Рішення
від 16.11.2023 по справі 549/121/23
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2023 року м. ПолтаваСправа № 549/121/23

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Головка А.Б., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області , Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії.

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_1 звернувся до Чорнухинського районного суду Полтавської області з адміністративним позовом до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області у якій просить: - визнати дії відповідача неправомірними щодо не нарахування підвищення до пенсії, передбаченого ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", в розмірі, встановленому ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування за період з 20.04.2020 року по 20.04.2023 року ; - зобов`язати Лохвицьке об`єднане управління Пенсійного фонду у Полтавській області здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч.1 ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та провести відповідні доплати за період з 20.04.2020 року по 20.04.2023 року.

Позов обґрунтований тим, що позивач є пенсіонером та дитиною війни у розумінні Закону України "Про соціальний захист дітей війни", а тому з 20 квітня 2020 року має право на отримання щомісячної надбавки (доплати) до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Ухвалою Чорнухинського районного суду Полтавської області від 25.04.2023 року адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 передано на розгляд за підсудністю до Полтавського окружного адміністративного суду.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.05.2023 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку із невідповідністю вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 19.06.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 549/121/23 за позовом ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії. Розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено до участі у справі в якості другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.11.2023 року залишено без розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії в частині позовних вимог про визнання дій неправомірними щодо не нарахування підвищення до пенсії, передбаченого ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", в розмірі, встановленому ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та зобов`язання здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком, виходячи з розміру, встановленого ч.1 ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, та провести відповідні доплати за період з 20.04.2020 року по 19 жовтня 2022 року.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області та з 15.02.2007 року отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Стаття 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" №2195-IV від 18.11.2004, якою було встановлено виплату пенсії з підвищенням на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, зазнала змін та Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VІІІ від 28 грудня 2014 року вказану статтю закону викладено в новій редакції. З 01 січня 2015 року дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у порядку та в розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. Згідно пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" №1381 від 28 грудня 2011 року підвищення складає 66,43 грн.

Дослідивши письмові докази суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Полтавській області та отримує пенсію за віком, а також є дитиною війни, що учасниками справи не заперечується.

У період з 20 жовтня 2022 року нарахування та виплата пенсії за віком позивачу проводились з урахуванням підвищення дітям війни згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" №1381 від 28 грудня 2011 року у розмірі 66,43 грн., що підтверджується розпорядженнями про перерахунок пенсії.

Вважаючи, що розмір відповідної надбавки мав становити 30% мінімальної пенсії за віком, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи суд виходить з наступного.

За визначенням, наведеним у статті 1 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" №2195-ІV від 18 листопада 2004 року /набрав чинності 01 січня 2006 року, далі - Закон №2195-ІV/, дитина війни - особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.

Відповідно до статті 6 Закону №2195-ІV /у редакції, чинній на час набрання вказаним Законом чинності/ дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.

Положеннями підпункту 2 пункту 34 Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VIII від 28 грудня 2014 року у Законі України "Про соціальний захист дітей війни" у частині першій статті 6 слова "у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни" замінено словами "у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України".

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року) установлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення, встановлене статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни", провадиться у розмірі 66,43 гривні.

Отже, виплата позивачу підвищення до пенсії як дитині війни у період з 20 жовтня 2022 року (в межах вимог позивача, що розглядаються з урахуванням ухвали про залишення позовних вимог в частині без розгляду) проводилась у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року).

Суд враховує, що положення статті 6 Закону №2195-ІV у редакції Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" №76-VIII від 28 грудня 2014 року у спірний період були чинними, неконституційними не визнавались. Проте, згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує, зокрема, проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики.

Рішеннями Конституційного Суду України від 26 грудня 2011 року у справі №20-рп/2011 та від 25 січня 2012 року у справі №3-рп/2012 підтверджена конституційність повноважень Кабінету Міністрів України щодо реалізації політики у сфері соціального захисту, в тому числі регулювання порядку та розмірів соціальних виплат і допомоги, які фінансуються за рахунок коштів Державного бюджету України, виходячи з фінансових можливостей держави.

Відтак, відповідач, виплачуючи позивачу з 20 жовтня 2022 року підвищення до пенсії як дитині війни у порядку та розмірах, встановлених постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення" від 28 грудня 2011 року №1381 (зі змінами, внесеними згідно із постановою Кабінету Міністрів України №112 від 25 березня 2014 року), діяв правомірно та у межах наданих йому повноважень.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постанові від 13 лютого 2018 року у справі №308/12874/16-а (реєстраційний номер в ЄДРСР 72288078).

Оскільки законодавцем визначено, що саме Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями визначати порядок та розмір виплат дітям війни, суд дійшов висновку, що відповідач, здійснюючи у спірний період нарахування та виплату позивачу підвищення до пенсії як дитині війни у визначеному Кабінетом Міністрів Україні розмірі, діяв на підставі, у межах повноважень та згідно з чинним законодавством України, а тому не порушив права та законні інтереси позивача.

Отже, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 слід відмовити повністю.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Відмовити в задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Лохвицького об`єднаного управління Пенсійного фонду України у Полтавській області (вул. Перемоги, 15, Лохвиця, 37200), Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014; код ЄДРПОУ 13967927) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.Б. Головко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114968631
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них дітей війни

Судовий реєстр по справі —549/121/23

Рішення від 16.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 16.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.Б. Головко

Ухвала від 25.04.2023

Адміністративне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Крєпкий С. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні