ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/8622/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Димарчук Т.М.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-Торгова фірма Укр-Петроль про стягнення адміністративно-господарських санкцій,
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (позивач) звернулося з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-Торгова фірма Укр-Петроль (далі ТзОВ ПТФ Укр-Петроль, відповідач) про стягнення в дохід Державного бюджету України адміністративно-господарських санкцій у розмірі 781729,44 грн відповідно до рішення від 30 серпня 2022 року №53 про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення законодавства про ціни і ціноутворення.
Позов обґрунтований тим, що посадовими особами відповідача було проведено позапланову перевірку за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін за місцем здійснення позивачем господарської діяльності: м. Одеса, вул. Тираспольське шосе, 16а, за наслідками якої складено акт перевірки №924 від 29.08.2022.
У висновку акту перевірки зазначено про порушення товариством вимог постанови КМУ від 22 квітня 2020 року №341 Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення, якою запроваджено державне регулювання цін, а саме реалізація бензинів марки А-92 і А-95, дизельного пального за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5% без декларування зміни роздрібних цін, чим порушено вимоги формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Також у цьому акті зазначено, що необґрунтовано отримана відповідачем у зв`язку із порушенням законодавства виручка становить 390864,72 грн.
На підставі акту перевірки та долучених до нього документів у межах повноважень, передбачених пунктом 6 частини першої статті 18 Закону України Про ціни і ціноутворення, Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області прийняло рішення від 30 серпня 2022 року №53 про застосування до ТзОВ ПТФ Укр-Петроль адміністративно-господарських санкцій у вигляді вилучення у нього у дохід бюджету необґрунтовано одержаної виручки у розмірі 390864,72 грн та накладення штрафу у розмірі 390864,72 грн (100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки). Рішення від 30 серпня 2022 року №53 про застосування адміністративно-господарських санкцій останній отримав 12 вересня 2022 року та у встановлений строк (15 днів з дня отримання рішення) відповідач суми адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін не сплатив, тому позивач просив стягнути їх у дохід бюджету.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10 січня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та розгляд справи визначено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 02 лютого 2023 року провадження у цій справі №140/8622/ було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №140/635/23 за позовом ТзОВ ПТФ Укр-Петроль до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування рішення.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 04 липня 2023 року провадження в адміністративній справі №140/8622/22 поновлено, оскільки рішення Волинського окружного адміністративного суду від 21.04.2023 в адміністративній справі №140/635/23, яким в задоволенні позову ТзОВ ПТФ Укр-Петроль відмовлено, набрало законної сили.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2023 року провадження в адміністративній справі №140/8622/22 зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі №140/635/23 за позовом ТзОВ ПТФ Укр-Петроль до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування рішення за результатами розгляду в апеляційній інстанції.
Ухвалою суду від 13 листопада 2023 року поновлено провадження у цій справі.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові, суд встановив такі обставини.
16 серпня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 08 травня 2022 року №11381/01/1-22, щодо невідкладного забезпечення проведення перевірок дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, відповідно до статей 6,7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, статей 16,18 Закону України Про ціни і ціноутворення прийнято наказ №1056 Про проведення позапланової перевірки ТзОВ ПТФ Укр-Петроль, яким визначено забезпечити з 16 серпня 2022 року по 29 серпня 2022 року проведення позапланової перевірки ТзОВ ПТФ Укр-Петроль, а саме господарської одиниці, що знаходиться за адресою: Одеська область, м. Одеса, вул. Тираспольське шосе, 16а, АЗС з питань дотримання вимог порядку формування, встановлення та застосування цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, а саме на дизельне паливо та бензин автомобільний (а.с.11-14).
На підставі наказу від 16 серпня 2022 року №1056, направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 16 серпня 2022 року №786 (а.с.15) Головне управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області провело позапланову перевірку, за результатами якої складено акт від 29 серпня 2022 року №924 (а.с.62-73).
У висновку акту перевірки зазначено про порушення товариством вимог п.2 ч.1 ст.13, п.1 ч.1 ст.20 Закону України Про ціни та ціноутворення, Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-COV-2, затвердженого Постановою КМУ від 22 квітня 2020 року №341 Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення, якою запроваджено державне регулювання цін, а саме реалізація бензинів марки А-92 і А-95, дизельного пального за роздрібними цінами, які підвищувались більш ніж на 5% без декларування зміни роздрібних цін, чим порушено вимоги формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. З урахуванням обсягу реалізованого пального в результаті допущених порушень товариством необґрунтовано отримана додаткова виручка в сумі 390864,72 грн.
У зв`язку з виявленими порушеннями ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області 30 серпня 2022 року винесло припис № 168, яким вимагало в термін до 01 жовтня 2022 року здійснити декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне і бензини А-92 та А-95 відповідно до Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої корона вірусом SARS-CоV-2, затвердженого постановою КМУ Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення від 22 квітня 2022 року № 341 (а.с.81)
Акт перевірки №924 від 29 серпня 2022 року було надіслано на адресу ТзОВ ПТФ Укр-Петроль та отримано товариством 12.09.2022, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
За результатами розгляду матеріалів перевірки, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області прийнято рішення №53 від 30 серпня 2022 року про застосування адміністративно-господарських санкцій за нездійснення позивачем декларування зміни роздрібних цін на пальне: до товариства, відповідно до Законів України Про ціни та ціноутворення, Про основні засади державного (нагляду) контролю у сфері господарської діяльності було застосовано адміністративногосподарські санкції на загальну суму 781729,44 грн, зокрема, у вигляді вилучення необґрунтованої виручки в сумі 390864,72 грн та штраф у розмірі 100% необґрунтовано одержаної виручки в сумі 390864,72 грн (а.с.83).
Відповідач оскаржив це рішення у судовому порядку. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2023 року у справі №140/635/23, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року, в задоволенні позову ТзОВ ПТФ Укр-Петроль до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування рішення від 30.08.2022 №53 про застосування адміністративно-господарських санкцій відмовлено повністю.
Несплата відповідачем адміністративно-господарських санкцій стала підставою для звернення Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області з адміністративним позовом про стягнення сум адміністративно-господарських санкцій у примусовому порядку.
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Закон України "Про ціни і ціноутворення" від 21 червня 2012 року №5007-VI (далі Закон №5007-VI) визначає основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення.
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, органами, що здійснюють державне регулювання діяльності суб`єктів природних монополій, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання, які провадять діяльність на території України, а також здійснення державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення. Дія цього Закону не поширюється на встановлення тарифів на медичні послуги та лікарські засоби в межах програми медичних гарантій згідно із Законом України Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення (стаття 2 Закону №5007-VI).
Статтею 12 Закону №5007-VI визначено, що державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку. Державні регульовані ціни можуть запроваджуватися на товари суб`єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про захист економічної конкуренції. Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації). Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв`язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб`єкта господарювання. Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування під час встановлення державних регульованих цін на товари до складу таких цін обов`язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.
Частиною 1 статті 16 Закону №5007-VI встановлено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону №5007-VI повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та іншими законами.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон №877-V).
Статтею 1 Закону №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Згідно із частинами 6, 7 статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 №667 (надалі - Положення), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників), з контролю за цінами, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров`я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування
Пунктом 7 цього Положення передбачено, що Держпродспоживслужба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи.
В силу вимог абзацу четвертого підпункту 11 пункту 4 цього Положення Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області приймає рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та є повноважним органом, що здійснює контроль за цінами.
Відповідно до статті 1 Закону №5007-VI декларування зміни ціни та/або реєстрація ціни - інформування суб`єктом господарювання у встановленому порядку органів державного регулювання і контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення про наміри встановлення та застосування ціни, відмінної від поточної.
Торговельна надбавка (націнка) - сума витрат суб`єкта господарювання, що пов`язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб`єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.
Відповідно до статті 13 цього Закону державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом: 1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" затверджено Порядок декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі Порядок), який визначає механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року № 341"Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" (далі - товари).
Пунктом 3 цього Порядку передбачено, що декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року №341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни): на 15 відсотків і більше - за 30 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 10 відсотків і більше, але менше ніж 15 відсотків, - за 14 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування; на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2021 року №450 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року №341" доповнено перелік товарів бензином та дизельним пальним та пункт 3 Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженого зазначеною постановою, доповнити абзацом такого змісту: "Декларування зміни роздрібних цін на бензини марки А-92 та А-95 і дизельне пальне здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни товару на 1 відсоток і більше порівняно з роздрібною ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування". Дана постанова набрала чинності 12 травня 2021 року.
Відповідно до частини першої статті 7 Закону №5007-VI реалізація державної цінової політики, проведення економічного аналізу рівня та динаміки цін, розроблення та внесення пропозицій щодо формування та реалізації державної цінової політики здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну цінову політику.
Статтею 16 Закону №5007-VI визначено, що органами державного контролю (нагляду) та спостереження у сфері ціноутворення (далі - уповноважені органи) є: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з контролю за цінами; інші органи, визначені законом.
Повноваження та порядок діяльності уповноважених органів, права та обов`язки їх посадових осіб, які здійснюють державний контроль (нагляд) за дотриманням суб`єктами господарювання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін та державне спостереження у сфері ціноутворення, визначаються цим Законом, Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ПК України та іншими законами.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №667 (далі - Положення №667), Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства та який реалізує державну політику, у тому числі у сфері контролю за цінами.
Приписами підпункту 11 пункту 3 Положення про Держпродспоживслужбу №667 визначено такі основні завдання Держпродспоживслужби у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; здійснює державний нагляд (контроль) за достовірністю інформації, зазначеної у документах про формування, встановлення та застосування державних регульованих цін; надає у випадках, передбачених законодавством, висновки щодо економічного обґрунтування витрат під час формування цін (тарифів) на товари, роботи і послуги, щодо яких запроваджено державне регулювання цін (тарифів); надає органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, суб`єктам господарювання обов`язкові до виконання приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Статтею 18 Закону №5007-VI обумовлено, що уповноважені органи мають право, зокрема, приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 20 Закону №5007-VI до суб`єктів господарювання застосовуються адміністративно-господарські санкції за: порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін - вилучення необґрунтовано одержаної виручки, що становить позитивну різницю між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за цінами, сформованими відповідно до запровадженого способу регулювання (крім тих, що на постійній основі надають житлово-комунальні послуги або мають адресного споживача), та штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки.
При цьому суд враховує, що позивач наділений повноваженнями приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення суб`єктами господарювання державної дисципліни цін, на підставі матеріалів самостійно проведених контрольно-перевірочних заходів. Разом з тим чинне законодавство не виключає право територіального підрозділу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів приймати рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення суб`єктами господарювання державної дисципліни цін, на підставі матеріалів інших суб`єктів владних повноважень, зокрема, податкових органів.
Рішенням ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області №53 від 30 серпня 2022 року про застосування адміністративно-господарських санкцій у ТзОВ ПТФ Укр-Петроль вилучено в дохід бюджету необґрунтовано одержану виручку в розмірі 390864,72 грн та застосовано штраф у розмірі 390864,72 грн (100 відсотків необґрунтованої виручки).
Таке рішення перевірялося на предмет правомірності у судовому порядку та рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 21 квітня 2023 року у справі №140/635/23, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 31 жовтня 2023 року, в задоволенні позову ТзОВ ПТФ Укр-Петроль до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області про скасування рішення від 30 серпня 2022 року №53 про застосування адміністративно-господарських санкцій відмовлено повністю.
Зазначене свідчить про те, що доводи контролюючого органу про допущення ТзОВ ПТФ Укр-Петроль порушення Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-COV-2, затвердженого Постановою КМУ від 22 квітня 2020 року №341 Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення, які зафіксовані в акті перевірки від 29 серпня 2022 року №924, є правильними та обґрунтованими.
Абзацом першим частини другої статті 20 Закону №5007-VI встановлено, що суми адміністративно-господарських санкцій зараховуються до державного бюджету.
Відповідно до частини третьої статті 20 Закону №5007-VI порядок стягнення сум адміністративно-господарських санкцій, передбачених цією статтею, визначається Господарським кодексом України.
Згідно зі статтею 240 Господарського кодексу України прибуток (доход), одержаний суб`єктом господарювання внаслідок порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності, а також суми прихованого (заниженого) прибутку (доходу) чи суми податку, несплаченого за прихований об`єкт оподаткування, підлягають вилученню в доход відповідного бюджету в порядку, встановленому законом. Крім того, з суб`єкта господарювання стягується у випадках і порядку, передбачених законом, штраф, але не більш як у двократному розмірі вилученої суми, а у разі повторного порушення протягом року після застосування цієї санкції - у трикратному розмірі вилученої суми. Перелік порушень, за які до суб`єкта господарювання застосовуються санкції, передбачені цією статтею, а також порядок їх застосування визначаються законами.
За приписами статті 241 Господарського кодексу України адміністративно-господарський штраф - це грошова сума, що сплачується суб`єктом господарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійснення господарської діяльності. Перелік порушень, за які з суб`єкта господарювання стягується штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють податкові та інші відносини, в яких допущено правопорушення. Адміністративно-господарський штраф може застосовуватися у визначених законом випадках одночасно з іншими адміністративно-господарськими санкціями, передбаченими статтею 239 цього Кодексу.
Частина перша статті 250 Господарського кодексу України передбачає, що адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб`єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб`єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Право на звернення до суду уповноваженого органу в сфері ціноутворення визначене пунктом 8 частини першої статті 18 Закону №5007-VI, відповідно до якого уповноважені органи мають право звертатися до суду з позовами про стягнення до бюджету коштів у разі прийняття рішення про порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
Враховуючи, що на момент розгляду цієї справи сума адміністративно-господарських санкцій ТзОВ ПТФ Укр-Петроль у встановленому чинним законодавством порядку та строки не сплачена (доказів протилежного відповідачем не надано), суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення коштів в розмірі адміністративно-господарських санкцій, застосованих рішенням №53 від 30 серпня 2022 року, а тому позов підлягає задоволенню.
Відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Доказів понесення позивачем таких витрат суду не надано; інші витрати розподілу не підлягають.
Керуючись статтями 9, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (65042, місто Одеса, вулиця 7-а Пересипська, буд. 6, код ЄДРПОУ 40342996) до Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-торгова фірма Укр-Петроль (44761, Волинська область, село Микуличі, вулиця Мілашенкова, будинок 35, код ЄДРПОУ 41579579) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та штрафу задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Паливно-торгова фірма Укр-Петроль у дохід державного бюджету (ГУК Од.обл/м. Одеса/21081100, код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача Казначейство України, рахунок UA518999980313050106000015744, код бюджетної класифікації 21081100 адміністративні штрафи та інші санкції) адміністративно-господарські санкції у розмірі 390864,72 грн (триста дев`яносто тисяч вісімсот шістдесят чотири гривні 72 копійки) та штраф у розмірі 390864,72 грн (триста дев`яносто тисяч вісімсот шістдесят чотири гривні 72 копійки).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2023 |
Оприлюднено | 20.11.2023 |
Номер документу | 115002232 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні