Справа № 420/8269/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 листопада 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Сільськогосподарського виробничого кооперативу Буджак до Головного управління ДПС в Одеській області та до Державної податкової служби України про визнання протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
I. Зміст позовних вимог.
До суду з позовом звернувся Сільськогосподарський виробничий кооператив Буджак (далі - позивач) до Головного управління ДПС в Одеській області (далі відповідач-1, ГУ ДПС в Одеській області) та до Державної податкової служби України (далі відповідач-2, ДПС України), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління Державної податкової служби в Одеській області, про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 8509333/30821422 від 28.03.2023 р., про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.06.2022 р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданих СВК БУДЖАК податкової накладної №1 від 16.06.2022 р. на загальну суму 5 793 750,00 (п`ять мільйонів сімсот дев`яносто три тисячі сімсот п`ятдесят) гривень 00 копійок, днем її надходження.
II. Позиція позивача та заперечення відповідачів.
На обґрунтування вказаних позовних вимог позивач вказує, що відповідно до умов договору купівлі-продажу № 16/06/2 від 16.06.2022 року між СВК БУДЖАК, як постачальником, та ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ, як покупцем, на підстав заяви на переоформлення зерна згідно додатку № 5 до Договору складського зберігання № 01/12/3 від 01.12.2021р, та Довіреності №20 від 16.06.2022 р. СВК БУДЖАК був переоформлений на Покупця (ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ) товар - насіння соняшника гібрид - посівний матеріал, для висадки на своїх посівних площах, про що складено акт приймання-передачі №ТБТ00000234 від 16.06.2022 р., а також підтверджується накладною №1 від 16.06.2022р, рахунком-фактурою №1 від 16.06.2022р, складською квитанцією на зерно №233 від 16.06.2022 p та платіжною інструкцією № 15674 від 06.04.2023р. По факту підписання вказаного акту приймання-передачі СВК БУДЖАК сформувало податкову накладну № 1 від 16.06.2022 р. на суму 5 793 750,00 грн. та направило для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно отриманої квитанцій з Автоматизованої системи реєстрація вказаної податкової накладної була зупинена на п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операції. При цьому, відповідачем лише процитовано в Квитанції від 11.07.2022р. зміст п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, та запропоновано (далі мовою оригіналу) "надати пояснення та копії документів, щодо підтвердження Інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН", але жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів відсутні. Позивачем у встановленому законодавством порядку були подані пояснення та документальні підтвердження проведеної господарської операції. Однак, Комісією ГУ ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення №8509333/30821422 від 28.03.2023р про відмову у її реєстрації з підстав ненадання платником податків копій документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження. При цьому, жодної мотивації підстав та причин віднесення здійсненої операції між ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ та СВК БУДЖАК до ризикових відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Рішення ГУ ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН №8509333/30821422 від 28.03.2023р не містять. Позивач вважає рішення про відмову в реєстрації вищевказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним, оскільки не містить інформації які з поданих документів не відповідають вимогам законодавства.
12.05.2023 р. представником відповідачів подано до суду відзив на позов, яким вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, оскільки обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Відповідно до фактичних обставин справи, Позивачем направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 1 від 16.06.2022 на загальну суму 5 793 750,00 грн. на адресу ТОВ «Одеська торгова компанія» з номенклатурою «соняшник українського» у кількості 515 тон. За отриманою квитанцією з єдиного вікна приймання звітності ДПС України Позивачу було повідомлено, що реєстрація вищевказаної податкової накладної зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Дані обставини підтверджуються рішеннями №3458 від 05.08.2021, №107 від 01.02.2022, № 720 від 01.06.2022, №784 від 07.07.2022 про відповідність СВК БУДЖАК критеріям ризиковості платника податку на додану вартість. Також, СВК БУДЖАК було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядків № 1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено № 1 від 23.03.2023, кількість додатків-16. Однак, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування і ЄРПН управління ДПС в Одеській області було прийнято рішення від 28.03.2023 №8509333/30821422 в реєстрації податкової накладної від 16.06.2022 №1, оскільки на переконання Відповідачів, надіслані позивачем пояснення на додані до них документи поза сумнівом не можливо вважати достатніми для розкриття та підтвердження інформації, у направленій на реєстрацію податковій накладній від 16.06.2022 №1. Таким чином, Позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав Головне управління ДПС відмовило у реєстрації спірної податкової накладної. Крім того, позовні вимоги в частині зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є передчасним, в той час, як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання контролюючого органу повторно розглянути питання щодо реєстрації податкових накладних.
III. Процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 24.04.2023 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Цією ухвалою зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області разом з відзивом надати суду належним чином завірені копії документів зокрема, протоколів комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких були прийняті оскаржувані рішення, інші документи, які стали підставою для прийняття оскаржуваних рішень.
Ухвалою суду від 24.04.2023 року відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.
СВК БУДЖАК зареєстровано як юридична особа з 2021 року, основним видом діяльності якого за кодом КВЕД 01.11. - Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. (т.1 а.с. 17-19)
16.06.2022 року між СВК БУДЖАК, як постачальником, та ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ, як покупцем, укладено договір купівлі-продажу № 16/06/2, згідно умовами якого, зокрема,
- Постачальник передає у власність Покупцеві, а Покупець приймає оплачує сільськогосподарську продукцію українського походження (далі Товар), на умовах цього Договору. Найменування та кількість Товару, його ціна та загальна вартість Товару, інші суттєві умови Договору за погодженням Сторін, визначаються у Додаткових угодах, які є невід`ємними частинами даного Договору. ( пункт 1.1. договору).
- Передача Товару проводиться на умовах ЕХW (Інкотремс 2010) на зерновому складі ТОВ «Ізмаїл - Трансбалктермінал» за адресою: м. Ізмаїл, вул. Болградське шосе. 8а (надалі - Зерновий склад), ( пункт 1,3 договору)
- Порядок розрахунків за Товар (партію Товару) визначається умовами цього Договору та Додатковою угодою. Якщо інше не встановлено Додатковою угодою до цього Договору, Покупець здійснює оплату вартості Товару у такому порядку:
86% під вартості Товару, розрахованої згідно Додаткової угоди- після 14.07.2022 р. з дня отримання Товару на підставі трьох стороннього акта приймання-передачі та видаткової накладної, якщо інший строк не встановлений додатковою угодою, але у будь-якому випадку умови надання Постачальником документів згідно з умовами п. 5.4. Договору, У разі ненадання чи неповного надання документів, передбачених п.5.4 цього Договору, Покупець має право затримати оплату Товару до падання повного пакету документів.
14 % від вартості Товару - після виконання Постачальником у повному обсязі зобов`язань, передбачених п. 5.3 цього Договору та протягом 5 (п`яти) банківських днів від дня відшкодування на рахунок Покупця ПДВ з державного бюджету України ( підпункти 4.2.1, 4.2.2. пункту 4.2 договору) (т.1 а.с. 66-71).
На виконання умов вказаного договору, 16.06.2022 між СВК БУДЖАК, ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ та ТОВ «Ізмаїл - Трансбалктермінал» був підписаний акт приймання-передачі № ТБТ00000234, яким СВК БУДЖАК передає, а ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ приймає на зерновому складі ТОВ «Ізмаїл - Трансбалктермінал» 515 тн. соняшника та складено СВК БУДЖАК видаткову накладну № 1 від 16.06.2022 р.( а.с. т. 1 а.с. 86,16). Факт передачі товару також підтверджується заявою на переоформлення зерна згідно додатку № 5 до Договору складського зберігання № 01/12/3 від 01.12.2021. та Довіреністю № 20 від 16.06.2022 р. ( т. І а.с. 84-85)
Позивачем за правилами першої події (дата оформлення документа, що засвідчує факт передачі товару платником податку) складено та направлено до ДПС для реєстрації у ЄРПН податкову накладну № 1 від 16.06.2022 року на суму 5 793 750,00 грн., т.ч. ПДВ. (т. 1 а.с. 194).
За результатом обробки вказаної податкової накладної ДПС України оформлено квитанцію № 9118536961 від 11.07.2022 року, згідно з якою "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 16.06.2022 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості здійснення операції. (т.1 а.с.195).
Позивачем були подані до контролюючого органу Повідомлення від 23.03.2023 року № 1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, вказавши, що СВК БУДЖАК займається вирощуванням зернових та технічних культур, є платником 4 групи, надає підтверджуючи документи на продаж соняшника для розблокування податкової накладної на 16 додатках. (т. ІІ а.с.13 зв.).
Підтвердженням електронної доставки до ДПС вищезазначених документів є наданий представником відповідачів скріншоти з бази АІС Податковий блок з переліком наданих документів. ( т. ІІ а.с.11 зв.).
Розглянувши надані позивачем вищевказані пояснення та первинні документи згідно повідомлень до податкових накладних Комісією регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН прийнято рішення № 8509333/30821422 від 28.03.2023 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 16.06.2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. (т. І, а.с.14-15).
Не погодившись з рішенням комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних/ розрахунку коригування в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
V. Норми права, які застосував суд.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ПК України від 02.12.2010 р. № 2755-VI ( далі - ПК України) передбачено, зокрема,-
- Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами. ( підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
- податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу;( пункт 14.1.178 статті 14 ПК України);
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику ( пункт 20.2. статі 20 ПК України);
- об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, ; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу . ( підпункти а, б пункту 185.1 стаття 185 ПК України);
- датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. ( абзаци перший - третій пункту 187.1 статті 187 ПК України);
- на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін ( п.201.1. ст. 201 ПК України);
- при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. ( абзац перший пункту 201.10 ст. 201 ПК України);
- податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. (абзац другий пункту 201.10 ст. 201 ПК України).
- підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. ( абз. п`ятий п. 201.10. ст. 201 ПК України);
- реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. ( пункт 201.16. ст. 201 ПК України);
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 , в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 р. № 34, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Порядок № 1246) передбачено, зокрема,
- у цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації ( абзаци 1-2 пункту 2 Порядку № 1246);
- після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування ( абзац 10 пункту 12 Порядку № 1246);
- за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). ( пункт 13 Порядку № 1246);
- квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. ( пункт 14 Порядку № 1246).
- у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття. ( пункт 15 Порядку № 1246).
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначено постановою Кабміну України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних", яка з 01 лютого 2020 року набрала чинності ( далі - Порядок № 1165), зокрема, -
- у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. ( пункт 4 Порядку № 1165)
-у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. ( пункт 7 Порядку № 1165)
- платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. ( пункт 8 Порядку №1165).
- у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації. ( пункт 11 Порядку №1165);
- комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. ( абзац другий пункту 25 цього Порядку);
- комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. (абзац перший пункту 26 Порядку №1165);
- комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
Додатком № 1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, зокрема, контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. ( пункт 8 додатку № 1 Порядку №1165 в редакції Постанови КМ № 1428 від 23.12.2022)
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 13.12.2019 за № 1245/34216, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин ( далі - Порядок № 520), зокрема, -
- прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). ( пункт 2 Порядку № 520).
- у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. ( пункт 4 Порядку № 520).
- перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні ( абзац четвертий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023)
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. ( пункт 5 Порядку № 520).
- письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)). ( пункт 6 Порядку № 520).
- письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту. ( пункт 9 Порядку № 520 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023).
- Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. ( пункт 10 Порядку № 520 в редакції Наказу Міністерства фінансів № 19 від 12.01.2023)
- Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. (пункт 12 Порядку № 520).
VI. Оцінка суду.
З аналізу наведених вище правових норм вбачається чітко встановлений алгоритм поведінки контролюючого органу щодо автоматизованого моніторингу відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків; віднесення комісією регіонального рівня ДПС платника податку до категорії ризикових, зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (направлення платнику податку в автоматизованому режимі квитанції про зупинення реєстрації із зазначенням критеріїв ризиковості платника та/або операції, на підставі якого зупинена реєстрація, та пропозиції надати пояснення та копії документів, необхідних для вирішення питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування); прийняття рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування комісією контролюючого органу; підстави для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Отже, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних та подальша реалізація його управлінських функцій, у даному випадку прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних є обставинами, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії.
Спірність питання у даній справі полягає у правомірності рішень, прийнятих регіональною комісією ГУ ДПС в Одеській області про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 16.06.2022 р. в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку наданням платником податків документів, складених з порушенням законодавства.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню відповідача з огляду на обґрунтованість позовних вимог та заперечень відповідача, суд враховує наступне.
Як встановлено судом та не заперечується відповідачем, згідно умов договору від 16.06.2022 р за № 01/04/2022 між позивачем, як постачальником, ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ, як покупцем, та зерновим складом ТОВ «Ізмаїл - Трансбалктермінал» був підписаний трьохсторонній акт приймання-передачі № ТБТ00000234 від 16.06.2023 на передачу 515 тн. соняшника. ( а.с. т. 1 а.с. 86).
На підставі вказаного акту приймання-передачі, за правилами першої події позивачем було складено направлено на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну № 1 від 16.06.2022 р.
За отриманою від ДПС України квитанцією позивачу повідомлено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 16.06.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
У постановах Верховного Суду від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18, від 16.02.2023 по справі № 380/7648/22 висловлено, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. У випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Відповідно до пункту 8 додатку № 1 Порядку №1165, в редакції чинній на момент складання квитанції ДПС України № 9118536961 від 11.07.2022 року, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних є наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній / розрахунку коригування.
Разом з тим, зазначене рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містять в собі мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчать про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
У відзиві на позов представник відповідача вказує, що віднесення позивача до ризикових платників податків підтверджується рішеннями № 3458 від 05.08.2021, № 107 від 01.02.2022, № 720 від 01.06.2022, №784 від 07.07.2022 про відповідність СВК «БУДЖАК» критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Проте, відповідачем не надано до суду вказаних рішень. Натомість, в ухвалі суду від 24.04.2023 року було зобов`язано ГУ ДПС в Одеській області надати такі докази.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм Порядку № 520 у постанові від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова декларація для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним.
На виконання п. 11 Порядку № 1165 позивачем подано до комісії Головного управління ДПС у Одеській області Повідомлення від 23.03.2023 року № 1 про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію яких було зупинено, на власний розсуд, оскільки відповідачем в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено, які саме конкретно документи та в підтвердження якої обставини необхідно надати.
За положеннями пунктів 9 та 10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, серед іншого, приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Згідно з пунктами 44-46 Порядку №1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
За результатами розгляду наданих позивачем письмових пояснень та первинних документів, відповідачем податковим органом прийнято оскаржуване рішення № 8509333/30821422 від 28.03.2023 р. про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 16.06.2022 № 1, у зв`язку наданням платником податків документів, складених з порушенням законодавства.
Разом з тим, наданий до суду у табличному варіанті витяг з Протоколу від 28.03.2023 за № 61/15-32 засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних щодо розгляду пояснень та копій документів, поданих платниками податків, не містить пояснень щодо підстав прийняття Комісією ГУ рішень про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, а саме, які документи, складені з порушенням законодавства. (т. 1 а.с. 13).
При вирішенні даного спору, суд, крім іншого, має встановити настання обставин, якими обумовлено обов`язок платника податків скласти податкову накладну та її зареєструвати в ЄРПН.
Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У постанові від 21 лютого 2023 року по справі №2240/3271/18 Верховний Суд зауважив на тому, що предметом доказування при вирішенні вимог про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну (у разі скасування рішення Комісії про відмову в реєстрації податкової накладної) мають бути встановленими обставини достатності документів для її реєстрації.
Такий же підхід продемонстровано Верховним Судом і у постановах від 27 квітня 2023 року по справі № 460/8040/20, від 29 червня 2023 року по справі № 500/2655/22, в яких Верховний Суд висловився про те, що саме лише зазначення про відсутність документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, податкова накладна від 16.06.2022 № 1 складена Позивачем за правилом «першої події» - факт передачі товару.
Проте, під час розгляду справи відповідачами не надано жодного доказу на спростування настання вказаної першої із визначених пунктом 187.1 статті 187 ПК України події, що підтверджується актом приймання-передачі № ТБТ00000234 від 16.06.2023 на передачу 515 тн. соняшника та відповідно обов`язок у позивача скласти спірну податкову накладну.
У відзиві на позов, відповідач-1 не заперечує щодо отримання від позивача на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з його контрагентом ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ 16 документів довільного формату. В свою чергу, Комісією з питань зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області було прийнято оскаржуване рішення у зв`язку із тим, що Позивачем подано документи, передбачені п. 5 Порядку № 520, які складені з порушенням законодавства та відповідно створюють сумніви щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної.
Відповідно до викладених юридичних підходів в оцінці доказів і підстав для реєстрації податкової накладеної, продемонстрованих Верховним Судом у викладених вище судових рішеннях, платник має подати задля забезпечення реєстрації податкової накладної документи на підтвердження сутності та змісту господарської операції (а не усі згідно з переліком у пункті 5 Порядку №520) й саме за результатами детального дослідження змісту цих документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.
Як підтверджено доказами в матеріалах справи на виконання вимоги податкового органу у цій справі Позивачем було надано відповідні пояснення, до яких додано ті первинні документи, які на його переконання є належними та достатніми для підтвердження здійснення ним господарської операції. Обов`язок податкового органу для цілей визначення наявності підстав для реєстрації податкової накладеної зводиться до встановлення належного та достатнього підтвердження поданими документами даних податкової накладної. При цьому за відсутності чіткого переліку документів, достатніх у розумінні контролюючого органу для реєстрації податкової накладної, стверджувати щодо неналежного обсягу поданих платником податків документів для реєстрації податкової накладної, є недостатньо.
При вирішення даних спірних правовідносин суд застосовує також правовий висновок Верховного Суду у постанові від 05 січня 2021 року у справі № 640/11321/20, що незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення, яка не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності пунктам 1-8 критеріїв ризиковості платника податку, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.
З огляду на вказане, суд зазначає, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту настання першої події - постачання товарів/послуг, або отримання коштів, які, в свою чергу, підтверджені первинними документами, на підставі яких і складена податкова накладна.
У відзиві на позов представник відповідачів підтверджує, що позивачем на розгляд комісії СВК БУДЖАК разом із повідомленням від 23.03.2023 № 1 не надано банківських документів (платіжних доручень, виписок з банку) щодо підтвердження отримання сплати за товар від ТОВ Одеська торгова компанія у розмірі 5 793 750,00 грн. (наявність ділової мети). 2) Позивачем на розгляд комісії надано реєстри ТТН: за січень 2022 (16 поставок) та лютий 2022 (35 поставок), проте надано лише 2 ТТН від 04.01.2023 та 01.02.2022, в яких зазначено, що було перевезено товар соняшник врожаю 2020 р (на адресу ТОВ Ізмаїл-Трансбалктермінал). В свою чергу, відповідно до акту приймання-передачі №ТБТ00000234 вік 16.06.2022 позивачем продано ТОВ Одеська торгова компанія соняшник врожаю 2021 року, а отже не є зрозумілим соняшник якого року врожаю було реалізовано на адресу ТОВ Одеська торгова компанія, як і не надано доказів транспортування та перевезення соняшнику на адресу ТОВ Ізмаїл-Трансбалктермінар (передача Товару проводиться на умовах EXW на зерновому складі ТОВ Ізмаїл-Трансбалктермінал ).Також позивачем не надано документів щодо походження у СВК БУДЖАК поставленого на адресу ТОВ Одеська торгова компанія соняшнику. Окрім того, позивачем не надано документів на підтвердження оплати за складське зберігання Також на розгляд комісії не було надано документів, які підтверджують якість соняшнику тощо.
Щодо вказаних відповідачами обставин, то суд вважає їх необґрунтованими, оскільки про вказаний перелік документів позивачу стало відомо вже після того, як відповідач відмовив у реєстрації спірних податкових накладних.
Крім того, перелічені відповідачем доводи не ґрунтується на доказах, які у розумінні статті 74 КАС України є допустимими, якими у даному випадку є витяг з протоколу засідання Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ( додаток № 4)
Також суд зауважує, що вказані доводи відповідача свідчать про ненадання до податкового органу документів, що суперечить висновку Комісії про наданням платником податків документів, складених з порушенням законодавства.
Щодо посилання на відсутність платіжних документів, то вказані обставини не виключають настання першої із визначних пунктом 187.1 статті 187 ПК України події - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання товару платником податку.
Водночас слід відмітити, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено спірні податкові накладні, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду, викладеною у постанові від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17 (адміністративне провадження № К/9901/62719/18), яка полягає у тому, що " всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних".
Разом з тим, суд приймає до уваги, що також не заперечується відповідачам, що разом з повідомленням № 1 від 23.03.2023 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено позивачем були надані податковому органу документи, що підтверджують факт реального здійснення господарської операції, зазначеної у спірній податковій накладній, зокрема, що СВК «БУДЖАК» здійснює діяльність, яка направлена на вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, після урожайна діяльність, діяльність посередників у торгівлі сільськогосподарською сировиною, живими тваринами, текстильною сировиною, та підтверджується свідоцтвом про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування ПДВ від 19.05.2020 р., звітами про площі та валові збори с/г культур у 2020 р., звіт про реалізацію продукції с/г за 2020 р. довідка про площі земель СВК «БУДЖАК», які знаходяться в обробці, матеріальні звіти по СВК «БУДЖАК» ( т. І а.с. 20-53); щодо придбання СВК «БУДЖАК», як замовником, у ТОВ «АГРОРОСЬ», ТОВ «ПІОНЕР НАСІННЯ УКРАЇНИ», ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» посівного матеріалу - насіння соняшника гібрид для висадки на своїх посівних площах, то підтверджується договорами, рахунками, рахунками на оплату, платіжними дорученнями, видатковими накладами. ( т. І а.с. 54-65); щодо зберігання вирощеного насіння соняшника українського походження, врожаю 2021 р, то СВК «БУДЖАК» надано договір складського зберігання № 01/12/3 від 01.12.2021 р., укладений з Зерновим складом (ТОВ «ІЗМАЇЛ- ТРАНСБАЛКТЕРМІНАЛ), складські квитанції (т. І а.с. 73-85,88), щодо перевезення та поставка товару на Зерновий склад, то вказане підтверджується ТТН, картками аналізу зерна ( т. І а.с. 90-142, 143-193).
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Наведене узгоджується із правовою позицією, що викладена Верховним Судом у постановах від 27 січня 2022 року у справі № 380/2365/21, від 18 червня 2019 року у справі № 0740/804/18 та від 23 жовтня 2018 року у справі № 822/1817/18, від 15.02.2023 у справі № 2240/3117/18 та ін..
Зважаючи на докази, надані позивачем до податкового органу після зупинення реєстрації податкової накладної, та докази, які надані до матеріалів справи, що повністю розкривають зміст господарської операції між позивачем та ТОВ ОДЕСЬКА ТОРГОВА КОМПАНІЯ, суд вважає, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації спірної податкової накладної, так як спірне рішення не є обґрунтованими та вмотивованими, та не містить переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття, оскільки не встановлюють, які саме первинні документи позивач не надав податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Таким чином, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2023 р. № 8509333/30821422 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 16.06.2022 року є обґрунтованим та підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну позивача № 1 від 16.06.2022 року датою її фактичного подання, то суд враховує наступне.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Враховуючи наведені вище висновки суду щодо протиправності оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної та відсутність законодавчо закріплених перешкод для такої реєстрації, суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язати ДПС України зареєструвати податкову накладну від 16.06.2022 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її подання на реєстрацію днем її фактичного подання.
У даному випадку, зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
VІІ. Висновок суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше, як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. (ч. 2 ст. 9 КАС України)
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єктів владних повноважень на підтвердження правомірності своїх рішень, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
VIII. Розподіл судових витрат.
Відповідно до вимог частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа лише у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Як встановлено судом, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в сумі 2684,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією № 524 від 02.05.2023 року. (т.1 а.с. 198).
Враховуючи, що за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, тому судовий збір у сумі 2684,00 грн., підлягає стягненню на за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС в Одеській області користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов Сільськогосподарського виробничого кооперативу Буджак (вул. Миру, буд. 21, с. Нагірне, Ренійський р-н, Одеська обл., 68821, код ЄДРПОУ: 30821422) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, буд. 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ: 44069166) та до Державної податкової служби України (пл. Львівська, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.03.2023 р. № 8509333/30821422.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 16.06.2022 року № 1, подану Позов Сільськогосподарського виробничого кооперативу Буджак, код ЄДРПОУ 30821422, днем її фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська 5, код ЄДРПОУ 21011924) на користь Сільськогосподарського виробничого кооперативу Буджак (вул. Миру, буд. 21, с. Нагірне, Ренійський р-н, Одеська обл., 68821, код ЄДРПОУ: 30821422) судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2684,00 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн. 00 коп.) гривень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
СуддяВ.А. Дубровна
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 114968379 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Дубровна В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні