ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" листопада 2023 р.м. РівнеСправа № 918/1015/23
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Керівника Здолбунівської окружної прокуратури
до відповідача: Костопільської міської ради Рівненської області
Треті особи, що не заявляють самостійних вимог:
Комунальне підприємство "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово - комунальне підприємство" Костопільської міської ради"
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-10" (ОСББ "Рівненська - 10")
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кільцеве-109" (ОСББ "Кільцеве-109")
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська 8 А" (ОСББ "Рівненська 8 А")
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Наша оселя - Грушевського 33" (ОСББ "Наша оселя - Грушевського 33")
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Прибережне" (ОСББ "Прибережне)
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Першотравневе" (ОСББ "Першотравневе")
про роз`яснення вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності
В засіданні приймали участь:
представник прокуратури: Кректун О.А. (в залі суду) - службове посвідчення № 071609 від 01 березня 2023 року;
представник відповідача: не з`явились
від третіх осіб: не з`явились.
Описова частина:
27 вересня 2023 року Керівник Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до Костопільської міської ради Рівненської області, Треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Комунальне підприємство "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово - комунальне підприємство" Костопільської міської ради"; Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-10" (ОСББ "Рівненська - 10"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кільцеве-109" (ОСББ "Кільцеве-109"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська 8 А" (ОСББ "Рівненська 8 А"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Наша оселя - Грушевського 33" (ОСББ "Наша оселя - Грушевського 33"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Прибережне" (ОСББ "Прибережне); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Першотравневе" (ОСББ "Першотравневе"), в якому просить суд зобов`язати Костопільську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади міста Костопіль на нежитлове приміщення протирадіаційного укриття " 66105, що розташоване в житловому будинку № 10 по вулиці Рівненській в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66091, що розташоване в житловому будинку № 109 по вулиці Рівненська в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66115, що розташоване в житловому будинку № 33 по вулиці Грушевського в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66081, що розташоване в житловому будинку № 13 по вулиці 8 Березня в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66064, що розташоване в житловому будинку № 16 по вулиці 1 Травня в місті Костопіль.
Ухвалою суду від 28 вересня 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі 918/1015/23 за позовною Керівника Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Господарського суду Рівненської області з позовом до Костопільської міської ради Рівненської області, Треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Комунальне підприємство "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово - комунальне підприємство" Костопільської міської ради"; Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-10" (ОСББ "Рівненська - 10"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кільцеве-109" (ОСББ "Кільцеве-109"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська 8 А" (ОСББ "Рівненська 8 А"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Наша оселя - Грушевського 33" (ОСББ "Наша оселя - Грушевського 33"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Прибережне" (ОСББ "Прибережне); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Першотравневе" (ОСББ "Першотравневе") про зобов`язання Костопільську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності. Визначено, справу розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання у справі призначити на 24 жовтня 2023 року.
20 жовтня 2023 року через відділ канцелярії від Комунального підприємства "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово-комунальне підприємство" Костопільської міської ради надійшла заява від 16 жовтня 2023 року № 192, в якій останнє просить суд розглядати дану справу за відсутності уповноваженого представника.
Ухвалою суду віл 24 жовтня 2023 року закрито підготовче провадження у справі № 918/1015/23. Призначено справу до судового розгляду по суті на 07 листопада 2023 року.
30 жовтня 2023 року через відділ канцелярії від Комунальської міської ради надійшло клопотання, в якій останнє просить суд розглядати дану справу за відсутності уповноваженого представника.
06 листопада 2023 року через відділ канцелярії від прокуратури надійшли додаткові пояснення, в яких остання наполягає на ґрунтовності позову.
В судовому засіданні 07 листопада 2023 року приймав участь уповноважений представник прокуратури, який просив суд позов задоволити, у свою чергу позивач, відповідач та треті особи не забезпечили явку уповноважених представників, хоча про дату, місце та час судового засідання належним чином повідомлені.
Заслухавши представника прокуратури, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Мотивувальна частина:
Рішенням Костопільської міської ради №346 від 23.12.2016 надано згоду КП "Костопільське будинкоуправління" на передачу житлового будинку №33 по вул. Грушевського в м. Костопіль на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Наша оселя - Грушевського, 33" (далі ОСББ "Наша оселя - Грушевського, 33") та зняття вказаного будинку з балансу комунального підприємства.
На виконання рішення сесії №346 від 23.12.2016, комісією складено та підписано акт приймання-передачі житлового будинку від 29.12.2016, відповідно до якого з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Наша оселя - Грушевського, 33" передано житловий будинок №33 по вул. Грушевського в м. Костопіль та технічна документація на будинок.
Відповідно до вказаного акту приймання-передачі, в підвальному приміщенні будинку знаходиться захисна споруда цивільного захисту з обліковим №66034 загальною площею 683 кв.м.
Згідно паспорта сховища (протирадіаційного укриття) №66034 в підвальному приміщення житлового будинку №33 по вул. Грушевського в місті Костопіль, розміщене протирадіаційне укриття загальною площею 683 кв.м., місткістю 600 осіб, яке експлуатується КП "Костопільське будинкоуправління".
Вищевикладене свідчить, що на момент прийняття рішення про списання з балансу багатоквартирного будинку №33 по вул. Грушевського в місті Костопіль, Костопільській міській раді було відомо про наявність захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №66034).
Рішенням Костопільської міської ради №1106 від 04.07.2019 надано згоду КП "Костопільське будинкоуправління" на передачу житлового будинку № 10 по вул. Рівненська в м. Костопіль на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-10" (далі ОСББ "Рівненська-10"), а також зняття вказаного будинку з балансу та зменшення статутного фонду комунального підприємства.
На виконання рішення сесії №1106 від 04.07.2019, комісією складено та підписано акт приймання-передачі житлового будинку від 03.07.2019, відповідно до якого з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Рівненська-10" передано житловий будинок №10 по вул. Рівненська в м. Костопіль та технічна документація на будинок.
Згідно вказаного акту приймання-передачі, в підвальному приміщенні будинку знаходиться захисна споруда цивільного захисту з обліковим №66105 загальною площею 647,6 кв.м.
Відповідно до паспорта сховища (протирадіаційного укриття) №66105, в підвальному приміщення житлового будинку №10 по вул. Рівненській в місті Костопіль розміщене протирадіаційне укриття загальною площею 647 кв.м., місткістю 200 осіб, яке експлуатується КП "Костопільське будинкоуправління".
Отже, на момент прийняття рішення про списання з балансу багатоквартирного будинку №10 по вул. Рівненська в м. Костопіль, Костопільській міській раді було відомо про наявність за вказаною адресою захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №66105).
Рішенням Костопільської міської ради №1105 від 04.07.2019 надано згоду КП "Костопільське будинкоуправління" на передачу житлового будинку №8А по вул. Рівненська в м. Костопіль на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-8А" (далі - ОСББ "Рівненська-8А"), а також зняття вказаного будинку з балансу та зменшення статутного фонду комунального підприємства.
На виконання рішення сесії №1105 від 04.07.2019, комісією складено та підписано акт приймання-передачі житлового будинку від 03.07.2019, відповідно до якого з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Рівненська-8А" передано житловий будинок №8А по вул. Рівненська в місті Костопіль та технічна документація на будинок.
Згідно паспорта сховища (протирадіаційного укриття) №66115, в будівлі житлового будинку №8А по вул. Рівненській в м. Костопіль розміщене протирадіаційне укриття загальною площею 96 кв.м., місткістю 160 осіб, яке експлуатується КП Костопільське БЖКП.
Крім того, рішенням Костопільської міської ради №1539 від 09.10.2020 надано згоду КП "Костопільське будинкоуправління" на передачу, серед іншого, житлового будинку №13 по вул. 8-го Березня в місті Костопіль на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Прибережне" (далі - ОСББ "Прибережне"), а також зняття вказаного будинку з балансу та зменшення статутного фонду комунального підприємства.
На виконання рішення сесії №1539 від 09.10.2020, комісією складено та підписано акт приймання-передачі житлового будинку від 15.10.2020, відповідно до якого з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Прибережне" передано житловий будинок №13 по вул. 8-го Березня в м. Костопіль та технічна документація на будинок.
Згідно акту приймання-передачі від 15.10.2020, до складу житлового будинку входить підвал площею 562,8 кв.м.
Відповідно до паспорта сховища (протирадіаційного укриття) №66081, в житловий будинок №13 по вул. 8-го Березня в м. Костопіль вбудоване протирадіаційне укриття загальною площею 557 кв.м., місткістю 400 осіб, яке експлуатується КП "Костопільське будинкоуправління".
Рішенням Костопільської міської ради №154 від 29.03.2007, передано з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Першотравневе" (далі - ОСББ "Першотравневе") житловий будинок №16 по вул. 1-го Травня в м. Костопіль, затверджено акт приймання-передачі житлового будинку, переданий житловий будинок зараховано як внесок до статутного фонду ОСББ "Першотравневе".
Відповідно до акта приймання-передачі житлового будинку від 25.12.2006, з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Першотравневе" передано житловий будинок №16 по вул. 1-го Травня в місті Костопіль, в тому числі підвал площею 256 кв.м. та технічна документація на вказаний будинок.
Відповідно до паспорта сховища (протирадіаційного укриття) №66064, в житловий будинок №16 по вул. 1-го Травня в м. Костопіль вбудоване протирадіаційне укриття загальною площею 256 кв.м., місткістю 160 осіб, яке експлуатується КП "Костопільське будинкоуправління".
Рішенням Костопільської міської ради №616 від 15.09.2017 надано згоду КП "Костопільське будинкоуправління" на передачу житлового будинку №109 по вул. Рівненська в м. Костопіль на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кільцеве-109" (далі - ОСББ "Кільцеве - 109"), а також зняття вказаного будинку з балансу та зменшення статутного фонду комунального підприємства.
На виконання рішення сесії №616 від 15.09.2017, комісією складено та підписано акт приймання-передачі житлового будинку від 29.09.2017, відповідно до якого з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс ОСББ "Кільцеве-109" передано житловий будинок №109 по вулиці Рівненська в м. Костопіль та технічна документація на будинок.
Згідно вказаного акту приймання-передачі, в підвальному приміщенні будинку знаходиться захисна споруда цивільного захисту з обліковим №66091 загальною площею 106,8 кв.м.
Отже, на момент прийняття рішення сесії №616 від 15.09.2017 про передачу з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" багатоквартирного будинку №109 по вул. Рівненська в м. Костопіль, посадовим особам Костопільської міської ради було відомо про наявність за вказаною адресою захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття №66091).
Відповідно до пунктів 2, 6, 7, 8 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301, списання багатоквартирного будинку з балансу здійснюється його балансоутримувачем на підставі прийнятого ним розпорядчого документа (далі-розпорядчий документ). За результатами роботи комісії складається акт про списання багатоквартирного будинку з балансу за формою згідно з додатком. Акт про списання багатоквартирного будинку з балансу підписується всіма членами комісії та затверджується балансоутримувачем. Після затвердження балансоутримувачем акта про списання багатоквартирного будинку з балансу процедура списання відповідного будинку вважається закінченою.
Рішенням Костопільської міської ради №314 від 08.07.2022 КП "Костопільське будинкоуправління" та КП "Костопільське БЖКП" припинили свою діяльність шляхом реорганізації та приєднання до комунального підприємства "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово-комунальне підприємство" Костопільської міської ради (далі - КП "УК "Костопільське БЖКП" КМР).
Як свідчать матеріали справи, у відповідності до здійсненої перевірки вказаних вище протирадіаційних укриттів, що проводилась у 2022-2023 роках комісіями у складі представників КП "УК "Костопільське БЖКП" КМР, Рівненського районного управління ГУ ДСНС України у Рівненській області, відділу з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Костопільської міської ради, технічний стан протирадіаційних укриттів №66115, №66081, №66091, №66034, №66064, №66105 оцінено як "не готові" та "обмежено готове" для прийняття осіб, що укриваються.
Вбачається, в Актах оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту зазначено, що вказані протирадіаційні укриття перебувають у комунальній власності Костопільської міської ради, їх балансоутримувачем є КП "УК "Костопільське БЖКП" КМР.
Згідно складених актів оцінки стану готовності захисних споруд цивільного захисту, надано пропозиції щодо приведення вказаних протирадіаційних укриттів в належний технічний стан і готовність до укриття населення, їх утримання відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Отже, вбачається, вищезазначені багатоповерхові житлові будівлі, в яких знаходяться захисні споруди цивільного захисту за №66115, №66081, №66091, №66034, №66064, №66105 були передані до ОСББ відповідно до рішень сесії міської ради та актів прийому - передачі комунальним підприємством КП "Костопільське будинкоуправління", вказане також підтверджується інформацією Костопільської міської ради №1751/02-08 від 09.08.2022 року.
Судом встановлено, багатоповерховий будинок по вул. 1 Травня, 16 (захисна споруда № 66064) передано ОСББ "Першотравневе" актом приймання - передачі житлового будинку від 25 грудня 2006 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 29 березня 2007 року № 154); багатоповерховий будинок по вул. Рівненська, 8а (захисна споруда № 66115) передано ОСББ "Рівненська 8А" актом приймання - передачі житлового будинку від 03 липня 2019 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 04 липня 2019 року № 1105); багатоповерховий будинок по вул. Рівненська, 10 (захисна споруда № 66105) передано ОСББ "Рівненська-10" актом приймання - передачі житлового будинку від 03 липня 2019 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 04 липня 2019 року № 1106); багатоповерховий будинок по вул. 8-Березня, 13 (захисна споруда № 66081) передано ОСББ "Прибережне" актом приймання - передачі житлового будинку від 15 жовтня 2020 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 09 жовтня 2020 року № 1539); багатоповерховий будинок по вул. Рівненська, 109 (захисна споруда № 66091) передано ОСББ "Кільцеве-109" актом приймання - передачі житлового будинку від 29 вересня 2017 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 15 вересня 2017 року № 616); багатоповерховий будинок по вул. Грушевського, 33 (захисна споруда № 66034) передано ОСББ "Наша оселя - Грушевського, 33" актом приймання - передачі житлового будинку від 29 грудня 2016 року (рішення сесії Костопільської міської ради від 23 грудня 2016 року № 346), вказане також підтверджується інформацією Костопільської міської ради № 1215/02-08 від 02.08.2023 року.
Крім того, листом №1215/02-08 від 02.08.2023 Костопільська міська рада повідомила, що відповідно до рішень міської ради вищевказані багатоквартирні будинки зняті з балансу КП "УК "Костопільське БЖКП" КМР (правонаступника КП "Костопільське будинкоу правління") та не перебувають у власності міської ради.
З урахуванням зазначеного вище слід зазначити, що прийняття Костопільською міською радою рішень №346 від 23.12.2016, №1105 від 04.07.2019, №1106 від 04.07.2019, №1539 від 09.10.2020, №154 від 29.03.2007, №616 від 15.09.2017, якими з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" на баланс об`єднань співвласників багатоквартирних будинків передано житлові будинки по вул. Грушевського, 33, Рівненська, 10, 8-го Березня, 13, 1-го Травня, 16, Рівненська, 109, Рівненська,8А в м. Костопіль, не засвідчує юридичний факт зняття з балансу КП "Костопільське будинкоуправління" вказаних вище багатоквартирних будинків разом із протирадіаційним укриттям та вибуття (зміни форми власності) з комунальної власності зазначених об`єктів, оскільки співмешканці багатоквартирних будинків не можуть набути права приватної власності на протирадіаційні укриття в силу закону, а саме ч. 2 ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного та комунального майна", ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України). При цьому, останні є власниками нерухомого майна - квартир на праві приватної власності та інших нежитлових допоміжних приміщень (окрім спірного) на праві спільної сумісної власності.
Аналізуючи вищевикладене, відсутність реєстрації права комунальної власності на спірні приміщення захисних споруд цивільного захисту та їх балансоутримувача створює правову невизначеність щодо статусу об`єктів цивільного захисту та суб`єктів, зобов`язаних здійснювати утримання протирадіаційних укриттів.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, до захисних споруд цивільного захисту належать: 1) сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; 2) протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості; 3) швидкоспоруджувана захисна споруда цивільного захисту - захисна споруда, що зводиться із спеціальних конструкцій за короткий час для захисту людей від дії засобів ураження в особливий період.
Частиною 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України визначено, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Відповідно до ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).
За приписами ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд з фонду та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138 затверджено "Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку" та "Порядок використання у мирний час захисних споруд цивільного захисту для господарських, культурних і побутових потреб".
Згідно положень п. 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.036.2017 № 138, балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.
Згідно п.п. 9-12 зазначеного Порядку, утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди. Балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд, конструкцій і обладнання, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення їх у готовність до використання за призначенням у строк, визначений паспортом захисної споруди, але не більше 12 годин.
Відповідно до п. 10 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301, у разі коли у списаному з балансу багатоквартирному будинку окремі квартири та/або нежитлові приміщення не перебувають у приватній власності та право державної чи комунальної власності на них не зареєстроване, такі квартири та/або нежитлові приміщення приймаються на баланс балансоутримувача, а право власності на них реєструється в установленому законом порядку.
З матеріалів справи вбачається, що Костопільською міською радою на момент прийняття рішень щодо передачі багатоквартирних житлових будинків із вбудованими в них об`єктами цивільного захисту населення (протирадіаційними укриттями), та упродовж тривалого терміну після їх прийняття, а саме, упродовж 2007 -2023 років право комунальної власності територіальної громади міста Костопіль на вказані протирадіаційні укриття не оформлено та не зареєстровано. Жодних заходів щодо визначення балансоутримувача вищевказаних протирадіаційних укриттів не вжито, що свідчить про ухилення Костопільською міською радою від виконання обов`язку, визначеного п.10 Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 301.
Окрім того, згідно ч. 1 ст. 182 ЦК України, право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч. 4 ст. 182 ЦК України).
Відповідно до положень абз. 2 п. 3 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", власник є заявником щодо здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Таким чином, вжиття заходів до державної реєстрації права комунальної власності на спірні протирадіаційні укриття є обов`язком Костопільської міської ради, в особі якої територіальна громада міста Костопіль в силу положень ст. ст. 172, 327 ЦК України, ч. 1 ст. 10, ч. 5 ст. 16, ч. 1,5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", реалізує повноваження власника такого нерухомого майна з метою його належного утримання та використання за цільовим призначенням.
В той же час, Костопільською міською радою на момент розгляду справи не вчинено жодних дій, щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади міста Костопіль на спірні нежитлові приміщення протирадіаційних укриттів, що свідчить про ухилення відповідача від виконання вказаного обов`язку, доказів протилежного матеріали справи не містять, відповідачем не надано.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Таке право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16 та від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц.
Відповідно до ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Під ефективним засобом (способом) захисту слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тому ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Застосування судом того чи іншого способу захисту має призводити до відновлення порушеного права позивача без необхідності повторного звернення до суду. Судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту.
Такі висновки сформульовані в постановах Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 у справі № 910/3009/18, від 19.01.2021 у справі №916/1415/19, від 16.02.2021 у справі № 910/2861/18.
Слід наголосити, що захисні споруди в силу положень ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, абз. 41 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", ч. 2 ст. 178 Цивільного кодексу України є обмежено оборотоздатною річчю, позаяк не може відчужуватись із державної чи комунальної власності у приватну.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 145 ГК України майновий стан суб`єкта господарювання визначається сукупністю належних йому майнових прав та майнових зобов`язань, що відображається у бухгалтерському обліку його господарської діяльності відповідно до вимог закону; зміна правового режиму майна суб`єкта господарювання здійснюється за рішенням власника (власників) майна у спосіб, передбачений цим Кодексом та прийнятими відповідно до нього іншими законами, крім випадків, якщо така зміна забороняється законом; правовий режим майна суб`єкта господарювання, заснованого на державній (комунальній) власності, може бути змінений шляхом приватизації майна державного (комунального) підприємства відповідно до закону.
З урахуванням наведено, суд приходить висновку, що спірні нежилі приміщення - протирадіаційні укриття є самостійними об`єктами цивільних відносин, мають спеціальний правовий статус та порядок використання, а тому, в результаті приватизації квартир багатоквартирних житлових будинків їх мешканцями, право спільної сумісної власності на такі приміщення не виникло, оскільки законодавча заборона на приватизацію протирадіаційних укриттів діяла з 1992 року та чинна по даний час (ст. 1 Декрету Кабінету Міністрів України "Про перелік майнових комплексів державних підприємств, організацій, їх структурних підрозділів основного виробництва, приватизація яких не допускається" № 26-92 від 31.12.1992, абз. 41 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" п. "г" ч. 2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна").
Крім того, відповідно до положень статті 382 ЦК України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, о городжу вальні та несуче огороджу вальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.
Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", допоміжні приміщення багатоквартирного будинку приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення).
У багатоквартирних жилих будинках розташовуються і нежитлові приміщення, які призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин, до житлового фонду не входять (частина третя статті 4 Житлового кодексу Української PCP) і в результаті приватизації квартир такого будинку їх мешканцями право власності в останніх на ці приміщення не виникає.
За змістом ст. 2 Кодексу цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Відповідно до ч. 1 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, до захисних споруд цивільного захисту, зокрема, належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості.
Чинним законодавством України встановлено загальне правило (своєрідну презумпцію) наявності у всіх нежитлових приміщень багатоквартирного житлового будинку статусу допоміжних приміщень, а як виняток, лише приміщення, що з самого початку будувалися як такі, використання яких мало інше призначення - для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру, залишаються тими, що не підпадають під правовий режим допоміжних приміщень (такий висновок наведено в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 30.06.2022 у справі № 922/1406/21, від 26.04.2023 №924/438/22).
Відтак, вищевказані захисні споруди цивільного захисту не набули статусу допоміжних, а є самостійними об`єктами цивільно-правових відносин, у зв`язку з чим, в результаті приватизації квартир їх мешканцями право власності останніх на такі приміщення не виникає. При цьому, вказані захисні споруди є вбудованими у житлові будинки.
Дані обставини підтверджуються паспортами протирадіаційних укриттів №66105, 66091, 66081, 66115, 60034, 66064, а також інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті Рівненської обласної адміністрації про перелік захисних споруд цивільного захисту розташованих на території Рівненської області за посиланням https://www.rv.gov.ua/zakhysni-sporudy-tsyvilnoho-zakhystu-rivnenskoi-oblasti.
З огляду на викладене, співвласники багатоквартирних будинків по вулиці Грушевського, 33, Рівненська, 10, 8-го Березня, 13, 1-го Травня, 16, Рівненська, 109, Рівненська,8А в м. Костопіль, не набули право власності на спірні приміщення протирадіаційних укриттів, оскільки останні не призначені для забезпечення експлуатації та побутового обслуговування мешканців будинків, за своїми функціональними особливостями не є допоміжним, станом на дату створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку і дотепер свого функціонального призначення не змінювали та з комунальної власності за відповідними рішеннями й актами не вибували, на користь співвласників багатоквартирних будинків не відчужувались.
Крім того, пунктом 27 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 визначено, що зняття захисних споруд з обліку фонду захисних споруд здійснюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування після їх виключення за погодженням з ДСНС з фонду захисних споруд. Вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість, для прийняття міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування рішень щодо виключення за погодженням з ДСНС захисних споруд з фонду таких споруд визначає МВС.
Зняття захисних споруд з електронного обліку захисних споруд здійснюється ДСНС та її територіальними органами, що ведуть електронний облік на відповідних територіях, після зняття захисних споруд з паперового обліку фонду захисних споруд. У разі встановлення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування потреби у захисних спорудах виключення захисних споруд з фонду таких споруд здійснюється з одночасним поповненням фонду захисних споруд.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України 09 липня 2018 року №579 затверджено вимоги щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість.
Як свідчать матеріали справи, передбачена законодавством процедура щодо зняття захисних споруд цивільного захисту з обліку не проводилась, а тому протирадіаційні укриття №66105, №66091, №66081, №66115, №66034, №66064 на даний час не втратили свого статусу.
Підсумовуючи усе зазначене вище, з метою усунення правової невизначеності статусу об`єкту цивільного захисту та застосування ефективного способу цивільного захисту у спірних правовідносинах, позовна вимога про зобов`язання Костопільської міської ради вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності на приміщення протирадіаційного укриття є обґрунтованою та доведеною, відповідачем не спростованою.
Щодо звернення прокуратури до суду з даним позовом, слід вказати на наступне.
Статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Відповідно до ч. З ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі ст. 53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній вимозі самостійно визначає, у чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У ст. 13 Конституції України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
За п. 7 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначається правовий режим власності.
За ч. 1 ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворенні ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
За ч. 1 ст. 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1 ст. 2 цього Закону місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
За змістом ст.4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах, зокрема, законності, поєднання місцевих і державних інтересів, державної підтримки та гарантії місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 60 вказаного Закону територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності. Доцільність, порядок та умови відчуження об`єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою. Право комунальної власності територіальної громади захищається законами на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Конституція України та Закон України "Про прокуратуру" надають прокурору повноваження з представництва не тільки загальнодержавних інтересів, але й локальних інтересів держави, у тому числі інтересів територіальної громади (близька за містом правова позиція Великої Палати Верховного Суду викладена в постанові від 15.09.2020 у справі №469/1044/17).
Отже, порушення прав територіальної громади, яка є невід`ємною частиною держави, беззаперечно свідчить про порушення державних інтересів, а тому прокуратура правомірно звернулася з даним позовом.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Також, приймаючи рішення, судом враховано наступне.
Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
З урахуванням наведено, слід вказати, що судом було здійснено достатньо заходів та надано сторонам можливість скорстатися своїми процесуальними правами, щодо подання доказів, пояснень, правових позицій.
Як свідчать матеріали спррви, відповідач не скористався своїми процесуальними правами та не подав відзив на позовну заяву, натомість долучив до матеріалів справи клопотання, в якому визнав позов та викладені в ньому обставини.
Тому, враховуючи усе зазначене вище, суд задовольняє позов Керівника Здолбунівської окружної прокуратури в інтересах держави до відповідача Костопільської міської ради Рівненської області, Треті особи, що не заявляють самостійних вимог: Комунальне підприємство "Управляюча компанія "Костопільське багатогалузеве житлово - комунальне підприємство" Костопільської міської ради"; Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська-10" (ОСББ "Рівненська - 10"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Кільцеве-109" (ОСББ "Кільцеве-109"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Рівненська 8 А" (ОСББ "Рівненська 8 А"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Наша оселя - Грушевського 33" (ОСББ "Наша оселя - Грушевського 33"); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Прибережне" (ОСББ "Прибережне); Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Першотравневе" (ОСББ "Першотравневе") та зобов`язати Костопільську міську раду вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади міста Костопіль на нежитлове приміщення протирадіаційного укриття " 66105, що розташоване в житловому будинку № 10 по вулиці Рівненській в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66091, що розташоване в житловому будинку № 109 по вулиці Рівненська в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66115, що розташоване в житловому будинку № 33 по вулиці Грушевського в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66081, що розташоване в житловому будинку № 13 по вулиці 8 Березня в місті Костопіль; нежитлове приміщення протирадіаційного укриття № 66064, що розташоване в житловому будинку № 16 по вулиці 1 Травня в місті Костопіль.
Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог
По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 2 684 грн 00 коп., оскільки позов задоволено, судові витрати у вказаному розмірі покладаються на відповідача - Костопільську міську раду Рівненської області.
Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Зобов`язати Костопільську міську раду Рівненської області (35000, Рівненська область, Рівненський район, місто Костопіль, вул. 1 травня, 3, ідентифікаційний код: 04057669) вчинити дії щодо державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади міста Костопіль на:
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66105, що розташоване в житловому будинку № 10 по вулиці Рівненській в м. Костопіль;
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66091, що розташоване в житловому будинку № 109 по вулиці Рівненській в м. Костопіль;
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66115, що розташоване в житловому будинку № 8а по вулиці Рівненській в м. Костопіль;
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66034, що розташоване в житловому будинку № 33 по вулиці Грушевського в м. Костопіль;
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66081, що розташоване в житловому будинку № 13 по вулиці 8Березня в м. Костопіль;
- нежитлове приміщення протирадіаційного укриття №66064, що розташоване в житловому будинку № 16 по вулиці 1 Травня в м. Костопіль.
3. Стягнути з Костопільської міської ради Рівненської області на користь Рівненської обласної прокуратури на розрахунковий рахунок UА228201720343130001000015371, МФО 820172, ЗКПО 02910077, банк: Державна казначейська служба, м. Київ, код класифікації видатків бюджету 2800, судовий збір у розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп, сплачений за подання цього позову.
4. Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Суддя Вадим Торчинюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2023 |
Оприлюднено | 17.11.2023 |
Номер документу | 114954408 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань спонукання виконати або припинити певні дії |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Торчинюк В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні