СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail: inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2023 року Справа № 480/6190/23
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Павлічек В.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/6190/23 за позовом Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Сумське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради, в якій просить:
- стягнути з Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції у розмірі 92341,16 грн.;
- стягнути з Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 3176,41 грн.
Позовні вимоги обгрунтовуються тим, що відповідачем не виконано норматив по працевлаштуванню осіб з інвалідністю та самостійно не сплачені адміністративно-господарські санкції, у зв`язку з чим за ним рахується заборгованість з адміністративно-господарських санкцій в сумі 92341,16 грн та пені в розмірі 3176,41 грн.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено строк відповідачу для подання відзиву та доказів, які наявні у відповідача, а також встановлено строк позивачу для подання відповіді на відзив, а відповідачу заперечення та третім особам для подання пояснення щодо позову.
На виконання вимог суду представником відповідача було надано суду відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує та просить відмовити в їх задоволенні, зокрема, зазначивши, що відповідно до вимог ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» відповідачем створено 1 робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю та з 05.01.2022 року КП «Ільїнський ярмарок» Роменської міської ради» було прийнято на роботу ОСОБА_1 , яка є особою з інвалідністю 2 групи, що підтверджується наказом №2 «про прийняття на роботу особи з інвалідністю» від 05.01.2022 року та довідкою СЕМ.МСЕ Серія АЖ №003991.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду було витребувано у Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради докази щодо подання Комунальним підприємством "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради у січні 2022 року до Головного управління ДПС у Сумській області повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та докази отримання даного повідомлення податковим органом.
Проте вимоги суду не виконано, витребувані докази, суду не надано.
Також ухвалою Сумського окружного адміністративного суду було витребувати у Головного управління ДПС у Сумській області інформацію щодо подання Комунальним підприємством "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради (код ЄДРПОУ 37929770) у січні 2022 року до Головного управління ДПС у Сумській області повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). У разі подання, надати копію зазначеного повідомлення та докази щодо дати та часу реєстрації даного повідомлення податковим органом.
На виконання вимог суду представником Головного управління ДПС у Сумській області надано суду пояснення, в яких зазначено, що станом на 16.10.2023 в електронних базах ІС «Податковий блок» відсутні повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту, поданих юридичною особою КП «Ільїнський ярмарок» РМР (код ЄДРПОУ 37929770) за податковий період «січень 2022 року» по працівнику ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) (а.с. 44).
Відповідно до ч. 1, 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд під час судового розгляду адміністративної справи здійснює повне фіксування судового засідання за допомогою відео- та (або) звукозаписувального технічного засобу в порядку, визначеному Положенням про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи судом встановлено, що Комунальне підприємство "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради зареєстровано юридичною особою (а.с. 7).
17.04.2023 року позивачем до електронного кабінету відповідача на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України надіслано розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку із невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю на суму 92341,16 грн. (а.с. 5).
Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, надісланого відповідачу:
- середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за рік склала 16 осіб;
- середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність 0;
- норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю 1;
- фонд оплати праці штатних працівників 1477458,54 грн.;
- середня річна заробітна плата штатного працівника 92341,16 грн.;
- кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю для роботодавців, у яких працює 26 осіб і більше 0,00;
- сума коштів адміністративно-господарської санкції 92341,16 грн. (а.с. 5).
Вважаючи, що відповідачем не виконаний встановлений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів та самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції та пеня, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Згідно із частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні визначено Законом України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні № 875-XII від 21.03.1991 року (далі - Закон № 875-ХІІ), який гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Згідно із частиною першою статті 17 Закону № 875-XII з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Частиною 3 статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 19 Закону № 875-ХІІ Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті та з урахуванням вимог статті 18 цього Закону, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.
Пенсійний фонд України у порядку та за формою, встановленими Пенсійним фондом України за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію:
про працевлаштованих осіб з інвалідністю;
про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю.
Отримана від Пенсійного фонду України інформація про працевлаштованих осіб з інвалідністю використовується в Централізованому банку даних з проблем інвалідності для визначення в автоматичному режимі осіб з інвалідністю, які можуть бути працевлаштовані.
Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.
Розрахунок надсилається у формі електронного документа через електронні кабінети підприємств, установ та організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України у формі та порядку, визначених Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю спільно з Пенсійним фондом України.
Частиною 1 статті 20 Закону №875-ХП встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону № 875-ХІІ, адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.
Згідно із ч. 9 ст.20 Закону № 875-ХII спори, що виникають із правовідносин за статтями 19 і 20 Закону № 875-XII, вирішуються Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю або в судовому порядку.
З аналізу зазначених норм законодавства суд вбачає, що підприємства, установи організації зобов`язані забезпечувати працевлаштування осіб з інвалідністю у кількості, згідно з установленим нормативом. Невиконання цього обов`язку зумовлює виникнення обов`язку сплати адміністративно-господарських санкцій у встановлені строки, наслідком порушення яких, є нарахування пені.
Зі змісту розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю судом встановлено, що у відповідача у спірний період середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила 16 штатних працівників, а отже кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, становить 1 особи. Середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність становила 0 особи (а.с. 5).
При цьому заперечуючи проти позовних вимог, представник відповідача і відзиві на позовну заяву зазначив, що з 05.01.2022 року КП «Ільїнський ярмарок» Роменської міської ради» було прийнято на роботу ОСОБА_1 , яка є особою з інвалідністю 2 групи. На підтвердження зазначених обставин, представником відповідача надано суду, наказ №2 «Про прийняття на роботу особи з інвалідністю» від 05.01.2022 року, довідку СЕМ.МСЕ Серія АЖ №003991 (а.с. 20-21), а також відомості про нарахування заробітної плати застрахованим особам, які було подано відповідачем до ГУ ДПС у Сумській області 05.07.2023 року разом з уточнюючим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного податку (а.с. 27-37).
Проте суд не приймає до уваги дані докази відповідача, як підтвердження працевлаштування у 2022 році ОСОБА_1 з другою групою інвалідності в Комунальному підприємстві "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради, оскільки відповідно до відомостей ГУ ДПС у Сумській області, наданих на запит суду, станом на 16.10.2023 в електронних базах ІС «Податковий блок» відсутні повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту, поданих юридичною особою КП «Ільїнський ярмарок» РМР (код ЄДРПОУ 37929770) за податковий період «січень 2022 року» по працівнику ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) (а.с. 44).
Крім того судом враховано, що відповідачем не було виконано вимоги суду щодо надання доказів стосовно подання Комунальним підприємством "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради у січні 2022 року до Головного управління ДПС у Сумській області повідомлення про прийняття працівника на роботу/укладення гіг-контракту ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та доказів отримання даного повідомлення податковим органом.
Також судом враховано, що відповідачем відомості про нарахування заробітної плати застрахованим особам, разом з уточнюючим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платника податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного податку, було подано до ГУ ДПС у Сумській області 05.07.2023 року, тобто вже після отримання ним розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій за 2022 рік.
Згідно ч. 1 ст. 217 Господарського кодексу України господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки.
Відповідно до ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
За приписами ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Проте, відповідачем не надано суду належних доказів, які б підтверджували вжиття ним відповідних заходів щодо створення робочих місць та працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2022 року. Доказів сплати суми адміністративно-господарських санкцій та пені, відповідачем також суду надано не було.
А відтак враховуючи викладене, оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази, суд доходить висновку, що позовні вимоги позивача, є обгрутованими та такими, що підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити.
Стягнути з Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради (вул. П.Калнишевського, 34,м. Ромни, Сумська область,42000, код ЄДРПОУ 37929770) на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Горького, 2,м. Суми,Сумська область,40011, код ЄДРПОУ 14004771) адміністративно-господарські санкції у розмірі 92341,16грн.
Стягнути з Комунального підприємства "Ільїнський ярмарок" Роменської міської ради (вул. П.Калнишевського, 34,м. Ромни, Сумська область,42000, код ЄДРПОУ 37929770) на користь Сумського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Горького, 2,м. Суми,Сумська область,40011, код ЄДРПОУ 14004771) пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 3176,41 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя В.О. Павлічек
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2023 |
Оприлюднено | 22.11.2023 |
Номер документу | 115035876 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
В.О. Павлічек
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні