Придніпровський районний суд м.Черкаси
Справа № 711/8446/23
Номер провадження 1-кс/711/2362/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2023 року
м.Черкаси
Слідчий суддя Придніпровського районного суду м. Черкаси ОСОБА_1 ,
при секретарі судових засідань: ОСОБА_2 ,
за участіпрокурора: ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Придніпровського районного суду м. Черкаси клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно, подане в рамках кримінального провадження №12023250000000038 від 28.01.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.197-1 та ч.2 ст.309 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
Прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , звернувся до слідчого судді Придніпровського районного суду м. Черкаси з клопотанням, про накладення арешту на земельні ділянки в рамках кримінального провадження №12023250000000038 від 28.01.2023, заборонивши їх подальше відчуження.
В обґрунтування клопотання зазначено, що у провадженні відділу розслідування особливо тяжких злочинів слідчого управління ГУ Національної поліції в Черкаській області перебувають матеріали об`єднаного кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12023250000000038 від 28.01.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.197-1, ч.2 ст.309 КК України.
Досудовим розслідуванням установлено, що до СУ ГУНП в Черкаській області з УСР в Черкаській області ДСР НП України надійшли матеріали, щодо дій ОСОБА_4 який діючи разом із ОСОБА_5 , в період часу 2021-2023 років, самовільно зайняли земельну ділянку площею 0,2 га, яка перебувала в комунальній власності Уманської міської ради, що розташована за адресою: м. Умань, вул. Комарова 9, на якій у подальшому здійснили самовільне будівництво готельного комплексу, чим заподіяли значної шкоди інтересам територіальної громади м. Умань.
В ході досудового розслідування встановлено, що в період з 2010 2012 років ОСОБА_5 спільно з ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_7 розпочали самовільне будівництво капітальних будівель без оформлення будь-якої дозвільної документації за адресою: АДРЕСА_1 .
В подальшому встановлено, що ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , діючи за попередньою домовленістю із іншими невстановленими особами та службовими особами Уманської міської ради, здійснили самовільне захоплення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2 га на якій збудували 8 (вісім) будівель.
В подальшому, з метою приховування своєї незаконної діяльності ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_7 за попередньою змовою з посадовими особами Уманської міської ради та ТОВ «Рітейл-К» (ЄДРПОУ 44274295) організували незаконну схему отримання земельної ділянки під вищевказаними будівлями.
Так 25.04.2021 ОСОБА_5 звернувся із заявою на адресу Уманської міської ради, з метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 0,20 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва закладів громадського харчування.
18.06.2021 згідно протоколу засідання постійної комісії з питань комунальної власності, містобудування, архітектури, земельних відносин, підприємства, реклами, туризму, повернення громаді незаконно відчужених об`єктів вирішено включити питання про надання дозволу Уманській міській раді на розробку проекту землеустрою для продажу права оренди земельної ділянки орієнтовною площею 0,2000 га для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням Уманської міської ради №34-17/8 від 09.07.2021, надано дозвіл Уманській міській територіальній громаді в особі Уманської міської ради на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки комунальної власності для подальшого її включення до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди якої виставляється на торги.
На підставі договору між Уманською міською радою та ТОВ «Геодезично-кадастрове бюро оцінки та аукціонів» розроблено та виготовлено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 0,2 га, що розташована за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Комарова 9, який рішенням №27-30/8 від 24.12.2021 Уманської міської ради - був затверджений.
Відповідно до наявної копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування кадастровий номер 7110800000:02:002:0491 виготовленого ТОВ «Геодезично-кадастрове бюро оцінки та аукціонів» (ЄДРПОУ 21386080) на підставі договору № 157-П від 06.09.2021 додатком до якого є завдання на виконання робіт, розроблення проекту землеустрою, що підписане директором ОСОБА_8 та затверджене міським головою м. Умань ОСОБА_9 .
Вищевказаний проект землеустрою виготовлений інженером землевпорядником ОСОБА_10 (сертифікат № 013742 від 08.06.2017) із використанням містобудівної документації, а саме: витягу з містобудівної документації (з Детального плану території громадської та житлової забудови, обмеженої вулицями Комарова та Європейською, рішенням Уманської міської ради від 02.10.2020 року № 3.33-83/7) виданого відділом містобудування, архітектури та кадастру Управління містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради.
Відповідно до пояснювальної записки складеної інженером землевпорядником вказано, що в межах об`єкта землеустрою будівлі, споруди відсутні та речові права на них не зареєстровані.
На сторінці 12 проекту землеустрою (додатки до пояснювальної записки) міститься витяг з містобудівної документації який використано під час розробки проекту землеустрою на якому в межах ділянки, охопленої детальним планом нанесено зображення будівель, що розміщені в межах земельної ділянки, що може вказувати на внесення завідомо неправдивих даних до технічної документації.
Відповідно до наявних в технічній документації відомостей про встановлені межові знаки та відомостей обчислення координат виміряних точок GPS та оцінки їх точності, що складені інженером землевпорядником ОСОБА_10 останній виконуючи зазначені роботи повинен був здійснити виїзд за фактичним місцезнаходженням земельної ділянки та при її огляді встановити наявність будівель та споруд.
В подальшому, після розроблення проекту землеустрою директором ТОВ «Геодезично-кадастрове бюро оцінок та аукціонів» ОСОБА_8 направлено проект землеустрою до Управління містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради.
В подальшому, під час проведення оцінки земельної ділянки використано методичний підхід шляхом зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок.
Також, 10.12.2021 згідно протоколу засідання постійної комісії з питань комунальної власності, містобудування, архітектури, земельних відносин, підприємства, реклами, туризму, повернення громаді незаконно відчужених об`єктів вирішено включити до проекту рішення Уманської міської ради питання затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу на торгах Уманській міській раді, для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування, загальною площею 0,2000 га (кадастровий номер 7110800000:02:002:0491) за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до показів начальника відділу землевпорядкування та комунального майна управління містобудування, землевпорядкування комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради ОСОБА_11 зазначив, що виконання рішення Уманської міської ради № 30 від 24.12.2021 покладено на нього та постійну діючу комісію головою якої є ОСОБА_12 . Також останній вказав, що перед формуванням лоту до продажу останній особисто проводив огляд земельної ділянки згідно відомостей в публічній кадастровій карті України, інспекцію ДАБІ про наявність на земельній ділянці самовільної забудови не повідомляв.
Відповідно до показів свідка начальника управління містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради ОСОБА_13 встановлено, що ОСОБА_14 виконав викопіювання з топографічної карти м. Умань яке затверджено ОСОБА_13 та на вказаному викопіюванні зазначені капітальне житлове приміщення, капітальне не житлове приміщення некапітальне приміщення та інші тимчасові споруди. Враховуючи відсутність відомостей про право власності на вказані приміщення останні побудовані самовільно. Також ОСОБА_13 вказала, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 на момент підготовки викопіювання являлась вільною від забудови, була не сформована та перебувала в комунальній власності міста.
Відповідно до показів свідка ОСОБА_6 остання вказала, що близько 10 років тому вона спільно з чоловіком ОСОБА_5 та дочкою ОСОБА_7 розпочали будівництво об`єктів за адресою: АДРЕСА_1 . Документи дозвільного характеру на будівельні роботи не отримували. Також ОСОБА_6 вказала, що приймала участь в аукціоні, однак всіма питаннями щодо його проведення займалась донька ОСОБА_7 та знайомий на ім`я ОСОБА_15 .
Відповідно до показів свідка ОСОБА_7 остання разом із батьками приблизно з 2010 року приймала участь у будівництві, яке розпочали її батьки ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Також вона приймала участь в аукціоні та ні з ким з посадових осіб Уманської міської ради з даного приводу не контактувала.
30.11.2021 вказану земельну ділянку зареєстровано в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7110800000:02:002:0491, площею 0,2 га.
Окрім цього, рішенням №27-30/8 від 24.12.2021 Уманської міської ради, було надано дозвіл на продаж земельної ділянки за кадастровим номером 7110800000:02:002:0491, площею 0,2 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення: для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
20.01.2023 між Уманською міською радою та ТОВ «К-РІТЕЙЛ» укладено договір купівлі-продажу, вищевказаної земельної ділянки, за ціною 2200001 грн.
24.02.2023 здійснено поділ вказаної земельної ділянки на три окремі земельні ділянки із кадастровими номерами 7110800000:02:002:0514, площею 0,0319 га, 7110800000:02:002:0515, площею 0,051га, 7110800000:02:002:0516, площею 0,1171га.
08.03.2023 укладено договір купівлі-продажу № 614 між ТОВ «К-РІТЕЙЛ» та ОСОБА_5 , з продажу земельної ділянки за кадастровим номером 7110800000:02:002:0515, площею 0,051га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
08.03.2023 укладено договір купівлі-продажу №612 між ТОВ «К-РІТЕЙЛ» та ОСОБА_7 , з продажу земельної ділянки за кадастровим номером 7110800000:02:002:0516, площею 0,1171га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до висновку за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи № 35/23 від 05.05.2023 встановлено, що самовільно збудовані будівлі які розташовані в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0515 та 7110800000:02:002:0516 за своїми об`ємно-планувальними особливостями та конструктивними характеристиками не підпадають під визначення тимчасових споруд, а відносяться до капітальних будівель та являються об`єктами нерухомого майна, переміщення яких в просторі є неможливим без знецінення та зміни призначення.
23.10.2023 проведено огляд Порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва та встановлено, що до вказаної системи 09.05.2023 внесено інформацію щодо реєстрації містобудівних умов та обмежень на нове будівництво, з реєстраційним номером в ЄДЕССБ MU01:8865-1272-7379-3337 на будівництво міні готелю за адресою: АДРЕСА_2 .
Зазначені містобудівні умови та обмеження розглянуто Управлінням містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради із внесенням відомостей про відмову.
Також до вказаних містобудівних умов та обмежень внесено інформацію про земельну ділянку, а саме: кадастровий номер: 7110800000:02:002:0515 площею 0,051 га з цільовим призначенням 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
17.05.2023 внесено інформацію щодо реєстрації містобудівних умов та обмежень на нове будівництво, з реєстраційним номером в ЄДЕССБ MU01:4576-7206-4513-0027 на будівництво готелю.
Зазначені містобудівні умови та обмеження розглянуто Управлінням містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради із внесенням відомостей про повернення без розгляду.
Також до вказаних містобудівних умов та обмежень внесено інформацію про земельну ділянку, а саме: кадастровий номер: 7110800000:02:002:0515 площею 0,051 га з цільовим призначенням 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
08.08.2023 внесено інформацію щодо реєстрації містобудівних умов та обмежень на нове будівництво, з реєстраційним номером в ЄДЕССБ MU01:4739-0027-4601-3623 на будівництво готелю за адресою: Україна, Черкаська область, Уманський район, Уманська територіальна громада, м. Умань, вул. Захисників України, кадастровий номер земельної ділянки 7110800000:02:002:0515.
Зазначені містобудівні умови та обмеження розглянуто Управлінням містобудування, землевпорядкування, комунального майна та будівельного контролю Уманської міської ради із внесенням відомостей про відмову.
Також до вказаних містобудівних умов та обмежень внесено інформацію про земельну ділянку, а саме: кадастровий номер: 7110800000:02:002:0515 площею 0,051 га з цільовим призначенням 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
До розділу існуючі об`єкти нерухомого майна будь-яких відомостей не внесено.
Також встановлено, що вказаного порталу внесено інформацію про технічну інвентаризацію з реєстраційним номером ТІ01:4562-6821-2909-0081 із назвою об`єкту: «Громадський будинок з господарськими будівлями та спорудами» виготовлена ОСОБА_16 (2328405052) із зазначенням адреси: АДРЕСА_2 .
Також внесено інформацію про земельну ділянку, а саме: кадастровий номер 7110800000:02:002:0515, площа 0,051 га, цільове призначення: 03.08 Для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
В розділі «ідентифікатор об`єктів будівництва» внесено наступні відомості: реєстраційний номер 01.3022152.4876854.20230627.74.0000.97, тип об`єкта будівля, назва громадська будівля, АДРЕСА_2 .
Об`єкт будівництва має наступні відомості:
Під номером 1 зазначено назву об`єкта Хостел, вид будівництва нове будівництво, тип об`єкта будівля, ідентифікатор об`єкта 01.3022152.4876854.20230627.74.0000.97 # діючий / Будівля «Громадська будівля, м. Умань вул. Захисників України, 9» за адресою Черкаська область, Уманський район, Уманська територіальна громада (UA71060210000032972);
Під номером 1.1 зазначено назву об`єкта Підвал, вид будівництва нове будівництво, тип об`єкта конструктивна частина;
Під номером 1.2 зазначено назву об`єкта Ганок, вид будівництва нове будівництво, тип об`єкта конструктивна частина.
На підставі вищевикладеного та враховуючи, що по даному кримінальному провадженню зазначені будівлі та земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0515 та 7110800000:02:002:0516, які на даний час перебувають в процесі поділу на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0520; 7110800000:02:002:0521; 7110800000:02:002:0522; 7110800000:02:002:0524 та 7110800000:02:002:0525, мають значення речового доказу постановою слідчого, земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0520; 7110800000:02:002:0521; 7110800000:02:002:0522; 7110800000:02:002:0524 та 7110800000:02:002:0525 та капітальні будівлі розташовані на них, визнані речовим доказом оскільки відповідно до ч.1 ст.98 КПК України, вони є матеріальними об`єктами котрі були об`єктом кримінально протиправних дій та можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.
Враховуючи вищевикладене, у зв`язку із поділом земельних ділянок, які належать на праві власності ОСОБА_5 та ОСОБА_7 виникла необхідність в накладенні арешту на сформовані земельні ділянки з метою недопущення їх подальшого перетворення, та реалізації третім особам.
Також, на даний час в рамках досудового розслідування виникла необхідність у проведенні будівельно-оціночної та земельно-оціночної експертиз з метою шкоди заподіяної інтересам територіальної громади під час вчинення кримінального правопорушення.
Тому, метою збереження речових доказів та подальшого забезпечення відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення виникла необхідність в накладенні арешту на майно шляхом заборони розпорядження ним.
Встановлена необхідність розглядуклопотання безповідомлення власниківземельних ділянок в порядку ч.2 ст.172 КПК України на підставі вмотивованих доводів прокурора.
Прокурор ОСОБА_3 в судовому засіданні підтримав клопотання в повному обсязі просив задовольнити. Повідомив, що сім`я ОСОБА_17 здійснила ряд дій щоб заволодіти земельною ділянкою у м. Умань. На вказаній земельній ділянці будують готельний комплекс без відповідних дозволів. І на даний час вчиняють ряд дій, щоб узаконити власність на земельній ділянці та добудувати приміщення. Встановлені земельні ділянки визнані речовими доказами та відповідають ст.98 КПК України. Дії невстановлених осіб, в тому числі і ОСОБА_5 , і ОСОБА_7 спрямовані на заволодіння цією землею.
Заслухавши пояснення сторони обвинувачення, дослідивши матеріали кримінального провадження, слідчий суддя приходить до наступного.
В судовому засіданні встановлено, що у провадженні відділу розслідування особливо тяжких злочинів слідчого управління ГУ Національної поліції в Черкаській області перебувають матеріали об`єднаного кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12023250000000038 від 28.01.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.197-1, ч.2 ст.309 КК України.
Досудове розслідування здійснюється на підставі матеріалів УСР, щодо дій ОСОБА_4 який діючи разом із ОСОБА_5 , в період часу 2021-2023 років, самовільно зайняли земельну ділянку площею 0,2 га, яка перебувала в комунальній власності Уманської міської ради, що розташована за адресою: м. Умань, вул. Комарова 9, на якій у подальшому здійснили самовільне будівництво готельного комплексу, чим заподіяли значної шкоди інтересам територіальної громади м. Умань.
Відповідно до матеріалів кримінального провадження встановлено, що в період з 2010 2012 років ОСОБА_5 спільно з ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_7 розпочали самовільне будівництво капітальних будівель без оформленнябудь-якоїдозвільної документації за адресою: АДРЕСА_1 .
В подальшому встановлено, що ОСОБА_5 та ОСОБА_4 , діючи за попередньою домовленістю із іншими невстановленими особами та службовими особами Уманської міської ради, здійснили самовільне захоплення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2 га на якій збудували 8 (вісім) будівель.
В подальшому, з метою приховування своєї незаконної діяльності ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 та ОСОБА_7 за попередньою змовою з посадовими особами Уманської міської ради та ТОВ «Рітейл-К» (ЄДРПОУ 44274295) організували незаконнусхему отриманняземельної ділянки під вищевказаними будівлями.
30.11.2021 вказану земельну ділянку зареєстровано в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 7110800000:02:002:0491, площею 0,2 га.
24.02.2023 здійснено поділ вказаної земельної ділянки на три окремі земельні ділянки із кадастровими номерами 7110800000:02:002:0514, площею 0,0319 га, 7110800000:02:002:0515, площею 0,051га, 7110800000:02:002:0516, площею 0,1171га.
Встановлено, будівлі та земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0515 та 7110800000:02:002:0516, на даний час перебувають впроцесі поділуна земельніділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0520; 7110800000:02:002:0521; 7110800000:02:002:0522; 7110800000:02:002:0524 та 7110800000:02:002:0525.
Також встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 7110800000:02:002:0520, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №354699067 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ; земельна ділянка з кадастровим номером 7110800000:02:002:0521, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №354699248 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ; земельна ділянка з кадастровим номером 7110800000:02:002:0522, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №354699386 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ; земельна ділянка з кадастровим номером 7110800000:02:002:0524, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №354699498 від 16.11.2023 належить ОСОБА_5 ; земельна ділянка з кадастровим номером 7110800000:02:002:0525, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №354699626 від 16.11.2023 належить ОСОБА_5 .
За таких обстави, в органу досудового розслідування достатньо підстав вважати, що ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_7 за попередньою змовою з посадовими особами Уманської міської ради та ТОВ «Рітейл-К, з метою приховування своєї незаконної діяльності організували незаконну схему отримання земельної ділянки на якій в подальшому здійснили самовільне будівництво готельного комплексу, та в подальшому здійснили поділ вказаної земельної ділянки.
Встановлено, що капітальні будівлі та земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0515 та 7110800000:02:002:0516, які на даний час перебувають в процесі поділу на земельні ділянки з кадастровими номерами 7110800000:02:002:0520; 7110800000:02:002:0521; 7110800000:02:002:0522; 7110800000:02:002:0524 та 7110800000:02:002:0525, відповідно до ч.1 ст.98 КПК України, постановою слідчого СУ ГУНП в Черкаській області визнано речовимидоказами у кримінальному провадженні №12023250000000038 від 28.01.2023, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.3 ст.197-1, ч.2 ст.309 КК України.
Відповідно до ч.5 ст.9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини, а саме у рішенні по справі «Жушман проти України» зазначається: «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності».
Європейський суд з прав людини через призму своїх рішень неодноразово акцентував увагу на тому, що володіння майном повинно бути законним (див. рішення у справі «Іатрідіс проти Греції» [ВП], заява N 31107/96, п. 58, ECHR 1999-ІІ). Вимога щодо законності у розумінні Конвенції вимагає дотримання відповідних положень національного законодавства та відповідності принципові верховенства права, що включає свободу від свавілля (див. рішення у справі «Антріш проти Франції», від 22 вересня 1994 року, Series А N 296-А, п. 42, та «Кушоглу проти Болгарії», заява N 48191/99, пп. 49 - 62, від 10 травня 2007 року). Будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг та Льонрот проти Швеції», пп. 69 і 73, Series А N 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішення від 21 лютого 1986 року у справі «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства», п. 50, Series А N 98).
Статтею 170 КПК України передбачено, що арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку.
Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження. Слідчий, прокурор повинні вжити необхідних заходів з метою виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, зокрема шляхом витребування необхідної інформації у Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, інших державних органів та органів місцевого самоврядування, фізичних і юридичних осіб.
Кількість раз, яку особи застосовували як перетворення та відчуження земельних ділянок вказує на бажання її приховати між іншими власниками, можливо і добросовісних набувачів, що слідує із встановлених обставин, так як спочатку була одна земельна ділянка, з якої було створено три, потім були переведені в п`ять земельних ділянок і в подальшому триває процес нового поділу земельних ділянок.
Відповідно до вимог до ч.2 ст.170 КПК України арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
Згідно з положеннями ч.3 ст.170 КПК України у випадку, передбаченому пунктом 1 частини другої цієї статті, арешт накладається на майно будь-якої фізичної або юридичної особи за наявності достатніх підстав вважати, що воно відповідає критеріям, зазначеним у статті 98 цього Кодексу.
Відповідно до вимог ч.10 ст.170 КПК України арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна.
При вирішенні питання про арешт майна для прийняття законного та справедливого рішення слідчий суддя, згідно ст.ст.94, 132, 173 КПК України, враховує правову підставу для арешту майна, можливість використання майна як доказу у кримінальному провадженні або застосування щодо нього конфіскації, в тому числі і спеціальної, наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, розмір шкоди, завданої кримінальним правопорушенням, неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, розумність та співрозмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки арешту майна для підозрюваного, третіх осіб.
У кожному конкретному кримінальному провадженні слідчий суддя, застосовуючи вид обтяження, в даному випадку арешт майна, має неухильно дотримуватись вимог закону. При накладенні арешту на майно слідчий суддя має обов`язково переконатися в наявності доказів на підтвердження вчинення кримінального правопорушення. При цьому закон не вимагає аби вони були повними та достатніми на цій стадії кримінального провадження, однак вони мають бути такими, щоб слідчий суддя був впевнений у тому, що дані докази можуть дати підстави для пред`явлення обґрунтованої підозри у вчиненні того чи іншого злочину. Крім того, наявність доказів у кримінальному провадженні має давати слідчому судді впевненість у тому, що в даному кримінальному провадженні необхідно накласти вид обмеження з метою уникнення негативних наслідків.
З огляду на зазначені вимоги закону слідчий суддя приходить до висновку про те, що майно, на арешті якого наполягає сторона обвинувачення, відповідає критеріямречових доказів у кримінальному провадженні, а відтак наявні підстави з якими законодавець пов`язує застосування заходу забезпечення кримінального провадження у вигляді арешту вказаного майна.
Матеріали клопотання свідчать, що вказане майно має відношення до кримінального провадження, і, таким чином може бути використане як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження.
Таким чином, зазначене свідчить, що на даний час, злочинні дії спрямовані на приховування незаконної схеми отримання земельної ділянки чи легалізації її отримання, забезпечивши законність здійснення капітальних побудов приміщень на ній. Крім того, матеріали провадження свідчать, що на цьому етапі кримінального провадження потреби досудового розслідування виправдовують таке втручання у права та інтереси власників майна з метою запобігання його зникнення, що може перешкодити кримінальному провадженню.
Також слід зазначити, що слідчий суддя не вправі вирішувати ті питання, які повинен вирішувати суд при розгляді кримінального провадження по суті, тобто не вправі оцінювати докази з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи невинною у вчиненні злочину, а лише зобов`язаний на підставі розумної оцінки сукупності отриманих доказів визначити, що причетність особи до вчинення кримінального правопорушення є вірогідною та достатньою для застосування щодо неї заходів забезпечення кримінального провадження, одним із яких і є накладення арешту на майно.
За викладених обставин, враховуючи правове обґрунтування клопотання, яке відповідає положенням ст.ст.170-173 КПК України, приходжу до переконання про задоволення клопотання прокурора про накладення арешту на вищезазначене майно, яке відповідає критеріям, зазначеним у ст.98 КПК України, тобто є предметом кримінального правопорушення та може бути використане як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, слідчий суддя з огляду на конкретні обставини справи та враховуючи, що необхідно виконати ряд слідчих дій, спрямованих на всебічне, повне та об`єктивне розслідування всіх обставин кримінального правопорушення, вважає наявними підстави для накладення арешту на вказане майно з метою збереження речових доказів, оскільки прокурором доведено, що у разі незастосування такого заходу забезпечення існують ризики його перетворення, шляхом розділення чи об`єднання, відчуження іншим особам, що в подальшому ускладнить встановлення істини у кримінальному провадженні та проведенню необхідних слідчих (процесуальних) дій.
Приходячи до такого висновку, слідчий суддя враховує й те, що в даному випадку обмеження права власності є розумним і співрозмірним завданням кримінального провадження та обставини кримінального провадження станом на час прийняття рішення вимагають вжиття такого методу державного регулювання як накладення арешту. При цьому, доказів негативних наслідків від застосування такого заходу забезпечення кримінального провадження слідчим суддею не встановлено, з огляду їх недоведеність в судовому засіданні володільцем майна. При цьому слідчим суддею враховано, що органом досудового розслідування обрано найлегший та найприйнятніший вид накладення арешту, як заборона лише відчуження вказаних ділянок та побудованих приміщень.
Керуючись ст.ст.7, 110, 131, 132, 170-173, 175, 369-372, 376 КПК України, -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання прокурора відділу Черкаської обласної прокуратури ОСОБА_3 , про накладення арешту на майно, подане в рамках кримінального провадження №12023250000000038 від 28.01.2023, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.3 ст.197-1 та ч.2 ст.309 КК України задовольнити.
Накласти арешт на земельні ділянки з кадастровими номерами:
-7110800000:02:002:0520, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 354699067 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ;
-7110800000:02:002:0521, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 354699248 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ;
-7110800000:02:002:0522, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 354699386 від 16.11.2023 належить ОСОБА_7 ;
-7110800000:02:002:0524, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 354699498 від 16.11.2023 належить ОСОБА_5 ;
-7110800000:02:002:0525, яка відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 354699626 від 16.11.2023 належить ОСОБА_5 .
а також капітальні будівлі, що розташовані на них, та відповідно до висновку експерта мають наступні параметри:
-триповерхова, окремо розташована, Г-подібна в плані будівля зовнішніми розмірами 10,10 х 15,85м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані будівля, зовнішнього розмірами 4,36 х 4,63 м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані будівля, зовнішнього розмірами 3,90 х 6,72 м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані альтанка, зовнішнього розмірами 3,25 х 3,33 м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані альтанка, зовнішнього розмірами 4,74 х 4,96 м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані альтанка, зовнішнього розмірами 4,48 х 4,53 м.
-одноповерхова, окремо розташована, прямокутна в плані альтанка, зовнішнього розмірами 4,48 х 4,50 м.
Арешт накласти шляхом заборони подальшого відчуження вищевказаного майна до скасування арешту у встановленому КПК України порядку.
Ухвала суду підлягає негайному виконанню слідчим ( ОСОБА_18 ), прокурором.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Черкаського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2023 |
Оприлюднено | 29.04.2024 |
Номер документу | 114997575 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Піковський В. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні