Рішення
від 14.11.2023 по справі 560/17545/23
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/17545/23

РІШЕННЯ

іменем України

14 листопада 2023 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "БУД-ПРОЕКТ" до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

ПП "БУД-ПРОЕКТ" звернулось до суду з позовом до Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов від 22.09.2023 №ПШ030401, від 22.09.2023 №ПШ030402.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що посадові особи відповідача неправильно здійснили габаритно-ваговий контроль транспортного засобу та не врахували фактичні дані про вантаж. Крім цього, водії Приватного підприємства "БУД-ПРОЕКТ" через несправність транспортного засобу були змушені з`їхати з траси М-12. Через відсутність дорожніх знаків щодо вагових обмежень водії не знали про початок дороги місцевого значення.

У відзиві на позов відповідач зазначив, що, позивач не надав належних доказів на спростування виявлених під час здійснення рейдової перевірки порушень Закону України від 05.04.2001 №2344-III "Про автомобільний транспорт". Просив відмовити у задоволенні позову.

Хмельницький окружний адміністративний суд розглядає адміністративну справу за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини.

15.08.2023 посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби з безпеки на транспорті здійснили рейдову перевірку транспортного засобу позивача марки DAF державний номер НОМЕР_1 та причепа GUVEN державний номер НОМЕР_2 .

За результатами перевірки складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 15.08.2023 №АР028174, яким встановлене факт перевезення вантажу відповідно до ТТН від 15.08.2023 №0081877430 по дорозі місцевого значення із перевищенням вагових обмежень без відповідного дозволу, виданого компетентними уповноваженими органами. За результатами проведеного габаритно-вагового контролю також складений акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.08.2023 №0051995.

Крім цього, 15.08.2023 посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби з безпеки на транспорті здійснили рейдову перевірку транспортного засобу позивача марки DAF державний номер НОМЕР_3 та причепа GUVEN державний номер НОМЕР_4 .

За результатами перевірки складений акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 15.08.2023 №АР028196, яким встановлене факт перевезення вантажу відповідно до ТТН від 15.08.2023 №0081877443 по дорозі місцевого значення із перевищенням вагових обмежень без відповідного дозволу, виданого компетентними уповноваженими органами. За результатами проведеного габаритно-вагового контролю також складений акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 15.08.2023 №0051888.

20.09.2023 начальник Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби з безпеки на транспорті здійснили прийняв постанови №ПШ030401 про застосування до ПП "БУД-ПРОЕКТ" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 51000,00 грн та постанову №ПШ030402 про застосування до ПП "БУД-ПРОЕКТ" адміністративно-господарського штрафу в розмірі 51000,00 грн.

Позивач оскаржив вказані постанови до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879 (далі - Порядок №879).

Відповідно до підпунктів 5-1 та 11 пункту 2 Порядку №879:

- документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу;

- точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному, автоматичному або пересувному пункті (з урахуванням похибки вимірювального обладнання).

Отже, Порядком №879 передбачено проведення документального габаритно-вагового контролю та точного габаритно-вагового контролю. При цьому, документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу, а точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритновагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пункті.

Відповідно до пункту 16 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

Виходячи із буквального змісту пункту 16 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль може проводитися лише шляхом документального контролю без визначення параметрів на стаціонарному чи пересувному пункті. При цьому, орган контролю здійснює його шляхом додавання маси транспортного засобу та вантажу.

Згідно з пункту 21 Порядку №879 у разі виявлення факту перевищення вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу під час руху без дозволу на рух або у разі здійснення руху з порушенням умов, визначених у дозволі на рух, подальший рух такого транспортного засобу забороняється до усунення порушення шляхом отримання дозволу на рух за пройдену частину маршруту або повного (часткового) перевантаження вантажу, що перевозиться в інший транспортний засіб, з подальшим підтвердженням дотримання вагових та/або габаритних параметрів, установлених законодавством, або отримання дозволу на рух на весь маршрут.

Відповідно до пунктів 23-24 Порядку №879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.

Після приведення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами такий засіб спрямовується для здійснення повторного габаритно-вагового контролю. Якщо під час здійснення повторного габаритно-вагового контролю фактів перевищення габаритно-вагових параметрів не виявлено, транспортний засіб може продовжити подальший рух.

Як вбачається з матеріалів справи, посадові особи Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області провели документальний габаритно-ваговий контроль транспортних засобів позивача, при цьому точний габаритно-ваговий контроль не здійснювався.

Тобто, факт перевищення транспортними засобами вагових параметрів встановлений відповідачем лише на підставі відомостей товарно-транспортних накладних.

В контексті спірних правовідносин, суд вважає, що наявних вище відомостей недостатньо для висновку про порушення перевізником нормативно визначених габаритно-вагових параметрів транспортних засобів. Так, товарно-транспортна накладна це документ, який відповідно до приписів чинного законодавства призначений для: обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, прибуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку.

Товарно-транспортна накладна, як первинний документ бухгалтерського обліку, в силу свого правового призначення об`єктивно підтверджує кількісні та якісні характеристики вантажу, однак не є документом, який складається з метою визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу, хоча такі відомості й підлягають відображенню в ній.

Водночас, у позовній заяві позивач не погоджується з правильністю результатів габаритно-вагового контролю. Останній також зазначив, що транспортні засоби через несправність з`їхали з траси М-12 в сторону ремонтної бази, яка знаходиться за адресою вул. Гальчевського, 1, м. Хмельницький. При цьому забороняючі знаки для руху вантажного транспорту на з`їзді з траси М-12 не встановлені.

Зазначені обставини не з`ясовувалися інспекторами при проведенні заходів державного контролю на автомобільному транспорті, а також відповідачем при прийнятті оскаржуваних постанов.

Встановивши документальне перевищення нормативно-допустимих вагових параметрів, водіям не пропонувалось привести габаритно-вагові параметри у відповідність з установленими нормативами. Транспортні засоби позивача внаслідок документального габаритно-вагового контролю не затримувалися, а після їх проходження подальший рух не заборонявся. Проте дотримання вказаних норм дало б змогу достовірно встановити при перевірці масу вантажу.

Враховуючи викладене, суд вважає, що матеріали справи не підтверджують висновки контролюючого органу про перевищення транспортними засобами позивача нормативних вагових параметрів, що виключає відповідальність на підставі статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Такі обставини залишилися поза увагою під час розгляду справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт, що мало наслідком необґрунтоване застосування до суб`єкта господарювання адміністративно-господарського штрафу.

Таким чином, суд дійшов висновку про те, що у відповідача були відсутні підстави для прийняття постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 22.09.2023 №ПШ030401, від 22.09.2023 №ПШ030402.

Тому вимоги про їх скасування є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

У зв`язку з задоволенням позовних вимог сплачений позивачем судовий збір відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України необхідно стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

Визнати протиправними та скасувати постанови Відділу нагляду (контролю) у Хмельницькій області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 22.09.2023 №ПШ030401, від 22.09.2023 №ПШ030402.

Стягнути на користь Приватного підприємства "БУД-ПРОЕКТ" 2484,00 грн (дві тисячі чотириста вісімдесят чотири гривні) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Відділу державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Приватне підприємство "БУД-ПРОЕКТ" (вул. Чорновола, 31,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29010 , код ЄДРПОУ - 38618371) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Хмельницькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Соборна, 75,м. Хмельницький,Хмельницька обл., Хмельницький р-н,29013 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено17.11.2023
Номер документу114937045
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/17545/23

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 18.12.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 14.12.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Рішення від 14.11.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 12.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні