Ухвала
від 20.11.2023 по справі п/857/8/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про відмову у відкритті провадження у адміністративній справі

20 листопада 2023 рокуЛьвівСправа № П/857/8/23 пров. № П/857/8/23Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

судді-доповідача Шинкар Т.І.,

суддів Онишкевича Т.В.,

Судової-Хомюк Н.М.,

перевіривши позовну заяву ОСОБА_1 до Тернопільської обласної організації Громадської організації «Всеукраїнська спілка автомобілістів», третя особа Тернопільська міська рада про примусове вилучення частини земельної ділянки, для подальшої приватизації з мотивів забезпечення верховенства права,

В С Т А Н О В И В :

14.11.2023 через систему «Електронний суд» подана позовна заява ОСОБА_1 до Тернопільської обласної організації Громадської організації «Всеукраїнська спілка автомобілістів», третя особа Тернопільська міська рада, просить: «Примусово вилучити частину земельної ділянки за №№1012,1013,1014 виділених згідно договорів-зобов`язань в серпні 1991 року, площею 0,0077 га на якій розташована новостворена за власні кошти в 1992 році будівля гаража № НОМЕР_1 , щодо якої проведено технічний огляд, сертифікованим інженером, встановлено її можливість надійної експлуатації, якій до встановлення меж території сільської ради Великих Гаїв з територією Тернопільської міської ради було присвоєно адресу за межами населеного пункту АДРЕСА_1 , що на даний момент розглядається як АДРЕСА_1 із земельної ділянки площею 4,3713 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , яка перебуває в користуванні Тернопільської обласної організації громадської організації «Всеукраїнська спілка автомобілістів» для подальшої приватизації на користь ОСОБА_1 з мотивів забезпечення верховенства права».

При вирішенні питання щодо відкриття провадження в адміністративній справі, суд апеляційної інстанції виходить з такого.

Відповідно до частини 1 статті 18 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суди спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення.

Відповідно до принципу спеціалізації Законом визначено види і повноваження місцевих судів: загальні суди, які розглядають цивільні, кримінальні, адміністративні справи, а також справи про адміністративні правопорушення у випадках та порядку, визначених процесуальним законом; господарські суди, які розглядають справи, що виникають із господарських правовідносин, а також інші справи, віднесені законом до їх юрисдикції; адміністративні суди, які розглядають справи адміністративної юрисдикції (адміністративні справи).

Юрисдикція місцевих судів щодо окремих категорій справ, а також порядок їх розгляду визначаються законом.

Отже, судова юрисдикція - це компетенція судів здійснювати правосуддя в формі визначеного законом виду судочинства і щодо визначеного кола правовідносин.

В свою чергу, Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає юрисдикцію та провадження адміністративних судів, встановлює порядок здійснення судочинства в адміністративних судах.

Відповідно до частини 3 статті 22 КАС України апеляційним адміністративним судам як судам першої інстанції підсудні справи за позовами про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені.

Особливості провадження у справах за адміністративними позовами про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності, встановлені статтею 267 КАС України, відповідно до частини 1 якої, право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об`єкти для суспільних потреб.

Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначає Закон України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» від 17.11.2009 № 1559-VI.

Відповідно до статті 1 цього Закону: примусове відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об`єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду;

суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об`єктів.

Отже апеляційним адміністративним судам як судам першої інстанції підсудні справи за позовами органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо примусового відчуження з мотивів суспільної необхідності (обумовленої загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключної необхідності) земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені.

Так, зі змісту позовної заяви судом встановлено, що спір виник щодо права на земельну ділянку, на якій розташована будівля гаража № НОМЕР_1 , який належить позивачу, а саме вилучення спірної земельної ділянки у землекористувача Тернопільської обласної організації Громадської організації «Всеукраїнська спілка автомобілістів» - відповідача у справі, для подальшої передачі у приватну власність такої на користь ОСОБА_1 .

Враховуючи, що предмет спору у цій справі (вилучення у землекористувача земельної ділянки на користь фізичної особи), характер спірних правовідносин (цивільно-правовий), суб`єктний склад (позивач не є особою публічного права - орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати вказані об`єкти для суспільних потреб) не відповідають ознакам спору про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що цей позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 170 КАС України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Частиною 2 статті 6 КАС України та статтею 17 Закону України «Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини» передбачено застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, установленим законом.

Класична інтерпретація суті конструкції «суд, встановлений законом» викладена Європейським судом у рішенні по справі «Сокуренко і Стригун проти України» та згідно пункту 24 цього рішення полягає у такому: «Суд повторює, що, як було раніше визначено, фраза «встановленого законом» поширюється не лише на правову основу самого існування «суду», але й дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність.

У рішенні у справі «Занд проти Австрії» висловлено думку, що термін «судом, встановленим законом» у частині 1 статті 6 Конвенції передбачає «усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів».

Зазначена правова позиція дає можливість виділити дві умови відповідності критерію «суд, встановлений законом»: організаційну (організація судової системи повинна регулюватися законами у їх буквальному значенні) та юрисдикційну (суд повинен діяти у спосіб та відповідно до повноважень, передбачених законом, у межах своєї компетенції).

Отже, за наведених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що слід відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі, оскільки позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Суд роз`яснює заявнику що даний спір належить розглядати в порядку цивільного судочинства.

Керуючись статтями 22, 170, 267, 294, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

УХВАЛИВ:

Відмовити у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської обласної організації Громадської організації «Всеукраїнська спілка автомобілістів», третя особа Тернопільська міська рада про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена у апеляційному порядку протягом п`ятнадцяти днів шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Т. І. Шинкар судді Т. В. Онишкевич Н. М. Судова-Хомюк

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2023
Оприлюднено22.11.2023
Номер документу115040218
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері примусового відчуження земельної ділянки, інших об"єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності

Судовий реєстр по справі —п/857/8/23

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні