Справа №295/10189/23
Категорія 54
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.11.2023 року м. Житомир
Богунський районний суд м. Житомира у складі
Головуючого судді Воробйової Т.А.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін
цивільну справуза позовом Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради
до ОСОБА_1
про стягнення надміру перерахованих коштів у вигляді щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду,
в с т а н о в и в:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача надмірно перераховані кошти у вигляді щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, в розмірі 466,85 грн, та судові витрати.
В обґрунтування вимог вказано, що 10.01.2020 до управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради повторно звернулась ОСОБА_1 , яка на момент звернення проживала за адресою: АДРЕСА_1 , із заявою про призначення щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею.
На підставі поданих документів, рішенням від 13.01.2020 відповідачу була призначена допомога на догляд за чоловіком, особою з інвалідністю І групи - ОСОБА_2 , 1953 р.н., з 01.01.2020 по 30.06.2020.
Позивач вказує, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 №264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги», відповідачу з липня 2020 року було продовжено виплату допомоги на догляд.
17.07.2020 ОСОБА_1 повторно звернулась до управління із заявою про призначення щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, який за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею. На підставі поданої заяви та наданих документів ОСОБА_1 було здійснено перерахунок допомоги на догляд з липня 2020 року по серпень 2020 року.
Під час проведення перерахунку суми нарахованої виплати з липня 2020 року по серпень 2020 року було з`ясовано, що ОСОБА_1 було нараховано та виплачено зайві кошти в розмірі 740,85 грн. Розпорядженням начальника управління від 22.07.2020 переплату, яка утворилася по державній допомозі на догляд, вирішено утримувати з діючої допомоги у розмірі 20% до повного погашення заборгованості.
05.10.2020 ОСОБА_1 звернулася до управління із заявою щодо припинення виплати на догляд, у зв`язку зі смертю підопічного - ОСОБА_2 , а також зобов`язувалася переплату повернути у 100 % розмірі.
Розпорядженням начальника управління від 06.10.2020 припинено виплату допомоги на догляд з 01.10.2020, у зв`язку зі смертю утриманця.
У позові зазначено, що кошти в розмірі 274,00 грн ОСОБА_1 повернула на рахунок управління. Залишок переплати допомоги на догляд за період з липня 2020 року по серпень 2020 року становить 466,85 грн.
Позивач вказує, що управлінням вжито заходів досудового врегулювання спору, а саме на адресу ОСОБА_1 неодноразово направлялись повідомлення з проханням з`явитись до управління для вирішення питання переплати, але врегулювати вказане питання так і не вдалось.
Станом на 28.07.2023 відповідачем сума переплати в розмірі 466,85 грн не сплачена.
Ухвалою Богунського районного суду м. Житомира від 11.08.2023 відкрито провадження у даній справі, розгляд справи призначено у порядку спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін; визначено сторонам строк для подачі заяв по суті справи.
Копія ухвали про відкриття провадження у справі разом з матеріалами позовної заяви направлялися відповідачу за її зареєстрованим місцем проживання, однак повернулися на адресу суду не врученими.
Заяв по суті справи до суду не надійшло.
Сторони не скористались своїм правом та не подали до суду клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.
Згідно з ч.5 ст. 279 ЦПК України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що даний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що 10.01.2020 ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення їй щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним. Одночасно із заявою про призначення допомоги позивач подала декларацію про доходи та майновий стан громадян, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Відповідно до рішення Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 13.01.2020, відповідачу була призначена допомога на догляд за чоловіком, особою з інвалідністю І групи - ОСОБА_2 , 1953 р.н., з 01.01.2020 по 30.06.2020.
17.07.2020 ОСОБА_1 повторно звернулась із заявою про призначення їй щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за ним, та подала декларацію про доходи та майновий стан громадян, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги.
Відповідно до розпорядження Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 22.07.2020, переплату, яка утворилася по державній допомозі, утримано з діючої допомоги, яка призначена ОСОБА_1 , у розмірі 20% до повного погашення.
Відповідно до рішення Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 31.07.2020, відповідачу була призначена та виплачувалась допомога на догляд.
ОСОБА_2 , 1953 р.н., ІНФОРМАЦІЯ_1 помер, що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 від 30.09.2020.
05.10.2020 ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Богунського району із заявою, у якій просила припини виплату державної соціальної допомоги по догляду, у зв`язку із смертю підопічного, у якій також вказала, що утворену переплату зобов`язується повернути.
Розпорядженням Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 06.10.2020 ОСОБА_3 припинено виплату допомоги з 01.10.2020, у зв`язку із смертю утриманця.
Порядок надання щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2000 №1192 (далі Порядок).
Пунктом 1 Порядку (тут і надалі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), визначено, що щомісячна грошова допомога особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею (далі - допомога на догляд) надається відповідно до статті 5Закону України "Про психіатричну допомогу"у грошовій формі.
Розмір допомоги на догляд розраховується як різниця між трьома прожитковими мінімумами на кожного члена сім`ї та середньомісячним сукупним доходом сім`ї за попередні шість місяців, але не може бути більше, ніж прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць (п. 3 порядку).
Допомога на догляд надається дієздатній особі, яка зареєстрована або постійно проживає на одній житловій площі з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, і здійснює догляд за нею. (п. 4 Прядку).
Розрахунок середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення допомоги на догляд проводиться відповідно доПорядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 (п. 5 Порядку).
Для призначення допомоги на догляд заявником подаються такі документи: заява за формою, встановленою Мінсоцполітики; декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідка про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою про доходи до декларації додається письмове пояснення із зазначенням розміру доходів; висновок лікарської комісії закладу охорони здоров`я щодо необхідності постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу за формою, встановленою МОЗ за погодженням із Мінсоцполітики (незалежно від того, чи є психічні розлади основною причиною інвалідності); копія довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, виданої особі з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, за якою здійснюється догляд. Інформація про склад сім`ї заявника зазначається в декларації (п. 7 Порядку).
Пунктом 8 Порядку визначено, що допомога на догляд призначається на шість місяців і виплачується щомісяця.
У разі коли особа, яка здійснює догляд за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, є непрацюючим пенсіонером (особою з інвалідністю), їй призначається допомога на догляд на 12 місяців на підставі заяви та копії трудової книжки. У разі виникнення обставин, які можуть вплинути на право особи на допомогу, ця особа повинна в десятиденний строк повідомити про такі обставини орган, що проводить виплату допомоги.
Для продовження виплати допомоги на догляд на наступний строк подаються документи, зазначені у пункті 7 цього Порядку, крім висновку лікарської комісії медичного закладу щодо необхідності постійного стороннього догляду за особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу у разі, коли строк, на який видано висновок, не зазначено.
Виплата допомоги на догляд припиняється у разі, коли: сталися зміниу складісім`їу зв`язкуіз смертюабо зміноюмісця проживанняособи зінвалідністю Iчи IIгрупи внаслідокпсихічного розладучи особи,якій надаєтьсядопомога надогляд; закінчився строк установлення інвалідності I чи II групи і протягом місяця не підтверджено встановлення групи інвалідності, яка дає право на призначення допомоги на догляд; особа з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу перебуває на повному державному утриманні або стаціонарному лікуванні впродовж повного календарного місяця.
У разі виникнення обставин, внаслідок яких припиняється виплата допомоги на догляд, особи, яким надається допомога, зобов`язані в десятиденний строк повідомити органи, що провадять її виплату. Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за тим, у якому сталися зміни.
Для підтвердження даних про смерть осіб з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу або одержувачів допомоги використовуються відомості з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, які передаються до Мінсоцполітики шляхом автоматизованого обміну електронними даними між інформаційними ресурсами Мін`юсту та Мінсоцполітики через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів у порядку, передбаченому законодавством.
Органами соціального захисту населення надсилаються щокварталу запити до психіатричних закладів органів охорони здоров`я для отримання інформації про осіб з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, які перебувають на повному державному утриманні або стаціонарному лікуванні більш як календарний місяць.
У разі затвердження нового розміру прожиткового мінімуму допомога на догляд перераховується без звернення одержувача допомоги. Органи соціального захисту населення проводять перерахунок раніше призначеної допомоги на догляд з місяця затвердження нового розміру прожиткового мінімуму.
Допомога на догляд призначається з місяця звернення за допомогою, якщо протягом місяця подані всі необхідні документи (п. 9 Порядку).
Положеннями п. 13-1 Порядку передбачено, якщо внаслідок зловживань з боку громадян (подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на призначення і виплату допомоги на догляд тощо) були надміру виплачені суми допомоги, органи соціального захисту населення здійснюють такі заходи:
визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану особи;
повідомляють одержувача допомоги про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення;
у разі прийняття рішення про врахування надміру виплачених коштів при виплаті допомоги на догляд у наступні періоди провадять щомісячні відрахування у розмірі не більш як 20 відсотків призначеної допомоги;
у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Згідно з підпунктом 1 пункту 1постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 №264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» (в редакції станом на липень 2020 року) було передбачено, що строк виплати, зокрема, щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяцьбез звернення особидо структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - орган соціального захисту населення).
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положенням ч.1 ст. 1212 ЦК України встановлено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Статтею 1215 ЦК України визначено, що не підлягають поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності збоку набувача.
Таким чином, законодавець пов`язує повернення надмірно отриманих коштів, наданих у вигляді державної соціальної допомоги, саме з недобросовісністю набувача, яку згідно ст. 81 ЦПК України має довести позивач.
При цьому правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються.
Обґрунтовуючи позов, позивача посилається на те, що під час проведення перерахунку суми нарахованої виплати з липня 2020 року по серпень 2020 року було з`ясовано, що ОСОБА_1 було нараховано та виплачено зайві кошти в розмірі 740,85 грн. Залишок переплати допомоги на догляд за період з липня 2020 року по серпень 2020 року становить 466,85 грн.
Однак, будь-якого обґрунтування, яким чином та у зв`язку з якими обставинами відповідачу було нараховано та виплачено зайві кошти, позовна заява не містить, та з доданих до позову документів не вбачається.
Також відповідачем не надано жодного розрахунку на підтвердження, того, що кошти було нараховано у надмірному розмірі.
Позивачем у позові не обґрунтовано, що існують обставини, з якими законодавство пов`язує можливість повернення виплаченої особі державної соціальної допомоги, зокрема, що надмірна виплата допомоги пов`язана з рахунковою помилкою чи сталася внаслідок зловживань з боку відповідача, та існування таких обставин не підтверджено жодними доказами.
Беручи до уваги встановлені під час розгляду справи обставини, суд вважає, що позивач не довів наявність правових підстав, які передбачені ст.1215 ЦК України, для стягнення з відповідача державної соціальної допомоги, а саме, що відповідач вчинила недобросовісні дії з метою отримання соціальної допомоги.
З огляду на викладене, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в повному обсязі за безпідставністю.
Згідно зі ст.141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи у разі відмови в позові покладаються на позивача.
Керуючисьстаттями 5, 12, 13, 81, 211, 258, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд, -
в и р і ш и в:
У задоволенні позову Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру перерахованих коштів у вигляді щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю І чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відомості про учасників справи:
Позивач: Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, адреса: м. Житомир, вул. Перемоги, 55, код 42103456.
Відповідач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).
Суддя Т.А. Воробйова
Суд | Богунський районний суд м. Житомира |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115163645 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про спонукання виконати або припинити певні дії |
Цивільне
Богунський районний суд м. Житомира
Воробйова Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні