Рішення
від 23.11.2023 по справі 520/22060/23
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 р. Справа № 520/22060/23

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ» до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ», з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківській області №8539716/34201977 від 31 березня 2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 28 березня 2022 року №1 датою його подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківській області №8539715/34201977 від 31 березня 2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 28 березня 2022 року №2 датою його подання;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Харківській області №8539717/34201977 від 31 березня 2023 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 28 березня 2022 року №3 датою його подання.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що прийняті комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування №8539716/34201977, №8539715/34201977 та №8539717/34201977 від 31 березня 2023 року, якими відмовлено у реєстрації розрахунків коригування, є незаконними, необґрунтованими та таким, що підлягають скасуванню в судовому порядку.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку ст. 262 КАС України без виклику сторін в судове засідання. Запропоновано відповідачу надати до суду відзиви на позов.

Представником відповідача, Головного управління ДПС у Харківській області, надано до суду відзив на позов з додатками, в якому заперечував проти задоволення позовних вимог зазначивши, що ДПС України створено квитанцію, у якій зазначено що відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація ПН/РК платника податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Рішення про відповідність платника п. 8 Критеріїв ризиковості від 04.02.2020 до теперішнього часу платником не оскаржено ані в адміністративному ані у судовому порядках. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

До контролюючого органу у підтвердження вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки ПН, позивачем надано повідомлення з документами у підтвердження реальності здійснення господарських операції. За результатами розгляду наданих документів, рішеннями від 31.03.2023 №8539716/34201977 від 31.03.2023 № 8539715/34201977 від 31.03.2023 №8539717/34201977 підприємству відмовлено у реєстрації ПН внаслідок ненадання платником податків копій документів, перелік яких зазначено у рішеннях, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів / послу, зберігання та транспортування, навантаження розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів 9 робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевих специфікацій накладних. Первинних документів щодо, навантаження продукції, розвантаження продукції, складських документів. Враховуючи викладене вище, позивачем по ПН, стосовно яких виникли спірні правовідносини, не надано первинних документів необхідних для реєстрації ПН, визначених у п. 5 Порядку, для підтвердження відсутності наявності ризику за податковими накладними, а отже, рішення комісії ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийнято відповідно до чинного законодавства.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати ПН/РК в ЄРПН зазначено, що адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб`єкта владних повноважень. Відповідно до абзацу 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду "Про судове рішення в адміністративній справі" від 20.05.2013 № 7, суд може ухвалити постанову про зобов`язання відповідача прийняти рішення певного змісту за винятком випадків, коли суб`єкт владних повноважень відповідно до закону приймає рішення на власний розсуд. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем. Отже, адміністративний суд у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, виконуючи цілі, встановлені адміністративним судочинством щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) передбаченим ч. 3 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається і не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Отже, позовна вимога про зобов`язання зареєструвати ПН/РК в ЄРПН, є протиправною, тому вважаємо, що з урахуванням рішення суду, у разі встановлення судом його протиправності, документи повинні бути розглянуті Комісією ДПС України повторно.

Представником ДПС України відзиву на позов у встановлений судом строк до суду не надано, причин поважності його неподання відповідачем не повідомлено, також не надано до суду клопотання про продовження строку подання до суду відзиву на позов.

Згідно положень ч.4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідно до ч.6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ» пройшло передбачену законом процедуру державної реєстрації та набуло статусу юридичної особи.

Позивач зареєстрований за юридичною/податковою адресою: 61103, Харківська обл., м. Харків, пр. Науки, буд. 64, код ЄДРПОУ: 34201977.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області у відношенні підприємства було прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8539716/34201977, №8539715/34201977 та №8539717/34201977 від 31 березня 2023 року, якими відмовлено у реєстрації розрахунків коригування (Т.1 а.с. 174 - 180).

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звертався до контролюючого органу зі скаргами від 12.06.2023 року на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі ПН. Разом зі скаргами платник податків направив додаткові пояснення до оскарження від 12.06.2023 вих. №1/12-06, вих. №2/12-06, вих. №3/12-06 з додатками, роздрукованими з електронного кабінету у вигляді довільного формату (а.с. Т.1 а.с. 180 - 250, Т.2 а.с. 1 - 51).

Проте, рішеннями ДПС України №51549/34201977/2 від 21 червня 2023 року, №51547/34201977/2 від 21 червня 2023 року та №51548/34201977/2 від 21 червня 2023 року скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (а.с. Т.2 а.с. 52 - 54).

Вважаючи рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області неправомірним, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Із матеріалів справи вбачається, позивачем виписано податкові накладні № 5 від 26.01.2022 року (Т.1 а.с. 32 - 33), №6 від 26.01.2022 (Т.1 а.с. 38 - 39), №7 від 26.01.2022 (Т.1 а.с. 43 - 44) та направлено її на реєстрацію до контролюючого органу.

Як зазначено в позовній заяві та підтверджено матеріалами справи, 26 січня 2022 року позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було підписано видаткову накладну №6 від 26 січня 2022 року на загальну суму 1 687 320,00 грн. із ПДВ, згідно якої Позивачем було передано, а ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» прийнято наступний товар: Лігатура гафній нікелева (ГФН-10) у кількості 157,3 кг; Концентрат молібдена випалений у вигляді порошку у кількості 500 кг. Факт поставки товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000000061 від 26 січня 2022 року. За фактом поставки товару та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України позивачем було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №5 від 26 січня 2022 року.

26 січня 2022 року позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було підписано видаткову накладну №7 від 26 січня 2022 року на загальну суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ, згідно якої позивачем було передано, а ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» прийнято наступний товар: Концентрат молібдена виплавлений у вигляді порошку у кількості 2 000 кг. Факт поставки товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000000061 від 26 січня 2022 року. За фактом поставки товару та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України позивачем було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №6 від 26 січня 2022 року.

Також, 26 січня 2022 року позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було підписано видаткову накладну №8 від 26 січня 2022 року на загальну суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ, згідно якої позивачем було передано, а ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» прийнято наступний товар: Концентрат молібдена виплавлений у вигляді порошку у кількості 2 000 кг. Факт поставки товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000000061 від 26 січня 2022 року. За фактом поставки товару та у відповідності до приписів п. 201.10 ст.201 та п. 187.1 ст. 187 ПК України позивачем було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН податкову накладну №7 від 26 січня 2022 року.

Відповідно до п.192.1 ст. 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

- отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Відповідно до п.192.1 ст. 192 ПК України підприємство склало та подало на реєстрацію до податкового органу ряд розрахунків коригування кількісних і вартісних показників:

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №5 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 687 320,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 29 - 30), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 31);

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №2 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №6 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 34 - 35), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 36);

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №3 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №7 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 40 - 41), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 41).

З приводу розрахунків коригування в позовній заяві представником позивача зазначено, що 25 березня 2022 року ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було направлено на адресу позивача лист за вих. №220325.1 від 25 березня 2022 року в якому зазначалося наступне: «У зв`язку з відмовою нашого покупця і неможливістю подальшої реалізації, ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 42523333) звертається до Вас з проханням прийняти до повернення поставлений Вами товар».

У зв`язку з чим позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було підписано повернення постачальнику №1 від 28 березня 2022 року на загальну суму 1 687 320,00 грн. із ПДВ, згідно якого ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було повернуто, а позивачем прийнято наступний товар: Лігатура гафній нікелева (ГФН-10) у кількості 157,3 кг; Концентрат молібдена випалений у вигляді порошку у кількості 500 кг. Факт повернення товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000001146 від 28 березня 2022 року.

За фактом повернення товару та у відповідності до приписів п. 192.1. ст. 192 ПК України позивачем складено та подано на реєстрацію до ЄРПН розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 28 березня 2022 року.

28 березня 2022 року позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було підписано повернення постачальнику №2 від 28 березня 2022 року на загальну суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ, згідно якого ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було повернуто, а позивачем прийнято наступний товар: Концентрат молібдена випалений у вигляді порошку у кількості 2 000 кг. Факт повернення товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000001146 від 28 березня 2022 року.

За фактом повернення товару та у відповідності до приписів п. 192.1. ст. 192 ПК України позивачем було складено та подано на реєстрацію до ЄРПН розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №2 від 28 березня 2022 року.

28 березня 2022 року позивачем та ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» підписано повернення постачальнику №3 від 28 березня 2022 року на загальну суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ, згідно якого ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» було повернуто, а позивачем прийнято наступний товар: Концентрат молібдена випалений у вигляді порошку у кількості 2 000 кг. Факт повернення товару підтверджується Товарно-транспортною накладною №ПН000001146 від 28 березня 2022 року.

За фактом повернення товару та у відповідності до приписів п. 192.1. ст. 192 ПК України позивачем складено та подано на реєстрацію до ЄРПН розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №3 від 28 березня 2022 року.

В свою чергу, повернення товару від ТОВ «НІКЕЛЬХРОМ УКРАЇНА» відбувалося на склад (Нежитлове приміщення загальною площею 30 м2, яке знаходиться за адресою: вул. Островського, 26, м. Дніпро), який перебував у користуванні Позивача на підставі Договору оренди нежитлового приміщення №01/01-21/1 від 01 січня 2021 року. Факт користування позивачем вищевказаним приміщенням у період повернення товару (березень 2022 року) підтверджується актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) №7 від 31 березня 2022 року та платіжним дорученням №14 від 31 березня 2022 року.

Проте, позивачем було отримано від контролюючого органу ряд квитанцій до розрахунків коригування від 13.06.2022 року, в яких вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/ РК від 28.03.2021 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=3.9865%, «P=25000» (Т1. а.с. 31, 36, 41).

Тобто, жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів в квитанціях відсутні.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520 (далі по тексту - Порядок №520).

Відповідно до пунктів 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Аналізуючи вище зазначені положення суд зазначає, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних: перший це зупинення реєстрації податкової накладної який є проміжним перед прийняттями рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та другий, це сам етап прийняття рішення податковим органом.

Виходячи зі змісту вказаних норм, суд приходить до висновку, що рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.

Судом встановлено, що платником податків подано на реєстрацію ряд розрахунків коригування кількісних і вартісних показників:

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №1 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №5 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 687 320,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 29 - 30), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 31);

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №2 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №6 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 34 - 35), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 36);

- розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №3 від 28 березня 2022 року до податкової накладної №7 від 26 січня 2022 року, яка була складена на суму 1 464 000,00 грн. із ПДВ (Т.1 а.с. 40 - 41), який направлено на реєстрацію до контролюючого органу 13.06.2022 згідно квитанції від 13.06.2022 (Т.1 а.с. 41).

Однак, позивачем було отримано від контролюючого органу ряд квитанцій до розрахунків коригування від 13.06.2022 року, в яких вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/ РК від 28.03.2021 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=3.9865%, «P=25000» (Т1. а.с. 31, 36, 41).

Тобто, жодні конкретні пропозиції щодо необхідних документів в квитанції відсутні.

Після зупинення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, позивач направляв до Головного управління ДПС у Харківській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 15 березня 2023 року №1, до якого додані копії первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 28 одиниць. На підтвердження здійснення господарських операцій позивачем направлено разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 15 березня 2023 року №1 в якості додатків копії відповідних документів, роздрукованих з особистого Електронного кабінету платника податків у вигляді довільного формату (Т.1 а.с. 45 - 126).

За результатами розгляду надісланого повідомлення та копій документів, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області направлено повідомлення №8462297/34201977 від 21 березня 2023 року, №8462281/34201977 від 21 березня 2023 року та №8462405/34201977 від 21 березня 2023 року про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (Т.1 а.с. 127 - 135).

У вищевказаних повідомленнях було зазначено наступне: «У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, зокрема первинних документів щодо транспортування продукції, навантаження продукції, розвантаження продукції, складських документів». У графі «Додаткова інформація» будь-які додаткові дані відсутні.

На підставі вищевикладеного та у відповідності до положень абз. 6 п. 9 Порядку №520 позивачем подано до ГУ ДПС в Харківській області повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24 березня 2023 року №1 із копіями первинних документів, що підтверджується документами довільного формату у кількості 12 одиниць.

В доповнення до наданих разом із Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 15 березня 2023 року №1 документів, позивачем було надано разом із повідомленням про подання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 24 березня 2023 року №1 додаткові документи, які також містяться в матеріалах справи.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області у відношенні підприємства було прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8539716/34201977, №8539715/34201977 та №8539717/34201977 від 31 березня 2023 року, якими відмовлено у реєстрації розрахунків коригування (Т.1 а.с. 174 - 180).

Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звертався до контролюючого органу зі скаргами від 12.06.2023 року на рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі ПН. Разом зі скаргами платник податків направив додаткові пояснення до оскарження від 12.06.2023 вих. №1/12-06, вих. №2/12-06, вих. №3/12-06 з додатками, роздрукованими з електронного кабінету у вигляді довільного формату (а.с. Т.1 а.с. 180 - 250, Т.2 а.с. 1 - 51).

Проте, рішеннями ДПС України №51549/34201977/2 від 21 червня 2023 року, №51547/34201977/2 від 21 червня 2023 року та №51548/34201977/2 від 21 червня 2023 року скарги товариства залишено без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін (а.с. Т.2 а.с. 52 - 54).

В спірних рішеннях контролюючим органом зазначено про ненадання платником податків копій первинних документів.

Суд зазначає, що вказані первинні документи та пояснення стосовно здійснених господарських операцій позивачем було надано до контролюючого органу, що підтверджується повідомленням щодо надання пояснення та копій документів, а також поясненнями, поданими разом зі скаргами на вищевказане рішення, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі РК, які містяться в матеріалах справи, що в свою чергу спростовує викладене в оскаржуваному рішенні відповідача твердження про ненадання позивачем первинних документів.

Незважаючи на подані документи, податковим органом регіонального рівня прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації РК.

Доказів наявності ознак фіктивності в діяльності контрагенту /контрагентів позивача, нікчемності або недійсності угоди / угод, укладеної (их) позивачем або відсутності реального характеру операції матеріали справи не містять, а відповідачами таких доказів до суду не надано.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, надані позивачем до контролюючого органу, а також до суду, первинні бухгалтерські документи, зокрема підтверджують вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов`язує виникнення податкових зобов`язань та права виписки податкової накладної позивачем.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, надані позивачем до контролюючого органу, а також до суду, первинні бухгалтерські документи а також пояснення підтверджують підстави для складання розрахунків коригування до ПН, та подання їх на реєстрацію до контролюючого органу.

Слід також звернути увагу, що в постанові від 16 лютого 2023 року по справі №380/7648/22 Верховний Суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Отож предметом розгляду повинна бути стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Слід зазначити, що при вирішенні питання про реєстрацію податкових накладних адміністративний суд не досліджує зміст господарських правовідносин. Завдання суду полягає у дослідженні документів первинного бухгалтерського обліку в аспекті їх належності для цілей підтвердження реальності господарських операцій. Необхідність підтвердження реальності господарських операцій переслідує публічно-правові цілі - встановлення належності виконання платниками податків визначених законодавством податкових обов`язків.

Суд також звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції (ях) про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

В квитанціях до розрахунків коригування від 13.06.2022 року, вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/ РК від 28.03.2021 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D»=3.9865%, «P=25000» (Т1. а.с. 31, 36, 41).

Так, критерії ризиковості платника податків на додану вартість викладено у Додатку 1 до Порядку № 1165, відповідно до яких таким критерієм є, зокрема: п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з вимогами п. 6 Порядку № 1165, питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

З аналізу наведених вище норм слід дійти висновку, що враховуючи встановлення відповідності позивача критеріям ризиковості платника податків, Комісія була зобов`язана розглянути питання про включення такого платника податків до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку на засіданні Комісії та прийняти за його результатами рішення про відповідність підприємства позивача п. 8 критеріїв ризиковості платника податку із зазначенням підстави, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Проте, в квитанції стосовно зупинення реєстрації в ЄРПН податкових накладних не міститься жодної інформації стосовно того, що комісією ГУ ДПС у Харківській області прийнято відповідне рішення, згідно з яким позивача віднесено до ризикових платників податків.

Крім того, під час розгляду справи відповідач не надав жодних доказів на підтвердження наявності у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарських операцій підприємства, про що зазначалося судом у висновках про протиправність іншого оскаржуваного позивачем рішення про віднесення платника податків до ризикових, яке скасовано в судовому порядку.

Отже, твердження представника контролюючого органу, викладені в квитанції про зупинення реєстрації в ЄРПН податкової накладної, є безпідставними.

Слід також зазначити, що загальне зазначення в квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування щодо надання документів призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію (їв) зупинення реєстрації РК, а не будь-яких на власний розсуд.

Таким чином, недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування щодо оформлення квитанцій прямо вказує на те, що рішення, яке прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у їх реєстрації, теж не є законним.

Відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі №0940/1240/18, від 10 квітня 2020 року по справі №819/330/18, яка враховується судом при вирішенні даної справи відповідно до ч.5 ст. 242 КАС України.

В постанові від 26 травня 2021 року у справі 560/3609/18 Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду сформулював правову позицію, відповідно до якої для кожного критерію, на підставі якого було зупинено реєстрацію податкової накладної, передбачений самостійний список документів, за умови подання якого приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на «вичерпний перелік» документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизованим та чітким. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання повного переліку документів.

Відтак, суд приходить до висновку про недоведеність відповідачем як суб`єктом владних повноважень наявності достатніх правових підстав для зупинення реєстрації поданого позивачем РК.

Суд також зазначає, що суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи, що зупинення реєстрації розрахунків коригування відбулося не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення, відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності прийнятих ним рішень, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню в судовому порядку.

Пунктом 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, окрім іншого, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням. (пункт 20 Порядку № 1246).

У рішенні від 31.07.2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейським судом з прав людини зазначено, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

Водночас, у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів" зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків ("Лелас проти Хорватії", п. 74).

У відповідності з пунктів 2, 10 частини 2 статті 245 КАС України, суд в порядку адміністративного судочинства може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення, а також прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України здійснити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунків коригування, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Отже, в цій частині позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ» також є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області та ДПС України солідарно по 4026,00 грн. з кожного, оскільки оскаржувані рішення винесено Головним управлінням ДПС у Харківській області, які позивач оскаржив в адміністративному порядку шляхом подання до ДПС України скарг, за результатами розгляду яких ДПС України прийняло рішення про залишення скарг без задоволення, а оскаржуваних рішень - без змін.

Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-262, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ» (просп. Науки, буд. 64, м. Харків, 61103, код ЄДРПОУ 34201977) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43983495), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Харківській області про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №8539716/34201977, №8539715/34201977 та №8539717/34201977 від 31 березня 2023 року, якими відмовлено в реєстрації розрахунку коригування №1, №2, №3 від 28 березня 2022 року кількісних і вартісних показників до податкової накладної.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати розрахунки коригування №1, №2, №3 від 28 березня 2022 року кількісних і вартісних показників до податкової накладної датою їх подання на реєстрацію - 13.06.2022 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43983495) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МЕТАЛСПЛАВТЕХНОЛОГІЇ» (код ЄДРПОУ 34201977) 8052 (вісім тисяч п`ятдесят дві) грн. 00 коп. у відшкодування судових витрат солідарно з кожного з відповідачів по 4026 (чотири тисячі двадцять шість) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя Шевченко О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115142549
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/22060/23

Ухвала від 18.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 18.06.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 04.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Ухвала від 29.12.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шевченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні