Рішення
від 15.11.2023 по справі 120/13172/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

15 листопада 2023 р. Справа № 120/13172/23

Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави до Жмеринської міської ради Вінницької області, за участі третьої особи - комунального підприємтва "Жмеринкакомунсервіс", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До суду звернувся керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави з адміністративним позовом до Жмеринської міської ради Вінницької області, за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - комунальне підприємство "Жмеринкакомунсервіс", про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обґрунтовано протиправною бездіяльністю відповідача щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту, незважаючи на імперативні приписи законодавства. Позивач акцентує увагу на тому, що вказане створю передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном.

Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву, у якому заперечує проти задоволення позовних вимог. Зокрема, акцентує увагу на відсутність підстав для звернення прокурора із цим позовом. Також наголошує, що захисна споруда була вилучена з статутного фонду Управління житлово-комунального господарства Жмеринської міської ради та передано баланс КП "Жмеринкакомунсервіс".

До суду надійшли письмові пояснення від третьої особи - комунального підприємства "Жмеринкакомунсервіс". У вказаних поясненнях представник наголошує, що Жмеринська міська рада є єдиним уповноваженим органом з управління комунальним майном, який має законні підстави та можливість вжити належні заходи для оформлення та реєстрації права власності на захисну споруду.

Ознайомившись з наявними матеріалами справи, суд встановив наступне.

На території Жмеринської міської територіальної громади в будівлі багатоквартирного будинку розташовано захисна споруда цивільного захисту комунальної власності - протирадіаційне укриття № 00302 площею 130,1 м.кв., яке розташоване за адресою: вул. Павлова, 7, м. Жмеринка, Вінницька обл.

Згідно облікової картки захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття № 00302, вказана споруда належить до комунальної власності Жмеринської міської територіальної громади та знаходиться на балансі - КП "Жмеринкакомунсервіс" управління житлово-комунального господарства Жмеринської міської ради відповідно до рішення 32 сесії 4 скликання № 537 "Про передачу комунального майна" від 18.01.2006 року, яким вказане укриття вилучено зі статутного фонду МП ЖКГ та передано до статутного фонду КП "Жмеринкакомунсервіс".

У ході проведення перевірки керівником прокуратури встановлено використання вказаного нерухомого майна із порушенням вимог законодавства, зокрема право комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту (протирадіаційне укриття) № 00302 - відсутнє та, відповідно, не зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Відтак, вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту, керівник Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області звернувся до суду.

Надаючи юридичну оцінку обставинам справи, суд керується наступним.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 3, 5 ст. 16, пп. 1, 4 п. "а" ст. 29, ч. 2 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо порядку та умов відчуження комунального майна, проектів місцевих програм приватизації та переліку об`єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; організація виконання цих програм; подання раді письмових звітів про хід та результати відчуження комунального майна;

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 182, ч. 4 ст. 334 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 4, ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності та право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, право довірчої власності як спосіб забезпечення виконання зобов`язання на майбутній об`єкт нерухомості; 2) речові права на нерухоме майно, похідні від права власності; 4) обтяження речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини, в яких вони розташовані.

Відповідно до пп. 9 п. 1 Розділу 2 "Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна", затвердженої Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України 24.05.2001 року № 127 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 26.07.2018 року № 186) та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 року за № 582/5773, до об`єктів, що підлягають технічній інвентаризації та на які складаються інвентаризаційні справи і технічні паспорти, належать (завершені та незавершені будівництвом): захисні споруди цивільного захисту (ДБН В 2.2.5-97 "Будинки і споруди. Захисні споруди цивільної оборони", ДБН А 3.1-9-2000 "Управління, організація і технологія. Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання").

Так, відповідно до матеріалів справи, зокрема інформації КП "Вінницьке обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації" від 31.07.2023 року № 1329/1/01-5/23, 10.11.2011 року КП "ВООБТІ" сформовано інвентаризаційну справу № 8206 на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 00302 за даними технічної інвентаризації загальною площею 130,1 кв.м., що розташована в підвальному поверсі житлового будинку під № 7 по вул. Павлова в м. Жмеринка Вінницької обл.

Згідно матеріалів інвентаризаційної справи № 8206, реєстрації права власності на протирадіаційне укриття № 00302 як самостійного об`єкта нерухомості не проводилася.

Натомість, згідно з п. 8 "Вимог щодо забезпечення нумерації та здійснення обліку фонду захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року № 579, споруди подвійного призначення ставляться на облік після їх уведення в установленому порядку в експлуатацію на підставі документів, передбачених Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 461, та технічного паспорта, складеного за результатами проведення їх технічної інвентаризації, як об`єктів нерухомого майна. За бажанням власника також може бути поставлено на облік об`єкти іншого призначення, які експлуатуються, за умови визнання їх готовими або обмежено готовими за результатами проведення оцінки їх готовності до використання за призначенням у порядку, визначеному Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, на підставі акта оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та технічного паспорта, складеного на відповідний об`єкт нерухомого майна (його окрему частину) як на споруду подвійного призначення.

Відповідно до п. 6, 7, 44 "Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", іншими законами України та цим Порядком.

У разі коли оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.

Для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об`єкт державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 01.01.2013 року, за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються: витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності); документ, що підтверджує факт перебування закінченого будівництвом об`єкта у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності); документ, що підтверджує факт відсутності перебування закінченого будівництвом об`єкта у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

З урахуванням зазначеного, на протирадіаційне укриття № 00302, яка прийнята у комунальну власність та перебуває на балансі КП "Жмеринкакомунсервіс", необхідно провести державну реєстрацію права комунальної власності за Жмеринською міською радою.

Окремо суд наголошує, що згідно положень ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до п. 2 ч. 1, ч. 8 та ч. 12 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України до захисних споруд цивільного захисту належить протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.

Утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Суд наголошує, що захисні споруди цивільного захисту державної та комунальної власності не підлягають приватизації (відчуженню).

Відтак, посилання відповідача, що вказана захисна споруда перебуває на балансі КП "Жмеринкакомунсервіс" та відносно цієї споруди цивільного захисту здійснюється облік саме цією устнавою, - жодним чином не спростовують необхідності проведення державної реєстрації права комунальної власності на неї.

Суд акцентує увагу, що у контексті цієї справи, мова не йде про державну реєстрацію права власності на підставі рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з комунальної власності відповідно до Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності", так як право власності на приміщення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) не було зареєстроване, тому у цьому випадку виникає необхідність проведення державної реєстрації права власності на об`єкт комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов до висновку, що Жмеринською міською радою не вживаються необхідні заходи з метою оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на приміщення захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 00302.

Окрім того, твердження відвідача щодо того, що на сьогодні вчиняються заходи щодо реєстрації права власності не це комунальне майно, не можуть прийняті судом до уваги, з огляду на те, що матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження вчинення таких дій. До того ж, у відзиві відповідачем заперечується покладення на нього обов`язку оформлення та проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Суд погоджується з позивачем, що безпідставне зволікання в державній реєстрації права власності громади в особі Жмеринмької міської ради на протирадіаційне укриття № 00302 може призвести до нецільового використання останнього або вибуття його з власності громади, що порушує інтереси держави.

Окрім того, судом враховано, що відповідно до правовстановлюючих документів на квартири у будинку, де знаходиться протирадіаційне укриття, під час здійснення власниками правочинів в описі складу квартир зазначені підвальні приміщення.

Суд позбавлений можливості достовірно оцінити приналежність таких підвальних приміщень до складу протирадіаційного укриття з огляду на відсутність актуальної технічної інвентаризації підвального поверху житлового будинку в цілому.

Однак, вказане фактично свідчить про ймовірність створення передумов для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном, ризики незаконного вибуття останнього з власності територіальної громади, що відповідно призводить до негативних наслідків та порушення прав громади.

Також важливим фактором на захист інтересів держави є збереження захисної споруди цивільного захисту у придатному для використання за призначенням стані з урахуванням введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24.02.2022 в Україні воєнного стану, який на підставі Указів Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжувався та станом на час розгляду справи триває.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Кодексу цивільного захисту України цивільний захист - комплекс заходів, які реалізуються на території України в мирний час та в особливий період і спрямовані на захист населення, територій, навколишнього природного середовища, майна, матеріальних і культурних цінностей від надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, запобігання виникненню таких ситуацій та подій, ліквідацію їх наслідків, надання допомоги постраждалим, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Згідно з ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави у випадках, визначених законом.

Право звернення прокурора до суду в інтересах держави передбачено ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" та ст. 53 КАС України.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Звернення прокурора до суду спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні вимог чинного законодавства під час користування майном територіальної громади.

Вказані обставини, на думку суду, обґрунтовано стали підставою звернення керівника Жмеринської окружної прокуратури із цим позовом до суду.

Відтак, з огляду на вищенаведене, суд відхиляє доводи відповідача щодо відсутності підстав звернення прокурора із цим позовом.

За таких обставин, суд прийшов до висновку, що оскільки відповідач тривалий час не здійснює заходи з метою оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на приміщення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00302, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Вказана бездіяльність відповідача не може бути залишена без відповідного реагування, оскільки створюються ризики щодо розпорядження зазначеним комунальним нерухомим майном та подальшим його використанням за призначенням.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на приміщення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 00302, що розташоване за адресою: вул. Павлова, 7, м. Жмеринка, Вінницька обл.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов керівника Жмеринської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Національна, 6А, м. Жмеринка, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 02909909) до Жмеринської міської ради Вінницької області (вул. Центральна, 4, м. Жмеринка, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 03084233), за участі третьої особи - комунального підприємства "Жмеринкакомунсервіс" (вул. Соборна, 10, м. Жмеринка, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 33322943), про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Жмеринської міської ради Вінницької області щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 00302, що розташоване за адресою: вул. Павлова, 7, м. Жмеринка, Вінницька обл.

Зобов`язати Жмеринську міську раду Вінницької області вжити заходи щодо оформлення та проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття № 00302, що розташоване за адресою: вул. Павлова, 7, м. Жмеринка, Вінницька обл.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

СуддяАльчук Максим Петрович

Дата ухвалення рішення15.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114965317
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —120/13172/23

Рішення від 15.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

Ухвала від 31.08.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Альчук Максим Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні