Справа № 732/1219/23
Провадження 2/732/310/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2023 року м. Городня
Городнянський районний суд Чернігівської області у складі: головуючої судді - Лиманської М.В., у присутності секретаря Дударенко Ю.П., за участі прокурора Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області Тишкевич Л.В., представника відповідачки адвоката Прокоф`єва Б.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Городня цивільну справу за позовною заявою керівника Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення шляхом їх конфіскації, та за зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Городнянської міської ради Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення Городнянської міської ради Чернігівської області, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки, скасування державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі,
УСТАНОВИВ:
Заступник керівника Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області А.Гресь в порядку ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст. 56 ЦПК України, діючи в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, звернувся до суду з указним позовом до відповідачки, в якому просить припинити громадянці Республіки Білорусь ОСОБА_1 (нацональний паспорт іноземця серії НОМЕР_1 , виданий 15.02.2011 Будо-Кошелевським РВВС Гомельської області, Республіка Білорусь) право власності на земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.07.2020, номер запису про право власності 37283645 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 53089983 від 13.07.2020); площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.07.2020, номер запису про право власності 37284094 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 53090534 від 13.07.2020); площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.07.2020, номер запису про право власності 37283901 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 53090242 від 13.07.2020); площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 09.07.2020, номер запису про право власності 37284329 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 53090782 від 13.07.2020), з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за межами с.Мощенка Чернігівського (до реформування Городнянського) району Чернігівської області, шляхом їх конфіскації у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, та стягнути з відповідачки на користь Чернігівської обласної прокуратури понесені витрати на сплату судового збору в сумі 10 736 грн.
Вимоги мотивовані тим, що на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом, виданого 29.11.2019 приватним нотаріусом Городнянського районного нотаріального округу Чернігівської області Совою В.Ф., ОСОБА_1 , яка є громадянкою Республіки Білорусь, набула право на земельну частку (пай) у землях сільськогосподарського підприємства „Шлях Леніна", розміром 6,26 га в умовних кадастрових гектарах. У подальшому, на підставі рішення Городнянської міської ради Чернігівської області від 11.06.2020 відповідачці передано у власність земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані за межами с.Мощенка Чернігівського (до реформування Городнянського) району Чернігівської області. ОСОБА_1 зареєструвала право власності на вказані земельні ділянки в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Всупереч вимог земельного законодавства (ст.22, ч.4 ст.81, ч.1 ст.145 ЗК України) відповідачка протягом року з моменту набуття земельних ділянок у власність не здійснила їх відчуження. Такі дії відповідачки порушують майнові інтереси держави, пов`язані з протиправним користуванням іноземним громадянином землями цієї категорії. Підставою представництва прокурор визначає бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області, як органу, уповноваженого на виконання функцій держави у спірних правовідносинах, не вжиття ним заходів щодо належного контролю за порядком використання та реалізації прав на землю та щодо звернення до суду з відповідним позовом.
Представник відповідачки адвокат Прокоф`єв Б.І. пред`явив зустрічний позов до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Городнянської міської ради Чернігівської області, в якому він просить визнати незаконним та скасувати пункт 1.18 рішення Городнянської міської ради від 11.06.2020 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради», яким ОСОБА_1 передано у власність земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані за межами с.Мощенка Чернігівського (до реформування Городнянського) району Чернігівської області; скасувати державну реєстрацію права власності на вказані земельні ділянки; визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію цих земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Вимоги зустрічної позовної заяви мотивовані тим, що на підставі рішення 23 сесії 7 скликання Городнянської міської ради Чернігівської області від 11.06.2020 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради" ОСОБА_1 набула право власності на спірні земельні ділянки. На підставі вказаного рішення органу місцевого самоврядування ОСОБА_1 зареєструвала у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на вказані земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Таким чином, на цей час, власником спірних земельних ділянок є відповідачка ОСОБА_2 . Набуття права приватної власності іноземною громадянкою ОСОБА_1 на спірні земельні ділянки, про конфіскацію яких просить прокурор, на думку представника зустрічної позивачки відбулося всупереч вимогам чинного земельного законодавства, яким не дозволяється передавати у власність іноземним громадянам земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Ураховуючи це, рішення 23 сесії 7 скликання Городнянської міської ради Чернігівської області від 11.06.2020 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради", на підставі якого спірні земельні ділянки передані у власність ОСОБА_2 , а також подальша реєстрація прав власності на ці земельні ділянки, на думку представника зустрічної позивачки, є незаконним.
Ухвалою судді від 29 серпня 2023 року відкрито провадження у зазначеній справі.
Ухвалою суду від 02 жовтня 2023 року зустрічну позовну прийнято до спільного розгляду з первісною позовною заявою, вимоги за зустрічним позовом об`єднано в одне провадження з первісним позовом.
У судовому засіданні представник прокуратури заявлені вимоги підтримала та просила їх задовольнити з підстав, викладених у позові. Заявлені ОСОБА_1 вимоги зустрічного позову не визнала, підтримала поданий відзив та просила відмовити у задоволенні зустрічних позовних вимог.
Особа, в інтересах якої заявлений первісний позов (відповідач за зустрічним позовом), - Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області про дату, час і місце розгляду справи повідомлено належним чином, але своїм процесуальним правом на участь в судовому засіданні не скористалося, повноважного представника не направило. В.о. начальника ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області Надія Чіпак заявила письмове клопотання про розгляд справи за відсутності представника управління, заявлені позовні вимоги прокурора підтримує та просить суд їх задовольнити, зустрічні позовні вимоги не визнає. (а.с.120)
Представник відповідачки за первісним позовом (позивачки за зустрічним позовом) адвокат Прокоф`єв Б.І. у судовому засіданні підтримав зустрічний позов, заявлені позовні вимоги прокурора до ОСОБА_1 не визнав.
Представник відповідача за зустрічним позовом Городнянської міської ради Чернігівської області про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, в судове засідання не з`явився. Повноважний представник Городнянської міської ради Чернігівської області Костюкова Т.В. подала до суду відзив на зустрічний позов ОСОБА_1 , в якому просила відмовити в задоволенні заявлених останньою позовних вимог.
Третя особа, яканезаявляє самостійнихвимогнапредмет спору,- СТОВ «Колос» про дату, час і місце розгляду справи повідомлена належним чином за адресою місцезнаходження, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, але своїм процесуальним правом на участь у судовому засіданні не скористалось, повноважного представника не направило, пояснень щодо позову та заяв по суті справи не подало.
Відповідно до ч. 1 ст. 223 ЦПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Суд, заслухавши в судовому засіданні пояснення представника прокуратури та представника відповідачки (позивачки за зустрічним позовом), дослідивши в судовому засіданні всі наявні матеріали справи та докази, дійшов висновку про обгрунтованість зустрічного позову ОСОБА_1 , з урахуванням задоволення якого первісні позовні вимоги заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Як убачається з копії паспорта громадянина Республіки Білорусь серії НОМЕР_1 , його видано ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованій за адресою: АДРЕСА_1 . (а.с.59)
Дослідженням свідоцтва про право на спадщину за законом, виданого 29.11.2019 приватним нотаріусом Городнянського районного нотаріального округу Совою В.Ф., установлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , успадкувала після смерті її чоловіка ОСОБА_3 , померлого ІНФОРМАЦІЯ_2 , право на земельну частку (пай) площею 6,26 га в умовних кадастрових гектарах, яка перебувала в колективній власності КСП „Шлях Леніна (с.Мощенка Городнянського району Чернігвської області), указане майнове право за життя належало спадкодавцю на підставі сертифіката на право на земельну частку (пай) серії ЧН №0184853. (а.с.18,53)
Рішенням Городнянськоїміської радиЧернігівської областівід 23грудня 2019року "Пронадання дозволуна виготовленнядокументацій ізземлеустрою щодовстановлення зовнішніхмеж земельнихділянок внатурі (намісцевості)для веденнятоварного сільськогосподарськоговиробництва принаданні їху приватнувласність на земляхГороднянської міськоїради" ОСОБА_1 наданодозвіл навиготовлення документаціїіз землеустроющодо встановленнязовнішніх межземельних ділянокв натурі(намісцевості)при наданніїх уприватну власністьорієнтовною площею6,29га,земельна частка(пай)№139 за межами с.Мощенка, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. (а.с.52)
Рішенням Городнянської міської ради Чернігівської області від 11 червня 2020 року „Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради, затверджено технічну документацію із землеустрою та передано у приватну власність ОСОБА_1 земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132 (а.с.22)
Дослідженням інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, установлено, що на підставі рішення 23 сесії сьомого скликання Городнянської міської ради від 11 червня 2020 року реєстратором Городнянської міської ради Чернігівської області Ткаченком О.О. прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та за ОСОБА_1 зареєстровано право власності на земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121127374212; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121152374214; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121139574214; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121165974214.(а.с.14-17) Вказані земельні ділянки зареєстровані у Державному земельному кадастрі, що підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 10.08.2023. (а.с.24-27)
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з вимогами ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Комплексним нормативно-правовим актом, який спрямований на регулювання виникнення та припинення прав на землю в Україні, закріплення механізму їх реалізації та захисту є Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року (зі змінами).
Відповідно до ч.1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 2 ЗК України суб`єктами земельних правовідносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Водночас в інших статтях Земельного кодексу України поряд з громадянами суб`єктами земельних відносин визнаються громадяни України, іноземні громадяни, фізичні особи, іноземні фізичні особи, іноземні особи, іноземці та особи без громадянства.
Згідно з ч. 1 ст. 22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. У силу п.а) ч.2 ст.22 ЗК України до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Положеннями ч.5 ст.22 ЗК України в редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин (11.06.2020), передбачено, що землі сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.
Іноземці та особи без громадянства відповідно до ч.2 ст. 81ЗКможуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.
За змістом частини четвертої статті 81, статті 145ЗКдопускається, що земельні ділянки сільськогосподарського призначення іноземці мають право набувати лише у спадщину, і протягом року зобов`язані їх відчужити, оскільки успадковані земельні ділянки сільськогосподарського призначення не можуть перебувати у приватній власності осіб без громадянства або іноземних громадян. У разі невиконання цієї вимоги настають передбачені пунктом "д" статті 143 ЗК наслідки, а саме: право власності на земельну ділянку може бути примусово припинене за рішенням суду.
Отже єдиною підставою, з якої громадяни іноземних держав можуть набувати право приватної власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, єспадкування.
Положеннями п. ґ ч.1 ст. 81 ЗК України визначено, що на підставі виділення внатурі (намісцевості)належної їмземельної частки(паю) набувають прававласності наземельні ділянки громадяни України.
З огляду на вказане іноземні фізичні особи не мають права на безоплатну приватизацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення та не можуть реалізувати право на виділення в натурі (на місцевості) земельної частки (паю), яке успадковане або набуте в результаті розпаювання земель колективної власності сільськогосподарських підприємств.
Таким чином, аналіз положень наведених статей Земельного кодексу України призводить до висновку про те, що іноземні фізичні особи можуть виступати суб`єктами всіх прав на землю, але із урахуванням особливостей та обмежень, які встановлені Конституцією України та ЗК України. Приписами земельного законодавства обмежено об`єктний склад земель, які можуть перебувати у власності іноземних фізичних та юридичних осіб, як за категоріями земель, так і за формами власності. Зокрема, як на момент виникнення спірних правовідносин, так і станом на момент судового розгляду справи зазначені суб`єкти можуть набувати право власності на земельні ділянки приватної форми власності несільськогосподарського призначення.
Згідно статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Згідно з положеннями ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Частиною 3 статті 152 Земельного кодексу України визначено способи захисту прав на земельні ділянки, зокрема захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
Оскільки реалізація повноважень Городнянської міської ради Чернігівської області має здійснюватися з дотриманням вимог законодавства, яке забороняє отримання у приватну власність іноземцями земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення Городнянської міської ради Чернігівської області від 11.06.2020 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради», а саме пункт 1.18, яким ОСОБА_1 передано у власність земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, прийняте всупереч вимогам законодавства, тому підлягає скасуванню.
При цьому, розв`язуючи спір, суд звертає увагу на те, що скасування оскаржуваного рішення органу місцевого самоврядування, яким відповідачці (позивачці за зустрічним позовом) ОСОБА_1 передано у власність спірні земельні ділянки, не позбавляє останню права на земельну частку (пай), яким вона володіла та яке вона набула у порядку спадкування після смерті її чоловіка ОСОБА_3 .
Таким чином, з огляду на те, що ОСОБА_1 не є законною власницею спірних земельних ділянок, належні підстави для конфіскації цих земельних ділянок відсутні
Ураховуючи все вищенаведене у сукупності, суд дійшов висновку про те, що прокурором обрано неправильний спосіб захисту прав держави, а у даному випадку належним способом захисту є визнання незаконним рішення Городнянської міської ради Чернігівської області як органу місцевого самоврядування про передачу ОСОБА_1 у приватну власність спірних земельних ділянок сільськогосподарського приначення та скасування їх державної реєстрації. Саме такі вимоги заявлені ОСОБА_1 в поданому нею зустрічному позові.
У зв`язку із викладеним суд дійшов висновку про те, що у задоволенні первісного позову заступника керівника Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення шляхом їх конфіскації слід відмовити.
Статтями 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, яке підлягає державній реєстрації, виникають із дня такої реєстрації.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
За змістом п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до абз. 1,2,3 ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» № 1952 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, яка діяла станом на 09.07.2020) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пп. «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому пп. «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Згідно з чинною на момент ухвалення рішення редакцією ч. 3 ст. 26 Закону України № 1952 у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються.
За вказаних обставин рішення державного реєстратора Ткаченка О.О. від 13 липня 2020 року за індексним номером 53089983, 53090534, 53090242, 53090782 про державну реєстрацію права власності на земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані за межами с.Мощенка Чернігівського (до реформування Городнянського) району Чернігівської області, підлягає скасуванню з одночасним припиненням речових прав ОСОБА_1 на вказані земельні ділянки відповідно до ст. 16 Цивільного кодексу України, ст. 152 Земельного кодексу України, ст. 26, 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Як убачається з матеріалів справи, земельні ділянки з кадастровими номерами 7421486800:04:000:1126; 7421486800:04:000:0964; 7421486800:04:000:1038; 7421486800:04:000:1132, та власником яких є ОСОБА_1 , внесені до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації (ч. 13 ст. 79-1 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законодавством порядку.
Враховуючи той факт, що судом визнано незаконним та скасувано пункт 1.18 рішення Городнянської міської ради від 11.06.2020 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради», яким ОСОБА_1 передано у власність спірні земельні ділянки, скасовано державну реєстрацію права власності на вказані земельні ділянки, суд приходить до висновку, що вимога представника відповідачки (позивачки за зустрічним позовом) про визнання незаконнною та скасування державної реєстрації вказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі підлягає задоволенню.
Статтею 141 ЦПК України визначений порядок розподілу витрат між сторонами. Так, у разі задоволення позову судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються на відповідача (п. 1 ч. 2 ст. 141 ЦПК). Тому з огляду на відмову у задоволенні первісного позову, судовий збір, сплачений за подачу первісного позову, стягненню з відповідачки не підлягає. У судовому засіданні представник зустрічної позивачки просив понесені нею судові витрати покласти на неї. З огляду на принцип диспозитивності у цивільному процесі, вказане клопотання представника зустрічної позивачки слід задовольнити.
На підставі викладеного, керуючись ст. 4-5, 12-13, 56, 81-89, 259, 263-265, 268, 354 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В :
У задоволенні первісного позову керівника Чернігівської окружної прокуратури Чернігівської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області до ОСОБА_1 про припинення права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення шляхом їх конфіскації відмовити.
Зустрічний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, Городнянської міської ради Чернігівської області про визнання незаконним та скасування рішення Городнянської міської ради Чернігівської області, скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки, скасування державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати пункт 1.18 рішення Городнянської міської ради Чернігівської області від 11.06.2020 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та надання їх у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на землях Городнянської міської ради», яким затверджено технічну документацію із землеустрою та передано ОСОБА_1 у власність земельні ділянки: площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126; площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964; площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038; площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані за межами с.Мощенка Чернігівського (до реформування Городнянського) району Чернігівської області.
Скасувати рішення та запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121127374212).
Скасувати рішення та запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121152374214).
Скасувати рішення та запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121139574214)
Скасувати рішення та запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про державну реєстрацію права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2121165974214).
Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 4,9959 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1126.
Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,3206 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:0964.
Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,2267 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1038.
Визнати незаконною та скасувати державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 0,0623 га, кадастровий номер 7421486800:04:000:1132.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку через суд першої інстанції або безпосередньо до Чернігівського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного тексту рішення.
Повний текст рішення складений 14.11.2023.
Суддя М.В.Лиманська
Суд | Городнянський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 114973675 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Городнянський районний суд Чернігівської області
Лиманська М. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні