ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3165/23
08 листопада 2023 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючої судді Подлісної І.М.
за участю:
секретаря судового засідання Паряк Тетяни Дмитрівни
представника позивача Іщук К.В.
представника відповідача Чайківська М.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Регіон-Автогаз" до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення- рішення та розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство "Регіон-Автогаз" з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України про визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення та розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ПП "Регіон-Автогаз" отримано податкове повідомлення-рішення форми "С" від 13.06.2023 року № 00040900901, що прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області, яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 1757909,44 грн. за порушення частин 37, 39 статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 року № 481 (далі - Закон № 481).
Підставою винесення вказаного податкового повідомлення-рішення став складений акт про результати фактичної перевірки з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС від 26.05.2023 року № 3893/19-00-09-01/40670734. Як вказано у даному акті, перевірку проведено з 18.05.2023 року по 25.06.2023 року.
Висновок акта перевірки: перевіркою встановлено порушення частини 37, 39 статті 15 Закону № 481 - роздрібна торгівля пальним через РРО не зазначеного у ліцензії на загальну суму 878954,72 грн.
Позивач вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, що прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області є безпідставним, необґрунтованим, таким, що суперечить нормам податкового законодавства, а також нормам іншого законодавства, контроль за яким здійснює податковий орган, у зв`язку з чим таке податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 11.07.2023 року прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 09.08.2023 о 11:30 год. Даною ухвалою встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду із відповідними письмовими доказами 31.07.2023. У відзиві відповідач не погоджується з позовними вимогами та доводами, викладеними в адміністративному позові, та в обґрунтування своїх заперечень зазначає наступне.
Позивач в позовній заяві вказує про те, іцо ним 10.04.2023р. отримано реєстраційне посвідчення №432 форми №3-РРО із датою реєстрації РРО моделі АЗС POS МІНІ, фіскальний №3001051103, заводський номер TN80081774, проте, сам по собі факт державної реєстрації РРО недостатній для заняття окремими видами діяльності, для здійснення яких необхідна ліцензія. Тому, здійснювати діяльності із реалізації пального до 24.05.2023р. позивач не мав права.
Згідно п.3 розділу II Порядку №225 до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року N 225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Відтак, позивачем не подавалася заява до контролюючого органу про неможливість виконання податкового обов`язку, і відповідно ПП «Регіон-Автогаз» не звільняється від відповідальності передбаченої податковим законодавством.
Абзацом 1 4.52 ст. 15 Закону України №481 передбачено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі: встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії (абз.11 ч.52 ст. 15).
На підставі викладеного, представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 09.08.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 30.08.2023 о 10:45 год.
Представником відповідача на електронну адресу суду надіслано додаткові пояснення по даній справі.
Ухвалою суду від 30.08.2023 відкладено розгляд справи на 27.09.2023 о 10:30 год.
Представником позивача 26.09.2023 подано письмові пояснення.
Ухвалою суду від 27.09.2023 відкладено розгляд справи на 18.10.2023 о 10:45 год.
Ухвалою суду від 18.10.2023, постановленою в судовому засіданні, без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) оголошено перерву до 08.11.2023 о 11:30 год.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити в повному обсязі, з мотивів викладених у позовній заяві та у письмових поясненнях.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнала з підстав, викладених у відзиві на позов, просила у його задоволенні відмовити повністю.
Суд, заслухавши сторін, розглянувши адміністративну справу, вивчивши зміст відзиву на позов, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Основним і єдиним видом економічної діяльності ПП "Регіон-Автогаз" є "Роздрібна торгівля пальним" (код КВЕД 47.30).
Ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним № 19170314201900014 була видана строком дії з 01.07.2019 року до 01.07.2024 року.
У переліку реєстраторів розрахункових операцій, що вказаний у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 19170314201900014, починаючи з 13.09.2016 року значився реєстратор розрахункових операцій моделі АЗС POS Master, заводський номер НОМЕР_1 , фіскальний № 3001051103.
Починаючи з 10.04.2023 року, ПП "Регіон-Автогаз" почав використовувати у своїй господарській діяльності новий реєстратор розрахункових операцій моделі АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 із таким же фіскальним номером, як і в попереднього реєстратора № 3001051103. З метою реєстрації даного реєстратора розрахункових операцій в податковому органі, позивач звернувся із відповідною заявою в ГУ ДПС у Тернопільській області (Шумської ДПІ) та отримав від податкового органу реєстраційне посвідчення № 432 (J1413404) від 10.04.2023 року форми № 3-РРО .
ПП "Регіон-Автогаз" отримано податкове повідомлення-рішення форми "С" від 13.06.2023 року № 00040900901, що прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області, яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 1757909,44 грн. за порушення частин 37, 39 статті 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 року № 481 (далі - Закон № 481).
Підставою винесення вказаного податкового повідомлення-рішення став складений акт про результати фактичної перевірки з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу пального, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС від 26.05.2023 року № 3893/19-00-09-01/40670734. Як вказано у даному акті, перевірку проведено з 18.05.2023 року по 25.06.2023 року.
У даному акті податковим органом встановлено факт роздрібної торгівлі пальним через електронний контрольно-касовий апарат (РРО) фіскальний № 3001051103, не зазначений у ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним № 19170314201900014 від 01.07.2019 року (термін дії з 01.07.2019 року по 01.07.2024 року) на суму 881233,92 грн., а саме:
-за період з 12.04.2023 року по 30.04.2023 року здійснено реалізацію скрапленого газу (пропан) за кодом УКТ ЗЕД 2711129700 готівковими коштами та безготівковими розрахунками, які проведено через РРО фіскальний № 3001051103 згідно сформованих та надрукованих РРО фіскальних звітів чеків (Z-звітів) № 1 - 37 на суму 373975,58 грн.;
-за період з 01.05.2023 року по 23.05.2023 року здійснено реалізацію скрапленого газу (пропан) за кодом УКТ ЗЕД 2711129700 готівковими коштами та безготівковими розрахунками, які проведено через РРО фіскальний номер № 3001051103 згідно сформованих та надрукованих на РРО фіскальних звітів (Z-звітів) № 38-83 на суму 504979,17 грн.
Крім того, в травні 2023 року було реалізовано газ метан на суму 2279,20 грн., а саме:
- 08.05.20233 року на 1274,90 грн. згідно фіскального документа № 870;
- 15.05.2023 року на 1004,30 грн. згідно фіскального документа № 1081.
В складеному податковим органом акті зазначено, що розрахункові операції при продажу газу скрапленого на АЗС за вище вказані періоди проводились із застосуванням реєстратора розрахункових операцій модель АЗС POS mini, фіскальний № 3001051103, заводський номер TN 80081774 із роздрукованих фіскальних чеків сформованих та надрукованих на РРО фіскальних звітних чеків (Z-звітів) згідно баз даних системи обліку РРО ДПС України на загальну суму 878954,72 грн.
Також в акті зазначено, що на момент проведення фактичної перевірки у додатку до ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним від 01.07.2019 року № 19170314201900014, зазначений електронний контрольно-касовий апарат модель АЗС POS Master, фіскальний номер 3000260827, заводський номер TS80090405, за адресою провадження діяльності: Тернопільська область, Кременецький район, с. Круголець, вул. Українська, 3-А.
Податковим органом у акті вказано, що 24.05.2023 року підприємством внесено зміни до додатку до ліцензії № 19170314201900014 в якій зазначено реєстратор розрахункових операцій з фіскальним номером 3001051103, модель АЗС POS Mini, заводський номер TN 80081774.
Висновок акта перевірки: перевіркою встановлено порушення частини 37, 39 статті 15 Закону № 481 - роздрібна торгівля пальним через РРО не зазначеного у ліцензії на загальну суму 878954,72 грн.
Згідно частини 37 статті 15 Закону № 481: "Встановлення факту здійснення роздрібної торгівлі через реєстратори розрахункових операцій (книги обліку розрахункових операцій), не зазначені в ліцензії".
Згідно частини 39 статті 15 Закону № 481: "Порушення термінів звернення до органу ліцензування щодо зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії".
Податковий орган застосував штрафну санкцію в розмірі 200 відсотків вартості реалізованої продукції - 878954,72 грн. х 200% = 1757909,44 грн. (абзац 11 частини 2 статті 17 Закону №481).
Не погодившись із податковим повідомленням-рішенням, що прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо спірних правовідносин, що виникли між сторонами, суд виходив з наступного.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.
Як вбачається із акту перевірки податкового органу, фактична перевірка тривала з 18.05.2023 року по 25.05.2023 року, акт складено 26.05.2023 року.
На сторінці 4 акту у абзаці 2 податковим органом зазначено: "... 24.05.2023 року підприємством внесено зміни до додатку до ліцензії №19170314201900014, який зазначено реєстратором розрахункових операцій з фіскальним номером 3001051103, модель АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 ".
Перевірка ж податковим органом була завершена 25.05.2023 року, але податковим органом не взято до уваги встановленої ним обставини, що на момент завершення перевірки та до моменту винесення податкових повідомлень-рішень, було відсутнім порушення податкового законодавства зі сторони позивача.
Особливу увагу потрібно звернути І на те, що ПП "Регіон-Автогаз" змінивши реєстратор розрахункових операцій подав відповідну заяву податковому органу і у відповідь отримав реєстраційне посвідчення № 432 (J1413404) від 10.04.2023 року форми № 3-РРО із датою реєстрації РРО 10.04.2023 року, що вказує на законність здійснення діяльності по ліцензії із новим зареєстрованим РРО моделі АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 із таким же фіскальним номером - №3001051103.
Також, вже 24.05.2023 року ПП "Регіон-Автогаз" отримано додаток до ліцензії на право роздірбної торгівлі пальним № 19170314201900014, де було вказано новий РРО моделі АЗС POS Mini, заводський номер TN80081774.
Крім цього, у вказаному додатку у відповідних графах зазначено, що датою виготовлення РРО є 05.04.2023 року, а дата реєстраційного посвідчення значиться 10.04.2023 року.
Тобто, наведені факти вказують на те, що починаючи з 10.04.2023 року позивачем використовувався новий РРО моделі АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 та про дану обставину було відомо податковому органу, що підтверджується виданим ним реєстраційним посвідченням №432 (J1413404) від 10.04.2023 року форми № 3-РРО та додатком до ліцензії, а відтак не відповідає дійсності та обставина, що ПП "Регіон-Автогаз" здійснював господарську діяльність із РРО, що не значиться у ліцензії.
Позивачем при зміні РРО не заподіялось жодних збитків бюджету, оскільки податковий орган був проінформований про зміну РРО та при цьому фіскальний номер не зазнавав змін.
Стаття 3 Закону № 481 регулює відносити щодо порядку видачі, анулювання та зміни відомостей у ліцензіях.
Зокрема, частиною 26 статті 3 Закону № 481 (аналогічною також є частина 54 статті 15 Закону № 481) передбачено: "У разі зміни відомостей, зазначених у виданій суб`єкту господарювання (у тому числі іноземному суб`єкту господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) ліцензії (за винятком змін, пов`язаних з реорганізацією суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) та/або зміною типу акціонерного товариства), суб`єкт господарювання зобов`язаний у місячний термін з дня внесення таких змін звернутися до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою".
Згідно пункту 102.9. статті 102 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755 (далі - ПК України): "На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених цим Кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім випадків, передбачених цим Кодексом".
Суд звертає увагу на те, що з 07.03.2022 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" від 03.03.2022 року № 2118, яким підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України доповнено пунктом 69 (зміни в даний пункт внесені також були Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зброї та єдиного внеску під час дії воєнного стану").
Зокрема, пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України передбачено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України застосовуються правила з урахуванням особливостей визначених у даному пункті.
Підпунктом 69.9. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України передбачено: "Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім:
дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 та 3912, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків;
строків проведення камеральних перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення за результатами камеральної перевірки, прийняття рішення за результатом її розгляду, нарахування пені;
строків проведення фактичних та документальних позапланових перевірок, оформлення їх результатів у порядку, визначеному статтею 86 цього Кодексу, подання скарги на податкове повідомлення-рішення, рішення про застосування фінансових санкцій за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки та прийняття рішення за результатами їх розгляду, адміністративного арешту майна за результатами документальної позапланової перевірки або фактичної перевірки;
строків здійснення заходів з погашення податкового боргу платників податків - суб`єктів господарювання, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, передбачені статтями 59-60, 87-101 цього Кодексу, та/або визначення грошових зобов`язань згідно із статтею 116 цього Кодексу;
строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачених підпунктом 56.23.3 пункту 56.23 статті 56 цього Кодексу. (...)".
Отже, вказаною нормою наведено чіткий перелік випадків за якими не зупиняється перебіг встановлених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, строків.
Оскільки у наведений перелік не включено випадку звернення у місячний строк суб`єктом господарювання до органу, який видав ліцензію, з відповідною заявою щодо внесення змін до відомостей у виданій ліцензії, то встановлений частиною 26 статті 3 та частиною 54 статті 15 Закону № 481 місячний строк внесення змін, вважається зупиненим на час дії воєнного стану.
Суд зазначає, що отримавши реєстраційне посвідчення № 432 (J1413404) від 10.04.2023 року форми № 3-РРО про використання нового РРО моделі АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 , у випадку наявності мирного часу, строк внесення відомостей до ліцензії закінчувався б 10.05.2023 року, однак в силу дії підпункту 69.9. пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення", які введені з метою врегулювання відносин у воєнний час, вказаний місячний строк внесення змін до ліцензії вважається зупиненим, відтак, внісши зміни у додаток до ліцензії 24.05.2023 року, позивач не допустив порушення частини 37, 39 статті 15 Закону № 481 на момент закінчення проведення фактичної перевірки.
Крім того, ПП "Регіон-Автогаз" здійснював торгівлю паливом з використанням нового РРО моделі АЗС POS Mini, заводський номер НОМЕР_2 починаючи з 10.04.2023 року, який було саме цієї ж дати зареєстровано у ГУ ДПС у Тернопільській області (Шумської ДПІ).
Відповідно до пункту 109.1. статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених ПК України) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених ПК України.
Діяння вважаються вчиненими умисно, якщо існують доведені контролюючим органом обставини, які свідчать, що платник податків удавано, цілеспрямовано створив умови, які не можуть мати іншої мети, крім як невиконання або неналежне виконання вимог, установлених ПК України та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно пункту 112.1. статті 112 ПК України: "Особа може бути притягнута до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення за умови наявності в її діянні (дії або бездіяльності) вини, крім випадків, передбачених цим Кодексом".
Обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), що визначається підпунктом 112.8.9. пункту 112.8. статті 112 ПК України.
Згідно частини 2 статті 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" від 01.01.2016 року № 671: "Форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабміном, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо".
Відповідно до частини 3 статті 14 вказаного Закону № 671, Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Торгово-промислова палата підтвердила, що обставини з 24.02.2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких/-го стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Таким чином, зважаючи на викладене та в силу підпункту 112.8.9. пункту 112.8. статті 112 ПК України, до ПП "Регіон-Автогаз" не може бути притягнутим до фінансової відповідальності.
Щодо скасування розпорядження №122132 (J1404702) від 31.05.2023 року про анулювання ліцензії суд зазначає наступне.
За наслідком описаних в акті фактичної перевірки від 26.05.2023 року № 3893/19-00-09- 01/40670734 податковим органом порушень, на підставі статті 15 Закону № 481, відповідачем застосовано до ПП "Регіон-Автогаз" додаткову санкцію - це анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним реєстраційний номер 19170314201900014 за адресою: Тернопільська область, Шумський район (Кременецький район), с. Круголець, вул. Українська, буд. 3-А.
Відповідно до статті 3 Закону № 481/95-ВР: "Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання".
Згідно з частиною 24 статті 15 Закону № 481/95-ВР: "Ліцензія анулюється та вважається недійсною з дня оприлюднення розпорядження про анулювання ліцензії на офіційному веб-сайті органу ліцензування".
Згідно частини 15 статті 3, а також частини 45 статті 15 Закону № 481: "Після видачі/анулювання ліцензії на право виробництва пального центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання ліцензії".
Таким чином, з моменту одержання позивачем розпорядження №122132 (J1404702) від 31.05.2023 року ГУ ДПС у Тернопільській області про анулювання ліцензії, вказана ліцензія вважається недійсною, а тому є необхідність у захисті права позивача шляхом скасування такого розпорядження податкового органу та зобов`язання його видалити інформацію із відповідного реєстру.
Отже, у випадку скасування податкового повідомлення-рішення форми "С" від 13.06.2023 року № 00040900901, доцільність дії розпорядження №122132 (J1404702) від 31.05.2023 року ГУ ДПС у Тернопільській області про анулювання ліцензії не матиме змісту та прямо порушуватиме право позивача на здійснення ним господарської діяльності.
Крім того, податковим органом допущено порушення частини 21 статті 3 Закону № 481: "Розпорядження про анулювання ліцензії приймається: на шістнадцятий робочий день з дня, наступного за днем вручення суб`єкту господарювання акта, що є підставою для анулювання ліцензії: (...)".
Суд зауважує, що податковим органом акт про проведення фактичної перевірки складено 26.05.2023 року, а розпорядження про анулювання ліцензії прийнято 31.05.2023 року, тобто на п`ятий день після складення акту перевірки (отримано даний акт позивачем також 26.05.2023 року), що суперечить нормі частини 21 статті 3 Закону № 481.
Дана обставина вказує на незаконність передчасного винесення ГУ ДПС у Тернопільській області розпорядження №122132 (J1404702) від 31.05.2023 року про анулювання ліцензії.
Відтак, суд вважає, що вимога щодо скасування податкового повідомлення-рішення форми "С" від 13.06.2023 року № 00040900901, що прийняте ГУ ДПС у Тернопільській області за наслідком складеного акта фактичної перевірки, яким до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію в розмірі 1757909,44 грн., а вимога про скасування розпорядження про анулювання ліцензії та зобов`язання податкового органу вчинити дію щодо видалення інформації із реєстру є похідною вимогою, то є всі підстави для задоволення даного позову.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (частина перша статті 139 КАС України).
Оскільки, позов підлягає до задоволення, то до відшкодування позивачу за рахунок бюджетних асигнувань відповідача підлягає сплачена сума судового збору у розмірі 26368,64 грн. згідно квитанції від 14.06.2023.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми "С" від 13.06.2023 року №00040900901 ГУ ДПС у Тернопільській області.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження №122132 від 31.05.2023 року ГУ ДПС у Тернопільській області про анулювання ліцензії, що видана ПП "Регіон-Автогаз" на роздрібну торгівлю пальним реєстраційний номер 19170314201900014.
Зобов`язати ГУ ДПС у Тернопільській області видалити із відомостей єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального інформацію щодо анулювання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним, реєстраційний номер 19170314201900014.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Регіон-Автогаз" понесені ним судові витрати зі сплати судового збору в сумі 26 368 (двадцять шість тисяч триста шістдесят вісім) гривень 64 копійки за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 15 листопада 2023 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- Приватне підприємство "Регіон-Автогаз" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Українська, 3А,с.Круголець,Кременецький район, Тернопільська область,47107 код ЄДРПОУ/РНОКПП 40670734);
відповідач:
- Головне управління ДПС у Тернопільській області, як відокремлений підрозділ ДПС України (місцезнаходження/місце проживання: вул. Білецька, 1,м. Тернопіль,46003 код ЄДРПОУ/РНОКПП 44143637).
Головуючий суддяПодлісна І.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 114969151 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні