ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" жовтня 2023 р. справа № 300/5004/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Боброва Ю.О.,
за участі:
секретаря судового засідання Щерб`як Д.І.,
представника позивача Пугача Р.І.,
представників відповідачів Токара В.І., Свідуновича Р.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбас до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Головне управління ДПС у Луганській області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
31.07.2023 Товариство з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбасс (далі позивач, ТОВ ВРКД) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (відповідач-1, ГУ ДПС в Івано-Франківській області), Державної податкової служби України (відповідач-2, ДПС України), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Головне управління ДПС у Луганській області (далі третя особа, ГУ ДПС в Луганській області) про:
- визнання протиправним та скасування рішення від 17.04.2023 №8639989/36954130 комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Комісії регіонального рівня) про відмову в реєстрації податкової накладної від 31.07.2021 №7;
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Комісії центрального рівня) Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2022 №41359/36954130/2;
- зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну від 31.07.2021 №7 та вважати її прийнятою і зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано 15.08.2021.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення відповідача-1 від 17.04.2023 №8639989/36954130 про відмову у реєстрації податкової накладної від 31.07.2021 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняте безпідставно та з порушенням норм податкового законодавства. Позивачем на вимогу контролюючого органу було надано письмові пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у поданій податковій накладній, а також копії бухгалтерських документів, які підтверджують проведення господарської операції за вказаною накладною. Розбіжності у платіжних документах пояснює тим, що станом на 31.07.2021 облікована заборгованість ТОВ ЕЙДЖЕН-ТРЕК перед ТОВ ВРКД на суму 261120,00 грн. по господарському договору від 23.03.2021 №2303.1 з цим контрагентом. Строки реєстрації позивачем в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 31.07.2021 №7 не порушені. З вказаних підстав вважає неправомірним також рішення відповідача-2 від 08.05.2022 №41359/36954130/2. Комісією Державної податкової служби України безпідставно було прийнято рішення про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної з підстав віднесення позивача до ризикових платників податків. Оскільки, ТОВ ВРКД не здано фінансову звітність за 2020 рік через вилучення документів слідчими Попаснянського ВП ГУНП в Луганській області та подальшими бойовими діями внаслідок широкомасштабної агресії рф проти України. На думку позивача, у відповідачів було достатньо підстав для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тому, просить позов задовольнити в повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.08.2023 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (а.с. 113-114 т.1).
18.08.2023 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від ДПС України та ГУ ДПС в Івано-Франківській області. Відповідачі вважають, що рішення від 17.04.2023 №8639989/36954130 та від 08.05.2022 №41359/36954130/2 прийняті податковими органами правомірно, відповідно до норм податкового законодавства. Причиною відмови у реєстрації податкової накладної від 31.07.2021 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Зокрема, відповідно до акта звірки взаємних розрахунків з врахуванням авансових платежів, вартість наданих послуг не відповідає вартості послуг, вказаних у податковій накладній. З урахуванням податкового законодавства та судової практики просять відмовити у задоволенні позовних вимог (а.с. 123-130, 139-152 т.1).
25.08.2023 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач вважає його безпідставним та таким, що суперечить нормам податкового законодавства. ТОВ ВРКД подало усі необхідні документи для реєстрації податкової накладної від 31.07.2021 №7 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Акт звірки розрахунків позивача з його контрагентом ТОВ ЕЙДЖЕН-ТРЕК є зведеним обліковим документом, а не первинним бухгалтерським документом, тому не може слугувати підставою для відмови у реєстрації податкової накладної. З 22.09.2021 року відпали підстави для віднесення позивача до категорії ризикових платників податків після здачі фінансової звітності до податкового органу. Інших законних підстав для відмови у реєстрації вказаної податкової накладної відповідачами не наведено і вони не існують. Просив позов задовольнити у повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідачів ГУ ДПС в Луганській області, правом на подання до суду пояснення щодо позову, відзиву та відповіді на відзив не скористалась.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, вказаних у позовній заяві та просив позов задовольнити повністю.
Представники відповідачів просили суд відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, зазначених у відзиві на позов та письмових поясненнях.
Розглянувши матеріали адміністративної справи відповідно до вимог статті 262 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження, у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції за участі представників сторін, заслухавши їх усні пояснення, показання свідка, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд установив наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбасс (скорочена назва ТОВ ВРКД), ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 3695430, зареєстроване як юридична особа 20.12.2010 (а.с. 38, 40-45 т.1).
Відповідно до Свідоцтва від 08.04.2011 №100332439 ТОВ ВРКД є платником податку на додану вартість (а.с. 39 т.1).
23 березня 2021 року між ТОВ ВРКД та ТОВ ЕЙДЖЕН-ТРЕК (код в ЄДРПОУ 41823249) укладено договір №2303.1 оренди залізничного рухомого складу. Номери, вид рухомого складу, кількість, модель вагонів вказуються в Додатках, які є невід`ємною частиною Договору. Розмір орендної плати за один вагон на добу становить 340,00 грн., в тому числі ПДВ (а.с. 67 т.1).
Передача позивачем в оренду рухового складу підтверджується дослідженими в судовому засіданні Актами приймання-передачі залізничного рухомого складу (а.с. 56-66 т.1).
Згідно Додаткової угоди №3 до Договору від 23.03.2021 №2303.1 розмір орендної плати з 01.07.2021 за один вагон на добу становить 480,00 грн., в тому числі ПДВ (а.с. 46-55 т.1).
Відповідно Додатку №1 від 31.07.2021 до вказаного Договору оренди всього передано 30 вагонів на загальну кількість днів оренди 919 (а.с. 68 т.1).
Дослідженням акта наданих послуг від 31.07.2021 вартість послуг оренди рухомого залізничного складу за липень 2021 року становить 441120,00 грн, у тому числі ПДВ 73520,00 грн.
За наслідками проведення господарської операції позивачем сформовано та направлено на реєстрацію податкову накладну №7 від 31.07.2021 року на суму 202400,00 грн. (без урахування ПДВ), ПДВ 40480,00 грн., яка була надіслані відповідачу в електронному вигляді для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.70-72 т.1).
Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної від 16.08.2021 Єдине вікно подання електронних документів Державної податкової служби України податкова накладна №7 від 31.07.2021 року прийнята та реєстрація її в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 72 т.1).
На виконання вимоги податкового органу позивачем було подано: пояснення; додаткові пояснення від 25.08.2021 за вих. №58; рішення від 22.09.2021 №1496 про невідповідність ТОВ ВРКД критеріям ризиковості; пояснення від 07.04.2023 за вих. №16; рахунок-фактуру від 31.07.2021 №3107; копію картки бухгалтерського рахунку №361 за липень 2021 інші документи, які підтверджували вказану господарську операцію (а.с. 73-92 т.1).
Вказані документи містяться в матеріалах адміністративної справи, а факт надання їх податковому органу не заперечувався відповідачами в судовому засіданні (а.с. 198-237 т.1).
Рішенням від 17.04.2023 №8639989/36954130 комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмовлено в реєстрації податкової накладної від 31.07.2021 №7 у зв`язку наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (а.с. 93-94 т.1).
Вказане підтверджується підпунктом 3.2 пункту 3 Протоколу засідання комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17 квітня 2023 року №94 (а.с. 38-40 т.2).
Не погодившись з такими рішеннями Комісії, позивачем 01.05.2021 подано скаргу до ДПС України з доданими бухгалтерськими документами, зокрема, виписками з банківських рахунків позивача, що підтверджують проведення господарської операції (а.с. 95-104).
За наслідками розгляду скарги та поданих документів ДПС України своїм рішенням від 08.05.2022 №41359/36954130/2 залишила скаргу без задоволення. Підставою його вказано ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків (а.с. 105 т.1).
Вважаючи прийняте рішення про відмову в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Допитаний в судовому засіданні як свідок працівник ГУ ДПС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 надав суду показання про те, що податковими органами оскаржувані позивачем рішення від 17.04.2023 №8639989/36954130 та від 08.05.2022 №41359/36954130/2 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №7 від 31.07.2021 та про залишення скарги позивача без задоволення, прийняті правомірно. Причиною їх стала невідповідність суми коштів, що підлягали сплаті з урахуванням ПДВ, що вказані в податковій накладній №7 від 31.07.2021 242880,00 грн. та у Акті наданих послуг від 31.07.2021 441120,00 грн. і неможливість Комісії ГУ ДПС в Івано-Франківській області впевнитись у відповідності тих сум та причин їх розбіжності.
Разом з тим, суд критично ставиться до вказаних показань свідка та не приймає їх до уваги, оскільки позивачем надано копії пояснень, вказаних вище бухгалтерських документів, актів звірки взаємних розрахунків між позивачем та його контрагентом, відповідно до яких причиною розбіжностей у сумах, вказаних у податковій накладний від 31.07.2021 №7 та Акті наданих послуг від 31.07.2021 є сума проведеної раніше оплати ТОВ ЕЙДЖЕН-ТРЕК послуг оренди рухомого залізничного складу, про що було відомо контролюючим органам на момент прийняття оскаржуваних рішень з поданих на розгляд документів.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних норм права.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі ПК України).
Статтею 185 ПК України визначено об`єкти оподаткування податком на додану вартість.
Так, відповідно до пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування, серед іншого, є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю (підпункт а); постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу (підпункт б).
Згідно пункту 187.1 статті 187 ПК України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку (підпункт а); дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (підпункт б).
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
Пунктом 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: придбання або виготовлення товарів та послуг; придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Згідно пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
В свою чергу, механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України за № 1246 від 29.12.2010 (далі Порядок №1246).
Так, відповідно до пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття (пункт 13 Порядку №1246).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Також пунктом 17 Порядку №1246 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) платнику податку.
Як встановлено судом, згідно квитанції від 16.08.2021 про реєстрацію податкової накладної №7 від 31.07.2021 Автоматизованою системою Єдине вікно подання електронних документів Державної податкової служби України її реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку відповідає п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрації/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів, визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризикованості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризикованості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктом 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризикованості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
При цьому, Критерії ризикованості здійснення операцій визначені в додатку 3 до Порядку №1165.
Так, пунктом 1 Критерії ризикованості здійснення операцій передбачено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризикованості платника податку та/або ризикованості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до пункту 2 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі комісія регіонального рівня).
Згідно пункту 3 Порядку № 20 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Пунктом 4 Порядку №520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з пунктом 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 11 Порядку №520 встановлено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Як встановлено судом та не заперечується сторонами, позивачем, у спосіб визначений Порядком №520, направлено ГУ ДПС в Івано-Франківській області повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №7 від 31.07.2021 року, реєстрацію якої зупинено, для підтвердження реальності здійснення операцій на суму, вказану у цій податковій накладній. Крім того, на адресу податкового органу направлено копію рішення від 22.09.2021 №1496 про невідповідність ТОВ ВРКД критеріям ризиковості.
Проте, комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відмолено в реєстрації вказаної накладної з підстави надання платником податку копій документів, складних із порушенням законодавства. Разом з тим, яких саме документів та у чому полягали порушення вимог законодавства відповідач-1 в оскаржуваному рішенні не навів.
При цьому, на переконання суду позивач надіслав контролюючому органу в електронному вигляді вичерпні пояснення та копії всіх документів щодо підтверджують необхідність реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Більше того, суд зазначає, що відповідачем під час зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено, які саме документи слід було надати.
Суд також вказує на те, що квитанція від 16.08.2021 Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів Державної податкової служби України не містять конкретного переліку документів, які запропоновано позивачу надати, однак містять загальні пропозиції надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в податковій накладній.
При цьому, суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункту 1 Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 18.06.2019, за результатом розгляду справи № 0740/804/18, та в постанові від 23.10.2018, за результатом розгляду справи №822/1817/18.
В даному випадку, позивач надав контролюючому органу копії документів, які передбачені пунктом 5 Порядку № 520. Такі документи в повній мірі відповідають вимогам пункту 5 Порядку №520, а відповідачем під час зупинення реєстрації податкової накладної не зазначено які саме конкретно документи потрібно надати.
Таким чином, первинні документи, які позивачем долучені до пояснення, засвідчують факт реального здійснення позивачем господарської операції з його контрагентом, у зв`язку з чим посилання податкового органу на неподання позивачем деяких документів є безпідставними.
Як наслідок, суд зазначає, що Комісією Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, безпідставно не враховано пояснення позивача та додані до нього документи щодо підтвердження реальності здійснення господарської операції, за якою складено податкову накладну №7 від 31.07.2021 року.
Зважаючи на наявність передбачених законодавством первинних документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд дійшов висновку, що в контролюючого органу були відсутні правові підстави для відмови позивачу в реєстрації вказаної податкової накладної.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
При цьому, згідно частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
В даному випадку, податковий орган не довів суду правомірність рішення від 17.04.2023 за №8639989/36954130 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2021 року.
За вказаних обставин, Комісія Головного управління ДПС в Івано-Франківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2021 року протиправно, а тому воно підлягає скасуванню.
Щодо вимоги позивача про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Комісії центрального рівня) Рішення за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.05.2022 №41359/36954130/2, суд зазначає наступне.
Вказане рішення прийняте Комісією центрального рівня за результатами розгляду скарги позивача від 01.05.2023. Разом з тим, воно не є актом індивідуальної дії, а результатом оцінки рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 17.04.2023 за №8639989/36954130 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 31.07.2021 року. Враховуючи те, що ТОВ ВРКД оскаржено до суду рішення регіональної комісії, яке прийняте по суті реєстрації (відмови в реєстрації) податкової накладної, суд вважає, що воно, у разі визнання протиправним та скасування рішення від 17.04.2023 за №8639989/36954130, не несе негативних правових наслідків для позивача і не порушує його прав та інтересів.
Таким чином, враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що з метою повного захисту прав та інтересів позивача слід визнати протиправним і скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.04.2023 за №8639989/36954130 та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №7 від 31.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подачі 15.08.2021. В задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення від 08.05.2022 №41359/36954130/2 відмовити. Тобто, позов підлягає до часткового задоволення.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
Таким чином, слід стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області та Державної податкової служби України по 1342 грн. судового збору, з кожного.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 17.04.2023 за №8639989/36954130.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №7 від 31.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її подачі 15.08.2021.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбас за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області 1 342 (одинадцять тисяч триста сорок дві) гривні судового збору.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбас за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України 1 342 (одинадцять тисяч триста сорок дві) гривні судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач:
Товариство з обмеженою відповідальністю Вагон ремонт комплект Донбас, код в ЄДРПОУ 36954130, пров. Транспортний, буд. 1-А, м. Попасна, Луганська область, 93304;
Відповідачі:
Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 43968084, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, 76018;
Державна податкова служба України, код ЄДРПОУ 43005393, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053;
третя особа - Головне управління ДПС у Луганській області, код ЄДРПОУ 44082150, вул. Енергетиків, 72, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 9340.
Суддя /підпис/ Бобров Ю.О.
У зв`язку з перебуванням судді Боброва Ю.О. на лікарняному, рішення в повному обсязі складене 06 листопада 2023 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115106306 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні