ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" листопада 2023 р. м. Київ Справа № 911/2297/23
Господарський суд Київської області у складі головуючого судді Янюк О.С. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін
позовну заяву Державної служби України з безпеки на транспорті, м. Київ
до Приватного підприємства «Каменяр», м. Біла Церква Білоцерківського району Київської області
про стягнення грошових коштів
1. Стислий виклад позицій учасників справи (заяви по суті справи) та процесуальні дії у справі
1.1. 25.07.2023 засобами поштового зв`язку до Господарського суду Київської області (далі суд) звернулась Державна служба України з безпеки на транспорті (далі Укртрансбезпека, позивач) із позовною заявою № 9636/5.4.1/14-23 від 21.07.2023 (вх. №1971/23 від 27.07.2023) до Приватного підприємства «Каменяр» (далі відповідач, ПП «Каменяр») про стягнення з останнього плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у розмірі 47 590,77грн. Крім того, позивач просить стягнути з відповідача судовий збір у розмірі 2 684,00грн.
Заяву обґрунтовує ст.29 Закону України «Про дорожній рух», ст.33 Закону України «Про автомобільні дороги», ст.ст.48, 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та зазначає, що відповідачем під час перевезення вантажу перевищено норматив вагового параметру, у зв`язку з чим останній зобов`язаний внести плату за проїзд великовагового та/ або великогабаритного транспортного засобу.
1.2. Ухвалою суду від 02.08.2023 позовну заяву прийнято до розгляду і відкрито провадження у справі; постановлено здійснити розгляд справи у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін; установлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.
1.3. Відповідач правом, передбаченим ст. 178 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) не скористався та відзиву на позовну заяву не надав, про судовий розгляд справи повідомлявся належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомлення про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу від 03.08.2023 № відправлення 0600036779044 (ф.119).
2. Фактичні обставини, встановлені судом, із посиланням на докази
2.1. Посадовими особами Київського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, а саме, старшим державним інспектором Романченко Р.О. та головним спеціалістом Ігнатьєвим О.О. (далі - посадові особи) 01.10.2020, на підставі направлення на рейдову перевірку № 000233 від 24.09.2020, проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом у м. Києві, вул. Набережно-Кочуватська, 11.
Під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки MAN TGS 41/400, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , під керуванням водія ОСОБА_1 . Із змісту свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_2 , вбачається, що власником транспортного засобу марки MAN TGS 41/400, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , є ПП «Каменяр».
Посадовими особами проведений габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки MAN TGS 41/400, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , в результаті якого виявлено перевищення нормативних вагових параметрів, а саме, фактичне навантаження на здвоєну вісь складало 31,7т при допустимих 16т, що підтверджується копією талона про зважування №01463 від 01.10.2020.
За результатами перевірки посадовими особами складені:
довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 01.10.2020;
акт № 045215 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 01.10.2020;
акт № 243658 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 01.10.2020, яким зафіксоване порушення - перевищення встановлених законодавством вагових норм понад 20%, перевезення вантажу без відповідного дозволу.
Відповідно до розрахунку №045215 від 01.10.2020 плата за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дрогами загального користування, з урахуванням ТТН №640 від 01.10.2020, становить 1 435,00євро (в еквіваленті 47 590,77грн (курс євро станом на 01.10.2020 - 33,1643грн).
2.2. 23.06.2023 позивачем надіслано відповідачу лист від 22.06.2023, в якому вказує на наявне зобов`язання ПП «Каменяр» протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її на рахунок державного бюджету.
Доказів оплати або оскарження зазначених дій/актів посадових осіб відповідачем суду надано не було.
3. Висновки суду із посиланням на норми права, які підлягають застосовуванню
Так, суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, права, обов`язки і відповідальність суб`єктів - учасників дорожнього руху, міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання регулює Закон України «Про дорожній рух».
Відповідно до ч. 1 ст. 14 вказаного Закону учасниками дорожнього руху є особи, які використовують автомобільні дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та перевезення вантажів за допомогою транспортних засобів.
Частиною 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» установлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За змістом ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; водій - особа, який керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», зокрема, визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Із змісту ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» вбачається, що відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на перевізників.
У свою чергу, рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно- правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ст. 33 Закону України «Про автомобільні дороги»).
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю урегульована Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (у редакції від 25.01.2020, далі Порядок №879).
Згідно із ч. 3 п.2 Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи як на 2 відсотки.
Відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху України, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь -11т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь -11т, здвоєні осі - 18 г, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі вважаються здвоєними або строєним, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.
Із змісту п.3 Порядку №879 вбачається, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Пунктом 4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України 10.10.2013 № 1007/1207 визначено, що посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю, зокрема: складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-311 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.
Як встановлено судом, на виконання вимог зазначених положень Уктрансбезпекою здійснено зупинку відповідного транспортного засобу, який належить ПП «Каменяр», та за результатами здійснення проведення габаритно-вагового контролю складено відповідні акти, в яких зафіксовано навантаження на здвоєнні осі: 31,7т, при нормативно допустимому 16т, що свідчить про порушення відповідачем п. 22.5. Правил дорожнього руху України.
Згідно із п. 30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за відповідною формулою.
При визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази (п. 30 Порядку №897).
Відповідно до пункту 311 Порядку № 879, зокрема, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням.
Дослідивши наявні докази можна зробити висновок, що при проведенні габаритно-вагового контролю, складання відповідного акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійснення розрахунку плати за проїзд, посадові особи Укртрансбезпеки діяли на підставі та у спосіб, встановлений чинним законодавством, а також з дотриманням його вимог. Доказів, які б вказували на протилежне відповідачем суду надано не було.
Так, із матеріалів справи вбачається, що позивачем з урахуванням положень п. 311 Порядку №879 визначено відповідачу суму плати за проїзд у розмірі 1 435,00євро.
Разом з тим, п. 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Станом на 01.10.2020 (день проведення розрахунку) сума 1 435,00 євро за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком України (33,1643грн), складала 47 590,77грн.
Згідно п. 311 Порядку №879 перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Проте, у передбачені вищевказаним Порядком строки, нарахована до сплати ПП «Каменяр» плата за проїзд сплачена не була. Доказів протилежного до прийняття рішення у даній справі учасниками справи також надано не було.
Ураховуючи зазначене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог прокурора щодо стягнення з відповідача суми відповідної суми плати за проїзд у розмірі 47 590,77грн.
4. Щодо судових витрат.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про задоволення позову у повному обсязі, то судовий збір у даній справі покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 20, 42, 73-74, 80, 233, 237-241, 252 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Державної служби України з безпеки на транспорті від 21.07.2023 №9636/5.4.1/14-23 (вх. №1971/23 від 27.07.2023) - задовольнити.
2. Стягнути з Приватного підприємства «Каменяр» (Київська область, м. Біла Церква, пр.Незалежності, 87Г, а/с 181, код ЄДРПОУ 20570596) на користь Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні у розмірі 47 590,77грн (сорок сім тисяч п`ятсот дев`яносто гривень 72 коп.).
3. Стягнути з Приватного підприємства «Каменяр» (Київська область, м. Біла Церква, пр.Незалежності, 87Г, а/с 181, код ЄДРПОУ 20570596) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (03150, м. Київ, вул. Антоновича, 51, ідентифікаційний код 39816845) судовий збір у розмірі 2 684,00грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири грн 00 коп.).
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга може бути подана протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення до Північного апеляційного господарського суду у порядку, визначеному ст. 257 ГПК України.
Суддя О.С. Янюк
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 21.11.2023.
Станом на 21.11.2023 рішення законної сили не набрало.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 23.11.2023 |
Номер документу | 115060046 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Янюк О.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні