ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2023 року ЛуцькСправа № 140/31775/23
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД» до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД» (далі ТзОВ «Західармапром-ЛТД», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі ГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (далі ДПС України, відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) ГУ ДПС у Волинській області від 30.06.2023 №9098238/38181376 про відмову в реєстрації податкової накладної; зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №8 від 30.05.2023.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач за фактом господарських операцій з поставки товару - арматури трубопровідної (крани, вентилі, клапани та подібні пристрої) для товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-комерційне підприємство «Дніпро» (далі ТзОВ «НКП «Дніпро») відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) склав в електронній формі та відправив на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну від 30.05.2023 №8 на суму 14 400,00 грн (сума отриманого авансу, за мінусом вже зареєстрованої податкової накладної №7 від 25.05.2023 року на вже поставлений товар), однак її реєстрація була зупинена на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, обсяг постачання товару/послуги 8481, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Як зазначив позивач, 19.06.2023 року з метою реєстрації зупинених податкових накладних він надіслав у встановленому порядку до комісії регіонального рівня пояснення та первинні документи про господарські операції, щодо яких були складені зазначені податкові накладні, та які були достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію в ЄРПН. Разом з тим, рішеннями Комісії ГУ ДПС у Волинській області від 30.06.2023 року №9098238/38181376 було відмовлено у реєстрації податкової накладної №8 від 30.05.2023 у зв`язку ненадання платником податку копій документів: ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального р рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.
На думку позивача, рішення Комісії ГУ ДПС у Волинській області є необґрунтованим, оскільки відповідачем не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію ПН, в рішеннях наведені загальні формулювання, які не несуть у собі конкретної інформації.
З наведених підстав позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 17.10.2023 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; судовий розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
У відзиві на позовну заяву представник відповідачів просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю. В обґрунтування такої позиції вказав, що позивачу було комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали надання та надіслано повідомлення від 22.06.2023 року №9046740/38181376 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а саме: копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, зокрема первинних документів щодо постачання/придбання творів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів. інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «Додаткова інформація» вказано, що відсутній акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом/картка рах.361. Відсутні розрахункові документи (банківські виписки платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, видаткові накладні, товаро - транспортні накладні по операції з реалізації товару в адресу ТзОВ «НКП «Дніпро».
Однак, позивачем в терміни, зазначені в абзаці 6 пункті 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520) (протягом 5 робочих днів після направлення Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів), позивачем не направлено на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, тому відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
При цьому представник відповідача зазначає, що задоволення позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкові накладні є втручанням в дискреційні повноваженні відповідача.
Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.
ТзОВ «Західармапром-ЛТД» зареєстроване як юридична особа 05 червня 2012 року; його видами діяльності згідно з Класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД) є: 46.74 - оптова торгівля залізними виробами, водопровідним і опалювальним устаткуванням і приладдям до нього (основний); 28.14 - виробництво інших кранів і клапанів; 25.61 оброблення металів та нанесення покриття на метали та інші (а.с.31-33).
02.05.2022 року між ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро» (покупець) та ТзОВ «Західармапром-ЛТД» (постачальник) укладено договір купівлі-продажу №0205/22 (а.с.15), за умовами якого постачальник зобов`язується передати товар - арматуру трубопровідну (крани, вентилі, клапани та подібні пристрої, код ДК 42130000-9) у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти і оплатити такий товар у кількості, асортименті та за ціною, що визначені в рахунку-фактурі та/або специфікації, накладній, які є невід`ємною частиною договору. Загальна сума по договору: 1000000 грн. Оплата товару проводиться в безготівковому порядку на умовах 100% попередньої оплати вартості партії продукції протягом 3-х (трьох) банківських днів з моменту надсилання факсимільним або електронним зв`язком (e-mail) рахунка-фактури. (пункт 5.2 договору).
Виконуючи умови договору, ТзОВ «Західармапром-ЛТД» здійснило поставку товару для ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро», що підтверджується видатковою накладною від 26.06.2023 №РН-0000040 на суму 14 400 грн (а.с.22).
За фактом отримання авансу відповідно до платіжної інструкції №940 позивач склав податкову накладну від 30.05.2023 №8 на суму 14400,00 грн, в тому числі ПДВ 2400,00 грн (сума отриманого авансу, за мінусом вже зареєстрованої податкової накладної №7 від 25.05.2023 року на вже поставлений товар) (а.с.21).
Відповідно до квитанції від 16.06.2023 реєстрація цих податкових накладних була зупинена на підставі пункту на підставі підпункту 201.16 статті 201 ПК України у зв`язку з тим, обсяг постачання товару/послуги 8481, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=13.1731% «P» =23594. У квитанції також було запропоновано позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН (а.с.23).
Не є спірною та обставина, що для підтвердження господарських операцій, відображених у податковій накладній від 30.05.2023 №8, ТзОВ «Західармапром-ЛТД» було подано повідомлення від 19.06.2023 №1 про надання пояснень та копій документів (а.с.7).
Так позивачем надано договір оренди приміщень №9-19 від 13.12.2019 року; договір купівлі - продажу ФОП ОСОБА_1 та ТзОВ «Західармапром-ЛТД» №0709/22 від 02.09.2023 року; рахунок-фактура №CФ-0000050 від 22.05.2023 року; видаткова накладна №PH-000026 від 22.05.2023; договір купівлі-продажу №0205/22 від 02.05.2022 року ТзОВ «Західармапром-ЛТД» та ТзОВ «НКП «Дніпро»; рахунок-фактура №CФ-0000095 від 18.05.2023 одержувач ТзОВ «НКП«Дніпро»; видаткова накладна №PH-0000037 від 25.05.2023 одержувач ТзОВ «НКП «Дніпро»; податкова накладна №7 від 25.05.2023; платіжна інструкція №940 від 30.05.2023; лист - пояснення ТзОВ «Західармапром-ЛТД» №10 від 19.06.2023.
Серед поданих комісії регіонального рівня документів - документи, що підтверджують господарські операції між позивачем та його контрагентом-покупцем (ТзОВ «НКП «Дніпро»), документи, які підтверджують придбання цього товару до його поставки ТзОВ «НКП «Дніпро», а також документи про наявність виробничих можливостей для здійснення господарських операцій за спірними податковими накладними (договір оренди об`єкта нерухомого майна від 13 грудня 2019 року №9-19; договір купівлі-продажу від 02.09.2022 №0709/22; рахунок фактура №С-0000050 від 22.05.2023; накладна на отримання товару від фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 22.05.2023 №РН-0000026. У листі-поясненні від 19.06.2023 №10 позивач також повідомив про те, що ТзОВ «НКП «Дніпро» сплатили ТзОВ «Західармапром-ЛТД» частково попередню плату за засувки сталеві. Так згідно п.187.1 Податкового кодексу України датою виникнення податкового зобов`язання являється дата зарахування коштів, а отже було складено податкову накладну №8 від 30.05.2023 (яка була заблокована) за мінусом вже зареєстрованої податкової накладної на частково відвантажений товар (а.с.26).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та надіслано повідомлення від 22.06.2023 року №9046740/38181376 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, а саме:
копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, зокрема первинних документів щодо постачання придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання товарів, транспортування продукції накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» вказано, що відсутній акт звірки взаєморозрахунків з контрагентом/картка рах.361. Відсутні розрахункові документи (банківські виписки платіжні доручення), що підтверджують здійснення оплати, видаткові накладні товаро - транспортні накладні по операції з реалізації товару в адресу ТзОВ «НКП «Дніпро».
В терміни, зазначені в абзаці 6 пункті 9 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Порядок №520) (протягом 5 робочих днів після направлення Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів), позивачем не направлено на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.
За результатами розгляду поданих документів Комісія ГУ ДПC у Волинській області прийняла рішення від 30.06.2023 №9098238/38181376 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.05.2023 №8 з підстав ненадання / частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень га/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку (а.с.24).
Оскарження ТзОВ «Західармапром-ЛТД» зазначеного рішення не призвело до реєстрації податкової накладної від 30.05.2023 №8. Рішеннями комісії центрального рівня від 14.07.2023 року №57229/38181376/2 скарги позивача залишено без задоволення (а.с.28).
При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За правилами абзаців першого, п`ятого пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку (абзаци десятий, дванадцятий пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Пунктом 3 Порядку №1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі, коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Отже, встановлена контролюючим органом невідповідність податкової накладної жодній з ознак безумовної реєстрації є підставою для її перевірки щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника, а також критеріям ризиковості здійснення операцій.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
За приписами пунктів 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості здійснення операцій, серед них - відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
За визначенням, наведеним у пункту 2 Порядку №1165, таблиця даних платника податку - зведена інформація, що подається платником податку до контролюючого органу, щодо кодів видів економічної діяльності платника податку згідно з Класифікатором видів економічної діяльності, кодів товарів згідно з УКТЗЕД та/або кодів послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, що постачаються та/або придбаваються (отримуються) платником податку, ввозяться на митну територію України.
Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій вказує на те, що для того, аби встановити наявність в господарській операції ознак ризиковості мають існувати визначені цим пунктом передумови, а тому слід навести обґрунтований розрахунок показника за цим критерієм, як того вимагає пункт 11 Порядку №1165. Відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.
Квитанції від 16.06.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідають вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165, оскільки контролюючим органом не наведено обґрунтування того, обсяг постачання товару/послуги 8481, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомляємо: показник «D»=13.1731% «P» =23594.
У квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних, для розгляду питання про прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Сформована у такий спосіб комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, вона за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.
У постанові Верховного Суду від 22 липня 2019 року у справі №815/2985/18 сформовано висновок, згідно з яким у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу відповідно створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
У розглядуваному випадку контролюючим органом не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання для реєстрації в ЄРПН податкових накладних.
За правилами пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі - Порядок №520), у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5, 6 Порядку №520 встановлено, що перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Суд зауважує, що пункт 5 Порядку №520 визначає перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, який не є вичерпним та не передбачає необхідності надання платником податку усіх документів згідно з таким переліком. Тобто наданню підлягають лише ті документи, які безпосередньо стосуються предмета господарської операції, за якою оформлено податкову накладну, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Суд зазначає, що предметом доказування у цій справі є наявність підстав, підтверджених належними та достатніми документами для реєстрації спірних податкових накладних.
Разом із письмовими поясненнями позивач надав Комісії ГУ ДПС у Волинській області копії документів, які розкривають зміст господарських операцій, щодо яких складено спірні податкові накладні, та які вважав достатніми для їх реєстрації в ЄРПН (з огляду на те, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено конкретний перелік документів, які необхідно подати).
Так договором купівлі - продажу від 02.05.2022 №0205/22, укладеним між ТзОВ «Західармапром-ЛТД» та ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро», визначено предмет та умови поставки товару арматури трубопровідної.
Позивачем виставлено рахунок покупець ТзОВ «НКП «Дніпро»; в сумі 50 400 грн., відвантажено та складено податкову накладну №7 від 25.05.2023 року в сумі 36 000 грн. отриманий аванс (платіжна інструкція 940) 30.05.2023 року в сумі 15 120 грн. та складено податкову накладну №8 від 30.05.2023 року 14 400 грн. (50 400-36 000).
При цьому поставка такого товару відповідає видам діяльності ТзОВ «Західармапром-ЛТД».
Копіями договору оренди об`єкта нерухомого майна від 13.12.2019 №9-19 підтверджено наявність у позивача офісного та складського приміщень, що дають йому фактичну можливість здійснювати господарську діяльність (а.с.8).
Позивач також підтвердив джерело походження товару, який був згодом поставлений для ТзОВ «НКП «Дніпро», надавши договір купівлі-продажу від 02.09.2022 №0709/22, рахунок-фактура від 22.05.2023 №СФ-00000050; накладну на отримання товару від фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 від 22.05.2023 №РН-000026 (а.с.12-14).
Обсяг постачання товару на користь ТзОВ «НКП «Дніпро» відповідає обсягу придбання цього товару позивачем у фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 .
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
Відповідно до пунктів 9, 10 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства (пункт 11 Порядку №520).
З матеріалів справи вбачається, що на повідомлення від 22.06.2023 №9046740/38181376 позивачем не надано додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як зазначено у спірному рішенні від 30.06.2023 №909838/38181376, підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 30.05.2023 №8 в ЄРПН стало ненаданням/частковим наданням додаткових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального р рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку..
Згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно із листом-поясненням від 19.06.2023 №10 позивач вказує, що «ТзОВ «Західармапром-ЛТД» 30.05.2023 отримали частково попередню оплату від ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро» за засувки сталеві згідно рахунку-фактурі №0000095 від 18.05.2023. Так згідно п.187.1 Податкового кодексу України датою виникнення податкового зобов`язання являється дата зарахування коштів, а отже було складено податкову накладну №8 від 30.05.2023 (яка була заблокована) за мінусом вже зареєстрованої податкової накладної на частково відвантажений товар.
Згідно із рахунка-фактури від 18.05.2023 №СФ-0000095 вбачається, що позивач мав поставити засувка сталева 30с64нжДу200 Ру25 у кількості 1 шт. на суму 12000 грн без ПДВ та засувка сталева 30сА нжДУ250 Ру16 у кількості 2 шт. на суму 30000 грн без ПДВ.
Відповідно до видаткової накладної №РН-0000037 здійснено поставку засувка сталева 30сА нжДУ250 Ру16 на суму 36000 грн разом з ПДВ на підставі чого зареєстрована податкова накладна №7 від 25.05.2023.
Згодом на рахунок позивача від ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро» надійшов часткова оплата за товар відповідно до платіжної інструкції №940 на решту товару відповідно до рахунка-фактури від 18.05.2023 №СФ-0000095 на підставі чого було зареєстровано податкову накладну від 30.05.2023 №8.
Суд наголошує, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій (надходження коштів чи відвантаження товару), то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про оплату платником податку товарів, то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть документи, що засвідчують факт зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, і такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. У разі якщо поставка товару передувала оплаті за нього, то для реєстрації податкової накладної необхідні документи, що підтверджують факт відвантаження товару.
У розглядуваному випадку подією, яка для позивача є підставою для складання податкової накладної і її реєстрації в ЄРПН відповідно до статті 201 ПК України, є саме факт отримання оплати за товар.
Факт відвантаження товару ТзОВ «Науково-комерційне підприємство «Дніпро» підтверджено належним чином складеними видатковою накладною від 26.06.2023 №РН-0000040, які містять підписи й печатку покупця про отримання товару.
Отже, твердження позивача щодо неповної оплати відповідно до рахунка-фактури від 18.05.2023 №СФ-0000095 є помилковими.
Суд вважає, що надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства та вони були достатніми для реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Суд звертає увагу, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. У свою чергу при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18.
Враховуючи вищезазначене, на думку суду, подані позивачем документи для реєстрації спірної податкової накладної підтверджують факт здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаної податкової накладної в ЄРПН.
Відповідно до вимог частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В даному випадку, під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів законності прийняття оскаржуваного рішення, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 30.05.2023 №8.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та необхідність задоволення позовної вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення від 30.06.2023 №9098238/38181376.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 30.05.2023 №8, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України. У випадку зупинення реєстрації ПН та прийняття відповідною комісією рішення про відмову в реєстрації ПН така податкова накладна реєструється у день набрання чинності судовим рішення про реєстрацію податкової накладної.
Відповідно до частини третьої статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну від 30.05.2023 №8.
Зазначений висновок відповідає позиції Верховного Суду, викладеній у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 22.07.2019 у справі №815/2985/18.
За наведених вище обставин справи та положення чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення комісії ГУ ДПС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 30.06.2023 №9098238/38181376 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказану податкову накладну.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.
За змістом частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір по 1 342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні 00 копійок з кожного.
Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 30.06.2023 №9098238/38181376 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 30.05.2023, складену товариством з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД».
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області судовий збір в розмірі 1 342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні 00 копійок.
Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД» за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір в розмірі 1 342 (одна тисяча триста сорок дві) гривні 00 копійок.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Західармапром-ЛТД» (43008, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Запорізька, 37, код ЄДРПОУ 38181376)
Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, код ЄДРПОУ 44106679)
Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, місто Київ, Львівська площа, будинок 8, код ЄДРПОУ 43005393)
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2023 |
Оприлюднено | 22.11.2023 |
Номер документу | 115031624 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні