ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2023 рокусправа № 380/1811/23
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Кедик М.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" до Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення дій,-
в с т а н о в и в:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" звернулось до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України (далі - УБН у Львівській області), у якому просить суд:
- визнати протиправними дії Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України (79015, Львівська обл., м. Львів, вул. Городоцька, 126) щодо витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" (ЄДРПОУ: 41232949, 79021, Львівська обл., м. Львів, вул. Петлюри С., буд. 34) копій документів та надання доступу до приміщень;
- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" (ЄДРПОУ: 41232949, 79021, Львівська обл., м. Львів, вул. Петлюри С., буд. 34) за рахунок бюджетних асигнувань з Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 15 000 (п`ятнадцять тисяч) грн 00 коп.
Ухвалою судді від 06.02.2023 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" до Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про зобов`язання вчинення дій залишено без руху.
Ухвалою судді від 13.02.2023 продовжено Товариству з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" строк для усунення недоліків позовної заяви у справі № 380/1811/23.
Ухвалою від 20.02.2023 суддя прийняла позовну заяву та відкрила спрощене позовне провадження в адміністративній справі, без повідомлення сторін.
Ухвалою від 24.04.2023 суд ухвалив перейти із спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 380/1811/23 за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою від 31.05.2023 суд допустив ОСОБА_1 до участі у розгляді справи у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою он-лайн сервісу відеозв`язку "EasyCon".
Ухвалою від 21.06.2023 суд позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" до Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення дій - залишив без руху.
Ухвалою від 25.07.2023 суд допустив ОСОБА_2 до участі у розгляді справи у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за допомогою он-лайн сервісу відеозв`язку "EasyCon".
Ухвалою, постановленою в підготовчому засіданні 13.09.2023 суд прийняв до розгляду уточнену позовну заяву.
Ухвалою від 11.10.2023 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про залишення позовної заяви без руху в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" до Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення дій.
Ухвалою, постановленою в підготовчому засіданні 11.10.2023 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.
В обґрунтування позовних вимог позивач покликається на те, що в кінці січня 2023 року на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Медичний центр громадського здоров`я «Інновація» надійшов запит про надання копій документів та доступу до приміщень підприємства від 25.01.2023 № 83/40-13/01-2023 від Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України. У вказаному запиті УБН у Львівській області ДБН НП України посилається на ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» та на положення про Департамент боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції України від 18.06.2020 № 474. Вважає, посилання УБН у Львівській області ДБН НП України на положення ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» недоречним, оскільки не вказано конкретного пункту на який посилається автор запиту, а також згадка про положення про Департамент боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції України від 18 червня 2020 року № 474, також не наділяють представників УБН у Львівській області ДБН НП України правом на витребування документів та доступу до приміщень.
Звертає увагу на те, що вказані норми та положення законодавства не наділяють органи Національної поліції України повноваженнями щодо витребування будь-якої інформації чи документів, а тим більше доступу до приміщень. Таким чином, в УБН у Львівській області ДБН НП України відсутні повноваження щодо витребування у суб`єкта господарювання - ТОВ «Медичний центр громадського здоров`я «Інновація» відомостей та документів, а також доступу до приміщень, оскільки УБН у Львівській області ДБН НП України не наділений обов`язками щодо отримання документів, які підлягають витребування лише у рамках слідчої дії - тимчасового доступу до речей та документів або обшуку.
Відповідач подав відзив на позовну заяву від 10.10.2023 (вх. № 76893), у якому зазначає, що повноваження поліції надсилати запити встановлено пунктом 36 частини першої статті 23 Закону України «Про Національну поліцію» (далі - Закон № 580-VIII). УБН у Львівській області, прав позивача не порушувало, оскільки запит про надання копій документів не створює для позивача зобов`язань і був направлений у порядку реалізації повноважень, встановлених положеннями статті 23 Закону № 580-УІІІ. При цьому позивачем запит УБН у Львівській області залишений без розгляду, що вочевидь свідчить про відсутність публічно-правового спору у спірних правовідносинах та відсутність порушеного права позивача. Звертає увагу, що УБН у Львівській області скеровано лист до ТОВ «МЦ ТЗ «Інновація» про надання зазначених в листі від 25.01.2023 № 83/40-13/01-2023 копій документів виключно в рамках розгляду звернення ГО «Центр «Стоп корупція» № 100/2022 від 27.12.2022, яке надійшло до УБН у Львівській області 04.01.2023 та зареєстровано за вх. № 5. Просить відмовити у задоволенні позову.
У відзиві на позовну заяву від 10.10.2023 розгляд справи просить проводити за відсутності представника відповідача.
Суд у судовому засіданні 01.11.2023 заслухав вступну промову представника позивача, дослідив письмові докази та перейшов до розгляду справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.
Управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України скерувало керівнику Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" запит від 25.01.2023 № 83/40-13/01-2023, у якому зазначено, що до управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України надійшло звернення від громадської організації центр «стоп корупції» зареєстроване по вх. № 5 від 04.01.2023 щодо протиправних дій керівника Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація". Керуючись ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію», положенням про Департамент боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України, затвердженого наказом Національної поліції України від 18.06.2020 № 474, просило надати належним чином завірені копії документів, а саме:
1. договори про закупівлю та постачання наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів;
2. наказ про допуск до роботи з наркотичними засобами та психотропними речовинами працівників ввіреної установи;
3. журнал обліку наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів;
4. журнал обліку рецептурних бланків «Ф-1» та «Ф-3»;
5. журнал обліку пацієнтів;
6. копію статуту, копію ліцензії.
При необхідності надати доступ до приміщень де зберігаються наркотичні засоби, психотропні речовини та прекурсори для підтвердження умов зберігання.
Позивач вважаючи дії відповідача щодо витребування у Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" копій документів та надання доступу до приміщень - протиправними, звернувся до суду з даним позовом.
Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.
Згідно з ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про Національну поліцію» Національна поліція України - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.
Статтею 3 Закону України «Про Національну поліцію» встановлено, що у своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» поліція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, за письмовим запитом в установленому законом порядку безоплатно одержує від державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб державної форми власності інформацію, необхідну для виконання визначених цим Законом завдань та повноважень поліції, у тому числі стосовно військовополонених, у вигляді та у формі, що зазначені в такому запиті. Суб`єкти, яким адресовано відповідний запит, зобов`язані протягом трьох днів, а в разі неможливості - не пізніше десятиденного строку з дня отримання запиту, надати відповідну інформацію або повідомити про причини, що перешкоджають її наданню.
Відповідно до Положення про управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України, затвердженого наказом ДБН НПУ від 14.08.2020 № 14, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, (далі - Положення про УБН у Львівській області) управління боротьби з наркозлочинністю у Львівській області Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України є територіальним (відокремленим) підрозділом міжрегіонального територіального органу Національної поліції України.
Завданнями управління є реалізація повноважень Національної поліції України та ДБН в частині забезпечення прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави щодо протидії незаконному обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів (пункт 1 розділу II Положення про УБН у Львівській області).
Згідно з підпунктом 17 пункту першого розділу ІІІ Положення про УБН у Львівській області, УБН у Львівській області відповідно до покладених на нього завдань, здійснює розгляд в установленому порядку вхідної кореспонденції, звернень громадян, запитів на інформацію, адвокатських запитів, запитів і звернень народних депутатів України з питань обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу.
Відповідно до пункту четвертого розділу IV Положення про УБН у Львівській області, УБН у Львівській області має право одержувати в установленому законодавством України порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
Аналіз вищенаведених положень дає підстави для висновку, що УБН у Львівській області ДБН є структурним підрозділом Національної поліції України, отже, з урахуванням ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію», має право одержувати в установленому законодавством України порядку від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на нього завдань.
У свою чергу суб`єкти, яким адресовано відповідний запит, зобов`язані протягом трьох днів, а в разі неможливості - не пізніше десятиденного строку з дня отримання запиту, надати відповідну інформацію або повідомити про причини, що перешкоджають її наданню.
Суд встановив, що до УБН у Львівській області звернулась громадська організація Центр «Стоп корупції» зі зверненням від 27.12.2022 щодо проведення перевірки фактів перешкоджання господарській діяльності ТОВ «Медичний центр «Шанс» з боку БО «БФ «Парус» та обставин, висвітлених в журналістських розслідуваннях, які свідчать про створення ОСОБА_3 злочинної організації, яка здійснює незаконну торгівлю наркотичними засобами та розкрадання коштів Держаного бюджету України.
У зверненні, зокрема, вказано «За повідомленням ТОВ «Медичний центр «Шанс» протягом тривалого часу підприємство зазнає незаконного втручання в його господарську діяльність з боку Благодійної організації «Благодійний фонд «Парус» чи пов`язаних з її керівництвом осіб або організацій.
В чергове, у грудні поточного року підприємство отримало інформацію про вчинення відносно нього з боку керівника БО «БФ «Парус» ОСОБА_3 дій, які можливо мають ознаки кримінального правопорушення.
Вказане пов`язано з відкритим відстоюванням інтересів створених ним медичних центрів, які діють у м. Харкові та здійснюють лікування осіб з психічними та поведінковими розладами.
Так, відповідно до даних інформаційного порталу Опендатабот ТОВ «Медичний центр громадського здоров`я «Інновація» (код ЄДРПОУ 41232949) засновано ОСОБА_3 у 2017 році, а у 2018 році змінено його власника на іншу особу.
Наразі ТОВ «Медичний центр громадського здоров`я «Інновація» працює за адресами: м. Харків, вул. Чернишевська, буд.27 та м. Львів, вул. С.Петлюри,34.»
Відповідач звертає увагу суду, що УБН у Львівській області звернулось до позивача з письмовим запитом щодо надання належним чином завірених копії документів та у разі необхідності доступу до приміщень, виключно у зв`язку з надходженням звернення від громадської організації Центр «Стоп корупції» та керуючись ст. 23 Закону України «Про Національну поліцію» і положенням про Департамент боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України.
Вищенаведене свідчить про те, що відповідач виконуючи свої функціональні обов`язки
щодо розгляду звернень, направив на адресу позивача письмовий запит від 25.01.2023.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідач у спірних правовідносинах діяв у межах повноважень і у спосіб, передбачений чинним законодавством.
Суд також встановив, що позивач запитувані документи та доступу до приміщень не надав, що не заперечується сторонами.
Отже сам факт надіслання відповідачем запиту з метою отримання інформації, не є таким, що підтверджує порушення прав позивача та не створює для нього будь-яких негативних наслідків, оскільки в силу вимог закону позивач наділений правом надати відповідну інформацію або повідомити про причини, що перешкоджають її наданню.
Згідно зі ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Щодо судового збору, то такий на підставі статті 139 КАС України покладається на позивача.
Оскільки суд відмовив у задоволенні позову, то підстави стягнення на його користь витрат на професійну правничу допомогу відсутні.
Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Медичний центр громадського здоров`я "Інновація" до Департаменту боротьби з наркозлочинністю Національної поліції України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинення дій - відмовити.
2. Судові витрати покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 14.11.2023.
Суддя Кедик М.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 16.11.2023 |
Номер документу | 114934880 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу забезпечення функціонування органів прокуратури, адвокатури, нотаріату та юстиції (крім категорій 107000000), зокрема у сфері |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кедик Марія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні