Постанова
від 21.11.2023 по справі 140/4850/23
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2023 року Справа № 140/4850/23 пров. № А/857/11951/23Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

судді-доповідача Качмара В.Я.,

суддів Гудима Л.Я., Затолочного В.С.,

розглянувши у порядку письмового провадження в м.Львові справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛВІ ТРЕЙД» до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, провадження в якій відкрито за апеляційною скаргою Волинської митниці на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 5 червня 2023 року (суддя Андрусенко О.О., м.Луцьк), -

ВСТАНОВИВ:

У березні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕЛВІ ТРЕЙД» (далі ТОВ) звернулося до суду із позовом до Волинської митниці (далі Митниця) в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення про визначення коду товару від 27.02.2023 №КТ-UA205000-0008-2023 (далі Рішення).

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 5 червня 2023 року позов задоволено.

Не погодившись із ухваленим рішенням, його оскаржив відповідач, який із покликанням на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, просять скасувати рішення суду, та прийняти нове, яким у задоволені позову відмовити.

В апеляційній скарзі вказує, що товарна позиція 0304 УКТЗЕД має назву «Філе рибне та інше м`ясо риб (включаючи фарш), свіже, охолоджене або морожене»; за кодом 0304992100 згідно з УКТЗЕД класифікується інше м`ясо морожене прісноводної риби, а філе морожене лосося тихоокеанського лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho) класифікується за кодом 0304810000 згідно з УКТЗЕД. Умовою віднесення товару до товарної позиції 0304 УКТЗЕД є те, що як з філе рибного, так і з м`яса риб повинні бути вилучені кістки, на класифікацію товару не впливає наявність дрібних кісток, видалити які цілком неможливо; відмінність між філе та іншим м`ясом риб полягає в тому, з якої частини риби зрізане м`ясо. Враховуючи Пояснення до товарної позиції 0304 УКТЗЕД, враховуючи висновок Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби (далі СЛЕД) відповідач вважає, що Рішення прийняте згідно з вимогами чинного законодавства. Також зазначає, що експертний висновок Київської торгово-промислової палати (далі ТПП) не може братися до уваги, оскільки предметом експертизи не може бути питання про те, за яким кодом УКТЗЕД слід класифікувати спірний товар. Також заперечує проти заявленого розміру судових витрат на правничу допомогу адвоката.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує вимоги такої, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

У відповідності до частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС), суд апеляційної інстанції вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження, так як апеляційну скаргу подано на судове рішення, що ухвалене в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін) за наявними у справі матеріалами.

Переглянувши справу за наявними у ній матеріалами, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції приходить до переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що Митниця, як суб`єкт владних повноважень, не довела суду правомірності оскаржуваного Рішення.

Такі висновки суду першої інстанції відповідають встановленим обставинам справи, зроблені з додержанням норм матеріального і процесуального права, з таких міркувань.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи те, що 23.09.2021 між компанією BIURO HANDLOWE «Hand-Food» (продавець) та ТОВ (покупець) укладено контракт №ETHF-1 (далі Контракт), відповідно до якого продавець зобов`язався продати та поставити всі види замороженого м`яса, субпродуктів, напівфабрикатів, жирів (сала): свинини, яловичини, курятини, індички; всіх видів замороженої риби та морепродуктів: креветки, кальмари інше походження, відповідно до проформ-інвойсів до цього контракту покупцю, а покупець погодився купити та отримати від продавця та заплатити за товар. Відповідно до пунктів 3.1, 4.1, 5.1 вказаного Контракту кількість товару визначається відповідно до інвойсів на кожне окреме відвантаження; ціна на товар за 1 кг вказується в проформах-інвойсах або інвойсах на кожну окрему поставку товару та визначається на умовах, зазначених у проформах-інвойсах або інвойсах згідно правил Інкотермс-2010; оплата за товар здійснюється в доларах США на рахунок продавця на умовах передоплати (з врахуванням вимог, встановлених у проформах-інвойс та/ інвойс), також можлива оплата за фактом поставленого товару протягом 90 днів з моменту отримання товару покупцем.

На виконання умов Контракту від 23.09.2021 №ETHF-1 компанією BIURO HANDLOWE «Hand-Food» складено рахунок-фактуру від 02.02.2023 №85/EX/2023 на товар: 1) заморожені шматки лосося без шкірки (10-13), кількість 8640 кг, загальна вартість 17539,20 євро; 2) обрізки лосося без шкірки 6к заморожені, кількість 10200 кг, загальна вартість 12750,00 євро.

З метою митного оформлення товару 06.02.2023 декларантом позивача подано митну декларацію МД №23UA205140009304U7 (далі МД), згідно якої:

- ТОВАР №1 «Морожені частини риби лосося атлантичного (Salmo Salar). без будь-якої теплової кулінарної обробки, без вмісту харчових добавок, спецій, солі приправ та інших домішок, не консервований, в картонних коробках шматки лосося заморожені б/ш (10-13) свіжоморожені вага нетто-8640 кг. 384 ящиків дата виробництва-11- 12/2022 термін придатності-05-06/20242 Температура зберігання-18 град С. Виробник-М480 6140 Syvde, NO. Торговельна марка-нема даних» заявлено до митного оформлення за кодом 0304992100 згідно з УКТЗЕД;

- ТОВАР № 2 «Морожені частини риби лосося атлантичного (Salmo Salar). без будь-якої теплової кулінарної обробки, без вмісту харчових добавок, спецій, солі приправ та інших домішок, не консервований, в картонних коробках обрізи лосося заморожені б/ш, б/к свіжоморожені вага нетто-10200 кг. 480 ящиків дата виробництва-01/2023 термін придатності-01/2025. Температура зберігання- 18 град С. Виробник-М480 6140 Syvde, M296 6050 Valderoya, NO. Торговельна марка-нема даних» заявлено до митного оформлення за кодом 0304992100 згідно з УКТЗЕД.

До вказаної МД були додані наступні документи: Контракт; рахунок-фактуру від 02.02.2023 №85/EX/2023; сертифікати якості від 01.02.2023; автотранспортну накладну №02/02/2023 від 02.02.2023 №02/02/2023; міжнародний ветеринарний сертифікат від 02.02.2023 №LT0322068/L2-2445; декларацію походження товару від 02.02.2023 №85/EX/2023; передекспортний сертифікат від 02.02.2023 №23400084719; прейскурант від 24.01.2023 №2/37/2; договір про надання послуг митного брокера від 02.01.2023 №3; інформацію про позитивні результати державних видів контролю при застосуванні «Порядку інформаційного обміну між органами доходів та зборів, іншими державними органами та підприємствами за принципом «єдиного вікна» з використанням електронних засобів передачі інформації» затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2016 № 364 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 878) від 06.02.2023 №9529690; копію експортної митної декларації від 04.02.2023 № 23PL301010E0141175.

07.02.2023 митним органом проведено огляд товару та відібрано проби (зразки) товару, що підтверджується актом про проведення (переогляду) огляду товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу №23UA205140009304U7.

На запит Митниці від 08.02.2023 №7.3-28-05/21/1530 СЛЕД складено висновок від 16.02.2023 №142000-3201-0025 (далі Висновок), згідно якого за висновками дослідження проб:

- Проба №1 (тобто, ТОВАР №1) - шматки філе, різні за формою та розміром (вагою до 61 г) з м`яса риби родини лососевих, зрізані з боків риби паралельно хребту та розрізані вздовж та/або поперек (без шкіри, плавців та хребтових, черевних і реберних кісток; на окремих шматках наявні дрібні колючі кісточки або дрібні кістки, видали які цілком неможливо). Визначена масова частка хлориду натрію (кухонної солі) становить менше 1%. Визначені характеристики даного товару відповідають вимогам товарної позиції 0304 в частині «філе рибне»;

- Проби №2 №3 (тобто, ТОВАР №2) вузькі тонкі подовжені обрізки м`яса риби родини лососевих, з бокової частини риб`ячих тушок, різних за розміром, без шкіри, плавців та кісток.

- Проби не піддані тепловій обробці, без додання солі та спецій (прянощів). Визначена масова частка хлориду натрію (кухонної солі) становить менше 1%.

- Встановлення виду риби, з якої отримано відповідні продукти, виходить за межі наявних уповноважень та компетенції фахівців СЛЕД.

27.02.2023 Волинською митницею прийнято Рішення, яким:

- змінено опис ТОВАРУ №1, вказаний у графі 31 МД, а саме: «різні за формою та розміром шматки філе (вагою до 61 г) з м`яса риби лосося атлантичного (Salmo Salar) заморожені, зрізані з боків риби паралельно хребту та розрізані вздовж та/або поперек, без шкіри, плавців та хребтових, черевних і реберних кісток; на окремих шматках наявні дрібні колючі кісточки або дрібні кістки, видали які цілком неможливо), та визначено код УКТ ЗЕД ТОВАР №1 (графа 33 митної декларації) - 0304810000;

- ТОВАР №2 визначено код УКТ ЗЕД (графа 33 митної декларації) - 0304992100.

Також відповідачем прийнято картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення №UA205140/2023/000683.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 67 Митного кодексу України (далі МК) Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТ ЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

Відповідно до частин першої - п`ятої статті 69 МК товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД. Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД. На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них. У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари. Для цілей класифікації товарів під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо. Для цілей класифікації товарів під товарами з ідентичними характеристиками розуміються товари, які мають однакові характерні для них ознаки (фізичні характеристики, хімічний склад, призначення та порядок застосування тощо) і відмінності між цими товарами не впливають на характеристики, визначальні для класифікації таких товарів за одним класифікаційним кодом згідно з УКТ ЗЕД.

Згідно з частиною сьомою статті 69 МК рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення відповідно до глави 4 цього Кодексу.

Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер (частина восьма статті 69 МК).

«Порядок роботи відділу митних платежів підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України», затверджено наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №650 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України; далі МЮУ) 02.07.2012 за № 1085/21397 (далі - Порядок №650, в редакції чинній на мамонт виникнення спірних відносин).

Пунктом 3 розділу 1 Порядку №650 визначено, що контроль правильності класифікації товарів - перевірка правильності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення.

Згідно з пунктами 1, 2 розділу III Порядку №650 декларант або уповноважена ним особа класифікує товари згідно з УКТЗЕД при їх декларуванні відповідно до статті 69 Кодексу.

Посадові особи ПМО чи митного поста, ВМП здійснюють контроль правильності класифікації товарів під час проведення митних формальностей при митному оформленні товарів. Обсяг контролю, достатнього для забезпечення додержання правил класифікації товарів при митному оформленні, визначається на основі результатів застосування системи управління ризиками.

Пунктом 4 розділу III цього Порядку передбачено, що контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності:

опису товару в митній декларації процедурі декларування згідно з вимогами статті 257 Кодексу;

відомостей про товар та коду товару згідно з УКТЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, з врахуванням Пояснень до УКТЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу;

заявленого коду товару відомостям, наведеним у базі даних «Класифікаційні рішення» програми «Інспектор 2006» ЄАІС.

При цьому така відповідність поділяється на три категорії: а) ідентичні товари; б) подібні (аналогічні) товари; в) товари, які не підпадають під вимоги підпунктів «а» та «б» абзацу четвертого цього пункту, але мають схожі: характеристики, які є визначальними для класифікації товару; призначення або принцип дії яких є основним для класифікації товару; перевірки відповідності заявленого опису товару та коду товару згідно з УКТЗЕД відомостям, наведеним у ПРК, у разі якщо до митного контролю та митного оформлення разом з пакетом документів надається ПРК.

У випадку, передбаченому підпунктом «а» абзацу четвертого цього пункту, класифікація товару згідно з УКТЗЕД проводиться без додаткових процедур контролю.

У випадку, передбаченому підпунктом «б» абзацу четвертого цього пункту, перевіряється відповідність характеристик товару критеріям, визначальним для класифікації товару згідно з УКТЗЕД за наведеними характеристиками товару в Рішенні.

У випадку, передбаченому підпунктами «б», «в» абзацу четвертого цього пункту, виявлені Рішення на ідентичні або подібні (аналогічні) товари беруться до уваги.

У разі якщо заявлений товар не передбачений підпунктами «а»- «в» абзацу четвертого цього пункту, процедура контролю правильності класифікації товару здійснюється відповідно до цього Порядку.

Відповідно до пункту 5 розділу III Порядку №650 у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Кодексу декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТЗЕД. При електронному декларуванні посадова особа ВМП або ПМО чи митного поста за допомогою АСМО створює та передає декларанту або уповноваженій ним особі засвідчене електронним цифровим підписом електронне повідомлення про необхідність подання документів, які підтверджують класифікацію товару.

У разі відмови у наданні декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів чи відомостей посадовою особою митного органу здійснюються митні формальності за наявними документами та відомостями з використанням довідкової інформації. При проведенні цих митних формальностей або підтверджується код товару, або надається відмова в митному оформленні та за наявності достатньої інформації виноситься Рішення.

Митні формальності, в тому числі проведення досліджень, здійснюються посадовими особами митниці у випадку, коли митницею встановлено, що у наданих для ведення митного оформлення документах відсутня інформація, необхідна для однозначного підтвердження заявленого коду товару та виключно після витребування у декларанта додаткових документів відповідно до статті 69 МК.

Аналіз змісту вищенаведених норм свідчить про те, що класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює особа, яка подає митну декларацію. У свою чергу, митний орган здійснює контроль за такою класифікацією і може самостійно визначити код задекларованого товару лише в тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта. Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Аналогічна правова позиція наведена у постановах Верховного Суду від 3 квітня 2018 року у справі №814/1256/17 та від 20 червня 2019 року у справі №826/7208/16.

Відповідно до Указу Президента України «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів» від 17.05.2002 №466/2002 (далі - Указ №466) Україна приєдналась до вказаної системи.

«Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №428 (далі - Порядок №428, УКТ ЗЕД відповідно).

Відповідно до пункту 3 Порядку №428 УКТЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (далі - Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (далі - Комбінована номенклатура).

Відповідно до пункту 12 Порядку №428 пояснення до УКТ ЗЕД розробляються та затверджуються Держмитслужбою з урахуванням змін, які вносяться Всесвітньою митною організацією до пояснень до Гармонізованої системи та Європейським Союзом до пояснень до Комбінованої номенклатури. У разі потреби Держмитслужба розробляє пояснення до кодів товарів, що деталізовані на національному рівні.

01.01.2023 набрав чинності Закон України від 19.10.2022 «Про Митний тариф України» (далі Закон №2697-IX).

Відповідно до Додатку Закону №2697-IX (Групи 01-49)» код УКТ ЗЕД 0304 має назву «Філе рибне та інше м`ясо риб (включаючи фарш), свіже, охолоджене або морожене». Код УКТ ЗЕД 0304 99 21 00 має назву «інше морожене м`ясо прісноводної риби». Код УКТ ЗЕД 0304 81 00 00 має назву «філе іншої риби, морожене - лосося тихоокеанського (Oncorhynchus nerka, Oncorhynchus gorbuscha, Oncorhynchus keta, Oncorhynchus tschawytscha, Oncorhynchus kіsutch, Oncorhynchus masou і Oncorhynchus rhodurus), лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho)».

Наказом Державної митної служби України від 14.12.2022 № 543 затверджено «Пояснення до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності» (далі - Пояснення до УКТЗЕД), які побудовані на основі Пояснень до Гармонізованої системи опису та кодування товарів 2022 року (Explanatory Notes to the Harmonized commodity description and coding system, Sixth Edition (2022) Wold Customs Organization) і Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (Explanatory Notes to the Combined Nomenclature of the European Union, Official Journal of the European Union, С 119, Volume 62, 29 March 2019), в яких коди товарів актуалізовані відповідно до Комбінованої номенклатури ЄС 2022 року та змін до Пояснень до Комбінованої номенклатури Європейського Союзу, які надруковані до 1 грудня 2022 року в Official Journal of the European Union.

Відповідно до Пояснень до УКТ ЗЕД до товарної позиції 0304 включаються:

(1) Філе рибне

У цій товарній позиції термін «філе рибне» означає смужки м`яса, нарізані паралельно хребту риби, які являють собою правий чи лівий бік риби, причому голова, кишки, плавці (спинні, анальні, хвостові, черевні, грудні) і кістки (хребет, черевні та реберні кістки, кістки зябрового апарату і т. ін.) вилучені, а дві половинки не з`єднані між собою, наприклад, спинкою або черевцем.

На класифікацію цих продуктів не впливає можлива наявність шкіри, яку іноді залишають у філе для того, щоб воно не розвалювалося, або для зручності нарізування на шматки. Також допускається наявність тонких колючих кісточок або дрібних кісток, видалити які цілком неможливо.

До цієї товарної позиції також входить філе, нарізане шматками.

Приготовлене філе і філе, покрите збитим тістом або хлібними крихтами (обсипане панірувальними сухарями), заморожене або незаморожене, включається до товарної позиції 1604.

(2) Інше м`ясо риб (включаючи фарш), тобто м`ясо риб, з якого вилучені кістки. Як і у випадку з філе, на класифікацію м`яса риб не впливає наявність дрібних кісток, видалити які цілком неможливо.

До цієї товарної позиції включаються рибне філе та інше м`ясо риб (включаючи фарш) лише в таких станах:

(i) свіжі або охолоджені, незалежно від того, упаковані вони чи ні з сіллю, льодом або чи оббризкані вони солоною водою як тимчасовим консервантом для забезпечення збереженості під час транспортування;

(ii) морожені, найчастіше у вигляді заморожених блоків.

Філе рибне та інше м`ясо риб (включаючи фарш), злегка підсолоджені цукром або перекладені лавровим листям, також включаються в цю товарну позицію.

Відповідно до Додаткових пояснень до товарних категорій 0304 31 00 - 0304 49 90 ця товарна категорія також включає філе, розрізане на шматки, за умови, що шматки можна ідентифікувати як такі, що були отримані з філе.

До видів, найбільш використовуваних для цих цілей, належать: форель, лосось, тріска, пікша, сайда, морський окунь (наприклад, норвежська пікша), путасу, хек, золотистий спар або дорадо, морський язик, камбала, палтус, морська щука, тунець, скумбрія, оселедець і анчоус.

Як уже вказано вище, декларант позивача у МД класифікував ввезений на митну територію України ТОВАР №1 «Морожені частини риби лосося атлантичного (Salmo Salar) без будь-якої теплової кулінарної обробки, без вмісту харчових добавок, спецій, солі приправ та інших домішок, не консервований, в картонних коробках шматки лосося заморожені б/ш (10-13) свіжоморожені вага нетто-8640 кг. 384 ящиків дата виробництва-11- 12/2022 термін придатності-05-06/20242 Температура зберігання-18 град С. Виробник-М480 6140 Syvde, NO. Торговельна марка-нема даних» за кодом УКТ ЗЕД - 0304 99 21 00 (графа 33), тобто як «інше морожене м`ясо прісноводної риби».

Спірним Рішенням відповідач класифікував імпортований позивачем ТОВАР №1 як «Різні за формою та розміром шматки філе (вагою до 61 г) з м`яса риби лосося атлантичного (Salmo Salar) заморожені, зрізані з боків риби паралельно хребту та розрізані вздовж та/або поперек, без шкіри, плавців та хребтових, черевних і реберних кісток; на окремих шматках наявні дрібні колючі кісточки або дрібні кістки, видали які цілком неможливо,….) за кодом УКТ ЗЕД - 0304 81 00 00 , тобто як «філе іншої риби, морожене - лосося тихоокеанського (Oncorhynchus nerka, Oncorhynchus gorbuscha, Oncorhynchus keta, Oncorhynchus tschawytscha, Oncorhynchus kіsutch, Oncorhynchus masou і Oncorhynchus rhodurus), лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho)».

Як слідує зі змісту Висновку СЛЕД, метою та завданням для дослідження було провести дослідження (аналіз, експертизи) з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД.

За результатами дослідження (аналізу, експертизи) встановлено, що відповідно до наданої супровідної документації (підпункти 7.5, 7.7, 7.8) продукти являють собою, зокрема № І (тобто ТОВАР №1) «Frozen Salmon Bits Pieces» (вага нетто - 8640кг) (заморожені шматки та шматочки лосося).

Проба №1 (тобто ТОВАР №1) згідно з маркувальною етикеткою Митниці поіменована як «Шматки лосося заморожені б/ш (10-13) свіжоморожені вага нетто - 8640кг. 384 ящиків Виробник - М280 6140 Syvde, NO торговельна марка - нема даних» та має вигляд шматків філе - річних за формою та розміром шматків (вагою до 61 г) м`яса риби, зрізаних з боків риби паралельно хребту та розрізаних вздовж та/або впоперек (без шкіри, плавців та хребтових, черевних і реберних кісток; також на окремих шматках наявні дрібні колючі кісточки або дрібні кістки, видалити які цілком неможливо).

Згідно з ДСТУ 4378:2005 [6]: шматки (куски) риби - обезголовлена чи обезголовлена патрана риба з видаленим хвостовим плавцем, розрізана на куски масою не меншою ніж 0,5 кг.

Згідно з ДСТУ 4379:2005 [7]: філе риби - повздовжні половини риби без кісток, зрізані з тіла риби паралельно до хребта; філе-кусок - філе риб, розрізане на поперечні куски масою, не більшою ніж 1 кг.

Відповідно до пояснень до товарної позиції 0304 УКТЗЕД [8]: «філе рибне» означає смужки м`яса, нарізані паралельно хребту риби, які являють собою правий чи лівий бік риби, причому голова, кишки, плавці (спинні, анальні, хвостові, черевні, грудні) і кістки (хребет, черевні та реберні кістки, кістки зябрового апарату і ін.) вилучені, а дві половинки не з`єднані між собою, наприклад, спішкою або черевцем. На класифікацію цих продуктів не впливає можлива наявність шкіри, яку іноді залишають у філе для того, щоб воно не розвалювалося, або для зручності нарізування на шматки. Також допускається наявність тонких колючих кісточок або дрібних кісток, видалити які цілком неможливо. До цієї товарної позиції також входить філе, нарізане шматками.

Висновок:

Відповідно до наданої супровідної документації продукти являють собою:

№1 (тобто ТОВАР №1) - «Frozen Salmon Bits Pieces» (вага нетто - 8640кг) (заморожені шматки та шматочки лосося).

За результатами досліджень проба №1 являють собою: шматки філе - різні за формою та розміром шматки (вагою до 61 г) м`яса риби родини лососевих, зрізані з боків риби паралельно хребту та розрізані вздовж та/або впоперек (без шкіри, плавців та хребтових, черевних і реберних кісток; також па окремих шматках наявні дрібні колючі кісточки або дрібні кістки, видалити які цілком неможливо.

Проби не піддані тепловій обробці, без додання солі та спецій (прянощів). Визначена масова частка хлориду натрію (кухонної солі) становить менше 1%.

Встановлення виду риби, з якої отримано відповідні продукти, виходить за межі наявних уповноважень та компетенції фахівців СЛЕД.

На основі вказаного Висновку відповідачем і прийнято оскаржуване Рішення.

Водночас, відповідно до Додатку Закону №2697-IX (Групи 01-49)» та Пояснень до УКТЗЕД (Пояснення до товарної позиції 0304) код УКТ ЗЕД 0304 99 21 00 має назву «інше морожене м`ясо прісноводної риби». Код УКТ ЗЕД 0304 81 00 00 має назву «філе іншої риби, морожене - лосося тихоокеанського (Oncorhynchus nerka, Oncorhynchus gorbuscha, Oncorhynchus keta, Oncorhynchus tschawytscha, Oncorhynchus kіsutch, Oncorhynchus masou і Oncorhynchus rhodurus), лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho)». При цьому, термін «філе рибне» означає смужки м`яса, нарізані паралельно хребту риби, які являють собою правий чи лівий бік риби, причому голова, кишки, плавці (спинні, анальні, хвостові, черевні, грудні) і кістки (хребет, черевні та реберні кістки, кістки зябрового апарату і т. ін.) вилучені, а дві половинки не з`єднані між собою, наприклад, спинкою або черевцем.

Тобто, ключовим питанням є те, чи ввезений позивачем на митну територію України ТОВАР №1 «Морожені частини риби лосося атлантичного (Salmo Salar)» відноситься до «інше морожене м`ясо прісноводної риби» (код УКТ ЗЕД 0304 99 21 00) чи до «філе іншої риби, морожене - лосося атлантичного (Salmo salar) (код УКТ ЗЕД 0304 81 00 00).

Загальновідомою обставиною є те, що лосось атлантичний (Salmo Salar) є рибою родини лососевих з роду лосось, яка може жити як у прісноводній, так і в солоній воді.

З огляду на зміст Висновку СЛЕД, встановлення якого саме виду риби, з якої отримано відповідні продукти, фахівцями СЛЕД не було можливим, оскільки це виходило за межі наявних уповноважень та компетенцій.

Отже, згідно вказаного Висновку не було встановлено, що риба, з якої отримано відповідні продукти, відноситься саме до лосося тихоокеанського (Oncorhynchus nerka, Oncorhynchus gorbuscha, Oncorhynchus keta, Oncorhynchus tschawytscha, Oncorhynchus kіsutch, Oncorhynchus masou і Oncorhynchus rhodurus), лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho)», а не до прісноводного. Тобто, у Висновку СЛЕД не визначено (не ідентифіковано), як конкретного виду риби, так і коду УКТ ЗЕД товару наданого на дослідження.

В той же час, з метою митного оформлення, ввезеного на митну територію України ТОВАРУ №1, декларант до МД, долучив, зокрема, такі документи: сертифікат якості/декларація виробника, міжнародний ветеринарний сертифікат, передекспортний сертифікат, копію експортної митної декларації.

У міжнародному ветеринарному сертифікаті від 02.02.2023 №LT0322068/L2-2445 у графі 1.28 «Ідентифікація товару» зазначено вид тварин (наукова назва) - Salmo Salar, вид товару «FARMED», що в перекладі на українську мову означає «вирощений».

У свою чергу, у передекспортному сертифікаті від 02.02.2023 №23400084719, переклад якого міститься в матеріалах справи, у графі «Опис виду (наукова назва)» міститься інформація, що ввезений товар ідентифікується виробником як вирощений на фермі Атлантичний лосось.

У експортній митній декларації від 04.02.2023 № 23PL301010E0141175, поданій для митного оформлення товару, вказаний саме код УКТ ЗЕД товару - 0304992100.

З огляду на вище викладене, суд зазначає, що декларант в інтересах позивача у МД, зазначаючи у графі 33 код УКТ ЗЕД ТОВАРУ №1 - 0304992100 керувався товаросупровідними документами наданими компанією-експортером, які підтверджували характеристики товару за заявленим кодом товару.

В той же час, відповідач після отримання Висновку СЛЕД, в якому не було встановлено виду риби, з якої отримано відповідні продукти (тобто, лосось прісноводний чи лосось тихоокеанський/атлантичний/ дунайський), у разі сумніву у правильності визначення коду УКТЗЕД ТОВАРУ №1 всупереч вимогам пункту 5 розділу III Порядку №650 не повідомив декларанта про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТ ЗЕД.

Також із вказаних вище документів вбачається, що виробником ввезеного товару, в тому числі ТОВАРУ №1, є компанія HOFSETH.

До матеріалів справи долучено лист компанії HOFSETH від 07.03.2023 №7/UA, переклад якого також наявний, згідно якого виробником товару підтверджено:

- лосось виробництва HOFSETH є таким, що вирощений на фермі. Ферми розташовані у фіордах - вузьких та звивистих заливах побережжя Норвегії. А назва «Атлантичний лосось», у свою чергу, є науковим визначенням виду риби, що прямо визначено у сертифікаті №23400084719;

- продукція - «заморожені шматки лосося» справді експортувались із Норвегії згідно сертифікату №23400084719. Дана продукція являє собою шматочки м`яса лосося різного розміру, взяті переважно з шийної частини риби, з найменшою вагою 5 грамів згідно затвердженої специфікації №20302 (фото типового вигляду продукції наведено);

- дана продукція експортується у різні країни світу під митним кодом з Норвегії 030499, а із країн ЄС під кодом 0304992100 відповідно, оскільки економічно Норвегія не є членом ЄС і митні коди можуть дещо відрізнятися.

Як уже вказано вище, відповідно до Пояснень до УКТ ЗЕД (Пояснення до товарної позиції 0304) термін «філе рибне» означає смужки м`яса, нарізані паралельно хребту риби, які являють собою правий чи лівий бік риби, причому голова, кишки, плавці і кістки вилучені, а дві половинки не з`єднані між собою, наприклад, спинкою або черевцем; до цієї товарної позиції також входить філе, нарізане шматками.

В той же час виробником товару підтверджено, що продукція являє собою шматочки м`яса лосося різного розміру, взяті переважно з шийної частини риби, з найменшою вагою 5 грамів.

З огляду на встановлені обставини справи, апеляційний суд погоджується із висновками суду першої інстанції про те, що імпортований позивачем ТОВАР №1 відноситься до «іншого мороженого м`яса прісноводної риби», доказів протилежного матеріали справи не містять, а тому такий товар відповідає коду УКТ ЗЕД 0304992100, що й був визначений декларантом позивача у митній декларації від 06.02.2023 №23UA205140009304U7.

Таким чином, Митниця оскаржуваним Рішенням безпідставно визначила код УКТ ЗЕД ТОВАРУ №1 0304810000, тобто як «філе іншої риби, морожене - лосося тихоокеанського (Oncorhynchus nerka, Oncorhynchus gorbuscha, Oncorhynchus keta, Oncorhynchus tschawytscha, Oncorhynchus kіsutch, Oncorhynchus masou і Oncorhynchus rhodurus), лосося атлантичного (Salmo salar) і лосося дунайського (Hucho hucho)».

Крім того, до матеріалів справи позивачем, на підтвердження правильності визначення коду УКТ ЗЕД ТОВАРУ №1 0304992100, заявленого у МД, додатково долучено експертний висновок Київської ТПП від 20.03.2023 №К-244 (далі Висновок-1), складений на замовлення позивача, за висновками якого заморожені шматки лосося б/ш (10-13), взяті переважно із шийної частини риби, яка вирощена на фермі, відповідають коду згідно УКТЗЕД 0304992100.

Таким чином, відповідачем не обґрунтовано належними та допустимими доказами, які саме властивості, виявлені під час експертних досліджень, надають підстави для спростування інформації, яка міститься в документах декларанта про те, що придбаний позивачем товар має класифікуватися у товарній позиції 0304810000 за УКТЗЕД, натомість позивачем надано товаросупровідні документи, які підтверджують правомірність визначення ним коду УКТЗЕД імпортованого товару.

Щодо заперечень скаржника стосовно стягнення в користь позивача судових витрат у розмірі 3000 грн із заявлених до відшкодування 12000 грн, то оцінивши подані документи на понесення судових витрат на правничу допомогу, апеляційний суд підтримує висновки суду першої інстанції, що такі витрати є реальними, обґрунтованими та пропорційними до предмета спору і підтвердженими матеріалами справи, тому повністю доводять факт понесення позивачем витрат на правову допомогу у цій справі.

Доводи, наведені в апеляційній скарзі не спростовують правильності застосування судом норм матеріального права до встановлених ним на підставі безпосередньо досліджених та оцінених доказів та обставин справи.

Відповідно до статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Підсумовуючи, враховуючи вимоги наведених правових норм, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення суд першої інстанції, правильно встановив обставини справи, не допустив порушень норм матеріального та процесуального права, які могли б бути підставою для його скасування, а тому апеляційні скарги слід залишити без задоволення.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Волинської митниці залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 5 червня 2023 року без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС.

Суддя-доповідач В. Я. Качмар судді Л. Я. Гудим В. С. Затолочний

Дата ухвалення рішення21.11.2023
Оприлюднено23.11.2023
Номер документу115077631
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/4850/23

Ухвала від 26.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 21.11.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 18.08.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 10.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 05.06.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Андрусенко Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні