Рішення
від 17.11.2023 по справі 480/7707/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 листопада 2023 року Справа № 480/7707/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Савицької Н.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м.Суми адміністративну справу №480/7707/23 за позовом Керівника Сумської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Сумській області до Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради про зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Керівник Сумської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Сумській області (вул. Магістратська, 12, м. Суми, Сумська область, 40000) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради (вул. Михайлівська, 17, м. Лебедин, Сумська область, 42200), яким просить зобов`язати комунальне некомерційне підприємство «Лебединська лікарня імені лікаря К.О.Зільберника» (42200, Україна, Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17, код ЄДРПОУ: 02007555) привести у стан готовності захисну споруду протирадіаційне укриття №68721, що знаходиться за адресою: Сумська область, м. Лебедин, вул.Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17 з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що у зв`язку з військовою агресією РФ проти України та введенням на всій території України воєнного стану Сумською окружною прокуратурою здійснено вивчення стану додержання вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд), розміщених в межах території обслуговування та встановлено, що на території Лебединської міської ради Сумського району розташоване протирадіаційне укриття № 68721. Відповідно до паспорту сховища протирадіаційне укриття №68721 має площу 837 кв.м., місткість 200 чоловік та розташоване в будівлі, яке перебуває у комунальній власності Лебединської міської ради та на балансі комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" та розташоване за адресою: Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17.

Позивач зазначає, що відповідачем, незважаючи на збройну агресію РФ проти України, не вжито заходів, спрямованих на приведення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 68721 у стан, придатний для використання споруди за призначенням для захисту населення.

Ухвалою суду від 24.07.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідачем було подано відзив на позов, яким просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Позивачем було подано відповідь на відзив, яким позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Відповідачем було подано заперечення на відповідь на відзив та просив відмовити в задоволенні позову

У подальшому, відповідачем було подано заяву, у якій зазначив, що погоджується з позовними вимогами прокуратури та просив не розглядати та не враховувати при розгляді справи поданий відзив та заперечення на відповідь на відзив.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що на території Лебединської міської ради Сумського району розташоване протирадіаційне укриття №68721.

Відповідно до паспорту сховища (а.с.21-22), протирадіаційне укриття №68721 має площу 837 кв.м., місткість 200 чоловік та розташоване в в будівлі, яке перебуває у комунальній власності Лебединської міської ради та на балансі комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" та розташоване за адресою: Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17.

Таким чином, власником вказаної захисної споруди на даний час є Комунальне некомерційне підприємство "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника".

Згідно з акту перевірки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.05.2023 (а.с. 10-17), який складений за участі представників Лебединської міської ради, КНП «Лебединська лікарня ім. К.О.Зільберника»), та начальника відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Сумського районного управління ГУ Держаної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області протирадіаційне укриття №68721 оцінюється як не готове до використання.

За результатами зазначеної перевірки у вказаному акті оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту від 19.05.2023 №68721 зафіксовано перелік порушень вимог законодавства, виявлених вищевказаною комісією, зокрема:

П. 2 Загальний стан захисної споруди:

технічний - аварійний;

санітарний - незадовільний;

загальний стан приміщень - захаращене, сире.

П.6 Стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень,-механізмів задраювання:

герметичні двері відсутні;

П.8 Стан системи вентиляції: повітропроводи - потребують ремонту;

вентилятори витяжної, припливної системи вентиляції - несправні; вентилятори - відсутні;

П.9 Стан системи водопостачання:

наявність покажчиків руху води - відсутні;

останні лабораторні дослідження якості питної води у баках: відсутні;

П.10 Стан каналізаційної системи:

санвузли - відсутні;

резервуари для збирання фекальних вод - відсутні;

вигрібні ями, пудр-клозети, виносні баки (ємності для нечистот) (для неканалізованих захисних споруд) - відсутні;

П.13 Справність систем зв`язку та оповіщення - відсутня.

П. 14 Стан заземлення електрообладнання - не має.

П. 16 Протипожежний стан:

автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації - відсутня;

укомплектованість пожежних кранів - відсутні;

укомплектованість первинними засобами пожежогасіння не укомплектовано;

- наявність схеми евакуації - відсутня.

П.17 температурно-вологісний режим і параметри повітряного середовища приміщень захисної споруди - не вимірювалось;

забезпеченість вимірювальними приладами та їх стан - не має.

П.19 наявність документації захисної споруди:

- план захисної споруди із зазначенням пристроїв для сидіння і лежання та шляхів евакуації: не має;

Неготовність захисної споруди №68721 також підтверджується актами оперативного огляду об`єкта (будівлі, споруди, приміщення) щодо можливості його використання для укриття населення від 03.06.2023 (а.с. 18-19) та від 29.06.2023 (а.с. 20), які складені за участі представників Лебединської міської ради, КНП «Лебединська лікарня ім. лікаря К.О.Зільберника»), інспектора відділу організації профілактичної роботи та цивільного захисту Сумського районного управління ГУ Держаної служби України з надзвичайних ситуацій у Сумській області, згідно яких протирадіаційне укриття №68721 не рекомендовано для укриття населення.

Вважаючи вказану бездіяльність відповідача протиправною, виконувач обов`язків керівника Сумської окружної прокуратури звернувся до суду з позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно із положеннями статті 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

У частині 4 статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному випадку, спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУДСНС України у Сумській області. Разом з тим, знаючи про невиконання Комунальним некомерційним підприємством "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність протирадіаційного укриття № 68721, ГУДСНС України у Сумській області не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання балансоутримувача вчинити певні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з даним позовом.

Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022на території України з 24.02.2022 на 30 діб введено воєнний стан, який продовжений до 21.11.2022 на підставі указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 №133/2022, від 18.04.2022 №259/2022, від 17.05.2022 №341/2022, від 12.08.2022 №573/2022., від 07.11.2022 № 757/2022.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 21 Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до частини четвертої статті 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до частини п`ятої статті 32 Кодексу порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Порядку) визначено, що утримання захисних споруд комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до частини восьмої статті 32 Кодексу утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

У відповідності до пункту 3 Порядку балансоутримувач захисної споруди - власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі.

Згідно із пунктом 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Частиною першою статті 20 Кодексу визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Згідно із пунктом 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Відповідно до пункту 1 Розділу І «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Захисні пристрої призначені для захисту осіб, що переховуються у сховищах, від надмірного тиску повітряної ударної хвилі під час застосування звичайної зброї та засобів масового ураження. До захисних пристроїв, якими обладнуються сховища, належать захисно-герметичні і герметичні двері, віконниці (ставні), захисні секції, клапани-відтиначі, КНТ тощо (підпункт 1 пункту 2 розділу III Вимог).

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку.

Станом на початок збройної агресії проти України захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття № 68721, що розміщене за адресою: Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17, перебувала в стані: не готове до використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення протирадіаційного укриття № 68721 до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічну правову позицію підтримав Верховний Суд у справі №826/12192/16 (постанова від 03.10.2018) та у справі №820/5164/15 (постанова від 25.07.2019).

Згідно із частинами 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частинами 1-3статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо.

З огляду на сукупність викладених обставин та визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що позовні вимоги виконувача обов`язків керівника Сумської окружної прокуратури є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов Керівника Сумської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Сумській області до Комунального некомерційного підприємства "Лебединська лікарня імені лікаря К.О. Зільберника" Лебединської міської ради про зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Зобов`язати Комунальне некомерційне підприємство «Лебединська лікарня імені лікаря К.О.Зільберника» (42200, Україна, Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17, код ЄДРПОУ: 02007555) привести у стан готовності захисну споруду протирадіаційне укриття №68721, що знаходиться за адресою: Сумська область, м. Лебедин, вул. Михайлівська (колишня Першогвардійська), 17 з метою використання її за призначенням у відповідності до «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Н.В. Савицька

Дата ухвалення рішення17.11.2023
Оприлюднено20.11.2023
Номер документу114998689
СудочинствоАдміністративне
Сутьзобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —480/7707/23

Рішення від 17.11.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

Ухвала від 24.07.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Н.В. Савицька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні