Рішення
від 23.11.2023 по справі 580/8463/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року справа № 580/8463/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаврилюка В.О.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом керівника Золотоніської окружної прокуратури в інтересах держави до Великохутірської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Керівник Золотоніської окружної прокуратури (далі прокурор, позивач) подав позов до Великохутірської сільської ради (далі сільська рада, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Великохутірської сільської ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради;

- зобов`язати Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради.

В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що в порушення норм чинного законодавства відповідач протягом тривалого часу не вчиняє дій, направлених на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме двох гідротехнічних споруд на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га, які є потенційно небезпечними об`єктами, які в свою чергу загрожують життю населення, затопленню населених пунктів та сільськогосподарських угідь під час проходження льодоходу, весняної повені та дощових паводків.

Ухвалою від 19.09.2023 суддя Черкаського окружного адміністративного суду відкрив провадження у справі, вирішив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відзив на позов від відповідача до суду не надходив.

Розгляд справи по суті відповідно до частини 3 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) розпочато через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.

Відповідно до Акту обстеження водних об`єктів від 28.05.2008 (а.с. 36-37) встановлено, що на території Великохутірської сільської ради, а саме на ставку Гвардійський річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради розташовано 2 гідротехнічні споруди (греблі) на дорозі загальнодержавного значення крізь с. Великий Хутір Золотоніського району (в напрямку смт Драбів Золотоніського району Черкаської області).

Регіональний офіс водних ресурсів у Черкаській області у листі від 23.03.2023 № 486/01/10-23-23 повідомив, що в 2015-2019 роках на території області проводилася постійна робота щодо інвентаризації водних об`єктів та гідротехнічних споруд.

Інвентаризація проводилася на виконання рішення Черкаської обласної ради № 39-16/VІ від 24.04.2015, яким було рекомендовано сільським, селищним, міським та районним радам здійснити інвентаризацію гідротехнічних споруд, що входять до складу штучних водних об`єктів, прийняття їх у комунальну власність територіальних громад відповідно до розташування цих об`єктів на визначених територіях та запровадження платного користування гідротехнічними спорудами шляхом укладання договорів оренди нерухомого майна між відповідними радами і користувачами земельних ділянок водного фонду, забезпечивши цим самим страхування об`єктів оренди.

Відповідно з п. 2 Протоколу наради обласної державної адміністрації щодо вирішення проблемних питань з проведення інвентаризації гідротехнічних споруд, що розташовані на водних об`єктах області, передачі їх на баланс сільським, селищним, міським радам, а також вирішення проблемних питань щодо Інвентаризації та наданні в користування на умовах оренди водних об`єктів області від 14.11.2016 Черкаська обласна рада доручила районним державним адміністраціям Черкаської області провести інвентаризацію водних об`єктів та гідротехнічних споруд.

На виконання зазначеного протоколу районними державними адміністраціями Черкаської області створені комісії з проведення інвентаризації водних об`єктів (ставків) та гідротехнічних споруд на них. До складу комісій ввійшли представники управлінь агропромислового розвитку районних державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, районних відділів Держгеокадастру, представники районних секторів управління ДСНС або секторів з питань цивільного захисту та оборонної роботи, а також представники міжрайонних управлінь водного господарства.

В 2019 році інвентаризація водних об`єктів та гідротехнічних споруд завершена всіма районними державними адміністраціями та міськими радами області.

Визначення балансоутримувачів гідротехнічних споруд передбачено також пунктом 2 доручення голови Черкаської обласної державної адміністрації від 15.08.2017 № 21-Д. Рекомендаційні листи щодо взяття на баланс безгосподарських гідротехнічних споруд направлялися Регіональним офісом водних ресурсів у Черкаській області до органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, зокрема: в першому кварталі 2019 року на міські, сільські, селищні ради та об`єднані територіальні громади області; в липні 2019 року, на районні державні адміністрації області; в березні 2020 року на районні, міські ради та об`єднанні територіальні громади.

З метою виконання заходів по збереженню та оформленню права власності на ГТС Регіональний офіс водних ресурсів у Черкаській області 23.07.2019 направив лист № 1126/01/10-20-19 до Драбівської РДА щодо вжиття заходів по Драбівському району.

Одночасно рекомендації відправлено на Великохутірську сільську раду двічі листами Регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області від 15.01.2019 № 93/01/10-20-19, від 05.03.2020 № 375/01/10-20-20.

Згідно листа регіонального відділення ФДМУ по Київській, Черкаській та Чернігівській областях від 19.06.2023 № 51-12.04-1522 зазначені гідротехнічні споруди в Реєстрі об`єктів державної власності не обліковується.

Відповідно до листа ДП Укрриба від 13.06.2023 за № 11-04/75 2 гідротехнічні споруди (греблі) на дорозі загальнодержавного значення крізь с. Великий Хутір Золотоніського району (в напрямку смт Драбів Золотоніського району Черкаської області) на балансі підприємства не перебувають.

Листом від 30.08.2023 № 13 філія Драбівський райавтодор ДП Черкаський облавтотодор вказала, що зазначені гідротехнічні споруди на балансі не перебувають.

Згідно листа Драбівського відділку КП ЧООБТІ від 26.04.2023 № 38 інвентаризаційні справи щодо вказаних вище гідротехнічних споруд не зареєстровані.

Відповідно до листів виконавчого комітету Великохутірської сільської ради від 15.12.2022 № 02-40/1369 та від 04.05.2023 за № 02-40/636, вищевказані гідроспоруди на балансі Великохутірської сільської ради не перебувають, право комунальної власності за сільською радою не встановлено та не зареєстровано. 07.04.2023 розпочала процедуру оформлення права власності щодо безгосподарських гідротехнічних споруд на водних об`єктах, зокрема направила лист до регіонального відділення ФДМУ щодо факту перебування гідротехнічних споруд у державній власності.

Бездіяльність Великохутірської сільської ради щодо невжиття заходів з приводу набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради прокурор вважає протиправною у зв`язку, із чим для захисту інтересів держави звернувся з цим позовом.

Під час вирішення спору по суті суд зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон № 280/97-ВР) від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 Закону № 280/97-ВР визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 60 Закону № 280/97-ВР визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно зі статтею 25 Закону № 280/97-ВР сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.

Статтею 335 Цивільного кодексу України визначено, що безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення піддягають державній реєстрації.

Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Згідно статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягають - право власності.

Статтею 12 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державний реєстр прав, серед іншого, повинен містити відомості про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Згідно пунктів 82, 84, 85 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна здійснюється за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса в установленому для державної реєстрації прав порядку з урахуванням особливостей, визначених пунктами 83-88 цього Порядку.

Державний реєстратор за результатом прийнятого рішення щодо взяття на облік безхазяйного нерухомого майна вносить до спеціального розділу Державного реєстру прав відповідні відомості.

З аналізу зазначених норм чинного законодавства можна дійти висновку, що до відання сільських, селищних, міських рад відноситься, в тому числі, реєстрація та взяття на облік безхазяйного майна, розташованого на території відповідної громади.

Окрім того, законодавством визначена поетапна процедура передання у комунальну власність безхазяйного нерухомого майна, що включає в себе:

- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;

- публікація органом місцевого самоврядування оголошення у друкованих засобах масової інформації про взяття на облік безхазяйної нерухомої речі;

- звернення органу місцевого самоврядування після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі до суду із заявою про передання відповідного нерухомого майна у комунальну власність (у порядку, визначеному ст. ст. 329-333 ЦПК України);

- звернення органу місцевого самоврядування до органу, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, із заявою про державну реєстрацію права власності на підставі судового рішення.

Разом з тим, встановлені судом обставини вказують на те, що всупереч вищевказаних вимог законодавства Великохутірською сільською радою, як уповноваженим органом, упродовж тривалого проміжку часу, не вжито жодних дієвих заходів, спрямованих на визнання об`єкту нерухомого майна - гідротехнічної споруди безхазяйним майном з метою набуття права власності на це майно, чим допущено протиправну бездіяльність.

Суд встановив, що матеріали справи не містять жодних доказів вжиття Великохутірською сільською радою вказаних заходів за наслідками розгляду листів Регіонального офісу водних ресурсів у Черкаській області від 15.01.2019 № 93/01/10-20-19, від 05.03.2020 № 375/01/10-20-20.

Посилання сільської ради у листі від 04.05.2023 № 02-40/636, що нею 07.04.2023 розпочато процедуру оформлення права власності щодо безгосподарських гідротехнічних споруд на водних об`єктах, зокрема направлений лист до регіонального відділення ФДМУ щодо факту перебування гідротехнічних споруд у державній власності, на переконання суду, не спростовують бездіяльність відповідача, оскільки станом на дату прийняття рішення у цій справі матеріали останньої не містять доказів вжиття відповідачем наступних заходів з метою набуття права власності на вищевказані об`єкти нерухомого майна.

Суд врахував, що зазначена бездіяльність відповідача може мати наслідком перебування гідротехнічних споруд у не належному технічному стані та у свою чергу призвести до затоплень в с. Великий Хутір у зв`язку з чим вказану бездіяльність слід визнати протиправною та зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради.

Щодо повноважень прокурора на звернення з цим позовом, суд врахував таке.

Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII Про прокуратуру відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. (ч. 3 ст. 23 вказаного Закону).

Відповідно до ст. 60 Закону № 280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунагьної власності на рухоме і нерухоме майно.

Статтею 29 Закону № 280/97-ВР передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громади.

Отже, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном належить до повноважень органу місцевого самоврядування - Великохутірської сільської ради.

Суд врахував, що орган, уповноважений державою звертатися до суду з позовами у спірних правовідносинах, відсутній.

В даному випадку бездіяльність допущена самою Великохутірською сільською радою, яка є компетентним суб`єктом, який має здійснювати захист комунальних майнових прав на території громади. Остання виступає відповідачем у справі, а тому у неї відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовом цієї категорії.

Сул також врахував, що бездіяльність відповідача сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері збереження інженерної інфраструктури водних об`єктів та комунальної власності, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів та у відповідності до ст. 131-1 Конституції України покладає на прокурора обов`язок представництва в суді.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.

Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.

Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.

Відповідно до частини 2 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Зважаючи на вказане, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Великохутірської сільської ради щодо невжиття заходів щодо набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради.

Зобов`язати Великохутірську сільську раду Золотоніського району Черкаської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на дві гідротехнічні споруди на ставку Гвардійський (Новосвітський) річки Золотоношка площею 7,1 га в межах Великохутірської сільської ради.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

1) прокурор Керівник Золотоніської окружної прокуратури (19700, Черкаська область, м. Золотоноша, вул. Шевченка, 153);

2) відповідач Великохутірська сільська рада (19854, Черкаська область, Золотоніський район, с. Великий Хутір, вул. Куниці, 10, код ЄДРПОУ 34238349).

Рішення складене у повному обсязі та підписане 23.11.2023.

Суддя Василь ГАВРИЛЮК

Дата ухвалення рішення23.11.2023
Оприлюднено27.11.2023
Номер документу115143090
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —580/8463/23

Рішення від 23.11.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

Ухвала від 19.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Василь ГАВРИЛЮК

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні