Рішення
від 14.11.2023 по справі 924/736/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"14" листопада 2023 р. Справа №924/736/23

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Мізику М.А., розглянувши матеріали справи

за позовом виконувача обов`язків керівника Хмельницької окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Продцентр", с. Гнатівці Хмельницького району

про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 09.08.2007 №286, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТОВ "Продцентр", який 05.11.2007 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040774300332, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції:

"Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельних" ділянок, і становить 44069,70 грн (сорок чотири тисячі шістдесят дев`ять гривень сімдесят копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Лісовогринівецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, в сумі 3672,47 грн.

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

від прокуратури: О.П. Веселовська

Рішення виноситься 14.11.2023р., оскільки в судовому засіданні оголошувалась перерва.

У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: виконувач обов`язків керівника Хмельницької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Продцентр", с. Гнатівці Хмельницького району про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 09.08.2007 №286, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТОВ "Продцентр", який 05.11.2007 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040774300332, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельних" ділянок, і становить 44069,70 грн (сорок чотири тисячі шістдесят дев`ять гривень сімдесят копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Лісовогринівецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, в сумі 3672,47 грн.

В обґрунтування позову посилається на те, що з урахуванням змін, внесених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №605 від 18.12.2018 до наказу від 23.05.2017 №262, середня вартість 1 га ріллі по Хмельницькій області станом на 01.01.2023 становить 30477 грн., а тому загальна вартість орендованих за договором №286 відповідачем земельних ділянок загальною площею 24,1 га становить 734495,70 грн.

Як зауважив прокурор, з урахуванням встановленого договором розміру орендної плати, що становить 6% від нормативної грошової оцінки, розмір орендної плати, яку мало б сплачувати ТОВ "Продцентр" за користування земельними ділянками загальною площею 24,1 га, виходячи із положень Податкового кодексу України становить 44069,70 грн на рік (30477 грн х 24,1 га /100% х 6%). Як наслідок, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 35861,50 грн, що становить різницю між розрахунком орендної плати із застосуванням середньої вартості 1 га ріллі по області та фактично сплачуваної орендарем орендної плати в рік.

Прокурор в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представник позивача в судове засідання не з`явився.

Відповідач ні в підготовче судове засідання, ні під час розгляду справи по суті, свого представника не направляв.

Копії ухвал суду направлялись на адресу відповідача (с. Гнатівці, Хмельницький район, 31324) та повертались на адресу суд з відміткою поштового зв`язку "адресат відсутній".

Судом враховується, що положеннями пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 04.11.1950, ратифікованої Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 №475/97-ВР) встановлено право кожного на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

При цьому, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема, "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження. Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З огляду на практику Європейського суду з прав людини, критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника.

При цьому, відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, третіх осіб, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

В свою чергу, обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України").

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини щодо тлумачення положення "розумний строк" вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ. Критеріями оцінки розумності строку є, зокрема, складність справи та поведінка заявників.

Частинами ч. ч. 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

При цьому, суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у рішенні від 03.04.2008р. у справі "Пономарьов проти України", згідно з якою сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження.

Ст. 202 ГПК України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Враховуючи розумність строків розгляду судового спору, справа розглядається за наявними матеріалами відповідно до приписів ч. 9 ст.165 та ч. 2 ст. 178 ГПК України.

Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступні обставини.

Розпорядженням голови Хмельницької районної державної адміністрації від 05.06.2007р. №629/07-р, ТОВ "Продцентр" передано в оренду земельні ділянки водного фонду загальною площею 24,1 га (ділянка №1 - площею 17,25 га; ділянка №2 - площею 5,21 га, ділянка №3 - площею 1,64 га) строком на двадцять років, які розташовані за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради (бувшої Гнатовецької сільської ради) Хмельницького району для рибогосподарських потреб.

09.08.2007р. між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТОВ "Продцентр" укладено договір оренди земельних ділянок водного фонду №286 загальною площею 24,1 га, з них: Ділянка № 1 - 17,25 га, з них: під гідротехнічними спорудами - 0,77 га, під водою - 16,48 га; Ділянка № 2 - 5,21 га, з них: під гідротехнічними спорудами - 0,14 га, під ставками - 5,07 га; Ділянка № 3 - 1,64 га, з них: під гідротехнічними спорудами - 0,11 га, під ставками - 1,53 га.

Згідно з п. 2 Договору, нормативна грошова оцінка земельних ділянок становить 109083,00 грн.

Абзацом 1 п. 3.3 Договору встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 5454,15 грн за рік, шляхом внесення на поточний рахунок Гнатовецької сільської ради.

Відповідно до абз. 6 п. 3.3 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно та у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміна розмірів ставки земельного податку; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно п. 8 Договору сторони погоджуються, що спірні питання, які виникають з цього договору, мають вирішуватися шляхом переговорів або у суді.

Договір зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.11.2007 за №040774300332.

У відповідності до акту від 09.08.2007р. Хмельницькою районною державною адміністрацією передано ТОВ "Продцентр" земельні ділянки загальною площею 24,1 га.

30.01.2009 між Хмельницькою РДА та ТОВ "Продцентр" укладено додаткову угоду №26 до Договору №286, якою внесені зміни до абз. 2 п. 2 Договору №374, а саме: нормативна грошова оцінка земельних ділянок складає 129182,19 грн. Також внесені зміни до абз. 1,2 п. 3.3 Договору №286, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки і становить 7750,93 грн за рік, шляхом внесення на поточний рахунок Гнатовецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно в сумі 645,91 грн.

12.02.2010р. між Хмельницькою РДА та ТОВ "Продцентр" укладено додаткову угоду №51 до Договору №286. Додатковою угодою внесені зміни до абз: 1, 2 п. 3.3 Договору №286, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки і становить 8208,24 грн за рік, шляхом внесення на поточний рахунок Гнатовецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно в сумі 684,02 грн.

Хмельницькою окружною прокуратурою 30.06.2021 за №50-2673 вих-21, 07.07.2022 за №50-3739 вих-22, 07.11.2022 за №50-6354 вих-22, до Лісовогринівецької сільської ради направлені листи щодо вжиття заходів реагування з метою приведення розміру орендної плати до вимог законодавства у договорі оренди земельних ділянок №286 від 09.08.2007р.

Лісовогринівецька сільська рада у листах від 12.07.2021 №956 та від 21.10.2022 №1198, адресованих ТОВ "Продцентр", зазначала про необхідність внесення змін до вказаного договору оренди земельних ділянок №286 від 09.08.2007р. для приведення розміру орендної плати у ньому у відповідність до вимог законодавства.

У листі архівного відділу Хмельницької районної військової адміністрації від 05.01.2023р. №01-33/2023-03 повідомлено Хмельницьку окружну прокуратуру, що в протоколах сесій Хмельницької районної ради за період з січня 2006 по липень 2006 року та з січня 2007 по серпень 2007 року рішення про затвердження технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які використовують суб`єкти господарювання на підставі договорів оренди №286 від 09.08.2007 та №217 від 13.07.2006, не значаться.

Аналізуючи надані докази та пояснення представників сторін, оцінюючи їх у сукупності, суд приймає до уваги наступне.

Згідно ч.3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).

Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу.

Звертаючись до відповідного суб`єкта владних повноважень до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду від 26.05.2020р. у справі № 912/2385/18.

У даній справі виконувач обов`язків керівника Хмельницької окружної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Продцентр", с. Гнатівці Хмельницького району про внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 09.08.2007 №286, оскільки Лісовогринівецька сільська рада не вживала заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.

Суд враховує, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», що набрав чинності 27.05.2021р., повноваження в частині розпорядження землями та здійснення державного контролю за законністю їх надання та використання від органів державної влади передані до органів місцевого самоврядування.

У відповідності до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено п.24, відповідно до якого, з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021р.) землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Отже, повноваження власника земель усіх категорій (у тому числі сільськогосподарського призначення, водного фонду, промисловості тощо), що розташовані за межами населених пунктів, окрім визначених п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, належать органам місцевого самоврядування.

Відповідно органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Лісовогринівецька сільська рада Хмельницького району, до складу якої з 01.12.2015р. увійшла Гнатовецька сільська рада.

Суд встановив, що прокурор неодноразово направляв на адресу позивача листи, у яких просив надати інформацію про вжиті заходи щодо приведення до законодавчо встановленого розміру орендної плати у договорі оренди землі, укладеного з відповідачем, так Хмельницькою окружною прокуратурою 30.06.2021 за №50-2673 вих-21, 07.07.2022 за №50-3739 вих-22, 07.11.2022 за №50-6354 вих-22, до Лісовогринівецької сільської ради направлені листи щодо вжиття заходів реагування з метою приведення розміру орендної плати до вимог законодавства у договорі оренди земельних ділянок №286 від 09.08.2007р.

Оскільки Лісовогринівецька сільська рада протягом розумного строку самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, то 21.06.2023р. керівник Хмельницької окружної прокуратури листом повідомила Лісовогринівецьку сільську раду про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в особі Лісовогринівецької сільської ради та пред`явила до господарського суду Хмельницької області позов про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, то суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Лісовогринівецької сільської ради.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Судом встановлено, що розпорядженням голови Хмельницької районної державної адміністрації від 05.06.2007р. №629/07-р, ТОВ "Продцентр" передано в оренду земельні ділянки водного фонду загальною площею 24,1 га (ділянка №1 - площею 17,25 га; ділянка №2 - площею 5,21 га, ділянка №3 - площею 1,64 га) строком на двадцять років, які розташовані за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради (бувшої Гнатовецької сільської ради) Хмельницького району для рибогосподарських потреб.

В свою чергу, 09.08.2007р. між Хмельницькою районною державною адміністрацією та ТОВ "Продцентр" укладено договір оренди земельних ділянок водного фонду №286 загальною площею 24,1 га.

В подальшому, 12.02.2010р. між Хмельницькою РДА та ТОВ "Продцентр" укладено додаткову угоду №51 до Договору №286, якою внесені зміни до абз: 1, 2 п. 3.3 Договору №286, а саме орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки і становить 8208,24 грн за рік.

Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно ч.3 ст.201 Земельного кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначається у договорі.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 288.4 Податкового кодексу України, встановлено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди (п. 288.5 ст.288 Податкового кодексу України).

Разом із тим, пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Згідно статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років.

У листі архівного відділу Хмельницької районної військової адміністрації від 05.01.2023р. №01-33/2023-03 повідомлено Хмельницьку окружну прокуратуру, що в протоколах сесій Хмельницької районної ради за період з січня 2006 по липень 2006 року та з січня 2007 по серпень 2007 року рішення про затвердження технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які використовують суб`єкти господарювання на підставі договору оренди №286 від 09.08.2007р. не значаться.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, у матеріалах справи витяг із нормативної грошової оцінки земельної ділянки разом із розрахунком розміру орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки відсутній.

Станом на дату подачі позову та на час розгляду справи вбачається факт порушень законодавства при сплаті орендної плати за договором оренди земельної ділянки та користуванні нею відповідачем, зокрема, в зв`язку з невідповідністю умов договору вимогам Податкового кодексу України, внаслідок чого істотно занижується орендна плата за використання землі, що призводить до ненадходження коштів до місцевого бюджету.

Згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства № 605 від 18 грудня 2018 р. внесено зміни до додатка 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23 травня 2017 року № 262, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31 травня 2017 року за № 679/30547, виклавши його у новій редакції, зокрема, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Хмельницькій області становить 30477,00 грн. Вказано, що нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі визначено станом на 01 січня 2018 року.

Оскільки нормативну грошову оцінку на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, розташовану за межами населених пунктів не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по області приймається згідно з додатком 1 Порядку та становить 30477 грн.

В свою чергу, Наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України № 262 від 23.05.2017р. втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 716 від 04.04.2023р.

Однак, втрата чинності наказу 04.04.2023р. не впливає на проведену державою в особі Міністерства аграрної політики та продовольства України оцінку одиниці площі ріллі по області станом на 01 січня 2018 року.

Беручи до уваги встановлений договором розмір орендної плати, який складає 6% від нормативної грошової оцінки, розмір орендної плати, яку мав би сплачувати відповідач за користування земельними ділянками загальною площею 24,1 га, виходячи із положень Податкового кодексу України становить 44069,70 грн. на рік (24,1 *30477 грн. * 6%).

Враховуючи, що нормативну грошову оцінку на спірну земельну ділянку не проведено, то нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі з 01 січня 2018 року становила 30477 грн., а загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки, переданої відповідачу - 734495,70 грн.

Відповідно, до місцевого бюджету щорічно не надходить орендна плата у розмірі 35861,50 грн., що є різницею між фактично сплачуваної орендарем орендної плати в рік та розрахунком орендної плати із застосуванням середньої вартості 1 га ріллі по області.

Судом враховується, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Таким чином, ненадходження коштів зі сплати орендної плати, надходження їх несвоєчасно та не в повному розмірі призводить до спричинення шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави та економічної безпеки держави в цілому.

З огляду на викладене, розмір орендної плати у договорі оренди земельної ділянки від 09.08.2007р. підлягає приведенню у відповідність вимогам Податкового кодексу України шляхом внесення змін до його положень щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки з метою встановлення розміру орендної плати відповідно до вимог законодавства.

Судом враховується, що сторони у додатковій угоді №51 від 12.02.2010р. до договору №286 погодили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі №635/4233/19 викладено висновок про те, що з аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі", вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у випадках, встановлених договором або законом.

У пункті 11.1 договору оренди сторони передбачили можливість перегляду розміру орендної плати щорічно та у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміна розмірів ставки земельного податку; підвищення цін, тарифів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.

Як вже зазначалось, Лісовогринівецька сільська рада у листах від 12.07.2021 №956 та від 21.10.2022 №1198, адресованих ТОВ "Продцентр", просила внести зміни до договору оренди земельних ділянок №286 від 09.08.2007р. для приведення розміру орендної плати у ньому у відповідність до вимог законодавства.

Встановивши, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, внаслідок зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки суд дійшов висновку про можливість внесення в судовому порядку змін до договору оренди №286 від 09.08.2007р., укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та TOB "Продцентр", який 05.11.2007 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040774300332, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельних ділянок, і становить 44069,70 грн (сорок чотири тисячі шістдесят дев`ять гривень сімдесят копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Лісовогринівецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, в сумі 3672,47 грн.". Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.

Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди земельних ділянок від 09.08.2007 №286, укладеного між Хмельницькою районною державною адміністрацією та TOB "Продцентр", який 05.11.2007 зареєстровано у Хмельницькому районному відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" за №040774300332, виклавши абзаци 1 та 2 пункту п. 3.3 "Орендна плата" Договору у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовому вигляді у розмірі 6% нормативної грошової оцінки земельних ділянок, і становить 44069,70 грн (сорок чотири тисячі шістдесят дев`ять гривень сімдесят копійок) на рік, шляхом внесення на поточний рахунок Лісовогринівецької сільської ради. Періодичність внесення орендної плати - щомісячно, протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, в сумі 3672,47 грн.".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Продцентр" (с. Гнатівці, Хмельницький район, 31324, код 23827328) на користь Хмельницької обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м.Київ, МФО 820172, розрахунковий рахунок UA 188201720343120002000002814, код класифікації видатків бюджету 2800) 2684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Повний текст складено 23.11.2023р.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).

Суддя В.В. Димбовський

Віддрук. 5 прим.:

1- в справу,

2- Хмельницькій окружній прокуратурі (khm_oprok@khmel.gp. gov.ua),

3- Хмельницькій обласній прокуратурі (sekretariat@khmel.gp.gov.ua),

4- позивачу (вул. Центральна, 4, с. Лісові Гринівці, Хмельницький район, 31340 ; Lisovi_rada@ukr. net) простим,

5- відповідачу (с. Гнатівці, Хмельницький район, 31324) - рек.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення14.11.2023
Оприлюднено24.11.2023
Номер документу115126541
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/736/23

Рішення від 14.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 07.11.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 18.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 06.10.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 19.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 09.08.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Димбовський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні