Рішення
від 16.11.2023 по справі 280/6809/23
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 листопада 2023 року о/об 09 год. 30 хв.Справа № 280/6809/23 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» (вул.Дунайська, буд.14, приміщення 181, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69018; код ЄДРПОУ 43288553)

до Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118)

про скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» (надалі позивач, ТОВ «Запорізька нафтогазова компанія») до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: скасувати постанову №009566 про застосування до ТОВ «Запорізька нафтогазова компанія» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн. від 28.06.2023.

У позовній заяві зазначено наступне: «… 28.06.2023р. відносно ТОВ «ЗАПОРІЗЬКА НАФТОГАЗОВА КОМПАНІЯ» складено постанову № 009566 про застосування адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000 грн. в зв`язку з порушенням вимог ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - далі Закон. Підставою для винесення такого рішення став акт №003443, згідно якого під час перевірки 24.05.2023р. 13-30 год на автодорозі Харьків-Красноград транспортного засобу «ДАФ» НОМЕР_1 виявлені порушення ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме перевізник не забезпечив виконання вимог Закону та інших нормативних актів України у сфері перевезення вантажів: відсутній протокол перевірки технічного стану напівпричепу державний номерний знак НОМЕР_2 , чим порушені вимоги ст.1 абз.3 ст.53 Закону «Про автомобільний транспорт». Однак, згідно постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №009566 від 28.06.2023р. ТОВ «ЗНК» притягнуто до відповідальності за порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме незабезпечення водія оформленим протоколом перевірки та адаптації тахографа, відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт». Я вважаю, що постанова є необґрунтованою, незаконною та такою, що підлягає скасуванню з наступних підстав: … Вказані норми законодавства містять повний перелік документів, які повинні бути при водії під час перевозки вантажу, посилання на наявність технічного огляду у нормах Закону «Про автомобільний транспорт» відсутня. Крім того, за відсутність технічного огляду передбачена адміністративна відповідальність згідно КУПАП, притягненню до якої підлягає тільки водій. Не зважаючи на це, напівпричіп був у технічно справному стані на час перевірки, повністю відповідав нормам та регулярно проходив техогляд, та станом на 24.05.2023р. мав дійсний протокол технічного огляду. При цьому, порушення вказані в акті проведення перевірки додержання вимог не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, яка відбулась 28.06.2023р., що підтверджується постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу. Порушення законодавства, вказані в постанові №009566 від 28.06.2023р. ТОВ «ЗНК» не змогло спростувати, тому що виклик на засідання комісії отримали 28.06.2023 року вже після засідання, що підтверджується конвертом с запрошенням. Крім того, згідно акту від 24.05.2023 року, під час проведення перевірки у місті зупинки у співробітників Держтрансбезпеки жодних питань до автомобілю ДАФ державний номерний знак НОМЕР_1 , а саме з приводу незабезпечення водія оформленим протоколом перевірки та адаптації тахографа не було, тому що вказаний протокол був в наявності. Таким чином, жодних порушень в діяльності Позивача з приводу перевезення вантажів не було, а тому постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу підлягає скасуванню. …».

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне: «… 1.Щодо суб`єктного складу правовідносин та наявності повноважень щодо здійснення заходів державного контролю на транспорті. … Отже на цей час суб`єктом владних повноважень щодо здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням перевізниками законодавства про автомобільний транспорт з правом прийняття відповідних рішень, обов`язкових до виконання, є Укртрансбезпека в особі її територіальних органів відділів державного нагляду (контролю) в областях України. 2.Щодо проведення рейдової перевірки транспортного засобу. … Керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком №1567, - 24.05.2023 року посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки проводилася рейдова перевірка на 159 км + 159 м а/д M-29 Харків-Красноград-Перещепине. Порядок зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної служби з безпеки на транспорті та її територіальних органів, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №422 від 20.05.2013 (далі - Порядок №422). Відповідно до п.3,4 Порядку №422, був зупинений транспортний засіб марки ДАФ, моделі номерний знак НОМЕР_1 , спеціалізований напівпричіп марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 , під керуванням водія ОСОБА_1 . Під час перевірки посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки було виявлено правопорушення, а саме: відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу. Отже, на момент здійснення рейдової перевірки посадовою особою Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Укртрансбезпеки було виявлено порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутній протокол перевірки технічного стану транспортного засобу спеціалізованого напівпричіпу марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 у водія, під час здійснення перевезення, яке було зафіксоване в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.05.2023 №003443. Водій ОСОБА_1 з актом перевірки №003443 був ознайомлений, у пояснені вказав, що він вибув з м.Запоріжжя 23.05.2023 в м.Харків, його не загрузили в цей день і тому він порушив закон, копію акту отримав, акт засвідчив підписом. 3.Обґрунтування заперечень на позов. … Дослідивши документи пред`явлені водієм під час перевірки встановлено, що дійсно на момент перевірки водій пред`явив копію протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу спеціалізованого напівпричепу марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 № НОМЕР_3 від 23.11.2022 із зазначенням, що транспортний засіб після технічного контролю визнано технічно справним, дата чергового проходження обов`язкового технічною контролю: не пізніше 23.05.2023, тобто на момент проведення перевірки у водія був наявний прострочений протокол перевірки технічного стану спеціалізованого напівпричепу марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 . В контексті абзацу другого частини шостої статті 39 Заколу України «Про автомобільний транспорт» протокол перевірки технічною стану є іншим документом, передбаченим законодавством, а саме Порядком №137, та повинен бути пред`явлений особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху. 4.Щодо допущеної описки в постанові про застосування адміністративно- господарського штрафу. В постанові від 28 червня 2023 року №ПШ009566 допущена технічна описка: помилково зазначено, що її винесено за «порушення ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме незабезпечення водія оформленим протоколом перевірки та адаптації тахографу, замість правильного - за «порушення ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме незабезпечення водія протоколом перевірки технічного стану транспортного засобу. Допущена при оформленні вказаною документу описка, не впливає на факт самого правопорушення та не може бути єдиною та беззаперечною підставою для скасування спірної постанови, адже всі інші документи беззаперечно вказують, що автомобільний перевізник не забезпечив водія протоколом перевірки технічного стану транспортного засобу. Сама по собі технічна описка у визначені статті не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності. Так, сторонами не заперечується факт здійснення перевезення вантажу за відсутності протоколу перевірки технічного стану до спеціалізованого напівпричіпу марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 . Також зазначаємо, що сума штрафу незмінна як для ст.34 так і для ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», та складає 17000 грн. Схожа правова позиція викладена в рішенні Вінницькою окружного адміністративного суду від 12.12.2022 №120/6743/22. Зважаючи на зазначене, Відділом державною нагляду (контролю) у Запорізькій області Укртрансбезпеки правомірно було винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023 за порушення ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт». …».

Відповідач заперечував проти позовної заяви.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначено наступне: «… 06.10.2023р. Відповідач звернувся до суду відзивом на позовну заяву, згідно якої просить відмовити в задоволенні позовних вимог на підставі наступного: 1.Під час перевірки, згідно акту, було встановлено відсутність протоколу технічного огляду напівпричепу, що є підставою для застосування адміністративно-господарського штрафу. 2.Допущена описка в постанові, а саме: невірно вказана підстава щодо застосування адміністративно-господарського штрафу. Доводи Відповідача не підлягають задоволенню з наступних підстав: По-перше: Стаття 48. Документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення … Згідно ч.3 ст.121 КУПАП передбачена відповідальність за керування водієм транспортним засобом, що підлягає обов`язковому технічному контролю, але своєчасно його не пройшов. Вказані норми законодавства містять повний перелік документів, які повинні бути при водії під час перевозки вантажу, посилання на наявність технічного огляду у нормах Закону «Про автомобільний транспорт» відсутня. Крім того, за відсутність технічного огляду передбачена адміністративна відповідальність згідно КУПАП, притягненню до якої підлягає тільки водій. Не зважаючи на це, напівпричіп був у технічно справному стані на час перевірки, повністю відповідав нормам та регулярно проходив техогляд, та станом на 24.05.2023р. мав дійсний протокол технічного огляду. При цьому, порушення вказані в акті проведення перевірки додержання вимог не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, яка відбулась 28.06.2023р., що підтверджується постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу. По-друге: безпідставним є посилання Відповідача на описку допущену в постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу. Тому що, згідно пункту 2.3 «Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення Державною інспекцією України з безпеки на наземному транспорті» не допускається заповнення протоколу олівцем та закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після підписання протоколу особою, щодо якої він складений. Вказана норма стосується і постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу. В своєму відзиві Відповідач посилається на справу 120/6743/22, в якій Вінницький апеляційний суд прийняв рішення з приводу спору з органами Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, якою встановлено, що описки допускаються. Однак, у вказаній справі «єдиною опискою у матеріалах габаритно-вагового контролю є зазначення в документі про зважування "номер авто НОМЕР_4 ", тоді як номерний знак транспортного засобу, який належить позивачці НОМЕР_1». В даному випадку мова йде про взагалі різні склади правопорушень, та підстави для притягнення особи до відповідальності. При цьому жодних процесуальних рішень з приводу описки Відповідачем не прийнято. …».

Відповідачем подано до суду заперечення, в яких зазначено: «… Стосовно викладених у відповіді на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» пояснень, міркувань та аргументів пояснюю наступне. Зазначаємо, що відповідно до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено перелік обов`язкових документів на підставі яких виконуються вантажні перевезення, для водія, що здійснює вантажні перевезення, є - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбаченні законодавством України. Звертаємо увагу суду, що перелік документів згідно ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» не є вичерпним. Статтею 35 Закону України «Про дорожній рух» передбачено: Транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті. На момент проведення перевірки у водія був наявний прострочений протокол перевірки технічного стану спеціалізованого напівпричепу марки UTVА, номерний знак НОМЕР_2 . Формування та збір документів для перевезення завершується на початку руху та всі документи щодо перевезення мають бути наявні у водія, саме на місці зупинки (події) мають бути надані первинні документи, інші документи, на підставі яких здійснюється перевезення, та саме на підставі цих, а не складених в інший час документів та наявних поза місцем події, встановлюються фактичні обставини, зокрема, щодо перевізника. Щодо допущеної описки у постанові №009566 від 28.06.2023, то вона жодним чином не заперечує факт правопорушення та не може бути єдиною та беззаперечною підставою для скасування спірної постанови, адже всі інші документи беззаперечно вказують, що автомобільний перевізник не забезпечив водія протоколом перевірки технічного стану транспортного засобу. …».

Ухвалою судді від 18.09.2023 в адміністративній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

Державною службою України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті Постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023 до ТОВ «Запорізька нафтогазова компанія» застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000 грн. 00 коп.

У вказаній Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023 зазначено: «… ТОВАРИСТВО З ОМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ЗНК» 24.05.23р., 159км + 159м а/д М-29 Харків-Красноград-Перещепине, Акт №АР003443 допущено порушення вимог ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме незабезпечення водія оформленим протоколом перевірки та адаптації тахографа (ЄУТР, п.3.3 розділу ІІІ наказу МТЗУ №385 від 24.06.2010) відповідальність за яке передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» …».

В Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.05.2023 за №003443 зазначено: «… Під час перевірки виявлено порушення ст.34 ЗУ «Про автомобільний транспорт» перевізник не забезпечив виконання вимог цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезень вантажів, а саме: відсутній протокол перевірки технічного стану до UTVА н.з. НОМЕР_2 , чим порушено вимоги ст.35 ЗУ «Про дорожній рух», у тому числі порушення, відповідальність за які передбачена статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» ч.1 абз.3 Перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст.35 ЗУ «Про дорожній рух», а саме: відсутній протокол перевірки технічного стану до напівпричіп-цистерна UTVА н.з. НОМЕР_2 . …».

Судом досліджено копії: Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 19.06.2023 за №45290/26/24-23; Протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу №01161-01633-23 від 24.05.2023; Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ; Свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ; Протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 11.05.2023; Товарно-транспортної накладної №0000-002146 від 24.05.2023; Посвідчення водія; Протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу №01161-03347-22 від 23.11.2022; фотознімків транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 ; інші документи, наявні у матеріалах даної адміністративної справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з зазначеного вище та викладеного нижче.

У ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт» зазначено: «Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством. При оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити: дата і місце складання; вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення; вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті); транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто; пункти завантаження і розвантаження. Порядок ведення та надання інформації з реєстру товарно-транспортних накладних визначається Кабінетом Міністрів України. У разі перевезення небезпечних вантажів крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, обов`язковими документами також є: для автомобільного перевізника - ліцензія на надання відповідних послуг; для водія - свідоцтво про допущення транспортного засобу до перевезення певних небезпечних вантажів, свідоцтво про підготовку водіїв транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, письмові інструкції на випадок аварії або надзвичайної ситуації. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків».

За ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимогстатті 21цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів. Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Згідно з абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначенихстаттями 39і48цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до ст.35 Закону України «Про дорожній рух» транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов`язковому технічному контролю відповідно до цієї статті. Обов`язковому технічному контролю не підлягають: 1) легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації; 2) легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них - із строком експлуатації до двох років. 3) технічні засоби для агропромислового комплексу, визначеніЗаконом України"Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України". Обов`язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища. Порядокпроведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів визначає Кабінет Міністрів України. Обов`язковий технічний контроль транспортних засобів, призначених для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування та зареєстрованих територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, здійснюють суб`єкти проведення обов`язкового технічного контролю, які мають на правах власності або користування обладнання, що дає змогу перевіряти технічний стан транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища. Перелік обладнання, необхідного для одержання права на здійснення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, а також документів, що подаються суб`єктами проведення обов`язкового технічного контролю для одержання такого права, визначаються Кабінетом Міністрів України. Періодичність проходження обов`язкового технічного контролю становить: для легкових автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажних автомобілів (незалежно від форми власності) вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепів до них із строком експлуатації більше двох років - кожні два роки; для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни, причепів до них та таксі незалежно від строку експлуатації - щороку; для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації - двічі на рік. На кожний транспортний засіб, що пройшов обов`язковий технічний контроль і визнаний технічно справним, суб`єкт проведення обов`язкового технічного контролю складає протокол перевірки його технічного стану, який видається водію транспортного засобу. У протоколі зазначається строк чергового проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до періодичності проходження, встановленої частиною восьмою цієї статті. Технічний опис та зразок протоколу перевірки технічного стану транспортного засобузатверджує Кабінет Міністрів України. Забезпечення суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю бланками протоколів перевірки технічного стану транспортного засобу, а також доступом до загальнодержавної бази даних про результати обов`язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюється на платній основі.Порядок забезпечення суб`єктів проведення обов`язкового технічного контролю бланками протоколів, доступом до зазначеної загальнодержавної бази даних та розмір плати за надання таких послугвстановлює Кабінет Міністрів України. Обов`язковий технічний контроль транспортних засобів, які належать військовим формуванням, Міністерству внутрішніх справ України, Національній поліції, Державній прикордонній службі України, Державній спеціальній службі транспорту, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту, покладається на ці формування та органи. Порядок проведення обов`язкового технічного контролю транспортних засобів, зареєстрованих іншими уповноваженими державними органами, затверджує Кабінет Міністрів України за поданням цих органів.

За п.1.3 Розділу І "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті", затвердженої 24.06.2010 Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №385, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 20.10.2010 за №946/18241 (надалі - "Інструкція з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті"), ця Інструкція поширюється на суб`єктів господарювання, які проводять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільними транспортними засобами (крім таксі).

Згідно з п.1.4 Розділу І "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті" у цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні, зокрема: перевізники - суб`єкти господарювання, які провадять діяльність у сфері надання послуг з перевезення пасажирів та/або вантажів автомобільним транспортом.

У п.3.3 Розділу ІІІ "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті" зазначено, що водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР, або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів.

Як зазначено у п.3.5 Розділу ІІІ "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті", перевізники: забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису, а протоколи перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу, свідоцтва про повірку - протягом одного року з дати закінчення терміну їх дії; аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх в подальшому.

Повірку тахографів здійснюють повірочні лабораторії, які уповноважені на проведення повірки тахографів відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (п.2.5 Розділу II "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті").

Згідно з п.1.3 "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів", затвердженого 07.06.2010 наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №340, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.09.2010 за №811/18106 (надалі - "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів"), вимоги цього Положення поширюються на автомобільних перевізників та водіїв, які здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи/та вантажів колісними транспортними засобами (далі - ТЗ).

Відповідно до п.1.5 "Положення про робочий час і відпочинку водіїв колісних транспортних засобів" у цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні: автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи/та вантажів транспортними засобами (далі - Перевізник); тахограф - обладнання, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їх водіїв.

За п.26 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)», затвердженого 08.11.2006 постановою Кабінету Міністрів України №1567 (надалі «Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)»), справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).

У ч.8 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» зазначено, що органи державного нагляду (контролю) та суб`єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу.

Як позивач, так і відповідач не надали до суду доказів фіксування засобами аудіо- та відеотехніки проведення суб`єктом владних повноважень 24.05.2023 перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом щодо транспортних засобів з реєстраційними номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 .

За матеріалами справи Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 19.06.2023 за №45290/26/24-23 (розгляд справи мав відбутися 28.06.2023) було надіслано відповідачем на адресу позивача 20.06.2023 рекомендованим листом із повідомленням відповідно до п.26 «Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі)».

На думку суду, Запрошення на розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт від 19.06.2023 за №45290/26/24-23 було надіслано відповідачем на адресу позивача своєчасно та з незалежних причин від відповідача не було отримано позивачем до 28.06.2023.

Протилежного позивачем не доведено.

З матеріалів справи вбачається, що в Акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 24.05.2023 за №003443 зазначено про порушення вимог ст.35 Закону України «Про дорожній рух» (відсутній протокол перевірки технічного стану до напівпричіп-цистерна UTVА н.з. НОМЕР_2 ), а у Постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023 зазначено про порушення вимог п.3.3 Розділу ІІІ "Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті" (незабезпечення водія оформленим протоколом перевірки та адаптації тахографа).

Тобто, відповідач фактично застосував до позивача адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, яке позивачем не порушувалось.

Відповідачем не надано до суду доказів щодо вжиття заходів на виправлення «допущеної описки в постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу».

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023 відповідачем прийнято не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже вона є не правомірною.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовна вимога позивача підлягає задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі, то на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача мають бути стягнуті понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 2147 грн. 20 коп.

При цьому, надмірно сплачений позивачем судовий збір у сумі 00 грн. 80 коп. має бути йому повернутий з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати Постанову про застосування адміністративно- господарського штрафу №ПШ009566 від 28.06.2023, винесену Державною службою України з безпеки на транспорті (вул.Антоновича, буд.51, м.Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» (вул.Дунайська, буд.14, приміщення 181, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69018; код ЄДРПОУ 43288553).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» (вул.Дунайська, буд.14, приміщення 181, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69018; код ЄДРПОУ 43288553) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (пр.Перемоги, буд.14, м.Київ, 03135; код ЄДРПОУ 39816845) в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул.Чубанова, буд.8, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69118) судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2147 грн. 20 коп.

Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «Запорізька нафтогазова компанія» (вул.Дунайська, буд.14, приміщення 181, м.Запоріжжя, Запорізька область, 69018; код ЄДРПОУ 43288553) з Державного бюджету України сплачений 11.09.2023 Квитанцією №9773-8420-4050-0996 судовий збір у частині у сумі 00 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Рішення виготовлено у повному обсязі 16.11.2023.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114967275
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —280/6809/23

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Прокопенко О.Б.

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 05.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 01.02.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 11.12.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні