення виконавчого документа до виконання та видачу дубліката наказу.
Вказану заяву суд призначив до розгляду в судовому засіданні на 13.11.2023.
Представники сторін в судове засідання не з"явилися, хоча про дату та час судового засідання повідомлялися належним чином.
Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Враховуючи наведене, присічний десятиденний строк для розгляду заяв, а також те, що неявка учасників справи не є перешкодою для вирішення питання про поновлення пропущеного строку та заміну стягувача у виконавчому документі, суд дійшов висновку про можливість розгляду заяви за відсутності представників сторін, за наявними в матеріалах справи доказами.
Щодо заяви про поновлення пропущеного строку для пред"явлення виконавчого документа до виконання.
За приписами статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій її території.
Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (частина 1 статті 327 ГПК України).
У статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 11 Закону України "Про виконавче провадження" строки у виконавчому провадженні - це періоди часу, в межах яких учасники виконавчого провадження зобов`язані або мають право прийняти рішення або вчинити дію. Строки у виконавчому провадженні встановлюються законом, а якщо вони не визначені законом - встановлюються виконавцем. Будь-яка дія або сукупність дій під час виконавчого провадження повинна бути виконана не пізніше граничного строку, визначеного цим Законом.
Стадія виконавчого провадження, як завершальна стадія судового процесу, має встановлені законом строкові межі. Зокрема, така стадія починається після видачі виконавчого документу стягувачу та закінчується фактичним виконанням судового рішення або зі спливом строку пред`явлення виконавчого документа до виконання, оскільки якщо цей строк пропущено, виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання (пункт 2 частини 4 статті 4 Закону України "Про виконавче провадження"). Тобто, за межами цього строку виконавчі дії не вчиняються, а строк виконавчого провадження, як завершальної стадії судового процесу, спливає одночасно зі строком пред`явлення виконавчого документа до виконання.
Зі змісту статті 4 Закону України "Про виконавче провадження" випливає, що однією із вимог до виконавчого документа, зокрема, є строк пред`явлення рішення до виконання. Частиною 4 зазначеної статті встановлено, що виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, зокрема, якщо пропущено встановлений законом строк пред`явлення виконавчого документа до виконання.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 12 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців. Строки, зазначені в частині першій цієї статті, встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
Строки пред"явлення виконавчого документа до виконання перериваються у разі: пред"явлення виконавчого документа до виконання; надання судом, який видав виконавчий документ, відстрочки або розстрочки виконання рішення (ч.4 ст.12 Закону України "Про виконавче провадження").
За змістом статей 115,116 Господарського процесуального кодексу України (у редакції, чинній 06.06.2016 на час видачі наказу) рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження". Виконання рішення господарського суду провадиться на підставі виданого ним наказу, який є виконавчим документом.
05.10.2016 набрав чинності Закон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016, згідно з яким Закон України "Про виконавче провадження" від 21.04.1999 втратив чинність, окрім статті 4, яка втрачає чинність через три місяці з дня набрання чинності Законом від 02.06.2016.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 12 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016, виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.
Строки, зазначені в частині першій цієї статті, встановлюються для виконання рішення з наступного дня після набрання ним законної сили чи закінчення строку, встановленого в разі відстрочки чи розстрочки виконання рішення, а якщо рішення підлягає негайному виконанню - з наступного дня після його прийняття.
Згідно з п. 5 Розділу XIII Прикінцевих та перехідних положень Закон України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016, виконавчі документи, видані до набрання чинності цим Законом, пред`являються до виконання у строки, встановлені цим Законом. Вказаною нормою не визначено, що вона застосовується лише до наказів, виданих до набрання чинності цим законом і строк виконання яких до пред`явлення не пропущений.
Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України "Про виконавче провадження" у разі повернення виконавчого документа стягувачу у зв`язку з неможливістю в повному обсязі або частково виконати рішення строк пред`явлення такого документа до виконання після переривання встановлюється з дня його повернення.
Як вбачається з матеріалів справи, строк для пред`явлення наказу Господарського суду Івано-Франківської області від 06.06.2016, відповідно до діючої в той період редакції Закону України "Про виконавче провадження", розпочався з 07.06.2016 (наступний день після набрання рішенням законної сили) та був дійсний для пред`явлення до виконання протягом одного року, тобто до 07.06.2017.
Матеріали справи свідчать, що 27.06.2018 виконавчий документ повернутий стягувачу на підставі положень п.2 ч.1 ст.37 Закону України "Про виконавче провадження", відповідно до яких виконавчий документ повертається стягувачу, якщо: у боржника відсутнє майно, на яке може бути звернено стягнення, а здійснені виконавцем відповідно до цього Закону заходи щодо розшуку такого майна виявилися безрезультатними.
Таким чином, строк для пред`явлення наказу Господарського суду Івано-Франківської області від 06.06.2016, почався заново з 27.06.2018 (винесення постанови про повернення виконавчого документа стягувачу) та був дійсний для пред`явлення до виконання протягом трьох років, тобто до 27.06.2021.
06.05.2021 Болехівський міський відділ державної виконавчої служби Південно-західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) керуючись п.10 ч.4 ст.4 Закону України "Про виконавче провадження" на адресу стягувача направив повідомлення про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання, оскільки виконавчий документ пред"явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.
21.05.2021 Департамент будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації відповідно до листа №117/02-01 наказ Господарського суду Івано-Франківської області від 06.01.2016 направив для виконання до Печерського районного відділу ДВС у м. Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції.
Однак до теперішнього часу рішення суду не виконане, доказів надходження виконавчого листа на адресу ВДВС у м.Києві матеріали справи не містять. Відповідно до листа АТ "Укрпошта" від 14.04.2023 №1853-1-2023041310334-В щодо надання інформації про відправлення №7600402894639, вказане відправлення помилково не внесене до електронного реєстру відправлень на поштовому відділенні №4 в м.Івано-Франківську, а тому надати інформацію щодо нього немає можливості.
Таким чином, суд дійшов висновку, що поштове відправлення, яким стягувач направляв наказ Господарського суду Івано-Франківської області від 06.06.2016 для виконання до Печерського районного відділу ДВС у м. Києві Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції втрачене під час пересилання.
Відповідно до ч. 1 ст. 329 ГПК України, у разі пропуску строку для пред`явлення наказу, судового наказу до виконання з причин, визнаних судом поважними, пропущений строк може бути поновлено.
З правової конструкції вказаної частини статті 329 Господарського процесуального кодексу України вбачається, що пропущений строк для пред`явлення наказу до виконання може бути відновлено з причин, визнаних господарським судом поважними.
Вказана норма пов`язує можливість поновлення процесуального строку з обов`язковою наявністю поважної причини (чи причин) пропуску відповідного строку. Це стосується й тих випадків, коли таке поновлення здійснюється з ініціативи господарського суду, що має зазначити відповідну причину (причини) в судовому рішенні, в якому йдеться про поновлення строку. Якщо поновлення процесуального строку здійснюються за заявою сторони чи прокурора, заявник повинен обґрунтувати поважність причини (причин) пропуску строку, в разі необхідності - з поданням доказів цього.
Поновлення пропущеного процесуального строку є правом суду, яким останній користується виходячи із поважності причин пропуску строку та наявності обставин, які об`єктивно перешкоджали стягувачу реалізувати своє право на пред`явлення наказу до виконання протягом законодавчо встановленого терміну.
Питання щодо поважності причин пропуску строку для пред`явлення наказу до виконання, тобто, наявності обставин, які з об`єктивних, незалежних від стягувача підстав унеможливлювали або істотно утруднювали своєчасне пред`явлення наказу до виконання, вирішується господарським судом у кожному конкретному випадку з урахуванням наявних фактичних даних про такі обставини. При цьому, визначальним при оцінці поважності причин пропуску строку для пред`явлення наказу до виконання є встановлення моменту, з якого стягувач мав реальну можливість пред`явити відповідний наказ до виконання.
Надавши правову оцінку доводам та обставинам, наведеним стягувачем у заяві про поновлення строку пред`явлення наказу суду до виконання та дослідивши подані заявником докази на підтвердження викладених у заяві доводів, суд встановив, що виданий на виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.05.2016 у справі №909/279/16 наказ був пред`явлений до виконання; повернений стягувачу; стягувач вживав необхідні дії з метою виконання судового рішення; стягнення за виконавчим документом - наказом Господарського суду Івано-Франківської області від 06.06.2016 у справі 909/279/16 в повній сумі не проведене.
Беручи до уваги те, що пред`явлений до виконання наказ втрачений при пересилці , стягувач був позбавлений можливості пред`явити наказ на виконання рішення суду у цій справі протягом визначеного законом строку із об`єктивних причин, що не залежали від його волі та дій, а також враховуючи необхідність виконання рішення суду, яке набрало законної сили, суд дійшов висновку про можливість задоволення заяви Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про поновлення строку для пред`явлення наказу до виконання.
Щодо заяви про видачу дубліката виконавчого документа.
Відповідно до ч. 1 ст. 326 ГПК України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.
Згідно з частинами 1, 3 ст.327 ГПК України, виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції. Наказ, судовий наказ, а у випадках, встановлених цим Кодексом, - ухвала суду є виконавчими документами. Наказ, судовий наказ, ухвала суду мають відповідати вимогам до виконавчого документа, встановленим законом.
Відповідно до п. 19.4 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України, у разі втрати виконавчого документа суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий документ, може видати його дублікат, якщо стягувач або державний виконавець, приватний виконавець звернувся із заявою про це до закінчення строку, встановленого для пред`явлення виконавчого документа до виконання. Про видачу дубліката виконавчого документа постановляється ухвала у десятиденний строк із дня надходження заяви. За видачу стягувачу дубліката виконавчого документа справляється судовий збір у розмірі 0,03 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Ухвала про видачу чи відмову у видачі дубліката виконавчого документа може бути оскаржена в апеляційному та касаційному порядку.
Суд зазначає, що Господарський процесуальний кодекс України не надає права відмовити у задоволенні заяви про видачу дубліката наказу з мотивів її необґрунтованості та не зобов`язує стягувача наводити причини втрати наказу. За встановлення факту невиконання судового рішення видача дубліката наказу не порушує прав боржника та не покладає на нього додаткових зобов`язань, оскільки дублікат наказу має повністю відтворювати втрачений наказ, у тому числі містити й дату його видачі. Натомість відсутність наказу у стягувача унеможливлює виконання рішення суду та порушує його права. Водночас обов`язковою умовою видачі дубліката наказу є звернення до суду із такою заявою в межах встановленого законом строку для пред`явлення його до виконання або його поновлення за рішенням суду.
Враховуючи викладене, а також поновлення пропущеного строку для пред`явлення наказу до виконання, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про видачу дубліката наказу.
Керуючись статтями 234, 235, 326-329 п. 19.4 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Заяву Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про поновлення строку для пред`явлення виконавчого документа до виконання вх.№12612/23 від 31.10.2023 задовольнити.
Поновити строк для пред`явлення до виконання наказу Господарського суду Івано-Франківської області від 06.06.2016 у справі №909/279/16 про стягнення з приватного підприємства "Брати КІП" на користь Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації 580650 грн 36 коп. - заборгованості та 8708 грн 41коп. - судового збору.
Встановити строк пред`явлення наказу від 06.06.2016 у справі №909/279/16 до виконання з 13.11.2023 до 13.11.2026.
2. Заяву Департаменту будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про видачу дубліката виконавчого документа - наказу №543 від 06.06.2016 вх.№12612/23 від 31.10.2023 задовольнити.
Видати дублікат наказу №543 від 06.06.2016 виданого на виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 19.05.2016 у справі №909/279/16.
3. Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена у порядку та строки передбачені розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Дата підписання: 13.11.2023
Суддя Т. В. Максимів
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2023 |
Оприлюднено | 17.11.2023 |
Номер документу | 114922335 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Максимів Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні