Справа № 944/4911/23
Провадження №2/944/1127/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23.11.2023 рокум.Яворів
Яворівський районний суд Львівської області в складі:
головуючого судді - Колтуна Ю.М.
з участю секретаря судового засідання Романик Н.Я.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в у м.Яворові за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», Львівської державної лісовпорядної експедиції, третя особа Обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Галсільліс», про визнання недійсними планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування,
встановив:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , в інтересах яких діє адвокат Соляник Р.А., звернулися до суду з позовом до Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», Львівської державної лісовпорядної експедиції та третьої особи без самостійних вимог обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс» про визнання недійсними планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування та зобов`язання внести зміни до картографічних та атрибутивних матеріалів лісовпорядкування.
В обґрунтування позовних вимог позивачі покликаються на те, що на території Рясне-Руської сільської ради у 2017 році їм у порядку безоплатного відведення із земель сільськогосподарського призначення надано земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства. Зокрема зазначають, що територію Рясне-Руської сільської ради сформовано проектом формування території Рясне-Руської сільської ради від 1992 року, згодом стосовно території сільської ради розроблено проект роздержавлення та приватизації земель СС «Хлібодар» Рясне-руської сільської ради народних депутатів Яворівського району Львівської області від 1994 року. Згідно з картографічних матеріалів зазначених проектів, земельні ділянки позивачів віднесено до земель сільськогосподарського призначення.
Зокрема, зазначеними проектами сформовано землі лісового фонду, які рішенням Львівської обласної ради від 28.12.2000 надано у постійне користування дочірнім підприємствам ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства. У подальшому на підставі вказаного рішення Львівської обласної ради розроблено технічну документацію з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області від 2004 року якою визначено зовнішні межі земель лісу наданих у постійне користування на території Рясне-Руської сільської ради. Стверджують, що згідно картографічних матеріалів технічної документації, земельні ділянки повивачів не накладаються на землі лісового фонду.
На підтвердження доводів стосовно відсутності накладення земельних ділянок позивачів на землі лісового фонду, відсутності віднесення земельних ділянок позивачів до земель лісового фонду посилаються на висновок судового експерта Закарпатського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України Матьовки С.І. від 24.03.2023 №596-Е та схеми розроблені сертифікованою землевпорядною організацією ТзОВ «Західземлепроект».
Зазначають, що згідно матеріалів лісовпорядкування території Рясне-Руської сільської ради Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс», які виготовлені Державною лісовпорядною експедицією у 2011 році, земельні ділянки позивачів віднесено до земель лісогосподарського призначення, а саме квартал №36 Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» (Івано-Франківське лісництво Львівської області). Посилаючись на п.5 Перехідних положень Лісового кодексу України, стверджують про порушення їх права власності на земельні ділянки надані у порядку безоплатного відведення.
Ухвалою судді Яворівського районного суду Львівської області від 14.08.2023 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання.
06.09.2023 ухвалою Яворівського районного суду Львівської області було закрито підготовче провадження та призначено цивільну справу до судового розгляду по суті.
Позивачі в судове засіданні не з`явилися, представник позивачів адвокат Р.Соляник на електронну адресу суду подав клопотання про проведення розгляду даної справи без його участі.
Представники відповідачів Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» та Львівської державної лісовпорядної експедиції у підготовче судове засідання не з`явилися, відповідача про розгляд справи повідомлені належним чином. Від представника Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» В.Лапіна та представника Львівської державної лісовпорядної експедиції Р.Піпи на адресу суду надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності, заперечень та доказів на їх підтвердження не надали.
Також представником третьої особи Обласного комунального спеціалізованого лісогосподарського підприємства «Галсільліс» І.Підгорецьким на адресу суду скеровано заяву про розгляд справи без участі третьої особи, заперечень по справі та доказів на їх підтвердження не надав.
Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею (ч.1 ст. 223 ЦПК України).
За таких обставин судом постановлено розглядати справу за відсутності сторін, на підставі наявних матеріалів справи.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до ч. 2 ст. 247 ЦПК України у зв`язку з неявкою у судове засідання учасників справи.
Оскільки у судове засідання 13.11.2023 не з`явились всі учасники справи, датою ухвалення рішення, у відповідності до положень ч.5 ст.268 ЦПК України, є дата складення повного судового рішення.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутись до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що рішенням Яворівської районної ради народних депутатів «Про затвердження проекту роздержавлення і приватизації земель С.С. «Хлібодар» Рясне-Руської сільської ради» від 1994 року затверджено проект роздержавлення і приватизації земель Рясне-Руської сільської ради. Пунктом другим даного рішення зобов`язано Рясне-Руську сільську Раду народних депутатів керуватись даним проектом при вирішенні земельних питань на своїй території.
Рішенням Львівської обласної ради від 28.12.2000 року №409 «Про внесення змін до рішень Львівської обласної ради від 27 червня 2000 року №318 «Про відведення земель» від 27 червня 2000 року №336 «Про внесення змін до рішення Львівської обласної Ради народних депутатів від 11 травня 1995 року № 60 «Про відведення земель» та від 2 листопада 2000 року №366 «Про відведення земель ДЛГП ЛГП «Галсільліс» затверджено проекти відведення земельних ділянок та надано їх дочірнім підприємствам ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства. Зокрема, пунктом третім внесено зміни у п.1 рішення Львівської обласної ради від 2 листопада 2000 року №366 «Про відведення земель ДЛГП ЛГП «Галсільліс» та надано Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству ЛГП «Галсільліс» 10396,5 га земель у постійне землекористування для ведення лісового господарства. Додатком №3 до зазначеного рішення визначено перелік сільських рад на території яких надаються землі. Зокрема, Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству ДЛГП ЛГП «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради надано 129 га.
Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації «Про затвердження технічної документації з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському ДЛГП ЛГП «Галсільліс» на території Яворівського району» від 17 лютого 2006 року №136 затверджено технічну документацію з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству ЛГП «Галсільліс» на території, зокрема, Рясне-Руської сільської ради. Згідно з додатку до зазначеного розпорядження площа земель для ведення лісового господарства на території Рясне-Руської сільської ради становить 129,2403 га.
Державною лісовпорядною експедицією у 2011 році проведено базове лісовпорядкування території Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс». Підставою проведення були укладені договори на проведення відповідних робіт в результаті яких виготовлено планово-картографічні матеріали лісовпорядкування, зокрема, планшет №13 кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс».
У той же час, Рясне-Руською сільською радою надано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку кадастровий №4625887500:04:002:0846 (запис про право власності у ДРРПНМ №24317320), ОСОБА_2 (прізвище змінено із ОСОБА_9 ) земельну ділянку кадастровий №4625887500:04:002:1297 (запис про право власності у ДРРПНМ №33730712), ОСОБА_8 земельну ділянку кадастровий №4625887500:04:002:1289 (запис про право власності у ДРРПНМ №26519423), ОСОБА_4 земельну ділянку кадастровий №4625887500:04:002:1298 (запис про право власності у ДРРПНМ №26274793), ОСОБА_5 земельна ділянка кадастровий № 4625887500:04:002:0815 (запис про право власності у ДРРПНМ №32695031), ОСОБА_6 земельна ділянка кадастровий №4625887500:04:002:1288 (запис про право власності у ДРРПНМ №24045016), ОСОБА_10 земельну ділянку кадастровий №4625887500:04:002:1290, яку відчужено 07.06.2023р. позивачу 7, ОСОБА_7 , (запис про право власності у ДРРПНМ №50543289).
Позивачі вважають, що накладення на надані їм Рясне-Руською сільською радою земельні ділянки земель, які відображені у планшеті №13 кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» порушує їх право власності, у зв`язку із чим звернулися з даним позовом у суд.
Згідно з п.5 Лісового кодексу України, до здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинностіЗемельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Як установлено судом, Яворівському ДЛГП ЛГП «Галсільліс» надано у постійне користування землі для ведення лісового господарства рішенням ЛОР від 28.12.2000 №409, тобто до набрання чинності Земельним кодексом України від 2001 року. Крім того, учасниками справи не надано документів, що підтверджували б видачу державного акту та державну реєстрацію права постійного користування на раніше надані землі.
Таким чином, матеріалами лісовпорядкування кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» підтверджується право постійного користування на землі, які відображені у таких планово-картографічних матеріалах.
До матеріалів справи долучено висновок експерта Закарпатського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України Матьовки Є.І. від 24.03.2023 №596-Е, відповідно до якого проведено експертне дослідження на вирішення якого поставлено питання, зокрема, про накладення земельних ділянок з кадастровими номерами 4625887500:04:002:0815 ( ОСОБА_5 ), 4625887500:04:002:1298 ( ОСОБА_4 ), 4625887500:04:002:0846 ( ОСОБА_1 ), 4625887500:04:002:1297 ( ОСОБА_9 ) та 4625887500:04:002:1289 ( ОСОБА_8 ) на землі межі яких визначено матеріалами базового лісовпорядкування території Яворівського дочірнього ЛГ підприємства «Галсільліс» від 2011 року, виготовленими Львівською державною лісовпорядною експедицією.
Згідно з проведеного дослідження експертом встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 4625887500:04:002:0815 ( ОСОБА_5 ), 4625887500:04:002:1298 ( ОСОБА_4 ), 4625887500:04:002:0846 ( ОСОБА_1 ), 4625887500:04:002:1297 ( ОСОБА_9 ) та 4625887500:04:002:1289 ( ОСОБА_8 ) за наявними координатами, накладаються на землі лісогосподарського призначення кварталу 36 виділу 17 та 21, межі яких визначені матеріалами базового лісовпорядкування території Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 2011 року, виготовленими Львівською державною лісовпорядною експедицією.
Крім того, інженером-геодезистом ОСОБА_11 (кваліфікаційний сертифікат №014433 від 10.10.2019) проведено співставлення меж оцифрованих матеріалів лісовпорядкування території Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 2011 року та земельних ділянок кадастровий номер 4625887500:04:002:1288 ( ОСОБА_6 ), 4625887500:04:002:1290 ( ОСОБА_7 ). Згідно з листа ТзОВ «Західземлепроект» від 25.07.2023, виявлено накладення земель виділу 17 та 21 кварталу 36 Івано-Франківського лісництва на зазначені вище земельні ділянки.
Водночас, слід звернути увагу, що доказів скасування рішень Рясне-Руської сільської ради про надання у власність позивачів у порядку безоплатного відведення земельних ділянок суду надано не було, що дає суду підстави вважати вказані рішення чинними на час розгляду справи.
З огляду на викладене, планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» підтверджується право постійного користування на земельні ділянки позивачів.
Судом встановлено, що згідно відомостей відділу №7 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області викладених у листі від 10.07.2023 № 32-13-0.97-2025/15-23 територію Рясне-Руської сільської ради сформовано проектом формування території Рясне-Руської сільської ради від 1992 року. Оцифрована графічна частина вказаного проекту застосовується землевпорядними організаціями при формуванні земельних ділянок та розробленні технічної документації із землеустрою щодо відповідної території. Зазначеним проектом формування здійснено розподіл земель за категоріями на території Рясне-Руської сільської ради.
Із дослідженого судом висновку експерта Закарпатського відділення Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України Матьовки Є.І. від 24.03.2023 №596-Е убачається, що експертом проведено накладення земельних ділянок позивачів відносно оцифрованих матеріалів проекту формування території Рясне-Руської сільської ради. Встановлено, що земельні ділянки розташовані в межах населеного пункту с.Рясне-Руської сільської ради, землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сінокіс. Із наявного у Висновку зображення № 6 «Місце розташування досліджуваних земельних ділянок на графічній частині проекту формування території Рясне-Руської сільської ради» убачається примикання земельних ділянок позивачів до земель лісового фонду позначених умовними знаками.
Також до матеріалів справи долучено проведене інженером-геодезистом ОСОБА_11 (кваліфікаційний сертифікат №014433 від 10.10.2019) накладення координат поворотних точок земельних ділянок позивачів на оцифровані графічні матеріали проекту формування території Рясне-Руської сільської ради. Із дослідженого судом графічного матеріалу «Викопіювання з проекту формування Рясне-Руської сільської ради» убачається відсутність накладення земельних ділянок позивачів на землі лісового фонду. Натомість, наявне примикання земельних ділянок позивачів до земель лісового фонду позначених умовними знаками.
Крім того, судом досліджено затверджений Яворівською районною радою народних депутатів Львівської області проект роздержавлення і приватизації земель СС «Хлібодар Рясне-Руської сільської Ради народних депутатів Яворівського району Львівської області від 1994 року. Установлено, що згідно з техніко-економічних показників проекту на території Рясне-Руської сільської ради сформовано 129,5 га земель лісового фонду. У складі проекту наявна графічна частина.
Також судом досліджено лист відділу №7 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Львівській області від 31.01.2023 №892/427-23-0.97 відповідно до якого згідно з оцифрованих даних описаного вище проекту роздержавлення і приватизації землі села, з яких було сформовано земельні ділянки позивачів, віднесено до категорії земель сільськогосподарського призначення.
Разом з тим, інженером-геодезистом ОСОБА_11 (кваліфікаційний сертифікат №014433 від 10.10.2019р.) проведено накладення координат поворотних точок земельних ділянок позивачів на оцифровані графічні матеріали проекту роздержавлення і приватизації земель СС «Хлібодар» Рясне-Руської сільської Ради народних депутатів Яворівського району Львівської області. Із дослідженого судом графічного матеріалу «Викопіювання з проекту роздержавлення Рясне-руської сільської ради (1994р.)» убачається відсутність накладення земельних ділянок позивачів на землі лісового фонду. Натомість, наявне примикання земельних ділянок позивачів до земель лісового фонду позначених умовними знаками.
Львівською обласною радою прийнято рішення від 28.12.2000 № 409 «Про внесення змін до рішень Львівської обласної ради від 27 червня 2000 року №318 «Про відведення земель», від 27 червня 2000 року №336 «Про внесення змін до рішення Львівської обласної Ради народних депутатів від 11 травня 1995 року № 60 «Про відведення земель» та від 2 листопада 2000 року №366 «Про відведення земель ДЛГП ЛГП «Галсільліс» яким Яворівському ДЛГП ЛГП «Галсільліс» надано у постійне користування землі для ведення лісового господарства на території Яворівського району Львіської області. Додатком №3 до зазначеного рішення визначено перелік сільських рад на території яких надаються землі. Зокрема, Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству ДЛГП ЛГП «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради надано 129 га.
Тобто площа земель лісового фонду на території Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області, сформована проектом роздержавлення і приватизації земель СС «Хлібодар Рясне-Руської сільської Ради народних депутатів без змін передана Львівською обласною радою у користування лісогосподарському підприємству.
Судом також установлено, що площа наданих Львівською обласною радою земель Яворівському ДЛГП ЛГП «Галсільліс» для ведення лісового господарства у розмірі 129 га не змінилася. Жодних інших рішень про надання земель лісогосподарському підприємству у користування окрім рішення Львівської обласної ради від 28.12.2000 №409 винесено не було. Зазначене підтверджується листом Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 09.02.2023 №16.
Разом з тим, на підставі рішення Львівської обласної ради від 28.12.2000 №409 у 2004 році відділом землевпорядного проектування №3 ДП «Львівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» згідно договору №11 від 10.03.2004 укладеного із Яворівським ДЛГП ЛГП «Галсільліс» розроблено технічну документацію з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області. Зазначену документацію затверджено розпорядженням голови Яворівської районної державної адміністрації від 17.02.2006 №136.
При цьому, згідно з ст.125 Земельного кодексу України (у редакції від 01.01.2006), право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Відомості про видачу документа, що посвідчує право постійного користування земельною ділянкою та його державну реєстрацію учасниками справи не надано, у матеріалах справи такі відсутні,
Відповідно до ст. 76 ЦПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ст.89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Згідно з вимог ч.3 даної статті, суд мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи предмет позову та підстави якими позивачі обґрунтували свої вимоги, а також порядок складення зазначеної вище документації, наявність необхідних погоджень, суд вважає за необхідне дослідити та врахувати надану технічну документацію з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради Яворівського району Львівської області з метою забезпечення повного та всебічного розгляду даної справи.
Згідно із змісту технічної документації, таку виготовлено з метою встановлення зовнішніх меж землекористування Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради Яворівського району на землі надані рішенням ЛОР від 28.12.2000 №409, а саме землі на загальну площу 129,0 га.
Перед встановлення меж земель проведено її обстеження в натурі разом із представниками Яворівського дочірнього ЛГП «Галсільліс» та представником сільської ради, з якими складено відповідні акти та погоджено межі.
Крім цього, в межах виготовлення технічної документації складено кадастрові плани земельних ділянок, які погоджено з начальником районного відділу земельних ресурсів, головою сільської ради та директором Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс».
Зазначене описано у пояснювальній записці технічної документації та підтверджується наявними у такій підписами перелічених осіб.
В матеріалах технічної документації наявні кадастрові плани земельних ділянок переданих у постійне користування ДЛГП «Галсільліс» на території Рясне-Руської сільської ради та план встановлених меж вказаних земельних ділянок із зазначенням опису суміжних землекористувачів, лінійні проміри та таблицею координат поворотних точок.
На дослідження експерту Матьовці Є.І. позивачами надано зазначену технічну документацію та поставлено питання про накладення земельних ділянок позивачів на земельні ділянки сформовані зазначеною технічною документацією.
У наданому суду висновку від 24.03.2023 №596, експерт в ході проведення дослідження зазначив, що межі земельних ділянок лісу будуть прийматись за координатами поворотних точок меж земельної ділянки, визначені технічною документацією. За допомого програмного забезпечення Digitals камеральним методом проведено співставлення координат поворотних точок досліджуваних земельних ділянок та координат земель лісогосподарського призначення кварталу № 36 «Галсільліс».
Також зазначено, що в районі місця розташування земельних ділянок позивачів, є землі лісового фонду кварталу № 36 Яворівського ДЛГП «Галсільліс» в складі якого передано (знаходяться) 6 земельних ділянок, а саме: земельна ділянка кварталу 36-1 (101) площею 1,9812 га; земельна ділянка кварталу 36-2 (102) площею 46,5726 га; земельна ділянка кварталу 36-3 (103) площею 23,9976 га; земельна ділянка кварталу 36-4 (107) площею 0,6579 га; земельна ділянка кварталу 36-5 (108) площею 3,6163 га; земельна ділянка кварталу 36-6 (109) площею 2,8297 га.
В ході проведення дослідження експертом ОСОБА_12 у висновку від 24.03.2023 №596-Е встановлено, що земельні ділянки позивачів не накладаються на землі лісогосподарського призначення, межі яких визначені технічною документацією з видачі державних актів на право постійного користування землею Яворівському дочірньому лісогосподарському підприємству «Галсільліс».
Зокрема зазначено, що досліджувані земельні ділянки межують із земельними ділянками із технічної документації 36-1 (101), 36-2 (102), 36-3 (103). Звернуто увагу, що у технічній документації наявні акти обстеження та погодження меж ділянок 36-1 (101), 36-2 (102), 36-3 (103), які підписані представником Рясне-Руської сільської ради В.Мельничуком та представником Яворівського ДЛГП «Галсільліс» Г. Зінчуком.
Крім того, судовим експертом Матьовкою Є.І. у висновку від 24.03.2023 №596-Е проведено експертне дослідження з питань землеустрою, а саме досліджено відповідність розроблених проектів землеустрою та їх затвердження вимогам земельного законодавства та іншим нормативно-правовим актам в галузі землеустрою та землекористування, які були розроблені на земельні ділянки позивачів та на підставі яких позивачам було передано у власність земельні ділянки у порядку безоплатного відведення у 2017 році.
Проведеним дослідженням встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність позивачів для ведення особистого селянського господарства та їх затвердження відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.
Крім цього, позивачами долучено до матеріалів справи довідки з державної статистичної звітності (за даними 6-зем) про кількісні та якісні характеристики на земельні ділянки, згідно змісту яких землі з яких відводяться у порядку безоплатного користування земельні ділянки позивачам належать до земель сільськогосподарського призначення.
Разом з цим, надано висновки про розгляд проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Згідно відомостей викладених у висновках, земельні ділянки позивачів віднесено до категорії землі сільськогосподарського призначення, форма власності комунальна. Зазначеними висновками усі проекти землеустрою позивачів погоджено.
З`ясовані судом обставини відведення позивачам у власність земельних ділянок «поза розумним сумнівом» здійснено із земель комунальної власності, які належали до земель сільськогосподарського призначення. Зазначені обставини належним чином підтверджені доказами, які досліджені судом.
Разом з тим, згідно з листа Львівської державної лісовпорядної експедиції від 02.12.2022 №331/01-04 у 2011 році проведено базове лісовпорядкування території Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс». Підставою для проведення базового лісовпорядкування є укладені договори на проведення відповідних робіт.
Відповідно до листа Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 09.02.2023 №16, при визначення прав на землі беруться до уваги планово-картографічні матеріали лісовпорядкування Львівської державної лісовпорядної експедиції здійсненого у 2011 році.
В ході розгляду справи установлено, що в результаті проведення лісовпорядкування на території Рясне-Руської сільської ради виготовлено планшет №13 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс». Згідно з матеріалів лісовпорядкування на території Рясне-Руської сільської ради наявний 35 та 36 квартал Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс».
При цьому, як передбачено п.5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, до здійснення державної реєстрації, але не пізніше 1 січня 2027 року, державними та комунальними лісогосподарськими підприємствами, іншими державними і комунальними підприємствами та установами права постійного користування земельними ділянками лісогосподарського призначення, які надані їм у постійне користування до набрання чинностіЗемельним кодексом України, таке право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово - картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, ачастина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Судовим експертом Матьовкою Є.І. у висновку від 24.03.2023 №596-Е проведено дослідження накладення земельних ділянок позивачів на землі межі яких визначено матеріалами базового лісовпорядкування території Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 2011 року, виготовленими Львівською державною лісовпорядною експедицією.
В ході проведення співставлення координат досліджуваних земельних ділянок та меж кварталу №36 визначеного матеріалами лісовпорядкування Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» від 2011 року установлено, що земельні ділянки кадастровий номер 4625887500:04:002:1297, яка належить ОСОБА_8 та кадастровий номер 4625887500:04:002:1289, яка належить ОСОБА_4 накладаються на землі виділу 17 кварталу 36 зазначеного лісництва.
В свою чергу, земельні ділянки кадастровий номер 4625887500:04:002:0846, яка належить ОСОБА_2 (прізвище змінено із ОСОБА_9 ); кадастровий номер 4625887500:04:002:1298, яка належить ОСОБА_5 ; кадастровий номер 4625887500:04:002:0815, яка належить ОСОБА_6 накладаються на землі виділу 21 кварталу 36 Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс».
Також інженером-геодезистом ОСОБА_11 (кваліфікаційний сертифікат №014433 від 10.10.2019) проведено співставлення меж земельних ділянок кадастровий номер 4625887500:04:002:1288, яка належить ОСОБА_10 та кадастровий номер 4625887500:04:002:1290, яка належить ОСОБА_7 . В ході проведення робіт на виконання договору №100 від 05.07.2023 встановлено накладення земельних ділянок на виділи 17 та 21 кварталу №36 Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс». Долучено графічний матеріал «Схема з накладенням меж земельних ділянок на матеріали лісовпорядкування».
Враховуючи наведене вище, планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» в частині накладення, підтверджується право користування земельними ділянками позивачів.
Суд критично оцінює розроблені матеріали лісовпорядкування кварталу №36 Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» в частині накладення на земельні ділянки позивачів, оскільки планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово - картографічнихлісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.
Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5розділу VIII «Прикінцеві положення» Лісового кодексу України.
Тобто, до одержання в установленому порядку акту на право постійного користування земельними лісовими ділянками, наявність планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування може бути належним доказом на підтвердження такого права лише на раніше надані землі.
Судом установлено, що територію Рясне-Руської сільської ради сформовано проектом формування території Рясне-Руської сільської ради від 1992 року та проектом роздержавлення і приватизації земель С.С. «Хлібодар» Рясне-Руської сільської ради» від 1994р. На підставі достатніх доказів з`ясовано, що при формуванні території Рясне-Руської сільської ради землі з яких сформовано земельні ділянки позивачів віднесено до земель сільськогосподарського призначення.
Разом з цим, при формуванні території сільської ради сформовано землі лісового фонду загальною площею 129га. Зазначену площу земель на території Рясне-Руської сільської ради було передано лісогосподарському підприємству у користування рішенням Львівської обласної ради від 28.12.2000 №409.
На підставі вказаного рішення землевпорядними роботами у 2004 році визначено зовнішні межі ділянок наданих у користування та розроблено досліджену судом технічну документацію із видачі державних актів.
Судовим експертом та інженером-землевпорядником належним способом підтверджено відсутність накладення земель позивачів на землі лісового фонду.
Аналіз зазначеного дає підстави дійти висновку, що землі з яких сформовано земельні ділянки позивачів, які відображені у матеріалах лісовпорядкування кварталу №36 Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» як землі лісового фонду не були раніше надані лісогосподарському підприємству у користування, оскільки такі було віднесено до категорії землі сільськогосподарського призначення.
Враховуючи вказане, розроблення матеріалів лісовпорядкування кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» та їх затвердження в частині накладення на земельні ділянки позивачів є протиправним.
При цьому, встановлення меж земель на яких проводиться лісовпорядкування, порядок підготовки до його проведення, цілі та заходи лісовпорядкування визначено нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст.45 Лісового кодексу України (у редакції 01.01.2011), лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Згідно з листа Державного агентства лісових ресурсів України від 06.06.2023 №02-18/3245-23, до 23.11.2016 на території України була чинна та підлягала застосуванню Інструкція з проведення лісовпорядкування в єдиному державному лісовому фонді СРСР затверджена постановою Державного комітету СРСР з лісового господарства від 12.09.1985 №4 (надалі Інструкція).
Пунктом 1.1.2 Інструкції визначено основні задачі лісовпорядкування, а саме отримання достовірної і різносторонньої інформації про лісові ресурси, стан лісів і про динаміку лісового фонду; реалізація внутрішньогосподарської організації земель єдиного лісового фонду СРСР; складення документів з інвентаризації та обліку лісів; визначення науково обґрунтованих розмірів і просторового розміщення раціонального користування різними ресурсами лісу, заходів по відновленню, вирощуванню, охороні і захисту лісів, а також іншим видам лісогосподарської діяльності.
У відповідності до п. 1.3.1 Інструкції, об`єктом лісовпорядкування є землі державного лісового фонду, які знаходяться у віданні підприємства, організації або установи, що веде лісове господарство. Як правило, проводиться лісовпорядкування всього лісового фонду, що знаходиться у віданні відповідного підприємства, організації або установи у його межах, які зареєстровані у земельно-облікових документах.
Розділом 1.4 Інструкції передбачено, що лісовпорядкування включає наступні лісовпорядкувальні дії, зокрема, визначення меж територій лісогосподарських підприємств.
Також п.2.3.3 Інструкції передбачено, що лісогосподарське підприємство в порядку підготовки до лісовпорядкування, зобов`язано, перевірити і узгодити з органами землевпорядкування на підставі наявних матеріалів і в натурі межі підприємства і вирішити всі спірні питання з суміжними землекористувачами. Зокрема, з даного питання скласти пояснюючу записку, один екземпляр якої надати лісовпорядкувальному органу.
В задачі підготовчих робіт до лісовпорядкування входять вивчення існуючих меж об`єкта, що підлягає впорядкуванню (п.3.1.4.1 Інструкції).
Крім цього, згідно п. 3.2.6.1 Інструкції, на території лісовпорядкування до проведення робіт мають бути зібрані лісогосподарським підприємством викопіювання з планових матеріалів меж лісництв, які передаються лісовпорядкувальній організації на період виконання робіт.
Відповідно до п.3.7.3 Інструкції, лісовпорядкувальні роботи проводяться відповідно до затверджених в установленому порядку меж лісогосподарських підприємств.
Тобто лісовпорядкування - це обов`язкові для лісогосподарських підприємств заходи лісооблікового характеру, які здійснюються в межах раніше наданих таким підприємствам земель лісового фонду. Лісовпорядкування не є роботами із землеустрою, відповідно до чого, не може змінювати цільове призначення земель та/або відводити земельні ділянки комунальної власності у користування лісогосподарським підприємствам.
Також передбачено, що юридичне встановлення меж лісогосподарських підприємств проводиться місцевими органами землевпорядкування (п.4.1.3 Інструкції). Згідно з п. 4.1.7 Інструкції, усі випадки розбіжності геодезичних даних землевпорядкування і даних натурних обстежень повідомляються місцевим органам землевпорядкування і після погодження вносяться зміни. Усі зміни, які вносяться в матеріали землевпорядкування, оформлюються актом, який підписується органом землевпорядкування та лісовпорядкувальної експедиції.
Тобто усі випадки змін меж земель, які були раніше надані лісогосподарському підприємству у встановленому порядку, здійснюються виключно за погодженням уповноважених установ та оформлюються відповідними документами.
Жодних доказів дотримання вказаної вище процедури при зміні меж земель які були раніше надані лісогосподарському підприємству суду не надано.
Відтак, при розробленні матеріалів лісовпорядкування Івано-Франківського лісництва Яворівського ДЛГП ЛГП «Галсільліс» порушено процедуру встановлену підзаконним нормативно-правовим наслідком, що має наслідком недостовірність викладеної у таких матеріалах інформації та порушення права власності позивачів.
Слід звернути увагу на те, що у даній справі позивачі являються власниками земельних ділянок, а предметом позову фактично є усунення перешкод у здійсненні користування та розпорядження земельними ділянками. Оскаржувані матеріали лісовпорядкування протиправно встановлюють право користування лісогосподарського підприємства на земельні ділянки повивачів та безпідставно відносять такі землі до категорії лісогосподарського призначення.
Відповідно достатті 15 ЦК України,кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина першастатті 16 ЦК України).
Отже, зазначені норми визначають об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорене право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспоренні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, викликана поведінкою іншої особи. Таким чином, порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту. З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.
Відповідно достатті 321 ЦК України,право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Допоки особа є власником нерухомого майна, вона не може бути обмежена у праві звернутися до суду з позовом про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження цим майном.
Враховуючи наведене вище, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню повністю.
Згідно з частиною 1 статті 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позов задоволено повністю, сплачений судовий збір підлягає стягненню з відповідачів на користь позивачів.
На підставі викладеного та керуючись ч.ч.1-2, ч.4 ст.12, ч.1 ст.13, ч.1 та ч.6 ст.81, ч.2 ст.89, ч.1 ст.141, п.2 ч.1 ст.258, ч.1-ч.2 ст.259, ст.263-265, ст.268 ЦПК України, суд,
вирішив:
позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», Львівської державної лісовпорядної експедиції, третя особа Обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Галсільліс», про визнання недійсними планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування - задовольнити повністю.
Визнати недійсними планово-картографічні матеріали лісовпорядкування планшету №13 кварталу №36 Івано-Франківського лісництва Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛІТІ «Галсільліс», розробленого Львівською державною лісовпорядною експедицією у 2011 році в частині накладення па земельні ділянки кадастровий номер 4625887500:04:002:0815, 4625887500:04:002:1298, 4625887500:04:002:0846, 4625887500:04:002:1297, 4625887500:04:002:1288, 4625887500:04:002:1290, 4625887500:04:002:1289 у відповідності з координатами поворотних точок (кутів), відомості про які внесено до Єдиної бази даних Державного земельного кадастру.
Зобов`язати Львівськудержавну лісовпоряднуекспедицію (ЄДРПОУ00969008)внести змінидо картографічнихта атрибутивнихматеріалів територіїЯворівського дочірньоголісогосподарського підприємстваЛІТІ «Галсільліс»виключивши ізкварталу №36Івано-Франківськоголісництва Яворівськогодочірнього лісогосподарськогопідприємства ЛІТІ«Галсільліс» територіюземельних діляноккадастровий номер4625887500:04:002:0815,4625887500:04:002:1298,4625887500:04:002:0846,4625887500:04:002:1297,4625887500:04:002:1288,4625887500:04:002:1290, 4625887500:04:002:1289 у відповідності з координатами поворотних точок (кутів), відомості про які внесено до Єдиної бази даних Державного земельного кадастру.
Стягнути солідарноз Яворівського дочірнього лісогосподарського підприємства ЛГП «Галсільліс», Львівської державної лісовпорядної експедиції, на користь ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 судовий збір у розмірі 15030, 40 гривень.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивачі:
ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;
ОСОБА_2 , адреса: АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_2 ;
ОСОБА_8 , адреса: АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ;
ОСОБА_13 , адреса: АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 ;
ОСОБА_5 , адреса: АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_5 ;
ОСОБА_6 , адреса: АДРЕСА_6 , РНОКПП НОМЕР_6 ;
ОСОБА_7 , адреса: АДРЕСА_7 , РНОКПП НОМЕР_7 .
Відповідачі:
Яворівське дочірнє лісогосподарське підприємство ЛГП «Галсільліс», адреса: 81000, Яворівський район, м. Яворів, вул. Бічна Греблі, 2, ЄДРПОУ 31179842;
Львівська державна лісовпорядна експедиція, адреса: 79000, м. Львів, вул. Чайковського, 17, ЄДРПОУ 00969008.
Третя особа: Обласне комунальне спеціалізоване лісогосподарське підприємство «Галсільліс», адреса: 79014, м. Львів, вул. Промислова, буд. 9-Б, ЄДРПОУ 30918317.
Повне рішення суду складене і підписане 23.11.2023.
Суддя Ю.М.Колтун
Суд | Яворівський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115135145 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них |
Цивільне
Яворівський районний суд Львівської області
Колтун Ю. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні