КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 49/220-А Голову ючий у 1-й інстанції: Хрипун О .О.
Суддя-доповідач: Федоро ва Г. Г.
У Х В А Л А
Іменем України
"07" вересня 2010 р. м. Київ
Київський апеляційни й адміністративний суд у скл аді колегії суддів:
Головуючого судді
Суддів
при секретарі:
за участю:
Федорової Г.Г.,
Глущенко Я.Б., Коротких А .Ю.,
Скирді Б.К.
Представника відповідача - Коршунова Р.Ю.
розглянувши у відкрито му судовому засіданні адміні стративну справу за апеляцій ною скаргою Закритого акціон ерного товариства «Фоззі-В»н а постанову Господарського с уду міста Києва від 06 лютого 2007 року по справі за позовом Киї вського міського відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до Закритого акціон ерного товариства «Фоззі-В»п ро стягнення адміністративн о-господарських санкцій за н евиконання нормативу робочи х місць, призначених для прац евлаштування інвалідів за 200 5 рік в сумі 151 392,00 грн., -
ВСТАНОВИВ:
У червні 2006 року Киї вське міське відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів (далі - позивач), звернуло ся до Господарського суду мі ста Києва із позовом до Закри того акціонерного товариств а «Фоззі-В»(далі - відповіда ч), в якому просило стягнути з відповідача на користь Київс ького міського відділення Фо нду соціального захисту інва лідів для подальшого перерах унку до Державного бюджету У країни адміністративно-госп одарські санкції за невикона ння нормативу робочих місць призначених для працевлашту вання інвалідів за 2005 рік в сум і 151 392,00 грн.
Позовні вимоги моти вує тим, що у 2005 році відповідач у відповідності до вимог дію чого законодавства повинен б ув працевлаштувати 40 інвалід ів, а працевлаштував 2, чим пор ушив норми Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні».
Постановою Господарськ ого суду міста Києва від 06 лют ого 2007 року позовні вимоги Киї вського міського відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до Закритого акціон ерного товариства «Фоззі-В»п ро стягнення адміністративн о-господарських санкцій за н евиконання нормативу робочи х місць, призначених для прац евлаштування інвалідів за 200 5 рік в сумі 151 392,00 грн., задоволено .
Стягнуто із Закритого акці онерного товариства «Фоззі-В »до Державного бюджету Украї ни адміністративно-господар ські (штрафні) санкції за неви конання нормативу робочих мі сць призначених для працевла штування інвалідів за 2005 рік в сумі 151 392,00 грн.
Відповідач не пого джуючись з прийнятим рішення м суду, звернувся з апеляційн ою скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матері ального та процесуального п рава, а саме, судом першої інст анції неповно з' ясовано та не доведено обставини, що маю ть значення для справи, висно вки суду першої інстанції не відповідають обставинам спр ави, в зв' язку з чим просить с касувати постанову Господар ського суду Києва від 06 лютого 2007 року та прийняти нове рішен ня, яким відмовити в задоволе нні заявлених позивачем вимо г.
Заслухавши в судовому зас іданні суддю-доповідача, поя снення учасників процесу, як і з' явилися в судове засіда ння, перевіривши матеріали с прави та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважа є, що апеляційна скарга не п ідлягає задоволенню з нас тупних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС Укр аїни суд апеляційної інстанц ії залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, я кщо визнає, що суд першої інст анції правильно встановив об ставини справи та ухвалив су дове рішення з додержанням н орм матеріального та процес уального права.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у с правах щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб' єктів владних повноважень ад міністративні суди перевіря ють чи прийняті (вчинені) вон и: на підставі, у межах повнова жень та у спосіб, що передбаче ні Конституцією та законами України; з використанням пов новаження з метою, з якою це по вноваження надано; обґрунтов ано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення д ля прийняття рішення; безсто ронньо (неупереджено); доброс овісно; розсудливо; з дотрима нням принципу рівності перед законом, запобігаючи неспра ведливій дискримінації; проп орційно, зокрема з дотриманн ям необхідного балансу між б удь-якими несприятливими нас лідками для прав, свобод та ін тересів особи і цілями, на дос ягнення яких спрямоване це р ішення (дія); з урахуванням пра ва особи на участь у процесі п рийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного ст року.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, Закрите ак ціонерне товариство «Фоззі-В »є юридичною особою, зареєст рованою Деснянською районно ю у м. Києві державною адмініс трацією. Датою проведення де ржавної реєстрації позивача є 26 липня 2001 року (останні реєст раційні дії були вчинені 19.06.05 р .).
ЗАТ «Фоззі-В»зареєстрован е як платник страхових внеск ів до Фонду загальнообов' яз кового державного соціально го страхування України на ви падок безробіття (реєстрацій ний номер - 26207898).
За повідомленням Деснянсь кого районного центру зайнят ості, ЗАТ «Фоззі-В»протягом 200 5 року надавало до Деснянсько го районного центру зайнятос ті звіти про наявність вільн их робочих місць (вакантних п осад) та потребу в працівника х (форма № 3-ПН), що затверджені н аказом Державного комітету с татистики України від 06.07.1998 рок у № 224. При цьому, інформація про наявність вакансій для інва лідів позивачем до Центру за йнятості не надавалася.
Згідно Звіту про зайнятіст ь інвалідів за 2005 рік, що надава вся відповідачем до Київськ ого міського відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів, середньооблікова чисель ність працівників обліковог о складу підприємства у 2005 роц і становила 1004 особи, а середнь ооблікова кількість штатних працівників, яким відповідн о до чинного законодавства в становлена інвалідність, ста новила лише 2 особи. Крім того, розмір середньої річної зар обітної плати в ЗАТ «Фоззі-Ви гурівщина»(згідно довідки ЄД РПОУ ЗАТ «Фоззі-Вигурівщина» з 09.06.2005 року змінило назву на ЗА Т «Фоззі-В») станом на 2005 рік ск ладав 3 984,00 грн..
У зв' язку з цим, Київським міським відділенням Фонду со ціального захисту інвалідів до відповідача були застосо вані штрафні санкції за неви конання нормативу робочих мі сць призначених для працевла штування інвалідів за 2005 рік в сумі 151 392,00 грн.
Відповідач не погоджуєтьс я з даною позицією позивача, о бґрунтовуючи це тим, що діючи м законодавством України не передбаченого прямого обов' язку підприємства працевлаш товувати інвалідів, оскільки відповідно до статті 18 Закону України «Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні»працевлаштування і нвалідів здійснюється центр альним органом виконавчої вл ади з питань праці та соціаль ної політики, органами місце вого самоврядування та грома дськими організаціями інвал ідів. Крім того, позивач вказу є на пропущення позивачем ст року застосування штрафних с анкцій, визначеного статтею 250 Господарського кодексу Укр аїни та просить відмовити в з адоволенні позову з цих підс тав.
Даючи правову оцінку обста винам вказаної справи, колег ія суддів зважає на наступне .
Основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні а та кож гарантії їх рівних з ус іма іншими громадянами можл ивостей для участі в економ ічній, політичній і соціаль ній сферах життя суспільства , створення необхідних умов, я кі дають можливість інваліда м вести повноцінний спосіб ж иття згідно з індивідуальним и здібностями та інтересами, визначаються Законом Ук раїни «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні» вiд 21.03.1991 № 875-XII (далі по текст у - Закон № 875-XII).
Положенням ч. 1 ст. 19 Закону № 875-XII (в редакції, чинній на мом ент виникнення спірних право відносин) передбачено, що для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кілько сті одного робочого місця.
При дослідженні матеріалі в вказаної справи колегією с уддів встановлено, що відпов ідачем на виконання вимог За кону № 875-XII до Київського міськ ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів було подано Звіт про зайнятість т а працевлаштування інваліді в за 2005 рік (форма № 10-ПІ).
Згідно Звіту про зайнятіст ь та працевлаштування інвалі дів за 2005 рік (форма № 10-ПІ), серед ньооблікова чисельність пра цівників облікового складу в ідповідача у 2005 році становил а 1004 особи, у зв' язку з чим під приємство відповідно до 4-х ві дсоткового нормативу повинн о було працевлаштувати 38 інва лідів із двох працевлаштован их.
Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону № 875-XII (в редакції, чинній на мом ент спірних правовідносин), п ідприємства, установи, орган ізації, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, з обов'язані виділяти та створ ювати робочі місця для праце влаштування інвалідів, у том у числі спеціальні робочі мі сця, створювати для них умови праці з урахуванням індивід уальних програм реабілітаці ї і забезпечувати інші соціа льно-економічні гарантії, пе редбачені чинним законодавс твом, надавати державній слу жбі зайнятості інформацію, н еобхідну для організації пра цевлаштування інвалідів, і з вітувати Фонду соціального з ахисту інвалідів про зайняті сть та працевлаштування інва лідів у порядку, встановлено му Кабінетом Міністрів Украї ни.
Згідно ч. 3 ст. 19 Закону № 875-XII (в р едакції, чинній на момент спі рних правовідносин), підприє мства, установи, організації , у тому числі підприємства, ор ганізації громадських орган ізацій інвалідів, фізичні ос оби, які використовують найм ану працю, самостійно здійсн юють працевлаштування інвал ідів у рахунок нормативів ро бочих місць виходячи з вимог статті 18 Закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону № 875-XII (в редакції, чинній на мом ент спірних правовідносин ) п рацевлаштування інвалідів з дійснюється центральним орг аном виконавчої влади з пита нь праці та соціальної політ ики, органами місцевого само врядування, громадськими орг анізаціями інвалідів.
З 18.03.2006 року набрала чинності змінена редакція ч. 1 ст. 18 Зако ну № 875-XII, згідно з якою забезпеч ення прав інвалідів на праце влаштування та оплачувану ро боту, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здій снюється шляхом їх безпосере днього звернення до підприєм ств, установ, організацій чи д о державної служби зайнятост і.
Тобто цією нормою визначе но, що забезпечення прав інва лідів на працевлаштування зд ійснюється двома шляхами: бе зпосереднє звернення інвалі да до підприємства або зверн ення інваліда до державної с лужби зайнятості (з подальши м його направленням на підпр иємство, на якому є відповідн і вакансії).
Відтак, судова колегія дійш ла висновку, що положення ст. 1 8 Закону № 875-XII не встановлює пра вил, за якими підприємство бу ло б зобов'язане самостійно з дійснювати пошук інвалідів д ля їх працевлаштування на св оєму підприємстві.
Разом з тим, частиною 3 ста тті 18 Закону № 875-XII (в редакції, чи нній з 18.03.2006) чітко визначені об ов' язки підприємства, що ви користовує найману працю: ви діляти та створювати робочі місця для працевлаштування і нвалідів; надавати державній службі зайнятості інформаці ю, необхідну для працевлашту вання інвалідів; звітувати Ф онду соціального захисту інв алідів про зайнятість та пра цевлаштування інвалідів.
З матеріалів справи вбачає ться, що визначені законом ви моги відповідачем були викон ані не у повному обсязі.
Так, відповідачем не було н адано доказів щомісячного по дання ним до державної служб и зайнятості інформації, нео бхідної для працевлаштуванн я інвалідів, а також Звітів (фо рма № 3-ПН), у яких були б зазначе ні вакансії для їх працевлаш тування. Зокрема, відповідач не подавав Звіти до Деснянсь кого районного центру зайнят ості за липень, червень та тра вень 2005 року.
Слід зазначити, що Звіт Фо рми № 3-ПН про наявність віль них робочих місць (вакантних посад) та потребу в працівник ах, затверджено наказом Держ авного комітету статистики У країни 06.07.1998 року № 244 та заповнює ться згідно з Інструкцією, за реєстрованою в Міністерстві юстиції України 17.07.1998 року за № 464/2904. Зазначена Форма Звіту поширюється на всі підприєм ства, установи та організаці ї, що розташовані на територі ї України, незалежно від форм и власності та господарюванн я.
Форма № 3-ПН подається підп риємствами, установами та ор ганізаціями 28 числа щомісячн о на адресу державної служби зайнятості. У разі потреби те рмінового заміщення наявних вільних робочих місць, що вин икли у між звітний період у зв ' язку із звільненням праців ників, дані про ці робочі місц я подаються додатково, в міру їх виникнення. Даною Формо ю також визначена графа для заповнення щодо вакантних м ісць для інвалідів.
Як вбачається з інформаці ї Деснянського районного цен тру зайнятості від 17.05.2006 року № 1734, відповідачем надавалися з віти до центру зайнятості бе з зазначення вакансій для ін валідів (а.с. 9).
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закон у № 875-XII, підприємства, установи , організації, у тому числі під приємства, організації грома дських організацій інваліді в, фізичні особи, які використ овують найману працю, де сере дньооблікова чисельність пр ацюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, пер едбаченим статтею 19 цього Зак ону, щороку сплачують відпов ідним відділенням Фонду соці ального захисту інвалідів ад міністративно-господарські санкції, сума яких визначаєт ься в розмірі середньої річн ої заробітної плати на відпо відному підприємстві, устано ві, організації, у тому числі п ідприємстві, організації гро мадських організацій інвалі дів, фізичної особи, яка викор истовує найману працю, за кож не робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом.
Згідно ч. 2 цієї ж статті Зако ну, порушення термінів сплат и адміністративно-господарс ьких санкцій тягне за собою н арахування пені. Пеня обчисл юється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Нац іонального банку України, що діяла на момент сплати, нарах ованої на повну суму недоїмк и за весь її строк.
За таких обставин колегія с уддів приходить до висновку, що роботодавець не вжив усіх необхідних заходів для недо пущення господарського прав опорушення, а тому до нього пр авомірно застосовані адміні стративно-господарських сан кції за невиконання норматив у працевлаштування інваліді в в сумі 151 392,00 грн.
Що стосується питання заст осування до спірних правовід носин положень статті 250 Госпо дарського кодексу України, к олегія суддів виходить з нас тупного.
Частиною 1 статті 208 Господа рського кодексу України пере дбачено застосування санкці й лише судом. Це правило відпо відає положенням статті 41 Кон ституції України, згідно з як ими конфіскація майна може б ути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обс язі та порядку, встановлених законом.
Оскільки санкції, передбач ені цією частиною, є конфіска ційними, стягуються за рішен ням суду в доход держави за по рушення правил здійснення го сподарської діяльності, то в они не є цивільно-правовими, а є адміністративно-господарс ькими, оскільки відповідають визначенню, закріпленому у ч астини 1 статті 238 Господарськ ого кодексу України. Тому так і санкції можуть застосовува тися лише протягом строків, у становлених статтею 250 Господ арського кодексу України, по чатком перебігу яких є дата в чинення суб' єктом господар ювання порушення.
Відповідно до положень ст. 2 39 Господарського кодексу Укр аїни органи державної влади та органи місцевого самовряд ування відповідно до своїх п овноважень та у порядку, вста новленому законом, можуть кр ім інших, застосовувати до су б'єктів господарювання таку адміністративно-господарсь ку санкцію як: адміністратив но-господарський штраф.
Згідно ст. 250 Господарського кодексу України адміністрат ивного-господарські санкції можуть бути застосовані до с уб'єкта господарювання протя гом шести місяців з дня виявл ення порушення, але не пізніш е як через один рік з дня поруш ення цим суб'єктом встановле них законодавчими актами пра вил здійснення господарсько ї діяльності, крім випадків, п ередбачених законом.
Порушення відповідачем ви мог статті 19 Закону України «П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні» бу ло виявлено 26 січня 2006 року під час подання ним Звіту про зай нятість та працевлаштування інвалідів за Формою 10-ПІ. Я к вбачається з матеріалів сп рави, із даним позовом позива ч звернувся 30 червня 2006 року, пр о що свідчить відмітка суду п ершої інстанції із зазначенн ям дати його надходження до с уду. Тобто позов про стягненн я штрафу був пред' явлений в межах встановленого статтею 250 Господарського кодексу Укр аїни шестимісячного строку.
Згідно зі ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. За конним є рішення, ухвалене су дом відповідно до норм матер іального права при дотриманн і норм процесуального права.
З огляду на викладене, колег ія суддів вважає, що суд першо ї інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, д ослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване ріше ння, з дотриманням норм матер іального і процесуального пр ава, а тому підстав для його ск асування не вбачається.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.198 КАС У країни за наслідками розгляд у апеляційної скарги на пост анову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції ма є право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а пос танову суду без змін.
Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Закри того акціонерного товариств а «Фоззі-В»на постанову Госп одарського суду міста Києва від 06 лютого 2007 року - зали шити без задоволення.
Постанову Господарськ ого суду міста Києва від 06 лют ого 2007 року - залишити бе з змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протя гом двадцяти днів з дня склад ання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги бе зпосередньо до Вищого адміні стративного суду України.
Головуючий суддя
суддя
суддя Г.Г. Федорова
Я.Б. Глущенко
А.Ю. Коротких
Повний текст ухвали складено та підписано - 13.09.10 р .
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2010 |
Оприлюднено | 06.10.2010 |
Номер документу | 11499434 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Федорова Г. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні