Рішення
від 13.11.2023 по справі 420/3922/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3922/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючої судді Бойко О.Я.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, третя особа Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області про визнання противоправним та нечинним рішення №305 від 19.12.2022 «Про встановлення тарифів на послуги «КП`Сількомунгосп», вирішив адміністративний позов задовольнити повністю.

І. Суть спору:

Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви) до відповідачів Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області та Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, третя особа Комунальне підприємство «Сількомунгосп» Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, в якій просив суд:

(1). Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Берегівського району Одеської області від 19 грудня 2022 року № 305 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп».

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

В обґрунтування позовних вимог вказав, що всупереч вимогам чинного законодавства України відповідачем і третьою особою не дотримано процедури інформування споживачів про намір зміни/встановлення тарифів на комунальні послуги, а також було поширено недостовірну, не точну і не повну інформацію про наміри змінити тарифи на водопостачання на 2023 рік, а також встановлення тарифу за вивіз сміття; фактично вся інформація щодо тарифів була оприлюднена на офіційному сайті відповідача вже після ухвалення оскаржуваного рішення; передача власних самоврядних повноважень виконавчого комітету Курісовської сільської ради Берегівського району Одеської області до КП «Сількомунгосп» та встановлення комунальним підприємством тарифів на комунальні послуги з водопостачання на договірній основі не узгоджується з вимогами законів України; оскаржене рішення прийняте без проведення економічно обґрунтованих витрат на 2023 рік; відповідачем в супереч положенням Закону України «Про доступ до публічної інформації» в установленому порядку не оприлюднено проект оскаржуваного рішення.

Позивач вважає, що оскаржуваним рішенням порушено право позивача у законний спосіб бути повідомленим виконавцем комунальних послуг про намір зміни тарифів на комунальні послуги, про джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод міг ознайомитись позивач та на його участь в формуванні цих тарифів, тому судом таке рішення має бути визнано протиправним і не чинним.

(б) Позиція Відповідачів

04.07.2023 р. до суду від відповідача, Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області, надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідачем зазначено, що оскаржуване рішення прийнято з дотриманням вимог законодавства України. Вищезазначені норми законодавства України дотримані відповідачем, оскільки: -КП «Сількомунгосп» здійснено відповідні розрахунки економічно обґрунтованих витрат на водопостачання та вивезення твердих відходів та надало їх сільській раді для затвердження нових тарифів; опубліковано на офіційному сайті Курісовської сільської ради https://kurisovska.gr.org.ua/ Повідомлення КП «Сількомунгосп» про підвищення тарифів з централізованого водопостачання на 2023 рік з доведенням до споживачів усієї необхідної інформації щодо підстав зміни тарифу; у наданий строк для подання пропозицій та заперечень щодо розміру тарифів, а саме з 06.12.2022 по 15.12.2022, жодні пропозиції та заперечення не надходили; 19.12.2022 прийнято оскаржуване рішення, яке в подальшому було опубліковано на офіційному сайті Курісовської сільської ради; 23.12.2022 опубліковано інформацію на офіційному сайті Курісовської сільської ради https://kurisovska.gr.org.ua/ про зміну тарифів на послуги з водопостачання та на послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб. Отже, відповідачем дотримано процедуру зміни тарифів з прийняттям оскаржуваного рішення.

Станом на дату вирішення справи відзив на позовну заяву або заява про продовження встановленого судом процесуального строку для його подання, в порядку ч. 2 ст. 121 КАС України, від відповідача Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області до суду не надійшли.

(в) Позиція Третьої особи

Станом на дату вирішення справи письмові пояснення третьої особи щодо позову та/або відзиву, або заява про продовження встановленого судом процесуального строку для їх подання, в порядку ч. 2 ст. 121 КАС України, від третьої особи до суду не надійшли.

ІІІ Процедура та рух справи

18.07.2023 р. ухвалою суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами загального позовного провадження.

09.05.2023 р. суд протокольною ухвалою відмовив у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі; долучив до матеріалів справи та прийняв уточнений позов; залучив другого відповідача Курісовську сільську раду Березівського району Одеської області.

04.07.2023 р. суд протокольною ухвалою закрив підготовчого провадження та призначив до розгляду по суті.

04.07.2023 р. суд протокольною ухвалою продовжив розгляд справи в письмовому провадженні.

ІV. Обставини справи встановлені судом та докази на їх підтвердження

Відповідно до роздруківки з офіційного сайту Курісовської сільської ради, 06.12.2022 року Курісовською сільською радою Березівського району Одеської області було здійснено повідомлення «Повідомлення КП Сількомунгосп про підвищення тарифів з централізованого водопостачання на 2023 рік», яким повідомлено, зокрема, що КП Сількомунгосп 06.12.2022 повідомило Курісовську сільську раду про намір збільшити тариф на централізоване водопостачання; розрахунковий тариф становить: на централізоване водопостачання 28,00 грн. за 1 м. куб. без лічильника 100,00 грн на 1 особу (згідно підпункту 4 п. 3 постанови КМУ від 06.04.2014 №409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування норма споживання без лічильника 3,6 м. куб. 3,6 х 28,00=100,80 грн. на 1 особу) та зазначено, що свої пропозиції та зауваження щодо тарифоутворення просят надавати з 06.12.2022 по 15.12.2022 до Курісовської сільської ради або КПСількомунгосп.

19 грудня 2022 року виконавчим комітетом Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області прийнято рішення № 350 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», відповідно до якого затверджено КП «Сількомунгосп» економічно-обґрунтовані тарифи на послуги з центрального водопостачання: встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води без лічильника 100 грн., з особи (при нормі споживання 3,6 м.куб.) з 01 січня 2023 року; тариф для бюджетних організацій по оплаті за водокористування в розмірі 30,00 грн. за 1 м. куб. води з 01.01.2023; затверджено комунальному підприємству Сількомунгосп економічно-обґрунтовані тарифи на послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності в розмірі 240,00 грн. за 1 куб. метр. (а.с.17-18)

Відповідно до наданої роздруківки з офіційного сайту Курісовської сільської ради, вказане рішення опубліковано 23.12.2022 року (а.с.41).

Надаючи належну правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

IV. Джерела права та висновки суду

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України від 09.11.2017 року № 2189 «Про житлово-комунальні послуги» (далі - Закон № 2189-VIII).

Згідно з пунктом 2 частини 3 статті 4 Закону № 2189-VIII до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Відповідно до пп. 2 п. «а» ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до статті 5 Закону № 2189-VIII до житлово-комунальних послуг належать житлова послуга та комунальні послуги, в тому числі з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.

Особливості доступу споживачів до інформації про встановлення цін/тарифів, заходи з енергозбереження, формування та виконання інвестиційних програм у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначає Закон України від 10.12.2015 № 887-VIII «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» (далі Закон № 887-VIII).

Відповідно до п. 6 ст. 1 Закону № 887 споживачам у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації, у тому числі шляхом розміщення розпорядниками (володільцями) у відкритому доступі в мережі Інтернет, про: прогнози зміни цін/тарифів та обґрунтування необхідності таких змін відповідно до заяви суб`єкта господарювання, що надається для встановлення тарифів на товари, послуги, та згідно з ч.3 ст.1 це стосується й водопостачання.

Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону України № 887 державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації, зазначеної у пункті 2 частини першої статті 1 цього Закону, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України «Про доступ до публічної інформації» громадський контроль за забезпеченням розпорядниками інформації доступу до публічної інформації здійснюється депутатами місцевих рад, громадськими організаціями, громадськими радами, громадянами особисто шляхом проведення відповідних громадських слухань, громадської експертизи тощо.

Згідно з ст. 4 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до видів інформації, зазначених у пунктах 1, 2, 6-8, 12, 14 частини першої статті 1 цього Закону, шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет (за наявності), на своїх інформаційних стендах, у засобах масової інформації.

Відповідно до п. 11 ч. 2 ст. 8 Закону України № 2189 виконавець комунальної послуги зобов`язаний інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства.

Згідно з ч. 4 ст. 10 Закону України № 2189 інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства

Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №130 від 05.06.2018 р. (далі- Порядок № 130), визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Згідно з пункту 1 розділу ІІ Порядку № 130 виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з пункту 2 розділу ІІ Порядку № 130 протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку № 130 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

За змістом пункту 5 розділу ІІ Порядку № 130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку встановлено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Згідно з п.8-10 цього Порядку у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.

Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.

У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.

Системний аналіз наведених норм права свідчить, що зміна цін/тарифів на комунальні послуги потребують дотримання чітких вимог, до яких відносяться:

здійснення виконавцем комунальних послуг розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг;

інформування виконавцем комунальних послуг комунальних послуг протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи);

встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій;

доведення до відома споживачів про зміну та причини зміни тарифів із відповідним обґрунтуванням.

Так, судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач, відповідно до договору № 200 про надання населенню послуг з центрального водопостачання від 01.03.2021 року є споживачем послуг з водопостачання, що надає КП «Сількомунгосп».

Суд встановив, що відповідно до роздруківки з офіційного сайту Курісовської сільської ради, 06.12.2022 року Курісовською сільською радою Березівського району Одеської області було здійснено повідомлення «Повідомлення КП Сількомунгосп про підвищення тарифів з централізованого водопостачання на 2023 рік», яким повідомлено, зокрема, що КП Сількомунгосп 06.12.2022 повідомило Курісовську сільську раду про намір збільшити тариф на централізоване водопостачання; розрахунковий тариф становить: на централізоване водопостачання 28,00 грн. за 1 м. куб. без лічильника 100,00 грн. на 1 особу (згідно підпункту 4 п. 3 постанови КМУ від 06.04.2014 №409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування норма споживання без лічильника 3,6 м. куб. 3,6 х 28,00=100,80 грн. на 1 особу) та зазначено, що свої пропозиції та зауваження щодо тарифоутворення просят надавати з 06.12.2022 по 15.12.2022 до Курісовської сільської ради або КПСількомунгосп.

19 грудня 2022 року виконавчим комітетом Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області прийнято рішення № 350 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп» на території Курісовської сільської ради», відповідно до якого затверджено КП «Сількомунгосп» економічно-обґрунтовані тарифи на послуги з центрального водопостачання: встановлено тариф для населення по оплаті за водокористування в розмірі 28,00 грн за 1 м. куб. води без лічильника 100 грн, з особи (при нормі споживання 3,6 м.куб.) з 01 січня 2023 року; тариф для бюджетних організацій по оплаті за водокористування в розмірі 30,00 грн. за 1 м. куб. води з 01.01.2023; затверджено комунальному підприємству Сількомунгосп економічно-обґрунтовані тарифи на послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності в розмірі 240,00 грн за 1 куб. метр.

Відповідно до наданої роздруківки з офіційного сайту Курісовської сільської ради, вказане рішення опубліковано 23.12.2022 року.

З вищенаведеного вбачається, що відповідач повідомив про збільшення тарифів на централізоване водопостачання. Разом з цим суду не надано докази повідомлення споживачів про зміну тарифів на послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності способами, передбаченими Порядком №130.

Зазначені положення Порядку направлені на дотримання принципів державного регулювання цін/тарифів, зокрема, принципів відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства, а також можливості кожного споживача бути обізнаним про зміну тарифів та висловити у встановленому чинним законодавством порядку свої пропозиції чи зауваження щодо таких змін.

Недоведення до відома споживачів всіма передбаченими Порядком способами інформації щодо зміни тарифів, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структури, обґрунтування причин зміни тарифу порушує права споживачів, передбачені Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Окрім цього суду не надано докази того, що перед прийняттям оскаржуваного рішення були дотримані вимоги Порядку №130 щодо встановлення виконавцем комунальних послуг строку для прийняття зауважень і пропозицій в частині про зміну тарифів на послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності способами.

Зазначене позбавляє споживачів можливості подати свої зауваження і пропозиції щодо зміни тарифів, що порушує права осіб на участь у прийнятті такого акта, врахуванні громадської думки при його прийнятті.

Суд не бере до уваги наданий позивачем висновок Експертного дослідження Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України від 19.07.2023 року № ЕД-19-23/39755-КТ, у зв`язку з тим, що 05.10.2023 року у судовому засіданні, судом для перевірки інформації наданої в поясненнях представника відповідача та висновку експерта було досліджено сторінку сайту, відповідно до ст. 219 КАСУ, Курісовської сільської ради, а саме підтвердження розміщення повідомлення КП Сількомунгосп про підвищення тарифів з централізованого водопостачання на 2023 рік від 06.12.2022 за електронною адресою: https://kurisovska.gr.org.ua/povidomlennya-pro-pidvyshhennya-taryfiv-na-2023-z-tsentralizovanogo-vodopostachannya/. Судом було встановлено при дослідженні сторінки view-source: https://kurisovska.gr.org.ua/povidomlennya-pro-pidvyshhennya-taryfiv-na-2023-z-tsentralizovanogo-vodopostachannya/, переглянувши відкритий код публікації комбінацією клавіш (ctrl+u) при використанні браузера google chrome, що відкритий код публікації, яка була розміщена за вказаним посиланням датований 06.12.2022 об 14:23:40, що вбачається з рядка.

Разом з тим, відповідачем не зазначено та не надано докази щодо наявності розрахунку економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг щодо водопостачання та послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності.

Також відповідно до частини одинадцятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

У свою чергу, частиною 4 статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) передбачено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 10 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Як встановлено судом, відповідачем не надано жодного доказу дотримання вказаних вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

Враховуючи викладені та встановлені судом обставини, суд доходить висновку, що відповідачем не дотримано процедуру зміни тарифів на комунальні послуги з прийняттям оскаржуваного рішення, що позбавило можливості споживачів послуги надати свої пропозиції та зауваження та бути проінформованими про зміну тарифів у спосіб встановлений законом, також відповідач не довів, що витрати на водопостачання та послуги з вивозу твердих побутових відходів є економічно обгрунтовані.

Наведені порушення мають істотне значення для обґрунтованого визначення тарифів на водопостачання та послуги вивозу твердих побутових відходів для юридичних осіб та суб`єктів підприємницької діяльності у Курісовській територіальної громаді, а тому є підставами для визнання оскаржуваного акту протиправним та нечинним.

VI. Розподіл судових витрат

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

3. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати:

1) на професійну правничу допомогу;

2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду;

3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз;

4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів;

5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач сплатив судовий збір у сумі 1073,60 грн., що підтверджується квитанцією № 21 від 11.01.2023.

Також від позивача надійшло клопотання про стягнення з відповідача витрат на проведення експертизи, в якому останній просить, у разі ухвалення рішення по справі на користь ОСОБА_1 включити до судових витрат стягнення з Відповідача 2 Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області суму витрат на проведення експертизи у розмірі 5302,00 грн.

На підтвердження понесених витрат на професійну правову допомогу до суду надано:

- копію рахунку №2592/21500205 від 18.07.2023.;

- квитанцію від 18.07.2023.

Крім того, від позивача надійшло клопотання про стягнення з відповідача витрат на послуги адвоката, в якому останній просить, у разі ухвалення рішення по справі на користь ОСОБА_1 включити до судових витрат стягнення з Відповідача -Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області суму витрат Позивача на послугд адвоката - Панова Володимира Степановича в розмірі 13 000,00 (тринадцять тисяч) гривень.

Суд встановив, що для надання правничої допомоги та представництва своїх інтересів позивач (надалі Клієнт) уклав договір про надання правової допомоги від 18 листопада 2023 № 18/11/22 з адвокатом Пановим Володимиром Степановичем (надалі Адвокат), відповідно до п.1.1 якого клієнт доручає, а адвокат бере на себе зобов`язання надавати юридичну допомогу на умовах, передбачених цим договором.

30 травня 2023 позивач з адвокатом Пановим Володимиром Степановичем уклади Додаткову угоду № 3 до Договору про надання правової допомоги №18/11/22 від 18 Листопада 2022 року про наступне, зокрема: 1. Сторони визначили, що Адвокат оскаржить в Одеському окружному адміністративному (іуді рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Березівського району Одеської Області від 19 грудня 2022 року № 305 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп». 2. Адвокат надає правову допомогу з моменту підписання цієї угоди й до ухвалення рішення місцевим адміністративним судом. 3. Участь адвоката в апеляційній та касаційній інстанція узгоджується сторонами в окремих годах. 4. Сторони визначили розмір гонору адвоката за всю роботу визначену в пункті 2 цієї угоди 4 розмірі ІЗ 000 грн. 5. Опис складових вищезазначеної суми затверджується сторонами окремо.

Описом робіт (наданих послуг), що має виконанати адвокат, зазначено, зокрема:

№ / Найменування / Од. вим. / Кількість / Ціна за одиниц (грн.) / Сума без ПДВ

1 / Аналіз, пошук інформації з офіційних джерел та вивчення отриманих документів від клієнта/ Годин / 1,00 / 2000,00 / 2000,00

2 / Підготовка і подача в суд позовної заяви по справі/ Годин / 4,00 / 1500,00 / 6000,00

3 / Підготовка та подача до суду відповіді на відзив по справі/ Годин / 2,00 / 1000,00 / 2000,00

4 / Участь у судовому засіданні при розгляді справ з урахування часу на дорогу/ Годин / 3,00 / 1000,00 / 3000,00

Сума без ПДВ: 13000,0

Всього з ПДВ: 13000,0

Суд встановив, що у відзиві на позовну заяву відповідач, Курісовська сільська рада Березівського району Одеської області, зазначив, що сума заявлених позивачем витрат на послуги адвоката у розмірі 13000,00 грн. є завищеною.

Частиною 7 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.

У відповідності з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у додатковій постанові від 05.09.2019 року у справі № 826/841/17, суд зобов`язаний оцінити рівень адвокатських витрат, за наявності заперечень іншої сторони, з урахуванням того, чи були такі витрати понесені фактично та чи була їх сума обґрунтованою.

Суд не зобов`язаний присуджувати стороні, на користь якої постановлено рішення, всі її витрати на правничу допомогу, якщо, керуючись принципом справедливості як одного з основних елементів принципу верховенства права, встановить, що розмір гонорару, визначений стороною та його адвокатом, зважаючи на складність справи, якість підготовленого документа, витрачений адвокатом час тощо, є неспівмірним у порівнянні з ринковими цінами адвокатських послуг.

На підставі викладеного, суд вважає, що заявлені витрати на правову допомогу у розмірі 13000, 00 грн. не є співмірним із складністю справи і наданими адвокатом послугами.

Суд також враховує, що стягнення витрат у заявленому розмірі становить надмірний тягар для відповідача, що суперечить принципу розподілу таких витрат, у зв`язку із чим суд вважає, що обґрунтованим та розумним розміром витрат за надання правової допомоги у цій справі є сума 5000, 00 грн., оскільки такий розмір гонорару є співмірним, зважаючи на складність справи, якість підготовлених документів, подання аналогічних позовів у справах №№ 420/16828/22, 420/7953/22, витрачений адвокатом час.

На підставі викладеного, враховуючи досліджені докази, вимоги чинного процесуального законодавства щодо справедливого вирішення спорів та дотримання принципу офіційного з`ясування всіх обставин у справі, суд дійшов висновку про наявність підстав для зменшення розміру судових витрат.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 77, 161,245, 255, 293, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

1.Адміністративний позов задовольнити.

2.Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Курісовської сільської ради Берегівського району Одеської області від 19 грудня 2022 року № 305 «Про встановлення тарифів на послуги КП «Сількомунгосп».

3.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Курісовської сільської ради Березівського району Одеської області (вул. Партизанської слави, 28, с. Курісове, Березівський район, Одеська область, 67512, ЄДРПОУ 04379692) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у справі - судовий збір у розмірі у розмірі 1073 (одна тисяча сімдесят три),60 грн, витрат на проведення експертизи у розмірі 5302 (п`ять тисяч триста дві),00 грн. та витрат на професійну правову допомогу у сумі 5 000 (п`ять тисяч), 00 грн.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів. Якщо розглянуто справу в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Оксана БОЙКО

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.11.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114935559
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/3922/23

Рішення від 13.11.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 01.03.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні