ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2023 року Справа № 160/24154/23 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
20 вересня 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України з вимогами з урахуванням уточнень від 17.10.2023:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357651/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 18.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №2 від 18.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 280 333,31 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357652/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 19.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №3 від 19.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 251 333,31 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357653/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №4 від 20.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 251 333,31 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357654/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 24.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №6 від 24.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 288 960,00 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357648/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 26.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №7 від 26.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 288 960,00 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357649/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 17.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №1 від 17.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 285 166,69 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357650/42187075 від 16.08.2023р., про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21.07.2023р. та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, датою подання, податкову накладну №5 від 21.07.2023р., виписану Товариством з обмеженою відповідальністю «ІНКОМ РІВЕРС» на Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ», ІПН 370443226551 на суму ПДВ 294 120,00 грн.
В обґрунтування позову позивач посилається на те, що спірні рішення прийнято відповідачем з порушенням норм чинного законодавства. Посилається на вимоги Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 та Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Вказує, що на вимогу податкового органу після зупинення реєстрації податкових накладних платником податків були надані усі належні документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК за наведеними податковими накладними з поясненнями, вичерпний перелік яких встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165. Проте надані пояснення та документи не були взяті контролюючим органом до уваги. Натомість податковий орган, як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної, вказав на надання платником податків копій документів, складених із порушенням законодавства, проте без зазначення які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено позивачем при складанні документів та яких документів не вистачає для реєстрації вказаної накладної. Отже, позивач вважає, що такі рішення відповідача суперечать приписам чинного законодавства.
Ухвалою суду від 24.10.2023 відкрито провадження в адміністративній справі № 160/24154/23 та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи.
Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 14.11.2023 надано відзив на позовну заяву, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що за результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів та пояснень, наданих платником по податковим накладним: № 1 від 17.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357649/42187075 від 16.08.2023; № 2 від 18.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357651/42187075 від 16.08.2023; № 3 від 19.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357652/42187075 від 16.08.2023; № 4 від 20.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357653/42187075 від 16.08.2023; № 5 від 21.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357650/42187075 від 16.08.2023; № 6 від 24.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357654/42187075 від 16.08.2023; № 7 від 26.07.2023 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №9357648/42187075 від 16.08.2023. Причина відмови вищезазначених податкових накладних «Наявність ризикових операцій». Рішення комісії не оскаржувалися в адміністративному порядку. TOB «Інком Ріверс» знаходилося на обліку в ГУ ДПС у Печерському районі м. Києва де було включено до переліку ризикових платників податків на підставі рішення від 02.02.2020 №24499 та рішення від 26.03.2020 №62467 податкова інформація п. 8 критерій ризиковості платника: «В ході аналізу баз даних ДПС України отримано податкову інформацію: підприємство реєструє товар «Глуходонні на піввагони б/в» (код УКТЗЕД 8606), придбання яких від контрагента-постачальника ТОВ «Торг-База» (42391771) не відслідковується по ланцюгу. Матеріали на підставі яких включено платника податків до переліку ризикових у ГУ ДПС у Дніпропетровській області відсутні. Комісія при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Зауважено щодо дискреційності повноважень Державної податкової служби України з реєстрації податкової накладної.
Також 14.11.2023 на адресу суду від Державної податкової служби України надійшов відзив на позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН є передчасним.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" (далі ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС") (ІК в ЄДРПОУ 42187075) зареєстровано 05.06.2018 у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, є платником податку на додану вартість.
Видами господарської діяльності за КВЕД є:
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля (основний);
46.18 Діяльність посередників, що спеціалізуються в торгівлі іншими товарами;
46.63 Оптова торгівля машинами й устаткуванням для добувної промисловості та будівництва;
77.39 Надання в оренду інших машин, устаткування та товарів. н.в.і.у.;
46.49 Оптова торгівля іншими машинами й устаткуванням;
46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами;
46.72 Оптова торгівля металами та металевими рудами;
46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням;
52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Судом встановлено, що між Товариством з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ» (покупець) укладено договір поставки товару № 06-26/23 від 26.06.2023 та Специфікацію до цього договору, згідно якого продавець зобов`язується поставити на адресу Покупця товар:
1) Колісна пара (товщина ободу 50-55 мм) в кількості 29 шт. на загальну суму 1711000,12 грн.;
2) Колісна пара (товщина ободу 45-50 мм) в кількості 29 шт. на загальну суму 1681999,88 грн.;
3) Колісна пара (товщина ободу 40-45 мм) в кількості 29 шт. на загальну суму 1507999,88 грн.;
4) Колісна пара (товщина ободу 40-45 мм) в кількості 29 шт. на загальну суму 1507999,88 грн.;
5) Рама бокова, б/в ИНА в кількості 57 шт. на загальну суму 1764720,00 грн.;
6) Рама бокова, б/в в кількості 56 шт. на загальну суму 1733760,00 грн.;
7) Балка надресорна, б/в в кількості 56 шт. на загальну суму 1733760,00 грн.
Відповідно до пункту 4 специфікації, відвантаження товару відбувається протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту виставлення рахунку Продавцем.
15.07.2023 ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" виставлено рахунок на оплату №2 на загальну суму 11641239,77 грн.
Товар передано покупцю, що підтверджується видатковими накладними №3 від 17.07.2023, №4 від 18.07.2023, №5 від 19.07.2023, №6 від 20.07.2023, №7 від 21.07.2023, №8 від 24.07.2023, №9 від 26.07.2023.
ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" (продавець) на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «АРМЕТ» » (покупець) складено:
- податкову накладну № 1 від 17.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1711000,12 грн.;
- податкову накладну № 2 від 18.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1681999,88 грн.;
- податкову накладну № 3 від 19.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1507999,88 грн.;
- податкову накладну № 4 від 20.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1507999,88 грн.;
- податкову накладну № 5 від 21.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1764720,00 грн.;
- податкову накладну № 6 від 24.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1733760,00 грн.;
- податкову накладну № 7 від 26.07.2023 на товар/послуги на загальну суму коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість 1733760,00 грн.
09.08.2023 ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" направило на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкову накладну № 1 від 17.07.2023, податкову накладну № 2 від 18.07.2023, податкову накладну № 3 від 19.07.2023, податкову накладну № 4 від 20.07.2023, податкову накладну № 5 від 21.07.2023, податкову накладну № 6 від 24.07.2023, податкову накладну № 7 від 26.07.2023.
Означені податкові накладні доставлені до Державної податкової служби України, документ збережено, реєстрація зупинена, що підтверджено квитанціями № 1.
Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації означених податкових накладних вказано про виявлені помилки: платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
14.08.2023 ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" було надіслано контролюючому органу пояснення за вих. №0814/23 та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті рішення:
- №9357649/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 17.07.2023;
- №9357651/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 18.07.2023;
- №9357652/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 19.07.2023;
- №9357653/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.07.2023;
- №9357650/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21.07.2023;
- №9357654/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 24.07.2023;
- №9357648/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 26.07.2023.
Означені рішення вмотивовано наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, додаткова інформація: ризикові операції та інше.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
Відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).
За положеннями пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
За приписами пункту 10 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Згідно пункту 8 додатку 1 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість» у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, суд вказує, що з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. Отже контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії як акта правозастосування є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків та переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Пропозиція контролюючого органу про надання пояснень та/або копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної без наведення переліку документів, які контролюючий орган вважає достатніми для прийняття позитивного рішення, призводить до ситуації невизначеності та необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема у постанові від 21.05.2019 року у справі № 0940/1240/18, а також у постанові від 14.05.2019 року у справі № 817/1356/18.
Судом встановлено, що ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" подавались до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснення з документами щодо наявності підстав реєстрації вказаних податкових накладних.
Суд зауважує, що обставини надання ТОВ " ІНКОМ РІВЕРС " до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області пояснень з відповідними документами щодо підстав реєстрації податкових накладних відповідачами не заперечувались.
Також в квитанції № 1 щодо прийняття означених податкових накладних та у спірних рішеннях не наведено обставини та матеріали (документи), на підставі яких ТОВ " ІНКОМ РІВЕРС " відповідає критеріям ризикових платників податків.
Крім того, рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Спірні рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації містять лише загальне твердження: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства; додаткова інформація: наявність ризикових операцій.
Проте означене формулювання не надає змоги встановити, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а також вказане твердження суперечить наявним в матеріалах справи документам, які були надані ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" як до суду, так і до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.
Суд вказує, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в спірних рішеннях не наведено належного обґрунтування причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС".
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб`єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням наведеного, відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, рішення №9357649/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 17.07.2023, рішення №9357651/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 18.07.2023, рішення №9357652/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 19.07.2023, рішення №9357653/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 20.07.2023, рішення №9357650/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 5 від 21.07.2023, рішення №9357654/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 6 від 24.07.2023, рішення №9357648/42187075 від 16.08.2023 про відмову у реєстрації податкової накладної № 7 від 26.07.2023 - є необґрунтованими та підлягають скасуванню.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано права вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні, подані ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" датою її подання на реєстрацію.
Згідно частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За сукупності викладених обставин позов ТОВ "ІНКОМ РІВЕРС" підлягає задоволенню.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 18788,00 грн., що документально підтверджується платіжною інструкцією від 19.10.2023 № 0.0.3261235974.1.
Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 18788,00 грн. підлягає стягненню з Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань у рівних частинах.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" (вул. Журналістів, буд.13, оф.304, м. Дніпро, 49051; ІК в ЄДРПОУ 42187075) до Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ІК в ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд.17А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357649/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 17.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №1 від 17.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357651/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 18.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №2 від 18.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357652/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 19.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №3 від 19.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357653/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 20.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №4 від 20.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357650/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 21.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №5 від 21.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357654/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №6 від 24.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №6 від 24.07.2023, датою подання.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 9357648/42187075 від 16.08.2023, про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 26.07.2023.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №7 від 26.07.2023, датою подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд.17А, м. Дніпро, 49005; ІК в ЄДРПОУ 44118658) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" (вул. Журналістів, буд.13, оф.304, м. Дніпро, 49051; ІК в ЄДРПОУ 42187075) понесені позивачем судові витрати в сумі 9394,00 грн..
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053; ІК в ЄДРПОУ 43005393) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНКОМ РІВЕРС" (вул. Журналістів, буд.13, оф.304, м. Дніпро, 49051; ІК в ЄДРПОУ 42187075) понесені позивачем судові витрати в сумі 9394,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 24 листопада 2023 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2023 |
Оприлюднено | 27.11.2023 |
Номер документу | 115171482 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні