Рішення
від 13.11.2023 по справі 918/697/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" листопада 2023 р. Справа № 918/697/23

Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Політики Н.А., за участі секретаря судового засідання Костюкович Ю.С.,

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія"

до Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне"

про усунення перешкод у користуванні майном,

у судовому засіданні приймали участь:

від позивача - Величко О.М., ордер серія ВК № 1093741 від 10.07.2023 р.;

від відповідача - Мельник В.О., довіреність № 19-09/23 від 19.09.2023 р.

Відповідно до частини 14 статті 8, статті 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) при розгляді судової справи здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду".

У судовому засіданні 13 листопада 2023 року, відповідно до частини 1 статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

В липні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне" (далі - відповідач), в якій просить:

- зобов`язати Обласне комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Рівне" усунути перешкоди у користуванні та розпорядженні Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" нерухомим майном, розташованим за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Велика Омеляна, вулиця Авіаторів, будинок 1, шляхом надання безперешкодного доступу до адміністративного корпусу (штаб) 635,6 кв.м., адміністративний корпус (штаб) літ. "А-2" 430,4 кв.м., будівля підсобного приміщення для тари 42,5 кв.м., льох для зберігання овочів 39,7 кв.м.

Також Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" просить стягнути з відповідача на користь позивача понесені судові витрати. В позовній заяві позивачем наведено попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які позивач поніс, та які складаються з судового збору за подання до господарського суду позовної заяви, а саме в сумі 2 684 грн 00 коп.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" є власником нерухомого майна - адміністративного корпусу (штаб) 635,6 кв.м., адміністративного корпусу (штаб) літ. "А-2" 430,4 кв.м., будівлі підсобного приміщення для тари 42,5 кв.м., льох для зберігання овочів 39,7 кв.м., яке знаходиться за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Велика Омеляна, вулиця Авіаторів, будинок 1. Вказане нерухоме майно знаходиться на території Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне", проїзд до майна позивача здійснюється через контрольно-пропускний пункт відповідача та по належній йому земельній ділянці. З початком введення в Україні воєнного стану відповідач чинить перешкоди в доступі Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" до нерухомого майна. Працівники контрольно-пропускного пункту фізично не допускають представників позивача до власності, вимагають спеціальних перепусток для проходу на територію Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне".

Ухвалою суду від 18 липня 2023 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" залишено без руху та встановлено позивачу строк на усунення недоліків позовної заяви - 5 (п`ять) днів з дня отримання даної ухвали та спосіб усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до суду письмової заяви із зазначенням вірного місцезнаходження позивача.

28 липня 2023 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" на адресу суду надійшла заява на виконання вимог ухвали суду від 18.07.2023 року, до якої додано позовну заяву із зазначенням місцезнаходження позивача згідно інформації ЄДРЮОФОПГФ, докази надіслання копії позовної заяви відповідачу та докази сплати судового збору.

Ухвалою суду від 4 серпня 2023 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 18 вересня 2023 року.

Ухвалою суду від 18 вересня 2023 року підготовче засідання відкладено на 2 жовтня 2023 року.

19 вересня 2023 року від відповідача через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшов відзив на позовну заяву з додатками. Відповідач вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають до задоволенню, оскільки з періоду введення в дію воєнного стану, Обласне комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Рівне" використовується силами оборони у власних цілях, прохід на територію стратегічного авіапідприємства мають право виключно працівники Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне", Украерорух, Метеослужба (попередньо проходили спецперевірку), а також працівники правоохоронних органів (згідно списку). Як зазначає відповідач, згідно розпорядження КМУ від 27.12.2022 року № 1229-рс-СП ОКП "МА Рівне" віднесено до об`єктів критичної інфраструктури та у відповідності до додатку № 3 листа Мінінфраструктури від 03.03.2023 року № 03/31-30-115 ДСК передбачено, що об`єкти, включені до переліку об`єктів критичної інфраструктури - потребують першочергового прикриття від повітряних ударів. Крім того, згідно бойового розпорядження командувача ОУВ "Волинь" від 05.05.2022 року № 348/ДСК, ОКП "МА Рівне" передано під охорону (оборону) силам оборони регіону (забезпечено комплексну систему охорони аеропорту, в т.ч. побудову фортифікаційних споруд, вогневих точок, замаскованих спостережник пунктів тощо). Разом з тим, з періоду введення в дію Указу Президента від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" та реальною загрозою, що виникла у зв`язку із збройною агресією рф, командуванням ОУВ "Волинь", згідно ст. 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" прийнято рішення (бойове розпорядження) щодо тимчасового обмеження входу на території стратегічно-важливого авіаційного підприємства регіону сторонніх осіб, які не задіяні до охорони (оборони) аеропорту з метою унеможливлення витоку відомостей щодо комплексної системи охорони (оборони). Відповідно до наказу начальника Рівненської обласної військової адміністрації від 27 квітня 2023 року № 223 "Про забезпечення виконання заходів правового режиму воєнного стану", приміщення, які розташовані за адресою: вул. Авіаторів 5А, с. Велика Омеляна, Рівненського району, Рівненської області, передано військовій частині НОМЕР_1 Національної гвардії України. Крім того листами Рівненської обласної ради від 18.08.2023 року № 01/17-352р дск та Рівненської обласної військової адміністрації від 24.08.2023 року № вих-7692/0/01-55/23 на виконання листа ОУВ "Волинь" від 15.08.2023 року зобов`язано керівництво ОКП "МА Рівне" оперативно вжити заходів щодо розірвання (призупинення), на період дії воєнного стану або до окремої вказівки ОУВ "Волинь" усіх чинних договорів оренди приміщень (територій) тощо укладених між ОКП "МА Рівне" та суб`єктами підприємницької діяльності з метою максимального обмеження кола осіб, що можуть бачити систему охорони (оборони) ОКП "МА Рівне", фортифікаційні споруди тощо.

Ухвалою суду від 2 жовтня 2023 року строк підготовчого провадження у справі продовжено на 30 днів з ініціативи суду до 2 листопада 2023 року включно та відкладено підготовче засідання на 16 жовтня 2023 року.

Після підготовчого засідання 2 жовтня 2023 року від представника позивача на електронну адресу суду надійшло клопотання, в якому просив відкласти розгляд справи у зв`язку з відрядженням до міста Київ, а саме до Печерського районного суду м. Києва для участі у судовому засіданні у справі № 757/27335/23-к.

4 жовтня 2023 року від відповідача через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання про приєднання до справи доказів направлення відзиву на позовну заяву позивачу, до якого додано опис вкладення у цінний лист та накладну про відправлення відзиву на позовну заяву на адресу позивача.

Ухвалою суду від 16 жовтня 2023 року підготовче провадження у даній справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 30 жовтня 2023 року.

30 жовтня 2023 року від представника позивача через систему "Електронний суд" надійшло клопотання про відкладення (перенесення) розгляду справи у зв`язку з відрядженням до міста Києва для участі у справі № 761/19318/22, що розглядається у Шевченківському районному суді м. Києва.

Ухвалою суду від 30 жовтня 2023 року розгляд справи відкладено на 13 листопада 2023 року.

Представник позивача у судовому засіданні 13 листопада 2023 року підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, та наполягав на їх задоволенні.

Представник відповідача у судовому засідання 13 листопада 2023 року позов заперечив з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" є власником нерухомого майна - адміністративного корпусу (штаб) загальною площею 635,6 кв.м., адміністративного корпусу (штаб) літ. "А-2" загальною площею 430,4 кв.м., будівлі підсобного приміщення для тари загальною площею 42,5 кв.м., льох для зберігання овочів загальною площею 39,7 кв.м., що знаходиться за адресою: Рівненська область, Рівненський район, с. Велика Омеляна, вулиця Авіаторів, будинок 1.

Право власності на вказані об`єкти нерухомості зареєстровано на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна від 07.05.2019 року.

Як зазначено позивачем в позовній заяві, вказане нерухоме майно знаходиться на території Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне", проїзд до майна позивача здійснюється через контрольно-пропускний пункт відповідача та по належній йому земельній ділянці.

В той час, з початком введення в Україні воєнного стану, відповідач чинить перешкоди в доступі Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" до нерухомого майна. Працівники контрольно-пропускного пункту фізично не допускають представників позивача до власності, вимагають спеціальних перепусток для проходу на територію Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне".

Викладені обставини спричинили звернення позивача до суду з даним позовом за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів шляхом зобов`язання відповідача усунути перешкоди у користуванні та розпорядженні Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненська проектно-будівельна компанія" нерухомим майном.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, виходячи з наступного.

24 лютого 2022 року у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Указом Президента України № 64/2022 введено воєнний стан з 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб. Указом Президента України від 14.03.2022 року № 133/2022 строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб. Згідно Указу Президента України від 17.05.2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 строком на 90 діб, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 22.05.2022 № 2263-IX. У подальшому, Указом Президента України від 12.08.2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23.08.2022 строком на 90 діб, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 15.08.2022 № 2500-ІХ. Надалі, Указом Президента України від 07.11.2022 року № 757/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21.11.2022 строком на 90 діб, який затверджений Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" від 16.11.2022 № 2738-IX. Надалі, Указом Президента України від 06.02.2023 року № 58/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 01.05.2023 року № 254/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб. Згідно з Указом Президента України від 26.07.2023 року № 451/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06.11.2023 року № 734/2023 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб.

Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 68/2022 "Про утворення військових адміністрацій" на виконання Закону України "Про правовий режим воєнного стану" для здійснення керівництва у сфері забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку утворено, зокрема, Рівненську обласну військову адміністрацію.

Обсяг повноважень військових адміністрацій визначений Законом України "Про правовий режим воєнного стану".

Так, згідно із статтею 15 зазначеного Закону "Повноваження військових адміністрацій", військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України "Про оборону України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про критичну інфраструктуру", цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.

Відповідно до п. 7 ч. 3 ст. 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" районна, обласна військові адміністрації здійснюють на відповідній території повноваження, віднесені до їхньої компетенції цим Законом, а також у разі прийняття Верховною Радою України за поданням Президента України рішення, передбаченого частиною третьою статті 10 цього Закону, або у разі тимчасової окупації або оточення адміністративного центру області повноваження зокрема, із встановлення посиленої охорони об`єктів критичної інфраструктури та об`єктів, які забезпечують життєдіяльність населення.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану, зокрема, встановлювати (посилювати) охорону об`єктів критичної інфраструктури та об`єктів, що забезпечують життєдіяльність населення, і вводити особливий режим їх роботи. Порядок встановлення (посилення) охорони таких об`єктів та їх перелік, що із введенням воєнного стану підлягають охороні, а також порядок особливого режиму їх роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Як зазначено відповідачем у відзиві на позовну заяву, згідно розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.12.2022 року № 1229-рс-СП Обласне комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Рівне" віднесено до об`єктів критичної інфраструктури.

Також у відзиві на позовну заяву відповідачем зазначено, що у відповідності до додатку № 3 листа Мінінфраструктури від 03.03.2023 року № 03/31-30-115 ДСК передбачено, що об`єкти, включені до переліку об`єктів критичної інфраструктури - потребують першочергового прикриття від повітряних ударів.

Крім того, як зазначено відповідачем у відзиві на позовну заяву, згідно бойового розпорядження командувача ОУВ "Волинь" від 05.05.2022 року № 348/ДСК, Обласне комунальне підприємство "Міжнародний аеропорт Рівне" передано під охорону (оборону) силам оборони регіону (забезпечено комплексну систему охорони аеропорту, в т.ч. побудову фортифікаційних споруд, вогневих точок, замаскованих спостережник пунктів тощо).

Наказом Рівненської обласної військової адміністрації від 27 квітня 2023 року № 223 "Про забезпечення виконання заходів правового режиму воєнного стану" зобов`язано виконуючого обов`язки директора Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне" Баюна Валерія передати командиру військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України Лук`янчикову Сергію приміщення, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 для тимчасового розміщення майна та військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, з моменту їх фактичного розміщення.

Рівненська обласна рада звернулася до Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне" з листом від 18.08.2023 року № 01/17-352р, в якому на підставі бойового розпорядження командувача УВ "Волинь" просила забезпечити розірвання всіх діючих договорів оренди нерухомого майна, що обліковується на балансі Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне", та звільнення орендованих площ в термін до 23.08.2023 року. В даному листі зазначено, що про вжиті заходи необхідно повідомити обласну раду до 24.08.2023 року.

Крім того Рівненська обласна військова адміністрація звернулася до Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне" з листом від 24.08.2023 року № вих-7692/0/01-55/23, в якому на виконання листа ОУВ "Волинь" від 15.08.2023 року просила оперативно вжити заходів щодо розірвання (призупинення), на період дії військового стану або до окремої вказівки ОУВ "Волинь", усіх чинних договорів оренди приміщень (територій) тощо, укладених між Обласним комунальним підприємством "Міжнародний аеропорт Рівне" та суб`єктами підприємницької діяльності, в термін до 25.08.2023 року забезпечити організацію та контроль за їх звільненням. В даному листі зазначено, що про проведену роботу необхідно в термін до 28.08.2023 року проінформувати Рівненську обласну військову адміністрацію.

Відповідно до ч. 8 ст. 4 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" військові адміністрації населених пунктів, районні, обласні військові адміністрації здійснюють свої повноваження протягом дії воєнного стану та 30 днів після його припинення чи скасування.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 року).

В Україні основоположним принципом судочинства згідно Конституції України та Закону України "Про судоустрій і статус суддів" є принцип верховенства права.

Як вказано у рішенні Конституційного Суду України від 02.11.2004 року № 15-рп/2004, верховенство права - це панування права в суспільстві. Одним з проявів верховенства права є те, що право не обмежується лише законодавством як однією з його форм, а включає й інші соціальні регулятори, зокрема норми моралі, традиції, звичаї тощо, які легітимовані суспільством і зумовлені історично досягнутим культурним рівнем суспільства. Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 ЦК України цивільним законодавством регулюються особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників.

Згідно з п. п. 5, 6 ст. 3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є, судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Відповідно до ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Реалізовуючи передбачене ст. 55 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб`єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.

Статтею 4 ГПК України передбачено, що право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Аналіз наведених норм дає змогу дійти висновку, що кожна особа має право на захист свого порушеного, невизнаного або оспорюваного права чи законного інтересу, який не суперечить загальним засадам чинного законодавства. Порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту.

У зв`язку з тим, що на даний момент Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" в Україні з 24.02.2022 року введено воєнний стан, який триває по даний час, тобто Україна фактично перебуває в стані війни проти російської федерації, та враховуючи, що відповідач включений до об`єктів критичної інфраструктури, та щодо нього встановлена охорона і введено особливий режим роботи, тому прохід на територію Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне" є обмеженим.

Відповідно до ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. ст. 75-79, 86 ГПК України, судом встановлено відсутність підстав для задоволення позову, так як спірне нерухоме майно знаходиться на території Обласного комунального підприємства "Міжнародний аеропорт Рівне", яке в свою чергу включено до об`єктів критичної інфраструктури та знаходиться під охороною військового командування та щодо якого введено особливий режим роботи.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на зазначене, враховуючи, що в задоволенні позову судом відмовлено, судові витрати по сплаті судового збору згідно статті 129 ГПК України залишаються за позивачем.

Керуючись ст. ст. 73-79, 91, 123, 129, 222, 233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 20 листопада 2023 року.

Суддя Політика Н.А.

Дата ухвалення рішення13.11.2023
Оприлюднено22.11.2023
Номер документу115030479
СудочинствоГосподарське
Сутьусунення перешкод у користуванні майном, у судовому засіданні приймали участь: від позивача - Величко О.М., ордер серія ВК № 1093741 від 10.07.2023 р.; від відповідача - Мельник В.О., довіреність № 19-09/23 від 19.09.2023 р. Відповідно до частини 14 статті 8, статті 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) при розгляді судової справи здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу програмно-апаратного комплексу "Діловодство суду". У судовому засіданні 13 листопада 2023 року, відповідно до частини 1 статті 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення

Судовий реєстр по справі —918/697/23

Рішення від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Рішення від 13.11.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 30.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 16.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 02.10.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 04.08.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 18.07.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні