Рішення
від 15.11.2023 по справі 440/7121/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/7121/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Явір-2005" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.

В С Т А Н О В И В:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "Явір-2005" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення № 00042292302 від 12.05.2023 року.

В обґрунтування позовної заяви позивач вказував на протиправність спірного податкового повідомлення - рішення, оскільки відповідачем порушено порядок призначення перевірки позивача. На момент складення податкового повідомлення - рішення Податковим кодексом України не було передбачено штрафної санкції за несвоєчасне подання повідомлення про участь у міжнародній групі компаній платниками податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції та не є учасниками відповідної міжнародної групи компаній. Також звертав увагу, що штрафні санкції до платника податків згідно положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України не застосуються.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 червня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду 14 червня 2023 року клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження залишено без задоволення.

20 червня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління ДПС у Полтавській області, у якому представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити. Зазначав, що позивач не виконав свого обов`язку щодо своєчасного подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік та не скористався наданим правом підтвердити обставини визначені пунктом 112.8 статті 112 Податкового кодексу України.

16 серпня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій зазначено, що 30.09.2022 року позивачем до контролюючого органу було направлено заяву № 699 про неможливість виконання податкових зобов`язань, зокрема, подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік до 01 жовтня 2022 року з надання підтверджуючих документів. Проте, відповіді на даний час на вказану заяву не отримало. Крім того, звертав увагу, що спірне рішення прийнято відповідачем з порушенням презумпції правомірності рішення платника податків, який повинен бути застосований з огляду на наявність правової колізії між нормами Податкового кодексу України щодо звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податкових зобов`язань.

02 жовтня 2023 року від представника Головного управління ДПС у Полтавській області надійшло заперечення, в якому він зазначав, що Законом № 2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, поновлено відповідальність до платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. Також, звертав увагу, що у ІКС "Управління документами" ДПС України відсутня інформація про надходження заяви ТОВ "Явір-2005" від 30.09.2022 року №699 "Про неможливість виконання податкових зобов`язань".

Дослідивши письмові докази суд встановив наступні обставини справи.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Явір-2005" зареєстровано як юридична особа, код ЄДРПОУ 33574487.

28 жовтня 2022 року ТОВ "Явір-2005" подано до контролюючого органу повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 31 грудня 2021 року та звіт про контрольовані операції за 2021 рік.

14 квітня 2023 року начальником Головного управління ДПС у Полтавській області А.Якименком, на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 78.1.2, підпункту 78.1.15 пункту 78.1 статті 78, пункту 82.2 статті 82, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями), винесено наказ № 1010-П, яким доручено провести документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ "Явір-2005" з питання несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік тривалістю 5 робочих днів з 17 квітня 2023 року.

За результатами документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Явір-2005" з питання несвоєчасного подання звіту про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік Головним управлінням ДПС у Полтавській області 27 квітня 2023 року складений акт №4524/16-31-23-08/33574487, за висновками якого встановлено порушення ТОВ "Явір-2005" підпункту 39.4.2 пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України № 2755-VI від 02 грудня 2010 року із змінами та доповненнями, а саме несвоєчасне подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

12 травня 2023 року на підставі акту №4524/16-31-23-08/33574487 Головним управлінням ДПС у Полтавській області складено податкове повідомлення-рішення № 00042292302, яким до ТОВ "Явір-2005" застосовано штраф в розмірі 127 120 грн.

Позивач, не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням від 12 травня 2023 року № 00042292302, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Податкового кодексу України він регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 75.1. статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків (підпункт 75.1.2. пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України).

Відповідно до підпункту 78.1.2, 78.1.15. пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється в разі якщо платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу, якщо їх подання передбачено законом; неподання платником податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 цього Кодексу звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення або у разі встановлення порушень під час моніторингу такого звіту або документації відповідно до вимог пунктів 39.4 і 39.5 статті 39 цього Кодексу.

Згідно із підпунктом 39.4.2. пункту 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (в редакції чинній станом на момент виникнення спірних правовідносин) платники податків, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, зобов`язані подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній. Звіт про контрольовані операції та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній подаються центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 03 березня 2022 року №2118-ІХ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно із пункту 102.9 статті 102 Податкового кодексу України у редакції Закону України від 15 березня 2022 року №2120-ІХ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Згідно із підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 24 березня 2022 року №2142-ІХ у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

В силу підпункту підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

При цьому, у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ законодавцем було введено у дію правову конструкцію "відсутності можливості своєчасного виконання податкового обов`язку" та введено правило розподілу усіх платників податків на категорії, а саме: 1) платників із відсутністю можливості своєчасно виконувати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних (розрахунків коригування), подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні); 2) платників із можливістю своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних (розрахунків коригування) (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку з приводу реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до - 15 липня 2022 року, з приводу подання податкової звітності до - 20 липня 2022 року, з приводу сплати податків та зборів у строк не пізніше - 31 липня 2022 року); 3) платників із відновленою можливістю своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних (розрахунків коригування) (для яких умовою звільнення від відповідальності було установлено виконання податкового обов`язку протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків).

За приписами підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Підпунктом 69.9 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків; строків проведення камеральних перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення за результатами камеральних перевірок, нарахування пені; строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, складення актів, подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, визначення грошових зобов`язань, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок.

Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 13 грудня 2022 року №2836-ІХ платники податків, які не мають можливості своєчасно виконати податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від відповідальності у разі виконання податкових обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Згідно підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 13 грудня 2022 року №2836-ІХ платники податків, у яких відновилася можливість виконувати податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених цим Кодексом, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

У силу спеціального застереження пункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України у редакції Закону України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України був затверджений наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303; набрав чинності - 06 вересня 2022 року; далі за текстом - Порядок №225).

Згідно із пунктами 3, 4, 6 та 7 Порядку №225 процедурою набуття особою правового статусу платника податків, у якого відсутня можливість виконання податкового обов`язку, у якості обов`язкової передумови визначено подання платником податків до контролюючого органу відповідної заяви в довільній формі та документів у підтвердження викладених у цій заяві фактів, а у разі невчинення платником означеного діяння такий платник у силу застереження пункту 7 Порядку №225 вважається таким, що має можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Податковим кодексом України або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Матеріалами справи підтверджується, що ТОВ "Явір-2005" 07 червня 2022 року надало до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення № 6419 про неможливість вивезення первинних документів, в якому зазначило, що 03 лютого 2022 року між ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" та ТОВ "Явір-2005" було укладено договір про проведення аудиту (аудиторської перевірки) № УП 04/02-22. На підставі акту приймання-передачі документів від 10 лютого 2022 року за запитом аудитора для проведення аналітичних процедур ТОВ "Явір-2005" передано ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" первинні бухгалтерські документи підприємства за 2020-2021 роки. Листом № 5/04 від 30 квітня 2022 року ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" повідомило, що у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України аудитор фактично припинив діяльність. Обстріли м. Харкова продовжуються, доступу до офісного приміщення (пл. Свобод, 7, корп. 1, м. Харків) немає, співробітники фірми не повернулись до міста. Продовжити перевірку документів ТО "Явір-2005", переданих за актом приймання-передачі 10 лютого 2022 року, та вчасно завершити аудиторські процедури немає можливості. Враховуючи вище викладене, керуючись пунктом 69.28 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України даним листом повідомляється про знаходження первинних бухгалтерських документів ТОВ "Явір-2005" за 2020-2021 роки на території м.Харкова.

Листом від 07 липня 2022 року № 11409/6/16-31-07-01-07 Головне управління ДПС у Полтавській області, за результатами розгляду повідомлення № 419 про неможливість вивезення первинних документів, повідомило ТОВ "Явір-2005", що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається КМУ. Станом на дату надання відповіді, означений перелік територій КМУ не затверджено, у зв`язку з чим розглянути питання стосовно повідомлення про неможливість вивезення первинних документів ТОВ "Явір-2005" не є можливим.

30 вересня 2022 року ТОВ "Явір-2005" подано до Головного управління ДПС у Полтавській області заяву про неможливість виконання податкових обов`язків № 699, у якій зазначило, що відповідно до вимог підпункту 69.1 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України та наказу Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, не має можливості виконати такі податкові обов`язки: подати звіт про контрольовані операції за 2021 рік до 01 жовтня 2022 року; подати повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік до 01 жовтня 2022 року. З причин - неможливість в період з 24 лютого 2022 року по 21 вересня 2022 року, внаслідок ведення бойових дій, спричинених військовою агресією російської федерації, використати та вивезти первинні бухгалтерські документи підприємства за 2020-2021 роки, які перебували на аудиті в м.Харкові на підставі договору з ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" про проведення аудиту (аудиторської перевірки) №УП 04/02-22 від 03 лютого 2022 року.

До вказаної заяви позивачем було долучено копії наступних документів, а саме: договір з ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" про проведення аудиту (аудиторської перевірки) №УП 04/02-22 від 03 лютого 2022 року; акт приймання-передачі документів від 10 лютого 2022 року до договору №УП 04/02-22 від 03 лютого 2022 року; лист ТОВ Аудиторська фірма "Фосстіс-Аудит" № 5/04 від 30 квітня 2022 року; лист-повідомлення про неможливість вивезення первинних документів ТОВ "ЯВІР-2005" № 419 від 07 червня 2022 року; лист ГУ ДПС у Полтавській області № 11409/6/16-31-07-01-07 від 07 липня 2022 року; акт повернення документів від 21 вересня 2022 року до договору від 03 лютого 2022 року №УП 04/02-22.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що ТОВ "Явір-2005" скористалось наданим підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України та наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 правом підтвердити неможливість у строки встановлені Податковим кодексом України подати звіт про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік.

Крім того, обов`язок з подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік ТОВ "Явір-2005" виконало 28 жовтня 2022 року.

Варто також зазначити, що відповідно до пункту 521 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення подання звіту про контрольовані операції за 2021 рік та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній за 2021 рік у період з 01 березня 2020 року і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

При цьому, як зазначено судом вище 27 травня 2022 року набули чинності зміни, що були внесені Законом "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану" від 12 травня 2022 року №2260-IX в редакцію підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, яким передбачалося, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

На переконання суду, норми підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України суперечать нормам пункту 521 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України, що виражається у тому, що незважаючи на положення, що встановлені у підпункті 69.1, у податкового органу є право застосовувати санкції за будь-які порушення починаючи з 27 травня 2022 року незважаючи на випадки незастосування відповідальності зазначені у пункті 521 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України.

Суд зазначає про порушення принципу стабільності, що передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, яким встановлено, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Виходячи із системного тлумачення норм Податкового кодексу України принцип стабільності передбачає, що окрім того, що норми права повинні бути чіткими та точними, вони повинні бути передбачуваними для суб`єкта на якого вони розповсюджуються.

В окремих ситуаціях, коли цього вимагають принципи правової визначеності та захисту законних очікувань, може виникнути необхідність запровадити перехідні положення відповідно до обставин, чого у зазначеній ситуацій зроблено не було і у позивача виникла ситуація, коли товариство не мало можливості виконати свої обов`язки своєчасно з метою запобігання негативних наслідків.

Крім того, суд звертає увагу на те, що згідно положень підпункту 4.1.4 пункту 4.1. статті 4 та пункту 56.21 статті 56 Податкового кодексу України платник податків має право обирати найбільш сприятливу норму Податкового кодексу України чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Відповідно до вимог принципу правової визначеності, правозастосовний орган у випадку неточності, недостатньої чіткості, суперечливості норм позитивного права має тлумачити норму на користь невладного суб`єкта (якщо однією зі сторін спору є представник держави або органу місцевого самоврядування), адже якщо держава нездатна забезпечити видання зрозумілих правил, то саме вона і повинна розплачуватися за свої прорахунки. Це так зване правило пріоритету норми за найбільш сприятливим для особи тлумаченням.

Суд вважає, що відповідач, приймаючи спірне податкове-повідомлення рішення, діяв з порушенням презумпції правомірності рішення платника податків, встановленої в підпункті 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 та пункті 56.21 статті 56 Податкового кодексу України, який повинен був бути застосований беручи до уваги наявність правової колізії між нормами Податкового кодексу України.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що спірне податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Полтавській області 12 травня 2023 року № 00042292302 не ґрунтується на вимогах податкового законодавства, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Явір-2005" (код ЄДРПОУ 33574487; вул. Хлібозаводська, 7, м. Полтава, 36007) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ ВП 44057192; вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 12 травня 2023 року № 00042292302.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Явір-2005" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2684,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.Б. Головко

Дата ухвалення рішення15.11.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114935978
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення

Судовий реєстр по справі —440/7121/23

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 18.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Постанова від 18.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Чалий І.С.

Рішення від 15.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні