Справа №487/7734/23
Провадження №1-кс/487/4545/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.11.2023 Слідчий суддя Заводського районного суду міста Миколаєва ОСОБА_1 , за участю секретаря судових засідань ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши увідкритому судовомузасіданні узалі судум.Миколаєва клопотання слідчого СУ ГУНП в Херсонській області ОСОБА_5 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у кримінальному провадженні внесеному до ЄРДР за № 42023230000000220 від 28.04.2023 стосовно підозрюваної ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України, -
ВСТАНОВИВ:
10.11.2023 слідчий СУ ГУНП в Херсонській області ОСОБА_5 звернувся до суду з клопотанням, погодженим прокурором Спеціалізованої екологічної прокуратури Херсонської обласної прокуратури ОСОБА_3 про обрання запобіжного заходу у виді тримання під вартою відносно підозрюваної ОСОБА_6 .
У клопотанніслідчий зазначив,що Слідчим управлінням ГУНП в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023230000000220 від 28.04.2023, за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України.
20.10.2023 в газеті «Урядовий кур`єр», яка являється засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, опубліковано оголошення про повідомлення про підозру ОСОБА_6 із повістками про виклик останньої до слідчого на 24.10.2023, 25.10.2023, 26.10.2023, для вручення їй письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України, допиту як підозрюваної, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій.
Крім того, вказане повідомлення про підозру та повістки про виклик розміщені 20.10.2023 на веб-сайті Офісу Генерального прокурора у рубриці «Повістки про виклик та відомості про здійснення спеціального досудового розслідування».
В той же час, проведені слідчі (розшукові) та процесуальні дії для встановлення місцезнаходження підозрюваної ОСОБА_6 свідчать про те, що вона переховується від органу досудового розслідування на тимчасово окупованій території України, а саме на території Херсонської області. Опубліковані в газеті Кабінету Міністрів України «Урядовий кур`єр» та на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора повістки про виклик підозрювана ОСОБА_6 без поважних причин проігнорувала та про причини своєї неявки орган досудового розслідування не повідомила.
Підставою для внесення клопотання стало те, що ОСОБА_6 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України, під час досудового слідства встановлено наявність ризиків, передбачених п.п. 1, 3, 5 ч. 1 ст. 177 КПК України, які неможливо запобігти шляхом застосування до підозрюваної більш м`якого запобіжного заходу.
В судовому засіданні прокурор підтримав дане клопотання та просив про його задоволення.
Захисник ОСОБА_6 - адвокат ОСОБА_4 в судовому засіданні заперечував проти задоволення клопотання.
Розгляд клопотання було проведено слідчим суддею в порядку ч.6 ст.193 КПК України.
Перевіривши надані матеріали клопотання та дослідивши докази, заслухавши думку сторін кримінального провадження, слідчий суддя приходить до наступного.
Відповідно до ч.6ст.193 КПК Українислідчий суддяможе розглянутиклопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою та може обрати такий запобіжний захід за відсутності підозрюваного, обвинуваченого лише у разі доведення прокурором наявності підстав, передбаченихстаттею 177цього Кодексу, а також наявності достатніх підстав вважати, що підозрюваний, обвинувачений виїхав та/або перебуває на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, та/або оголошений у міжнародний розшук.
У такомуразі після затримання особиі непізніш якчерез сороквісім годинз часуїї доставкидо місця кримінального провадження слідчий суддя,суд заучастю підозрюваного,обвинуваченого розглядаєпитання прозастосування обраногозапобіжного заходуу виглядітримання підвартою абойого змінуна більшм`який запобіжнийзахід,про щопостановляє ухвалу.
У судовому засіданні встановлено, що Слідчим управлінням ГУНП в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42023230000000220 від 28.04.2023, за підозрою ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України.
Так, 24.02.2022 Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», в зв`язку зі збройною агресією РФ, на підставі пропозицій Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Зазначений Указ затверджений прийнятим Верховною Радою України Законом України від 24.02.2022№ 2102-ІХ.
У подальшому воєнний стан в Україні неодноразово продовжувався.
У результаті вищезазначених подій майже вся територія Херсонської області, включаючи місто Херсон, з березня 2022 року знаходилась під окупацією Збройних сил РФ. Починаючи з липня місяця до 11 листопада 2022 року Збройними силами України звільнено (деокуповано) частину території Херсонської області, яка знаходиться на правобережжі річки Дніпро, у тому числі місто Херсон.
Водночас залишаються окупованими територія Скадовського та Генічеського районів, а також частково окупованими територія Каховського та Херсонського районів, що розташовані на лівобережжі річки Дніпро.
Досудовим розслідуванням встановлено, що відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована РФ територія України (тимчасово окупована територія) це частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.
Статтями 36 та 38 Конституції України визначено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.
Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.
Аналогічні положення містяться у статті 5 Закону України «Про політичні партії в Україні».
За статтею 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.
Частиною першою статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану забороняється проведення виборів до органів місцевого самоврядування, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Аналогічні заборони встановлено також Виборчим кодексом України.
Організація і проведення виборів на території суверенної незалежної України мають здійснюватися відповідно до положень Конституції України та законів України і лише тими органами, які утворені на уповноважені на це законами України. На сьогодні таких органів на тимчасово окупованих територіях України немає. Центральна виборча комісія жодних дій щодо організації, підготовки та проведення виборів до органів місцевого самоврядування, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим на тимчасово окупованих територіях не вчиняла.
Водночас, на окупованій частині Херсонської області представниками окупаційної адміністрації на виконання вимог військово-політичного керівництва РФ у березні вересні 2022 року було організовано попереднє так зване голосування по «кандидатах в депутати», для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» з метою формування так званих законодавчих органів влади та представницьких органів муніципальних утворень РФ на тимчасово окупованих територіях.
Органом досудового слідства встановлено, що ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , прийняла участь в проведенні вище зазначених незаконних та протиправних виборах на тимчасово окупованій території та публічно закликала до проведення таких незаконних та протиправних виборів, за наступних обставин.
Так, у березні - вересні 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено), ОСОБА_6 , у порушення порядку, встановленого Конституцією України та Законами України, прийняла участь у так званому попередньому голосуванні по «кандидатах в депутати» для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області шляхом того, що вона добровільно набула статусу «кандидата в депутати» для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області.
ОСОБА_6 у березні - вересні 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено) як так званий «кандидат в депутати» від партії «Єдина Росія» активно прийняла участь у так званих «предвиборних турах» на території окупованих м. Нова Каховка, Голопристанського, Генічеського районів Херсонської області та виступала у засобах масової інформації окупаційної влади, де проводила незаконну та протиправну агітаційну роботу серед місцевих мешканців, розповсюджуючи інформації про проведення так званих «виборів депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області.
Також, у так званих «передвиборних турах» та виступах у засобах масової інформації «кандидат в депутати» ОСОБА_6 :
- закликала до адаптації місцевого населення до порядків та законів РФ;
- популяризувала владу РФ, анонсувавши виділення окупаційною владою гуманітарної допомоги, вирішення житлово-побутових проблем місцевого населення окупаційною владою, тим самим, здійснюючи психологічний тиск та спонукаючи залучення населення до участі у так званих виборів «депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області;
- зобов`язувала громадян України, які проживали на окупованих територіях, отримати паспорт громадянина РФ для участі у так званих «виборах» та закликала голосувати за неї під час так званих виборах «депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області, обіцяючи підтримку у разі її обрання «депутатом».
Таким чином, наслідком вищевказаних незаконних та протиправних дій, найбільше голосів 4152, начебто набрала ОСОБА_6 , яка стала лідеркою у так званому попередньому голосуванні по «кандидатах в депутати» для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області.
Отже ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , органом досудового слідства підозрюється у колабараційній діяльності, а саме у участі в проведенні незаконних виборів на тимчасово окупованій території та публічних закликах до проведення таких незаконних виборів на тимчасово окупованій території, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Крім того, згідно зі ст. 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, на права, свободи, честь і гідність інших людей.
Згідно з Конституцією України Україна є суверенною і незалежною державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Перебування на території України підрозділів збройних сил інших держав з порушенням процедури, визначеної Конституцією та законами України, Гаазькими конвенціями 1907 року, IV Женевською конвенцією 1949 року, а також всупереч Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї 1994 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією (далі РФ) 1997 року та іншими міжнародно-правовими актами є окупацією частини території суверенної держави Україна та міжнародним протиправним діянням з усіма наслідками, передбаченими міжнародним правом.
Усупереч вказаним нормам міжнародного гуманітарного права президент РФ, а також інші невстановлені на цей час досудовим розслідуванням представники влади РФ, діючи в порушення вимог п.п. 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, принципів Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 та вимог ч. 4 ст. 2 Статуту ООН і Декларацій Генеральної Асамблеї Організації Об`єднаних Націй від 09.12.1981 № 36/103, від 16.12.1970 № 2734 (ХХV), від 21.12.1965 № 2131 (ХХ), від 14.12.1974 № 3314 (ХХІХ) спланували, підготували і розв`язали агресивну війну та воєнний конфлікт проти України, а саме віддали наказ на вторгнення підрозділів ЗС РФ на територію України.
24 жовтня 1945 року набув чинності Статут Організації Об`єднаних Націй, підписаний 26 червня 1945 року, яким фактично створено Організацію Об`єднаних Націй (далі ООН).
До складу ООН входять Україна, РФ та ще 49 країн-засновниць, а також інші країни світу.
Відповідно до ч. 4 ст. 2 Статуту ООН усі Члени вказаної організації утримуються в своїх міжнародних відносинах від погрози силою або її застосування як проти територіальної недоторканності або політичної незалежності будь-якої держави, так і будь-яким іншим чином, несумісним із Цілями Об`єднаних Націй.
Декларацією Генеральної Асамблеї ООН № 36/103 від 9 грудня 1981 року про недопустимість інтервенції та втручання у внутрішні справи держав та резолюціями: № 2131 (XX) від 21 грудня 1965 року, що містить Декларацію про неприпустимість втручання у внутрішні справи держав та про захист їх незалежності та суверенітету; № 2625 (XXV) від 24 жовтня 1970 року, що містить Декларацію про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН; № 2734 (XXV) від 16 грудня 1970 року, що містить Декларацію про зміцнення міжнародної безпеки; № 3314 (XXIX) від 14 грудня 1974 року, що містить Визначення агресії, установлено, що жодна з держав не має права здійснювати інтервенцію чи втручання у будь-якій формі або з будь-якої причини у внутрішні та зовнішні справи інших держав. Цими ж міжнародними документами закріплено обов`язок держав: утримуватися від озброєної інтервенції, підривної діяльності, військової окупації, здійснення сприяння, заохочення чи підтримки сепаратистської діяльності; не допускати на власній території навчання, фінансування та вербовки найманців чи засилання таких найманців на територію іншої держави.
Крім того, у статтях 1-5 Резолюції Генеральної Асамблеї ООН від 14 грудня 1974 року № 3314 (XXIX) серед іншого визначено, що ознаками агресії є:
- застосування збройної сили державою проти суверенітету, територіальної недоторканності чи політичної незалежності іншої держави;
- застосування збройної сили державою в порушення Статуту ООН.
Будь-яке з наступних діянь, незалежно від оголошення війни, кваліфікується як акт агресії:
- вторгнення або напад збройних сил держави на територію іншої держави або будь-яка військова окупація, який би тимчасовий характер вона не мала, яка є результатом такого вторгнення або нападу, або будь-яка анексія із застосуванням сили території іншої держави або частини її;
- бомбардування збройними силами держави території іншої держави або застосування будь-якої зброї державою проти території іншої держави;
- блокада портів або берегів держави збройними силами іншої держави:
- напад збройними силами держави на сухопутні, морські або повітряні сили, або морські та повітряні флоти іншої держави;
- застосування збройних сил однієї держави, що знаходяться на території іншої держави за угодою з приймаючою державою, у порушення умов, передбачених в угоді, або будь-яке продовження їх перебування на такій території після припинення дії угоди;
- дія держави, яка дозволяє, щоб її територія, яку вона надала в розпорядження іншої держави, використовувалася цією іншою державою для здійснення акту агресії проти третьої держави;
- засилання державою або від імені держави збройних банд, груп, іррегулярних сил або найманців, які здійснюють акти застосування збройної сили проти іншої держави, які мають настільки серйозний характер, що це є рівносильним наведеним вище актам, або її значна участь у них.
Жодні міркування будь-якого характеру, чи то політичного, економічного, військового чи іншого характеру, не можуть слугувати виправданням агресії.
Крім того, принципи суверенної рівності, поваги прав, притаманних суверенітету, незастосування сили чи погрози силою, непорушності кордонів, територіальної цілісності держав, мирного врегулювання спорів та невтручання у внутрішні справи держав були закріплені також у Заключному акті Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 1 серпня 1975 року, який підписаний СРСР, правонаступником якого є РФ.
У преамбулі Декларації про державний суверенітет України від 16 липня 1990 року (далі Декларація) вказано, що Верховна Рада Української Радянської Соціалістичної Республіки проголошує державний суверенітет України як верховенство, самостійність, повноту і неподільність влади Республіки в межах її території та незалежність і рівноправність у зовнішніх зносинах.
Відповідно до розділу V Декларації територія України в існуючих кордонах є недоторканною і не може бути змінена та використана без її згоди.
24 серпня 1991 року Верховною Радою Української Радянської Соціалістичної Республіки схвалено Акт проголошення незалежності України, яким урочисто проголошено незалежність України та створення самостійної української держави України. Згідно з указаним документом територія України є неподільною та недоторканною.
Незалежність України визнали держави світу, серед яких і РФ.
31 травня 1997 року відповідно до положень Статуту ООН і зобов`язань згідно із Заключним актом Наради з безпеки і співробітництва в Європі, Україна та РФ уклали Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і РФ (ратифікований Законом України від 14 січня 1998 року №13/98- ВР та Федеральним Законом РФ від 2 березня 1999 року № 42-ФЗ). Відповідно до статей 2, 3 зазначеного Договору РФ зобов`язалася поважати територіальну цілісність України, підтвердила непорушність існуючих між ними кордонів та зобов`язалася будувати відносини одна з одною на основі принципів взаємної поваги, суверенної рівності, територіальної цілісності, непорушності кордонів, мирного врегулювання спорів, незастосування сили або погрози силою, у тому числі економічні та інші способи тиску, права народів вільно розпоряджатися своєю долею, невтручання у внутрішні справи, додержання прав людини та основних свобод, співробітництва між державами, сумлінного виконання взятих міжнародних зобов`язань, а також інших загальновизнаних норм міжнародного права.
Відповідно до опису і карти державного кордону, які є додатками до Договору між Україною та РФ про українсько-російський державний кордон від 28 січня 2003 року (ратифікований РФ 22 квітня 2004 року), територія Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької і Луганської областей відноситься до території України.
Статтями 1, 2 Конституції України визначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою. Суверенітет України поширюється на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Згідно зі статтею 5 Конституції України носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами.
Відповідно до статі 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Статтею 73 Конституції України визначено, що виключно всеукраїнським референдумом вирішується питання про зміну території України.
Відповідно до статей 132-134 Конституції України територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території.
Статтями 36 та 38 Конституції України визначено, що громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України.
Утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.
Аналогічні положення містяться у статті 5 Закону України «Про політичні партії в Україні».
За статтею 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.
Частиною першою статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах воєнного стану забороняється проведення виборів до органів місцевого самоврядування, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
Аналогічні заборони встановлено також Виборчим кодексом України.
Організація і проведення виборів на території суверенної незалежної України мають здійснюватися відповідно до положень Конституції України та законів України і лише тими органами, які утворені на уповноважені на це законами України. На сьогодні таких органів на тимчасово окупованих територіях України немає. Центральна виборча комісія жодних дій щодо організації, підготовки та проведення виборів до органів місцевого самоврядування, а також виборів до Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим на тимчасово окупованих територіях не вчиняла.
Відповідно до п. 7 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована РФ територія України (далі тимчасово окупована територія) це частини території України, в межах яких збройні формування РФ та окупаційна адміністрація РФ встановили та здійснюють фактичний контроль або в межах яких збройні формування РФ встановили та здійснюють загальний контроль з метою встановлення окупаційної адміністрації РФ.
Достовірно знаючи про вищевказані обставини, які є загальновідомим фактом, громадянка України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань та життєвого досвіду для розуміння факту захоплення РФ з 24.02.2022 та подальшої окупації частини території Херсонської області, реалізуючи свій злочинний умисел, направлений на вчинення державної зради, переслідуючи мету заподіяння шкоди суверенітету, територіальній цілісності, недоторканності, обороноздатності, державній та економічній безпеці України, прийняла рішення допомагати РФ у цій підривній діяльності у період воєнного стану, тобто передбачала, усвідомлювала характер своїх суспільно небезпечних дій і бажала настання суспільно небезпечних наслідків.
Підтримуючи дії представників РФ, направлені на ослаблення національних інтересів України, зміни меж її території і поширення на неї впливу РФ, становлення і зміцнення окупаційної влади, сприяння державі-агресору її представникам у порушенні суверенітету України та її окупації, перешкоджання її економічному розвитку та євроінтеграційному курсу, встановлення контролю над політичними та економічними процесами в України, ОСОБА_6 , з початку повномасштабного вторгнення РФ на територію України і до теперішнього часу здійснює комплекс активних дій, направлених на підрив основ національної безпеки та завдання шкоди суверенітету, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній та економічній безпеці України, за наступних обставин.
Так, на окупованій частині Херсонської області представниками окупаційної адміністрації на виконання вимог військово-політичного керівництва РФ у березні вересні 2022 року було організовано попереднє так зване голосування по «кандидатах в депутати» для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія», з метою формування так званих законодавчих органів влади та представницьких органів муніципального рівня РФ на тимчасово окупованих територіях, що є грубим порушенням державного суверенітету та територіальної цілісності України, встановлених Конституцією України.
Надалі, у березні - вересні 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено), ОСОБА_6 , умисно, на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України, в порушення Конституції України, Виборчого кодексу України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про політичні партії в Україні» прийняла участь в проведенні незаконних та протиправних виборів на тимчасово окупованій території, так вона набула добровільно статусу «кандидата в депутати» для подальшої участі у «виборах депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області, приймала активну участь у «передвиборних турах» на території м. Нова Каховка, Голопристанського, Генічеського районів Херсонської області та виступах у засобах масової інформації окупаційної влади, де проводила агітаційну роботу серед місцевих мешканців, розповсюджуючи інформації про проведення так званих «виборів депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області, агітувала до здійснення адаптації місцевого населення до порядків та законів РФ, популяризувала владу РФ, зобов`язувала громадян України, які проживали на окупованих територіях, отримати паспорт громадянина РФ та голосувати за неї під час так званих виборах «депутатів законодавчих зборів» від партії «Єдина Росія» на тимчасово окупованій території Херсонської області, що потягло до надання країні-агресору їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України в умовах воєнного стану.
Отже, ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , підозрюється у державній зраді, тобто діянні, умисно вчиненому громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, що вчинено в умовах воєнного стану, тобто у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 111 КК України.
20.10.2023 ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 111-1, ч. 2 ст. 111 КК України.
Обгрунтованість підозри ОСОБА_6 у вчиненні інкримінованих кримінальних правопорушень підтверджується:
- Показами свідка ОСОБА_7 , який показав, що до квітня 2022 працював на посаді комерційного директора ПРАТ «Херсонліфт». Фактично під час окупацією російськими військами м. Херсон керувала вказаним підприємством ОСОБА_6 хоча директором був ОСОБА_8 . Йому відомо, що ОСОБА_6 співпрацювала з окупаційною адміністрацією, товаришувала з ОСОБА_9 .
2. Показами свідка ОСОБА_10 який показав, що працював на посаді головного інженера ПРАТ «Херсонліфт». Під час тимчасової окупації м. Херсону російськими військами ОСОБА_6 фактично керувала діяльністю ПРАТ «Херсонліфт», надавала наказ на здійснення переоформлення ПРАТ «Херсонліфт» під вимоги російського законодавства, будувала проекти з «новою владою» щодо відновлення ліфтового обладнання.
3. Показами свідка ОСОБА_11 , який показав, що у червні 2022 ОСОБА_6 приїздила до с. Піщанівка Олешківського району де агітувала отримати російський паспорт, йти на голосування, повідомляла, що разом з Росією все буде добре.
4. Протоколом пред`явлення особи для впізнання ОСОБА_11 , відповідно до якого останній впізнав жінку під № 2 як ОСОБА_6 яка у червні 2022 агітувала його приймати участь у незаконних виборах та голосувати за неї як кандидата у депутати від партії «Єдина Росія».
5. Показами свідка ОСОБА_12 , яка показала, що у червні 2022 ОСОБА_6 приїздила до с. Піщанівка Олешківського району де агітувала отримати російський паспорт, пояснювала, що без отримання російського паспорта не можливо буде голосувати, говорила, що разом з Росією все буде добре.
6. Протоколом пред`явлення особи для впізнання ОСОБА_12 , відповідно до якого остання впізнала жінку під № 1 як ОСОБА_6 яка у червні 2022 агітувала її приймати участь у незаконних виборах та голосувати за неї як кандидата у депутати від партії «Єдина Росія».
7. Показами свідка ОСОБА_13 , яка показала, що ОСОБА_6 , проживала за адресою: АДРЕСА_1 . Під час тимчасової окупації російськими військовими м. Херсону, ОСОБА_6 почала активно співпрацювати з окупаційною владою. Під час евакуації об`явленої окупаційною адміністрацією з м. Херсон, ОСОБА_6 виїхала на лівобережну частину Херсонської області де на даний час знаходиться. Згідно телеграм каналу ОСОБА_6 надавала інтерв`ю та знаходиться у м. Нова Каховка Херсонської області.
8. Показами свідка ОСОБА_14 який показав, що знайомий з ОСОБА_6 , яка під час окупації російськими військами м. Херсону проживала за адресою: АДРЕСА_1 . Під час так званої евакуації з м. Херсону яку проводила окупаційна влада ОСОБА_6 , виїхала на лівобережжя Херсонської області. Після проведення так званих виборів ОСОБА_6 періодично виступає на території окупованої Нової Каховки та призначена на посаду першого заступника голови так званої Херсонської обласної думи.
9. Протоколом огляду від 29.09.2023 публікація від 21.09.2023 за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_2 », в інтернет - ресурсі телеграм каналу з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_3 », відповідно до якого встановлено, що ОСОБА_6 за результатами проведених у період часу з 08.09-10.09.2023 незаконних виборів, обрано депутатом до так званої «Херсонської обласної Думи». У подальшому під час засідання депутатів «Херсонської обласної Думи» ОСОБА_6 обрано на посаду першого заступника голови Херсонської обласної Думи.
10. Протоколом огляду від 29.09.2023 публікації з офіційного сайту «Единая Россия», який має посилання « ІНФОРМАЦІЯ_4 », та публікації розміщена ІНФОРМАЦІЯ_5 на сайті «ZOV Херсон» за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_6 ».Відповідно до яких ОСОБА_6 приймала участь у електронному голосуванні за результатами якого стала кандидатом від партії « ІНФОРМАЦІЯ_7 » в депутати так званих законодавчих органів державної влади суб`єктів російської федерації в рамках проведення єдиного голосування у вересні 2023 року.
11. Протоколом огляду від 19.09.2023 публікації від 08.09.2023 в інтернет ресурсі за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_8 » на сайті з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_9 ». Відповідно до якого підтверджено участь ОСОБА_6 у незаконних виборах, що відбуваються на тимчасово окупованими російськими військами територіях Херсонської області, а саме м. Нова Каховка, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою агресором його окупаційною адміністрацією спрямовані на підтримку держави агресора.
12. Протоколом огляду від 19.09.2023 публікації від 08.09.2023 в інтернет ресурсі за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_8 » під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_10 ». Відповідно до якого підтверджено участь ОСОБА_6 у незаконних виборах, що відбуваються на тимчасово окупованими російськими військами територіях Херсонської області, а саме м. Нова Каховка.
13. Протоколом огляду від 19.09.2023 публікації від 01.09.2023 на сайті «ZOV Херсон» за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_11 » під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_12 ». Відповідно до якого підтверджено участь ОСОБА_6 у здійснення господарської діяльності у співпраці з державою агресором його окупаційною адміністрацією спрямовані на підтримку держави агресора.
14. Протоколом огляду від 19.09.2023 телеграм каналу під назвою каналу з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_3 ». Відповідно до якого підтверджено участь ОСОБА_6 у незаконних виборах, що відбуваються на тимчасово окупованими російськими військами територіях Херсонської області, а саме м. Нова Каховка, здійснення господарської та інформаційної діяльності у співпраці з державою агресором його окупаційною адміністрацією спрямовані на підтримку держави агресора.
15. Протоколом огляду від 29.09.2023 інформації, яка міститься в мережі інтернет за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_13 сайту пошукової системи « ІНФОРМАЦІЯ_14 в электронном виде». Відповідно до отриманих даних ОСОБА_6 є засновником та директором зареєстрованих за російським законодавством суб`єктів господарської діяльності, які мають наступні назви «ТОРГОВО-ЗАКУПОЧНЫЙ ПОТРЕБИТЕЛЬСКИЙ КООПЕРАТИВ " ІНФОРМАЦІЯ_15 , ІНФОРМАЦІЯ_16 " ІНФОРМАЦІЯ_15 ", ІНФОРМАЦІЯ_17 " ІНФОРМАЦІЯ_18 ».
16. Протоколом огляду від 31.07.2023 публікація з офіційного сайту « ІНФОРМАЦІЯ_19 », який має посилання « ІНФОРМАЦІЯ_4 ». Відповідно до якої ОСОБА_6 приймала участь у електронному голосуванні за результатами якого стала кандидатом від партії « ІНФОРМАЦІЯ_7 » в депутати так званих законодавчих органів державної влади суб`єктів російської федерації в рамках проведення єдиного голосування у вересні 2023 року.
17. Протоколом огляду від 31.07.2023 публікація від 20.07.2023 на сайті « ІНФОРМАЦІЯ_9 » з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_3 жителями Новой Каховки и Голопристанского района встретились участники предварительного голосования «Единой России». Відповідно до вказаної публікації ОСОБА_6 проводить агітацію перед незаконними виборами.
20.10.2023 у загальнодержавному засобі масової інформації газеті «Урядовий кур`єр» № НОМЕР_1 розміщено повідомлення про підозру ОСОБА_6 , а також повідомлено про необхідність прибуття 24.10.2023, 25.10.2023, 26.10.2023, до слідчого управління ГУНП в Херсонської області, за фактичним місцем розташування органу досудового розслідування а саме за адресою: АДРЕСА_2 для вручення їй письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, допиту як підозрюваної, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій.
Крім того, 20.10.2023 на офіційному сайті Офісу Генерального прокурора у рубриці «Повістки про виклик та відомості про здійснення спеціального досудового розслідування» опубліковано повідомлення про підозру ОСОБА_6 , а також виклики на 24.10.2023, 25.10.2023, 26.10.2023 для вручення їй письмового повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, допиту як підозрюваної, а також проведення інших слідчих та процесуальних дій.
На вказані виклики підозрювана не з`явилась, про причини неявки не повідомила, що свідчить про умисні дії ОСОБА_6 , спрямовані на ухилення від органу досудового розслідування та прокуратури з метою уникнення кримінальної відповідальності, за вчинення особливо тяжкого злочину, а також про переховування останньої на тимчасово окупованій території.
Також, з метою її виклику та встановлення місця знаходження, надавався запит, у ході виконання якого встановлено, що при перевірці по облікам МВС України, ОСОБА_6 на територію підконтрольну Україні не виїжджала.
Крім того, відповідно до показів свідків ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , протоколу огляду від 19.09.2023 публікації від 01.09.2023 на сайті «ZOV Херсон» за посиланням « ІНФОРМАЦІЯ_11 » під назвою « ІНФОРМАЦІЯ_12 », протоколу огляду від 19.09.2023 телеграм каналу під назвою каналу з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_3 », підозрювана ОСОБА_6 на початку листопада 2022 виїхала на тимчасово окуповану військовослужбовцями РФ територію лівобережжя Херсонської області, а саме м.Нова Каховка, де здійснює агітаційну діяльність та приймає участь у так званих виборах.
Отже підозрювана ОСОБА_6 переховується від органів досудового розслідування, слідчого та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності, перебуває на тимчасово окупованій території України, а саме на території Херсонської області , крім того ОСОБА_6 підозрюється у вчиненні особливо тяжкого злочину, за яке законом передбачено позбавлення волі на 15 років , або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна.
Під час розгляду клопотання прокурором доведено, що підозрювана ОСОБА_6 переховується від органів слідства на тимчасово окупованій території України, а саме на території м.Нова Каховка, з метою уникнення від кримінальної відповідальності, а також факт її не прибуття на виклик до слідчого, без повідомлення причин такого неприбуття.
Сукупність даних обставин, зокрема перебування підозрюваної на тимчасово окупованій території України, слугували підставою для розгляду клопотання слідчого в порядку ч.6 ст.193 КПК України.
Відповідно до ч. 1 ст. 194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: 1) наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним кримінального правопорушення; 2) наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; 3) недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.
З урахуванням викладеного, слідчий суддя приходить до переконання, що докази надані стороною обвинувачення доводять обставини, які свідчать про наявність обґрунтованої підозри у вчиненні кримінального правопорушення такого ступеню тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження.
Крім того, з матеріалів кримінального провадження, слідчий суддя приходить до переконання про доведення прокурором існування ризиків, передбачених п.п. 1, 3, 5 ч.1 ст. 177 КПК України.
Так, ОСОБА_6 підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України, яке відповідно до ст. 12 КК України є особливо тяжким злочином, за яке законом передбачено позбавленням волі на строк п`ятнадцять років або довічним позбавленням волі з конфіскацією майна , тому вона може переховуватись від органів досудового розслідування та/або суду. На цей час підозрюваний вже перебуває на тимчасово окупованій території Херсонської області та ухиляється від явки до органу досудового розслідування.
Крім того, ОСОБА_6 може незаконно впливати на осіб, які також залишились на тимчасово окупованій території Херсонської області та стали свідками протиправної діяльності та в подальшому можуть бути допитані як свідки у кримінальному провадженні.
Крім того, підозрювана може вчинити інше кримінальне правопорушення, та переслідуючи мету заподіяння шкоди суверенітету, територіальній цілісності та недоторканості, обороноздатності, державній, економічній та інформаційній безпеці України, може вчинити злочини проти основ національної безпеки України.
Враховуючи все вищевикладене, є достатньо підстав вважати, що підозрювана ОСОБА_6 може негативно впливати на хід досудового розслідування та судового розгляду даного кримінального провадження, а незастосування до неї такого виключного запобіжного заходу, як тримання під вартою, не забезпечить виконання покладених на неї процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам переховуватися від органів досудового розслідування та суду, а також вчинити інше кримінальне правопорушення.
Відповідно до положень ст. 183 КПК України, тримання під вартою є винятковим запобіжним заходом, який застосовується виключно у разі, якщо прокурор доведе, що жоден із більш м`яких запобіжних заходів не зможе запобігти ризикам, зазначеним у ст. 177 КПК України.
Під час розгляду клопотання, прокурором було доведено існування обставин, визначених п.3 ч.2 ст.183 КПК України, щодо наявності правових підстав для застосування до підозрюваного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
При вирішенні заявленого клопотання, слідчий суддя також враховує дані про особу ОСОБА_6 , якій пред`явлено підозру у скоєнні злочину проти основ національної безпеки країни.
Також, слідчий суддя виходить з того, що судове рішення повинно забезпечити не тільки права обвинуваченого, а й високі стандарти охорони загальносуспільних прав та інтересів. Визначення таких прав, як підкреслює ЄСПЛ, вимагає від суду більшої суворості в оцінці цінностей суспільства. Зважаючи на суспільний інтерес, який, з урахуванням презумпції невинуватості, виправдовує відступ від принципу поваги до особистої свободи, визначеного Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, що відповідає правовим позиціям, викладеним у п.35 рішення ЄСПЛ «Летельє проти Франції.
Враховуючи вище зазначені обставини, слідчий суддя вважає, що саме такий вид запобіжного заходу як тримання під вартою забезпечить виконання підозрюваною покладених на неї процесуальних обов`язків.
З урахуванням приписів ч.4 ст.183 КПК України, розмір застави не визначається.
Керуючись ст.ст. 176-178, 182-183, 193, 194, 196, 309,395 КПК України, слідчий суддя
УХВАЛИВ:
Клопотання слідчого задовольнити.
Обрати відносно ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м.Херсон, українки, громадянки України, яка зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимої, яка підозрюється у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.5 ст. 111-1, ч.2 ст. 111 КК України, запобіжний захід - тримання під вартою.
Після затримання ОСОБА_6 не пізніше як через сорок вісім годин з часу доставки до місця кримінального провадження, доставити до слідчого судді, суду для розгляду за її участю питання про застосування обраного запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою або його заміну на більш м`який.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду, протягом 5 днів з дня її оголошення.
Ухвала підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Заводський районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2023 |
Оприлюднено | 23.11.2023 |
Номер документу | 115080059 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Кримінальне
Заводський районний суд м. Миколаєва
Щербина С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні