ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 листопада 2023 року м. Чернігів Справа № 620/16089/23
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Клопот С.Л.,
за участю секретаряШевченко А.В.,
представника позивача Матвійчук А.С.,
представника відповідача Лисиці О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Керніг» до Головного управління ДПС у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,
У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Керніг» звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Чернігівській області та просить: визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 04.10.2023 № 9656/Ж10/25-01-07-00, №9657/ж10/25-01-07-00, №9658/ж10/25-01-07-00.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що оскаржувані рішення винесено відповідачем без належної оцінки представлених пояснень та доказів, а від так є не обгрунтованими та не правомірними.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримала та просила його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, просила відмовити в задоволенні позову, посилаючись на заперечення, які викладені у відзиві на позовну заяву, що приєднаний до матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, суд вважає позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Керніг" (далі - ТОВ «Керніг», Позивач) є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законодавством порядку 28.07.2016 (ідентифікаційний номер 40694273) та перебуває на податковому обліку як платник податків.
Основним видом діяльності за КВЕД є: 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Згідно наказу Головного управління ДПС у Чернігівській області №1891-п від 16 серпня 2023 року, на підставі направлень №3641/ж3/25-01-07-03-01 від 18.08.2023 та №3640/ж3/25-01-07-03-01 від 18.08.2023, представниками Відповідача було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Керніг» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень 2023 року у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.07.2023 №9178766114 від`ємного значення з податку на додану вартість, в тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, за результатами якої було складено акт №8386/ж5/25-01-07-03-01 від 01 вересня 2023 року (далі - акт перевірки).
В акті перевірки Відповідачем встановлено, що ТОВ «Керніг» порушено вимоги:
-п.200.4, п.200.7, п. 200.8 ст. 200 Податкового кодексу України (далі -ПК України), в результаті чого відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на суму 232 079,83 грн., в т.ч. за червень 2023 року на суму 232 079,83 грн.
-п. 188.1 ст. 188, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7, п. 200.8 ст. 200 ПК України, абз. 4, п.п.5 п.4 розділу V наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 «Про затвердження форм і Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість», в результаті чого завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 88 336,97 грн., в т.ч. за червень 2023 року на суму 88 336,97 грн.
-п.44.1 ст. 44, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7, п. 200.8, п. 200.9 ст. 200 ПК України, п.4,5 розділу V наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289, в результаті чого платником завищено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість за червень 2023 року в сумі 184 183 грн в т.ч. за червень 2023 року в сумі 184 183 грн.
Не погодившись з висновками, викладеними в акті перевірки, 15.09.2023 Позивачем були подані заперечення на акт, в яких ТОВ «Керніг» просило скасувати акт перевірки в частині встановлення порушення платником податків п.44.1 ст. 44, п.198.1, 198.2, 198.3, 198.6 ст. 198, п. 200.1, 200.4, 200.7 ст. 200 Податкового кодексу України щодо формування ТОВ «Керніг» податкового кредиту з ПДВ на суму 232079,83 грн.
29.09.2023 за результатами розгляду заперечень ГУ ДПС у Чернігівській області зроблено висновок, що аргументи, викладені в запереченні ТОВ «Керніг» на акт документальної позапланової виїзної перевірки від 01.09.2023 №8386/ж5/25-01-07-03- 01 не є достатньо обґрунтованими та не підлягають задоволенню (лист ГУ ДПС у Чернігівській області від 29.09.2023 №1998/Ж12/25-01-07-03-01 додається).
На підставі висновків, викладених у акті перевірки, Відповідачем були прийняті податкові повідомлення-рішення:
-№9656/ж10/25-01-07-00 від 04.10.2023, яким Позивачу встановлено порушення п.44.1 ст. 44, п. 200.1, п. 200.4, п. 200.7, п. 200.8, п. 200.9 ст. 200 ПК України, п.4,5 розділу V наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289, в результаті чого платником завищено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість за червень 2023 року в сумі 184 183 грн в т.ч. за червень 2023 року в сумі 184 183 грн та накладено штрафні (фінансові) санкції (штраф) у сумі 92091,5 грн;
-№9657/ж10/25-01-07-00 від 04.10.2023, яким ТОВ «Керніг» відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на суму 232 079,83 грн, у зв`язку з неможливістю встановити деталізацію обставин використання автомобіля TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift Lounge - 2023 в господарській діяльності підприємства;
-№9658/ ж10/25-01-07-00 від 04.10.2023, яким Позивачу зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на суму 88336,97 грн.
Не погодившись з такими рішеннями, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду встановлено його завищення на загальну суму ПДВ 272 519, 97 грн, в тому числі за червень 2023 року на суму ПДВ 272 519,97 грн та відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість у сумі 232 079,83 грн, в тому числі за червень 2023 в сумі ПДВ 232 079,83 грн у зв`язку з неможливістю встановити деталізацію обставин використання автомобіля TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift Lounge - 2023 в господарській діяльності підприємства.
Надаючи оцінку вказаним висновкам, суд зазначає наступне.
Як вбачається з поданих суду доказів, в ході ведення господарської діяльності Товариству завжди був необхідний автомобіль. Зважаючи, що автомобіль, який перебував в експлуатації ТОВ «Керніг» (BMW 3201) потребував значних витрат на ремонт, було прийнято рішення про його продаж.
У зв`язку з продажем вказаного автомобіля, 15 березня 2023 року ТОВ «Керніг» було прийнято рішення про необхідність придбання нового транспортного засобу на підприємство, а саме TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift CVT Lounge JTMW43FV00D155241 для подальшого використання автомобіля в господарській діяльності підприємства.
Так, 31 березня 2023 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Віді Автострада» (як Постачальником) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Керніг» (як Покупцем) було укладено Договір поставки №ВДиА-0002/090, відповідно до п.2 якого Постачальник зобов`язаний передати у власність Покупця Товар в асортименті, кількості та по ціні, що погоджені Сторонами, а Покупець зобов`язаний прийняти Товар і сплатити його ціну згідно з умовами Договору. Товар: TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift CVT Lounge JTMW43FV00D155241, колір 1D6 сріблястий металік, рік 2023, ціна без ПДВ (грн) станом на 31.03.2023 - 1 187 275,00 грн, ПДВ - 20% - 237 455,00 грн, Ціна з ПДВ - 1 424 730,00 грн.
Згідно з п.5 Договору поставки №ВДиА-0002/090 Покупець зобов`язаний сплатити ціну Товару в наступному порядку:
-42 000 грн - до 31.03.2023
-1 382 730 грн - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту повідомлення Постачальником Покупця про готовність Товару до передачі.
19 червня 2023 року між ТОВ «Віді Автострада» та ТОВ «Керніг» було укладено Додаткову угоду до Договору поставки №ВДиА-0002/090, відповідно до якої сторони погодили викласти п.2 та п. 5 Договору в новій редакції: «Постачальник зобов`язаний передати у власність Покупця Товар в асортименті, кількості та по ціні, що погоджені Сторонами, а Покупець зобов`язаний прийняти Товар і сплатити його ціну згідно з умовами Договору. Товар: TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift CVT Lounge JTMW43FV00D155241, колір 1D6 сріблястий металік, рік 2023, ціна без ПДВ (грн) станом на 19.06.2023 - 1 160 399,17 грн, ПДВ - 20% - 232 079,83 грн, Ціна з ПДВ станом на 19.06.2023 - 1 392 479,00 грн.
Згідно з п.5 Договору поставки №ВДиА-0002/090 Покупець зобов`язаний сплатити ціну Товару в наступному порядку:
-42 000 грн - до 03.04.2023
-1 350 479 грн - протягом 3 (трьох) банківських днів з моменту повідомлення Постачальником Покупця про готовність Товару до передачі.»
На виконання досягнутих домовленостей ТОВ «Керніг» було перераховано ТОВ «Віді Автострада» кошти на загальну суму 1 392 479,00 грн, що підтверджується платіжними інструкціями №176 від 31.03.2023 та №225 від 22.06.2023.
В свою чергу ТОВ «Віді Автострада» 23 червня 2023 року було передано ТОВ «Керніг» автомобіль TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift CVT Lounge JTMW43FV00D155241 загальною вартістю 1 392 479,00 грн з ПДВ, що підтверджується видатковою накладною Авто №ВДиРА-000654 від 23.06.2023 та актом приймання-передачі б/н від 23.06.2023.
Придбаний автомобіль було закріплено за директором ТОВ «Керніг» ОСОБА_1 та покладено на нього відповідальність за збереження, справний технічний стан та дотримання вимог законодавства щодо використання автотранспорту, економного використання паливо-мастильних матеріалів, що підтверджується наказом ТОВ «Керніг» №2 від 26.06.2023 «Про закріплення службового автомобіля за водієм».
Також наказом ТОВ «Керніг» від 27.06.2023 №12 «Про введення в експлуатацію основного засобу» уведено в експлуатацію транспортний засіб TOYOTA RAV4 DP 2.0 2WD Direct Shift CVT Lounge та встановлено, що очікуваний строк його корисного використання (експлуатації) становить 5 років.
Після прийняття вищевказаного транспортного засобу в експлуатацію на підприємстві, він використовувався та використовується виключно в господарській діяльності, а саме для укладання договорів, проведення переговорів з контрагентами, що підтверджується подорожнім листом службового легкового автомобіля №1 від 27-30 червня 2023 року.
За приписами пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 ПК України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.
Відповідно до пп. 14.1.181 п. 14.1 ст. 14 ПК України встановлено, що податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Пунктами 44.1, 44.2 статті 44 ПК України передбачено, що для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.
Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій, в тому числі, з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту, згідно з пунктом 198.2 статті 198 Податкового кодексу України, вважається дата тієї події, що відбулася раніше: - дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; - дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною.
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК України податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
За приписами статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства. Первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Статтею 9 цього Закону передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Аналіз наведених вище положень чинного законодавства свідчить, що правові наслідки у вигляді виникнення у покупця права на формування відповідних сум податкових вигод (витрат та податкового кредиту) виникають за наявності сукупності таких обставин та підстав, зокрема: фактичного (реального) здійснення оподатковуваних операцій та їх документального підтвердження сукупністю юридично значимих (дійсних) первинних та інших документів, які зазвичай супроводжують операції певного виду; наявності у сторін спеціальної податкової правосуб`єктності та належним чином складеної податкової накладної; ділової мети, розумних економічних причин для здійснення операції й подальшого використання придбаного товару (робіт, послуг) у межах господарської діяльності платника.
Слід також зазначити, що товариством під час перевірки було надано контролюючому органу: рішення власника від 15.03.2023, Договір поставки №ВДиА-0002/090 від 31.03.2023, додаткову угоду від 19.06.2023, видаткову накладну Авто №ВДиРА-000654 від 23.06.2023, актом приймання-передачі б/н від 23.06.2023, акт огляду реалізованого транспортного засобу №4853/23/000631 від 23.06.2023, платіжні інструкції №176 від 31.03.2023, №225 від 22.06.2023, наказ №2 від 26.06.2023 «Про закріплення службового автомобіля за водієм», наказ №12 від 27.06.2023 «Про введення в експлуатацію основного засобу», акт приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів №ІГ00-000002 від 27.06.2023.
Враховуючи наведене вище, Позивачем було надано достатню кількість належних та допустимих доказів використання автомобіля у господарській діяльності, правомірно було сформовано податковий кредит на загальну суму 232 079,83 грн. а тому у Відповідача були відсутні підстави для винесення податкового повідомлення - рішення від 04 жовтня 2023 року форми "В3" №9657/ж10/25-01-07-00, отже, таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Як зазначено в Акті, в ході перевірки декларації з ПДВ за травень 2023 року встановлено, що у рядку 16.3 колонка Б: «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу відображено показник у розмірі 213 406 грн та збільшено значення від`ємного значення на підставі документу від 20.02.2023 №9029699908, а саме податкової декларації з податку на додану вартість за січень 2023 року».
Згідно аналізу даних ІТС «Податковий блок» зазначене податкове повідомлення- рішення та/або уточнюючий розрахунок від 20.02.2023 №9029699908 на загальну суму 213 406 грн не формувалось та не узгоджувалось.
Тому ТОВ «Керніг» в порушення п.9 розд. ІІ, п.п. 5 п.4 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 завищено від`ємне значення минулих періодів по рядку 16.3 декларації за травень 2023 року на суму 213 406 грн.
Однак, з такими висновками податкового органу неможливо погодитись з огляду на наступне.
Так, на підставі наказу Головного управління ДПС у Чернігівській області від 21.03.2023 №576-п, контролюючим органом було проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «Керніг» щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень у податковій декларації з податку на додану вартість від 20.02.2023 №9029699908 від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, про що 14.04.2023 було складено Акт документальної позапланової виїзної перевірки №3842/ж5/25-01- 07-01-01 (надалі - Акт перевірки за січень 2023 року).
Вказаним Актом встановлено порушення Позивачем п.200.4, п. 200.7, п. 200.8 ст. 200 ПК України, в результаті чого відмовлено в отриманні бюджетного відшкодування податку на додану вартість на суму 184 183 грн та п.200.1, п. 200.4, п. 200.8 ст. 200 ПК України, абз.4, п.п.5, п.4 розділу V Наказу Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, в результаті чого завищено суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 29 223 грн.
На підставі Акту перевірки за січень 2023 року ГУ ДПС у Чернігівській області були винесені податкові повідомлення-рішення від 03.05.2023 №4733/ж10/25-01-07-00 та №4734/ж10/25-01-07-00.
Зазначені податкові повідомлення-рішення Позивачем не оскаржувались та були виконані належним чином. Зокрема, в податковій декларації з податку на додану вартість за травень 2023 року враховано завищене від`ємне значення минулих періодів на суму 213 406 грн та відображено вказану суму у рядку 16.3 податкової декларації зі знаком «+».
Однак, під час перевірки за червень 2023 року податковим органом знову визначено те саме порушення, оскільки декларація з ПДВ за травень 2023 року не містить вказівки про дату та номер податкового повідомлення-рішення.
Дійсно, п.п. 5 п.5 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21 у разі заповнення рядка 16.3 обов`язковим є заповнення таблиці «Збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючого розрахунку».
Під час заповнення декларації з ПДВ за травень 2023 року ТОВ «Керніг» було заповнено таблицю «Збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу на підставі податкового повідомлення-рішення та/або уточнюючого розрахунку», проте замість номерів податкових повідомлень-рішень товариством у декларації за травень 2023 було вказано податкову декларацію №9029699908 від 20.02.2023.
Таким чином, повторне притягнення Позивача до відповідальності за завищене від`ємне значення минулих періодів по рядку 16.3 декларації за травень 2023 року на суму 213 406 грн лише за те, що у вказаній декларації зазначено не номер податкових повідомлень-рішень, а номер попередньої декларації, є надмірним формалізмом та порушує принцип «превалювання сутності над формою».
Також в ході перевірки встановлено, що ТОВ «Керніг» не зареєстровано податкову накладну та не нараховано податкові зобов`язання з податку на додану вартість у зв`язку з реалізацією транспортного засобу BMW на загальну суму ПДВ 24 027,97 грн у червні 2023 року; не зменшено розмір від`ємного значення за результатами документальної позапланової перевірки за січень 2023 року згідно узгодженого ППР від 03.05.2023 №4734/ж10/25-01-07-00 за формою «В4» на суму 29 223 грн; не зменшено розмір від`ємного значення за результатами документальної позапланової перевірки за лютий 2023 згідно узгодженого ППР від 22.05.2023 №5438/ж10/25-01-07- 00 за формою В4 на суму 5 863 грн; неправомірно відображено суму податкового кредиту, а саме ряд. 16.3 колонка Б «Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду: збільшено/зменшено залишок від`ємного значення за результатами перевірки контролюючого органу» в розмірі 213 406 грн, що призвело до завищення задекларованої суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість на загальну суму 184 183 грн.
Згідно акту документальної позапланової виїзної перевірки від 14.04.2023 №3842/ ж5/25-01-07-01-01 ТОВ «Керніг» з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за січень 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 29 223 грн та відмовлено в отримання бюджетного відшкодування податку на додану вартість на суму 184 183 грн, за результатами якої складено відповідні ППР від 03.05.2023 №4733/ж10/25-01-07-00 та №4734/ж10/25-01-07-00.
В подальшому, актом документальної позапланової виїзної перевірки від 04.05.2023 №4585/ж5/25-01-07-01-01 ТОВ «Керніг» з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за лютий 2023 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, встановлено завищення суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду на суму 5 863 грн, за результатами якої винесено відповідну ППР від 22.05.2023 №5438/ж10/25-01-07-00.
Під час перевірки, при аналізі поданої податкової звітності ПДВ за травень 2023 року встановлено, що Товариством у рядку 16.3 не відображено зменшення значення суми від`ємного значення згідно узгодженого ППР від 03.05.2023 №4734/ж10/25-01-07-00 на суму 2223 грн та узгодженого ППР від 22.05.2023 №5438/ж10/25-01-07-00 на суму 5 863 грн.
Виявлені контролюючим органом вказані порушення податкового законодавства були усунуті Позивачем шляхом подання 19.09.2023 уточнюючих розрахунків податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок за травень 2023 року та червень 2023 року.
Таким чином, на момент винесення ГУ ДПС у Чернігівській області ППР від 04.10.2023 № 9656/ж10/25-01-07-00 та №9658/ж10/25-01-07-00 Товариством були виконані визначені в них зобов`язання.
Зі змісту пункту 50.1 статті 50 ПК України вбачається, що, якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період або подає у наступних податкових періодах уточнюючу декларацію внаслідок виконання вимог пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
При цьому, пункт 50.2 статті 50 ПК України містить наступне застереження -платник податків під час проведення документальних планових та позапланових перевірок не має права подавати уточнюючі розрахунки до поданих ним раніше податкових декларацій за будь-який звітний (податковий) період з відповідного податку і збору, який перевіряється контролюючим органом. Це правило не поширюється на випадки, встановлені статтею 177 цього Кодексу.
Системний аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що платник податків може скористатися своїм правом на виправлення значень податкових зобов`язань у разі самостійного виявлення помилки шляхом відображення відповідних сум в податковій декларації за звітний податковий період або внесення змін до податкової звітності у порядку, визначеному статтею 50 ПК України.
Встановлене пунктом 50.2 статті 50 ПК України обмеження стосується виключно подання уточнюючого розрахунку та виключно в період здійснення контрольного заходу (документальної планової та позапланової перевірки). При цьому норми ПК України не визначають, що уточнюючі розрахунки неможливо подати і після проведення перевірки.
Можливість уточнення показників податкової звітності за періоди, які вже перевірено контролюючим органом, передбачена пунктом 50.3 статті 50 ПК України, згідно з яким у разі якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, або не подає уточнюючий розрахунок протягом 20 робочих днів після дати складення довідки про проведення електронної перевірки, якою встановлено порушення податкового законодавства, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період.
Таким чином, платник податків може скористатись правом подання уточнюючого розрахунку у період після проведення перевірки і до прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення за наслідками такої перевірки, а контролюючий орган, приймаючи у такому випадку відповідне податкове повідомлення-рішення за наслідками перевірки, повинен встановити дійсний обов`язок платника зі сплати податку з урахуванням даних уточнюючого розрахунку.
Аналогічне правозастосування в частині можливості подання уточнюючих розрахунків після проведення перевірки і до прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення, викладене і в постановах Верховного Суду від 19 вересня 2019 року у справі №815/4013/14, від 21 серпня 2019 року у справі №805/4187/16-а, від 24 лютого 2020 року у справі №440/4443/18, від 30 вересня 2020 року у справі 826/8894/18.
Отже, враховуючи, що ТОВ «Керніг» було подано уточнюючі розрахунки (19.09.2023) у період після проведення перевірки (01.09.2023) і до прийняття контролюючим органом ППР (04.10.2023), то податкові повідомлення-рішення № 9656/ж10/25-01-07-00 та №9658/ж10/25-01-07-00 від 04.10.2023 підлягають скасуванню.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При вказаних обставинах суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість своїх дій та рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, позов підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Керніг» (вул. Святомиколаївська, 34, м. Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000) до Головного управління ДПС у Чернігівській області (вул. Реміснича, 11, м.Чернігів,Чернігівська обл., Чернігівський р-н,14000) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення від 04.10.2023 № 9656/Ж10/25-01-07-00, №9657/ж10/25-01-07-00, №9658/ж10/25-01-07-00.
Стягнути за рахунок бюджнтних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Керніг» судові витрати в розмірі 34 052,00 грн. (8052,00 грн. - судовий збір + 26000,00 грн. - правнича допомога).
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення виготовлено 22 листопада 2023 року.
Суддя Сергій КЛОПОТ
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2023 |
Оприлюднено | 24.11.2023 |
Номер документу | 115109355 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Сергій КЛОПОТ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні