ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 549/121/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області , Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернувся до Чорнухинського районного суду Полтавської області з адміністративним позовом до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області у якій просить: - визнати дії відповідача неправомірними щодо не нарахування підвищення до пенсії, передбаченого ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", в розмірі, встановленому ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 20.04.2020 року по 20.04.2023 року ; - зобов`язати Лохвицьке об`єднане управління Пенсійного фонду у Полтавській області здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч.1 ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та провести відповідні доплати за період з 20.04.2020 року по 20.04.2023 року.
Позов обґрунтований тим, що позивач є пенсіонером та дитиною війни у розумінні Закону України "Про соціальний захист дітей війни", а тому з 20 квітня 2020 року має право на отримання щомісячної надбавки (доплати) до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Ухвалою Чорнухинського районного суду Полтавської області від 25.04.2023 року адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 передано на розгляд за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку із невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 549/121/23 за позовом ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено до участі у справі в якості другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.11.2023 року залишено без розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії в частині позовних вимог про визнання дій неправомірними щодо не нарахування підвищення до пенсії, передбаченого ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", в розмірі, встановленому ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та зобов`язання здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч.1 ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та провести відповідні доплати за період з 20.04.2020 року по 19 жовтня 2022 року.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області та з 15.02.2007 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Стаття 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" №2195-IV від 18.11.2004, якою було встановлено виплату пенсії з підвищенням на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, зазнала змін та Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VІІІ від 28 грудня 2014 року вказану статтю закону викладено в новій редакції. З 01 січня 2015 року дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у порядку та в розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. Згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" №1381 від 28 грудня 2011 року підвищення складає 66,43 грн.
Дослідивши письмові докази суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області та отримує пенсію за віком, а також є дитиною війни, що учасниками справи не заперечується.
У період з 20 жовтня 2022 року нарахування та виплата пенсії за віком позивачу проводились з урахуванням підвищення дітям війни згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" №1381 від 28 грудня 2011 року у розмірі 66,43 грн., що підтверджується розпорядженнями про перерахунок пенсії.
Вважаючи, що розмір відповідної надбавки мав становити 30% мінімальної пенсії за віком, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи суд виходить з наступного.
За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" №2195-ІV від 18 листопада 2004 року /набрав чинності 01 січня 2006 року, далі - Закон №2195-ІV/, дитина війни - особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.
Відповідно до статті 6 Закону №2195-ІV /у редакції, чинній на час набрання вказаним Законом чинності/ дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Положеннями підпункту 2 пункту 34 Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VIII від 28 грудня 2014 року у Законі України "Про соціальний захист дітей війни" у частині першій статті 6 слова "у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни" замінено словами "у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України".
Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року) установлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення, встановлене статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", провадиться у розмірі 66,43 гривні.
Отже, виплата позивачу підвищення до пенсії як дитині війни у період з 20 жовтня 2022 року (в межах вимог позивача, що розглядаються з урахуванням ухвали про залишення позовних вимог в частині без розгляду) проводилась у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року).
Суд враховує, що положення статті 6 Закону №2195-ІV у редакції Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VIII від 28 грудня 2014 року у спірний період були чинними, неконституційними не визнавались. Проте, згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує, зокрема, проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики.
Рішеннями Конституційного Суду України від 26 грудня 2011 року у справі №20-рп/2011 та від 25 січня 2012 року у справі №3-рп/2012 підтверджена конституційність повноважень Кабінету Міністрів України щодо реалізації політики у сфері соціального захисту, в тому числі регулювання порядку та розмірів соціальних виплат і допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, виходячи з фінансових можливостей держави.
Відтак, відповідач, виплачуючи позивачу з 20 жовтня 2022 року підвищення до пенсії як дитині війни у порядку та розмірах, встановлених постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року), діяв правомірно та у межах наданих йому повноважень.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 13 лютого 2018 року у справі №308/12874/16-а (реєстраційний номер в ЄДРСР 72288078).
Оскільки законодавцем визначено, що саме Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями визначати порядок та розмір виплат дітям війни, суд дійшов висновку, що відповідач, здійснюючи у спірний період нарахування та виплату позивачу підвищення до пенсії як дитині війни у визначеному Кабінетом Міністрів Україні розмірі, діяв на підставі, у межах повноважень та згідно з чинним законодавством України, а тому не порушив права та законні інтереси позивача.
Отже, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 слід відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області (вул. Перемоги, 15, Лохвиця, 37200), Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014; код ЄДРПОУ 13967927) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 114968631 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них дітей війни |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні